Situacija tebėra kritinė - LJL laivai areštuojami dėl bendrovės skolų, laivų įgulos nariams LJL vadovybė pranešė, kad tie, kurie nori, gali būti repatrijuojami. Įgulų nariai elgiasi įvairiai, vieni jau kreipėsi į Tarptautinę transporto darbuotojų federaciją (ITF), kiti - kenčia, treti grasina, kad laivas niekur neišplauks, kol jie negaus atlyginimų.
Susisiekimo ministerija informuoja, kad rūpinamasi sulaikytų LJL jūrininkais. Panaudojant AB SEB banko suteiktą trumpalaikį kreditą kuru aprūpinami laivai "Raguva" ir "Voruta". Kredito lėšomis laivų įgulos aprūpinamos maistu ir vandeniu, apmokamas draudimas. Ministerija renka išsamią informaciją apie nuolat kintančią kiekvieno laivo situaciją ir poreikius, taip pat ieško galimybių laivų įguloms, kurios pareiškė norą būti repatrijuotos, grįžti į Lietuvą.
Prezidentė Dalia Grybauskaitė trečiadienį kviečiasi susisiekimo ministrą Rimantą Sinkevičių aptarti LJL problemų.
Vadovauja valdyba
Už skolas sulaikytuose penkiuose laivuose yra iki 100 jūrininkų. Pasak Lietuvos jūrininkų sąjungos pirmininko Petro Bekėžos, laivai yra sulaikyti Senegale, Portugalijoje, Italijoje, Lenkijoje ir JAV.
Laikinai LJL generalinio direktoriaus pareigas ėjęs Valerijus Adamonis liepos 13 d. atsistatydino ir dabar yra tik technikos direktorius. Taigi bendrovė laikinai neturi vadovo. Jo pareigas atlieka valdyba.
"Mes darome viską, kad laivuose būtų saugu. Kai ketvirtadienį vyko paskutinis pasitarimas pas susisiekimo ministrą, buvo pasakyta, kad nereikia skleisti jokios informacijos. Visa ji turi eiti per biržą. Jai informaciją duos arba įmonės vadovas, arba pagrindinis akcininkas. Tai viskas, ką galiu jums pasakyti", - pirmadienį kalbėjo V. Adamonis.
Skundėsi tik dėl degalų
Portugalijos Aveiro uoste tebestovi šiemet gegužės 8 d. areštuotas LJL laivas "Voruta". Jis areštuotas ne tik už savo, bet ir už "Deltuvos" įsiskolinimus, kurių vienas - apie 200 tūkst. eurų.
Pirmadienį apie 12 val."Vorutos" kapitonas Saulius Mačiukas sakė, kad už 15 minučių laivas gaus degalų. Laivas dirba avariniu režimu, šviesa dega tik koridoriuose, veikia ryšio sistemos. Buvo semiami degalų likučiai kibirais iš visų tankų, pilami į vieną ir taip išsilaikyta iki pirmadienio. "Voruta" stovi su kroviniu, kurį sudaro apie 17 tūkst. tonų cemento maišų. Kai kalbėjomės su kapitonu, laive lankėsi krovinio savininko atstovai ir teiravosi, kada laivas galės išplaukti, nes jis dar turi ir techninių problemų - vėluojama pristatyti atsargines detales.
Skola už "Vorutos" degalus susidarė todėl, kad jie buvo nekokybiški, tad LJL teko užsakyti nepriklausomą laboratorinį tyrimą. Buvo įrodyta, kad jie tikrai nekokybiški, tad už juos sumokėta ne visa suma.
Negana to, sugedo laivo elektros generatorius. Vakare tikėtasi gauti naują.
Kitas svarbus klausimas - atlyginimų, dienpinigių, pinigų už darbą poilsio dienomis ir atostoginių mokėjimas. Pats kapitonas vasarį atostogavo, bet iki šiol atostoginių negavo. Į laivą jis atvyko gegužės 30 d. Pasak jo, įgulos nariai nusiteikę pareikalauti visiškai atsiskaityti su jais.
Laive "Voruta" produktų užteks pusantros savaitės, bet vien makaronais ir mėsa maitintis, pasak kapitono, įgula negali, reikia duonos ir daržovių. Praėjusią savaitę bankas užblokavo kapitonui duotą LJL kortelę, į kurią kas mėnesį buvo pervedama apie 200 eurų, kad parduotuvėje būtų galima nupirkti įgulai reikalingų produktų, kurie joje kainuoja apie 30 proc. pigiau nei pristatomi laivų tiekėjų.
Pasak kapitono, jeigu įgula kreipsis į ITF, laivas gali būti užlaikytas dėl atlyginimų nemokėjimo. S. Mačiuko teigimu, "Vorutos" įgula kol kas į ITF kreipėsi tik dėl to, kad laivas negauna degalų ir įgula yra verčiama jį palikti.
"Po mūsų kreipimosi reikalai pajudėjo. Penktadienį vakare bankas pervedė pinigus. Už 10 minučių pradės mus bunkeriuoti. Gavę kuro lauksime atlyginimų, paskutinių atsarginių detalių, kad laivas galėtų plaukti, laivo arešto likvidavimo. Mums reikia plaukti į Afriką, krovinio savininko atstovai užtikrino, kad ten bus viskas gerai. Kas bus iš tikrųjų, nežinau, juk mes užsilaikėme 2,5 mėnesio, reikės sumokėti už laivo stovėjimą prie krantinės šiame uoste. Tai turės spręsti "Laivininkystė". Gali tekti krovinį iškrauti tiesiog ant krantinės. Gaila, kad atsakingi žmonės nesupranta, kas yra laivynas, kad jūrinė valstybė nesibaigia jūros vartais. Lietuvos jūrininkai stumiami į emigrantų gretas", - kalbėjo "Vorutos" kapitonas, manantis, kad situacija yra patinė, nes "Laivininkystė" liko be galvos - valdininkai dingo ir nėra kam užkrauti atsakomybės.
Blogiausia "Romuvai"?
ITF inspektorius, dirbantis Lietuvoje, Andrejus Černovas teigė, jog visi "Laivininkystės" laivai stovi. "Raguva" areštuota Dakare (Senegalas) su fosfatų kroviniu. Įgula negauna atlyginimų tris mėnesius. Jos narių pasai paimti, jie negali išeiti į miestą. Ji raštu kreipėsi į LJL vadovybę, kad jai būtų teikiama objektyvi informacija, jūrininkai reikalauja, kad su jais būtų atsiskaityta.
"Venta" stovi reide prie Filadelfijos (JAV), į uostą pirmadienį dar nebuvo įplaukusi, "Romuva" - Italijoje. Manoma, kad šiame laive situacija kritiškiausia, nes visiškai baigiasi kuras, oro temperatūra - per 40 laipsnių, laive nėra kondicionieriaus. Šio laivo kapitonas - didelis "Laivininkystės" patriotas, tad triukšmo nekelia, įgulos nariai patys bando ieškoti išeities.
S. Mačiukas sako kalbėjęs su kolegomis iš laivo "Deltuva", kuris dabar stovi prie Lenkijos krantų. Šie buvo susisiekę su "Raguva". Ją žadama šiandien pastatyti prie krantinės ir duoti degalų. "Raguva" dar laikėsi, nors sekmadienį jau turėjo baigtis jos degalai.
Pasak A. Černovo, tiek "Vorutas", tiek "Raguvos" įgulos kreipėsi į ITF.
"Mes dirbame, nagrinėjame galimybes, kaip padėti jūrininkams atgauti atlyginimus", - kalbėjo A. Černovas, nenorėdamas viešai atskleisti, kokių būtent priemonių imamasi.
Rašyti komentarą