Norvegija, Estija, Lietuva vienija jėgas statydamos laivus

Norvegija, Estija, Lietuva vienija jėgas statydamos laivus

Praėjusią savaitę UAB Vakarų Baltijos laivų statykloje vyko didžiausio pasaulyje dujomis varomo kelto statybų pradžios šventė. Tai vienas stambiausių laivų statybos projektų Lietuvoje, kurio bendra vertė - 163,6 mln. litų. Per kelerius metus Klaipėdos ir Norvegijos bendrovių bendradarbiavimo dėka jau pastatyti 22 keltai ir 4 dar statomi. Nė viena Europos laivų statykla tiek keltų dar nebuvo pastačiusi. Bendradarbiavimas padeda konkuruoti ir išsilaikyti internacionalinėje laivų statybos rinkoje.

AB Vakarų laivų gamyklos (VLG) antrinėje įmonėje UAB Vakarų Baltijos laivų statykloje (buvusi AB "Baltijos" laivų statykla) pradėtas statyti didžiausias pasaulyje dujomis varomas keltas. Sutartį dėl šio kelto statybos su Norvegijos kompanija "Fjord1" šiemet birželio pabaigoje pasirašė VLG ir Norvegijos kompanijos "Fiskerstrand Verft AS" įsteigta bendra įmonė "Fiskerstrand BLRT AS".

Keltas, talpinsiantis 600 keleivių ir 242 lengvuosius automobilius, statomas Norvegijos kompanijai "Fjord1", vienai didžiausių šios šalies transporto grupių, valdančiai 63 automobilių keltus bei daugiau kaip 500 autobusų ir krovininių transporto priemonių. 129,9 m ilgio ir 19,2 m pločio kelto, skirto plaukioti vidaus vandenimis, koncepciją sukūrė ir projektavimo darbus atliko Norvegijos laivų projektavimo kompanija "Multi Maritime AS".

"Mes labai džiaugiamės, kad mums pavyko laimėti tokio didelio kelto statybos sutartį naujų laivų statybos industrijai išgyvenant ne pačius geriausius laikus. Tai įrodo, jog esame pajėgūs konkuruoti su kitomis Europos laivų statyklomis" - sakė "Fiskerstrand BLRT AS" generalinis direktorius Rolfas Fiskerstrandas.

Internacionalinis verslas

Estijos koncerno "BLRT Grupp" ištakos siekia 1913 metus. Jis valdo VLG kontrolinį akcijų paketą. Prieš estams įsigyjant šią bendrovę Klaipėdoje ją nesėkmingai buvo privatizavusi viena Norvegijos kompanija. Danai neišlaikė konkurencijos krizės laikotarpiu ir buvo priversti parduoti AB "Baltijos" laivų statyklą "BLRT Grupp". Tad stambusis laivų statybos verslas Lietuvos uoste dabar atsidūrė vienose Estijos koncerno rankose. Klaipėdoje atsirado nauja įmonė Vakarų Baltijos laivų statykla vietoj buvusių "Baltijos" laivų statyklos ir VLG UAB Vakarų laivų statyklos. Estijos koncerno valdomose bendrovėse Lietuvos uostamiestyje daugiausia dirba klaipėdiečių.

Šiuo metu vienijanti 23 įmones, kuriose dirba 1850 darbuotojų, VLG istoriją skaičiuoja nuo 1969-ųjų, o "Fiskerstrand Verft AS" - net nuo 1909-ųjų. Pirmoji pernai šventė 40-metį, o antroji, teturinti tik 125 nuolatinius darbuotojus, - 100 metų jubiliejų.

Pernai "Fiskerstrand Verft AS" vadovauti paskirtas samdytas direktorius Johannes Alme.


VLG ir Norvegijos laivų statybos ir remonto privati kompanija "Fiskerstrand Verft AS" bendradarbiauti pradėjo 2005-aisiais. Laivų korpusai statomi Klaipėdoje ir plukdomi į Norvegiją, į nedidelę laivų statyklą, esančią už 22 km nuo vieno gražiausių Norvegijos Alesundo miesto, įsikūrusio fjordų krašte. Joje laivai baigiami įrengti ir perduodami užsakovui. Klaipėdiečiai atlieka daugiau darbų, o norvegų darbai brangesni.

Laivų statyba - šeimos verslas

Nepaprastai gražioje Norvegijos vietovėje tarp kalnų Alesundo miestelis, dabar skaičiuojantis per 40 tūkst. gyventojų, įkurtas 1907 m. Jis vadinamas laivų miestu. Jo gyventojai pasakoja, jog 1972-aisiais netoli jo nuskendo laivas "Costa Negro", iš Ispanijos plaukęs su auksiniais ir sidabriniais pinigais, tad iki šiol čia tebenardo lobių ieškotojai.

Praėjus dvejiems metams po miestelio įkūrimo, 1909-aisiais, jame atsirado ir laivų statykla, kurią įkūrė sumanus norvegas Peder E. Fiskerstrand, gyvenęs taip pat kaip ir jo pavardė vadinamoje vietovėje beveik šimtą metų. Paskui statykla atiteko jo sūnui Rubertui, o dar vėliau ir pastarojo sūnui Rolfui Fiskerstrandui. Visą tą laiką, t. y. beveik 100 metų, statyklai vadovavo savi.

2009-aisiais pirmą kartą buvo nusižengta šeimos tradicijoms ir "Fiskerstrand Verft AS" vadovauti paskirtas samdytas direktorius Johannes Alme. Mat VLG ir minėta Norvegijos bendrovė įsteigė bendrą įmonę "Fiskerstrand BLRT AS", kuriai energingai vadovauti ėmėsi Rolfas Fiskerstrandas, gana dažnai važinėjantis į Klaipėdą, tad mokantis nemažai lietuviškų žodžių. Pirmą kartą į Lietuvos uostamiestį jis atvyko 1999-aisiais. Nuo tada ir užsimezgė klaipėdiečių ir norvegų draugystė. Iki tol, kol ši draugystė virto glaudžiu bendradarbiavimu, norvegai palaikė ryšius su Vokietijos Brėmerhaveno ir Lenkijos Gdynės uostais, kuriuos Klaipėda nukonkuravo. "Su Klaipėda mes ne tik bendradarbiaujame, bet ir draugaujame", - sako R. Fiskerstrandas.

Konkuruoja savo regione

"Fiskerstrand Verft AS" laivų statytojai siekia tapti geriausiais Sunnmore regione, kuriame gyvena per 200 tūkst. gyventojų, tiek laivų statybos, tiek remonto srityje. Šiame regione yra 14 vien tik stambesnių laivų statybos ir remonto įmonių, neskaičiuojant daugybės mažesnių. "Fiskerstrand Verft AS" dirba geri specialistai. Nors nuolatinių darbuotojų yra 125, tačiau padaugėjus elektros, dažymo darbų jų būna samdoma iki 300. Beje, čia remontuojamuose ir statomuose laivuose galima rasti ir dirbančių klaipėdiečių. Remigijus Rupeika ir Artūras Budginas yra įsidarbinę Norvegijos kompanijoje "SPO AS" ir su pertraukomis Norvegijoje laivus stato jau 8 metus.

Ši Norvegijos bendrovė aptarnauja vietinius kruizinius laivus, kurių čia plaukioja devynios galybės, nes be visų kitų dalykų, organizuojamos 11 dienų kelionės po Norvegiją. Ji remontuoja ir rusų laivus - per metus paprastai 15-20. Vienas dalykas, apskrityje galima rasti būtinų atsarginių dalių, kurios čia gaminamos, kitas - dalį darbų leidžiama atlikti patiems rusams. Paprastai tuo naudojasi murmanskiečiai. Jie gyvena laivuose ir remontuoja juos.

"Fiskerstrand Verft AS" remontuoja ir stato laivus.

 


Šioje nepaprastai gražioje vietoje įsikūrusioje laivų statykloje pastatytas ne vienas ir žvejybos laivas, du laivai Portugalijos pasieniečiams ir t. t. Prieš kelerius metus jos žmonėms yra tekę smulkius darbelius atlikti ir karališkoje jachtoje. Norvegai turi tik vieną plaukiojantįjį 150 m ilgio doką, remontuoja ir stato 50-120 m ilgio laivus.

Turėdama šimtametes tradicijas kompanija nesunkiai gauna kreditus banke, ir šis verslas jai labai neblogai sekasi. Prieš pradėdama bendradarbiauti su VLG ji jau buvo pastačiusi 15 panašių keltų.

Bendras instrumentas

Bendrą įmonę "Fiskerstrand BLRT AS" VLG ir "Fiskerstrand Verft AS" įkūrė 2007 m. Kiekviena valdo po 50 proc. bendros įmonės akcijų. "Fiskerstrand BLRT AS" užsiima laivų statyba ir atsinaujinančių energijos projektų vystymu. VLG ir "Fiskerstrand Verft AS" stato laivus, o bendra įmonė atsakinga už jas abi, už atliktus darbus, už tai, kas vyksta rinkoje. Ji pasirašinėja kontraktus ir dalina abiem statykloms, kontroliuoja, kaip jie yra vykdomi. Kitaip sakant, ji yra bendras minėtų statyklų instrumentas, apimantis visus darbus pradedant idėja ir baigiant laivo išlydėjimu į jūrą. Vien tik pernai bendra įmonė uždirbo 20 mln. Norvegijos kronų.

Bendradarbiaudamos įmonės ir toliau statys mažesnius ir vidutinius laivus, keleivinius bei automobilinius keltus ir stengsis būti geriausios šioje srityje. Dar rugsėjį, kai Norvegijoje viešėjo Lietuvos uostamiesčio žurnalistai, R. Fiskerstrandas prasitarė, kad ateityje ketinamas statyti 180 m ilgio ir 40 m pločio laivas.

Konkurentų, be abejo, turima ir Vokietijoje, Olandijoje, Ispanijoje bei pačioje Norvegijoje. Pasak R. Fiskerstrand, didelė laivų statybos rinka yra Norvegijoje, kuri turi per 300 keltų. Vidutinis jų amžius apie 20 metų, tad juos reikės atnaujinti. Šioje šalyje keltams ir kitiems laivams pastaruoju metu keliami dideli reikalavimai gamtosaugos požiūriu. "Fiskerstrand Verft AS" laivų modernizavimui taip pat skiria itin didelį dėmesį.

"Konkurencinė kova labai stipri, tad reikia dirbti dar geriau. Tą dieną, kai mes užmiršime, kad turime kovoti, prarasime viską", - sako bendros įmonės vadovas R. Fiskerstrandas.

Ponas Rolfas mano, kad tik suvienijus jėgas galima būti stipriais internacionalinėje laivų statybos rinkoje. Pasak jo, bendra įmonė buvo įkurta siekiant tapti rimtais žaidėjais Europoje keleivinių laivų ir keltų statybos srityje. Nors jis pats mano, kad naudingiau yra ne pirkti įmonę, o su ja bendradarbiauti, tačiau tai, kad "BLTR Grupp" šiemet nupirko "Baltijos" laivų statyklą, vertina labai pozityviai. Anot jo, tai dar didesnis pliusas norint patekti į europinę laivų statybos rinką. VLG atlikti kai kuriuos darbus lauke kartais trukdo nepalankios oro sąlygos, "Baltijos" laivų statykloje galima juos daryti po stogu bet kuriuo metų laiku. Tad statybos darbai, pono Rolfo manymu, bus atliekami dar greičiau.

"Fiskerstrand Verft AS" laivų statytojai ir remontininkai nori tapti geriausiais savo regione.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder