Buvęs Uosto direkcijos vadovas Eugenijus Gentvilas, prieš kelerius metus su trenksmu atleidęs A. Kamarauską, ir toliau laikosi pozicijos, kad jis yra netinkamas šioms pareigoms ir surengtą konkursą vadina tik priedanga. Tuo metu pats A. Kamarauskas, įgijęs patirties kitoje uosto "barikadų" pusėje, sako nenorintis ko nors įrodinėti vienam žmogui ir tiki, kad laikas parodys, ar iš tikrųjų yra taip blogai, kaip piešiama.
Sprendė komisija
Uosto direkcijos infrastruktūros direktorė Roma Mušeckienė, kurią eiti šias pareigas paskyrė buvęs tuometinis generalinis direktorius Eugenijus Gentvilas, iš darbo išėjo šiemet rugpjūčio 30 d. Valstybės įmonės generalinis direktorius Arvydas Vaitkus sudarė komisiją, privalėjusią skelbti konkursą ir išrinkti infrastruktūros direktorių.
Komisijos, kurią sudarė 4 nariai, pirmininku buvo paskirtas direkcijos ekonomikos ir finansų direktorius-vyriausiasis finansininkas Martynas Armonaitis. Konkurse dalyvavo 7 kandidatai: visi vyrai, vienas iš jų iš Uosto direkcijos, kiti - ne. Visi jie turėjo pateikti savo programą, nurodyti, kokios svarbiausios tokias pareigas einančio žmogaus užduotys ir jų įgyvendinimo būdus. Paklaustas, ar buvo vertinama darbo uoste ar vadovavimo patirtis, M. Armonaitis atsakė, kad visi 7 kandidatai atitiko konkursui keliamus minimalius reikalavimus. Jis patikino, kad nebuvo jokių specifinių reikalavimų, kad laimėti galėtų tik vienas žmogus. Iš septynių komisija atrinko tris tinkamiausius, surinkusius daugiausia balų. Pastarieji buvo kviečiami į pokalbius. Jų metu ir buvo pasirinktas A. Kamarauskas kaip kompetentingiausias ir didžiausią reikiamą patirtį turintis asmuo.
A. Kamarauskas Klaipėdos uoste dirba nuo 1991-ųjų. 2009 m. rugsėjo 4 d. E. Gentvilo buvo atleistas iš infrastruktūros direktoriaus pareigų už šiurkštų darbo pareigų pažeidimą. Tuomet 14 metų išdirbęs Uosto direkcijoje, A. Kamarauskas kreipėsi į Klaipėdos apylinkės teismą, ir viskas baigėsi taikos sutartimi. Beje, per vadovavimo Uosto direkcijai laikotarpį E. Gentvilas pakeitė du infrastruktūros direktorius. Prieš pradedant dirbti R. Mušeckienei, tas pareigas ėjo Vidas Karolis. Pastaruoju metu A. Kamarauskas dirbo UAB Malkų įlankos terminale. Pirmadienį su juo kalbėjomės dar kaip su šios bendrovės plėtros direktoriumi.
Kodėl nusprendėte grįžti į Uosto direkciją? Gal suviliojo didesnis atlyginimas?
Manau, kad atlyginimas nebus didesnis. (Šių metų III ketvirčio direkcijos direktorių vidutinis mėnesinis atlyginimas - 11322 Lt. - Autor. past.) Manęs ir konkurso komisijos nariai klausė, ar nenoriu kažkam kažko įrodyti. Nesu tas, kuris stengiasi kažką įrodyti apie kitą žmogų. Kad aš atleistas už blogą darbą, tebuvo vieno asmens traktavimas. Priežasčių, dėl kurių sugrįžtu, daug, bet tikrai ne todėl, kad noriu vienam žmogui kažką įrodyti.
Ar E. Gentvilą turite omenyje?
Taip. Nenorėjau veltis į rietenas. Pasirašėme taikos sutartį, buvo priimtas sprendimas dėl nuobaudų man atšaukimo ir atleidimo iš darbo būdo pakeitimo, buvome sutarę, kad prie tos temos negrįšime. Bet šiuo metu pasirodė straipsnis apie mane, kaip apie buvusį blogą darbuotoją. Esą atleido iškilus pavojui, kad gali sumažėti leistina laivų grimzlė, kad didesni laivai neįplauks. O apie tai, kad Malkų įlankoje visus metus buvo sumažinta leistina laivų grimzlė puse metro, nei spauda rašė, nei kas nors buvo nubaustas. Pirmiausia pasitarsiu su Uosto direkcijos vadovybe, ir jeigu ji nuspręs, kad reikia, išsakysiu savo nuomonę įvairiais klausimais. Ir dėl gilinimo darbų, kai buvo pasakoma tik viena kaina ir neįvardijama labai daug aplinkybių, kurios ją sąlygoja. Straipsnis turi politinę potekstę, bet aš nepriklausau jokiai partijai. Manau, laikas parodys, ar iš tikrųjų yra taip blogai, kaip buvo rašoma.
DIREKTORIUS. Naujasis senasis Uosto direkcijos infrastruktūros direktorius Algirdas Kamarauskas nori platesnio veiklos baro.
Ar darbas Malkų įlankos terminale nepatiko?
Dirbu jau ketvirtus metus. Mūsų komanda pasiekė tikrai neblogų rezultatų. Tačiau man, turinčiam tokią darbo patirtį, buvo per siaura veiklos dirva. Manau, kad man gulėti ant pečiaus dar ankstoka.
Direkcijoje veiklos yra labai daug, ir situacija nėra paprasta - krova šiuo metu neauga. Nesinori apie uosto infrastruktūros problemas kalbėti viešai. Šiandien mano toks požiūris, galbūt, kai susipažinsiu su jomis iš arčiau, jis pasikeis. Esu atitrūkęs nuo tų valdiškų dalykų, čia pas mus truputį kitaip viskas vyksta - ir paprasčiau, ir greičiau. Žinoma, vėl teks priprasti prie kitos struktūros, kur viskas kur kas daugiau reglamentuota. Deja, direkcija yra politizuota, ir vadovai keičiasi dėl to. Jeigu matysiu, kad dėl politizavimo sunku dirbti - išeisiu. Jeigu matai, kad reikia daugiau kovoti su vėjo malūnais, o ne darbą dirbti, galima paprasčiausiai išeiti. Einu norėdamas daugiau dirbti. Direkcija pageidavo, kad pradėčiau anksčiau, bent dėl darbų dabartinėje darbovietėje neišėjo to padaryti.
Darbo krovos kompanijoje metai man buvo labai naudingi, galėjau dar giliau pažinti uosto veiklą, privatų verslą, kuriame viskas kitaip vyksta. Tam, kad uostas galėtų judėti į priekį, turėtų ir privačių kompanijų, ir valstybės institucijų greitis būti vienodas.
Turėsite vėl iš naujo pratintis būti biurokratas.
Iš tikrųjų dabartiniame mano darbe biurokratijos buvo labai mažai. Ką padarysi, dabar bus kitokia tvarka, įstatymai, teisės aktai, jų privalu laikytis. Juk tiek metų jau esu dirbęs tą darbą. Krovos kompanijose viskas vyksta labai greitai. Tikėtis, kad viską būtų galima labai greitai pakeisti Uosto direkcijoje, turbūt nereikėtų, bet pabandyti galima. Reikia stengtis tobulinti įstatyminę bazę, Viešųjų pirkimų įstatymą. Tokių struktūrų kaip uostas Lietuvoje nėra daug. Suprantu, to pasiekti sunku, bet, teisingai suplanavus, kokybiškai parengus visus projektus, manau, galima daug padaryti. Norint pasiekti rezultatą būtina, kad investicijos pradėtų veikti. Vienas terminalas, be krantinių, be tinkamo gylio, negali dirbti. Kas iš to, jeigu pastatyta krantinė, pagilinta, o joje nieko nėra?
Ar dabar jūs pirmiausia gilinsite Malkų įlanką?
Kažkodėl visi įsivaizduoja, kad į direkciją ateini kaip ponas akcininkas į kažkokią kompaniją ir darai ką nori. Sprendimai dėl infrastruktūros priimami įstatymo nustatyta tvarka, o infrastruktūros direktorius yra tik vykdytojas. Jo užduotis, kad projektai būtų įvykdyti greitai, kokybiškai ir laiku. Nėra taip, kad atėjai, nusprendei pats ir kasi. Taip galvoti gali tik žmonės, kurie nežino, kaip viskas uoste vyksta. Žinoma, manau, kad vienas iš Uosto direkcijos uždavinių - padaryti ir Malkų įlanką konkurencingą. Pagal ankstesnius direkcijos planus, gylis šioje įlankoje jau šiemet turėjo būti 13 m, o yra 11,5 m. Tačiau situacija ten nėra paprasta. Iškyla daug klausimų, tarp jų ir gamtosaugos: ir botanikos draustinis, ir įplaukos klausimas, ir dokų duobių valymas, kuris jau, ačiū Dievui, yra pradėtas. Neišsprendęs visų klausimų, negali pradėti gilinimo darbų.
Kas pasikeitė Uosto direkcijoje per tą laiką, kai jūsų nebuvo?
Mano manymu, per kelerius metus uostas kai kuriose srityse nenuėjo į priekį tiek, kiek galėjo. Pavyzdžiui, dėl galimybės Klaipėdoje priimti "Baltmax" tipo laivus praktiškai nieko nepadaryta. Sprendimas dėl išorinio uosto buvo pakeistas į tokį, koks nėra įgyvendinamas. Vidinės konkurencijos uoste atžvilgiu kai kurie dalykai nesutvarkyti. Kai kelerius metus padirbi kitoje barikados pusėje (nesinori taip vadinti, nes krovos kompanijos ir Uosto direkcija turi būti partneriai), labai gerai pamatai, kokia svarbi žaidėja visame tame versle yra Uosto direkcija, kaip svarbu, kad visi sprendimai, veiksmai, projektai būtų daromi greitai ir laiku. Pavyzdžiui, ilgai nebaigiamos tvarkyti LKAB "Klaipėdos Smeltė" naudojamos krantinės. Investuota apie 70 mln. Lt, o grąžos jokios negaunama.
Ar jau esate numatęs savo prioritetus, t. y. darbus, kurių imsitės pirmiausia?
Prioritetus surašiau savo programoje, kurią pristačiau konkursui. Suskystintųjų gamtinių dujų terminalo statyba šiandien uoste yra projektas Nr.1. Tai visai Lietuvai svarbus projektas. Kitas svarbus dalykas - uosto išorinio konkurencingumo užtikrinimas. Reikia dar kartą apsvarstyti, kokiu būdu būtų galima pasiekti 17 m gylį - ar statant išorinį uostą, ar gilinant dabartinį. Ar tai įmanoma, atsakys rengiama studija. Taip pat labai svarbu kokybiškas ir greitas visų projektų vykdymas visose kompanijose.
Gebėjimas susikalbėti - lemiamas dalykas
Martynas ARMONAITIS, Uosto direkcijos ekonomikos ir finansų direktorius-vyriausiasis finansininkas
Visuose postuose, kurie tiesiogiai pavaldūs generaliniam direktoriui, turi dirbti tokie žmonės, su kuriais jis sutaria ir kuriais pasitiki. Kaip jis galėtų dirbti, jeigu nesusikalbėtų su savo pavaldiniais? Jeigu jie jo nesuprastų iš pusės žodžio, negalėtų įvykdyti užduočių. Tai natūralus dalykas. Ir taip yra ne tik mūsų, bet ir visose įmonėse. Manau, kad generalinio direktoriaus ir infrastruktūros direktoriaus gebėjimas susikalbėti yra vos ne lemiamas dalykas. Infrastruktūros direktoriaus postas pagal svarbą - antras po generalinio direktoriaus. Svarbiausia mūsų misija - uosto infrastruktūros plėtra. Nuo šias pareigas einančio asmens ypač daug kas priklauso, kad projektai būtų įgyvendinami laiku ir kokybiškai.
Ne visai tinkamas pasakymas, kad generalinio direktoriaus postas politizuotas.
Sakyčiau, į visus aukštesnius postus mūsų įmonėje labiau kreipiamas tiek visuomenės, tiek žiniasklaidos dėmesys. Aš nesu partinis, A. Kamarauskas taip pat. Teisinį pagrindą tiesiog skirti infrastruktūros direktorių A. Vaitkus turėjo. Bet, manau, kad konkursas leidžia pasižiūrėti, kas dedasi rinkoje. Gali atsirasti koks nors kandidatas geresnis už tą, kurį pažįsti.
Kol kas direkcijoje štilis
Roma MUŠECKIENĖ, buvusi Uosto direkcijos infrastruktūros direktorė
Nieko nepadarysi, nauji vėjai, nauja tvarka. Susiklosčius tam tikroms aplinkybėms aš pati pasitraukiau iš posto. Taip reikėjo. Noriu dirbti kitaip, taip man neišeina. Negalėčiau pasakyti, kad man buvo per sunku eiti tokias pareigas, juk laikinai ėjau net generalinio direktoriaus pareigas. Bet manau, atėjo laikas man išeiti. Kitais metais vasarį būtų sukakę 12 darbo Uosto direkcijoje metų. Nežinau, ar šios pareigos yra politizuotos. A. Kamarauskas - nepartinis, o išdirbo daug metų. Gal ir aš būčiau dirbusi, jeigu nebūčiau išėjusi. Man su juo visai gerai buvo dirbti, tada vadovavau skyriui, ir su V. Karoliu - taip pat. Aš randu bendrą kalbą su visais.
Išeidama daug problemų nepalikau, visų pradėtų objektų statybos jau ėjo į pabaigą. Tik reikia dirbti. Kol kas direkcijoje štilis. Manau, kad ji pasirinks tinkamą žmogų.
"Esu įsitikinęs, kad netinka"
Eugenijus GENTVILAS, buvęs Uosto direkcijos generalinis direktorius
Esu įsitikinęs, kad A. Kamarauskas nėra tinkamas skirti į tokį svarbų postą. Teisėsaugos institucijos konstatavo pažeidimus, kuriuos jis daug kartų įvykdė. Nepamenu, kad būčiau sutaręs su A. Kamarausku apie tai nekalbėti, nesu to įsipareigojęs. Jau girdėjau komentarus, esą mokėjau pinigus už tą straipsnį. Kai Vidas Karolis išėjo iš direkcijos šalių susitarimu, per savaitę buvo 9 publikacijos. Išėjo Roma Mušeckienė šalių susitarimu, vyksta konkursas - nė vienos publikacijos. Dabar A. Kamarauskas grįžta, Klaipėdos žiniasklaida tyli.
Taip, rašiau ir į STT, ir į prokuratūrą. Daug ko tada negalėjau kalbėti, kadangi vyko ikiteisminiai tyrimai. Dabar jie yra nutraukti. Manau, jog blogai, kad tą žmogų į Uosto direkciją grąžina buvęs jos valdybos pirmininkas A. Vaitkus. A. Kamarauskas pažeidė daug įstatymų, tą konstatavo ir Finansinių nusikaltimų tyrimų tarnyba, ir Viešųjų pirkimų tarnyba, ir prokuratūra. Galutinai ikiteisminiai tyrimai nutraukti praėjusių metų pabaigoje pripažinus, kad nusižengimai ir pažeidimai buvo arba nepakankami baudžiamajai atsakomybei, arba žalos atlyginimo klausimus reikia spręsti civilinių ieškinių būdu. Tačiau užuot civilinių eiškinių būdu sprendusi žalos atlyginimo klausimus, dabartinė vadovybė į direktoriaus infrastruktūros postą susigrąžina A. Kamarauską. Ikiteisminiuose tyrimuose yra nustatyti administracinės atsakomybės pažeidimai, kuriuos jis padarė, tačiau jau yra suėję senaties terminai, ir prokurorai atsisakė kelti atsakomybės klausimą.
Infrastruktūros direktoriaus postas tikrai nepolitizuotas, bet tai esminis postas, nes paprastai šis direktorius būna ir Viešųjų pirkimų komisijos pirmininkas. Tai nėra privaloma, bet paprastai taip būna, taigi tai labai svarbi personalija. Konkursas šioms pareigoms eiti neprivalomas, tad jo nė apskųsti niekas negali. Manau, kad jis buvo surengtas tam, kad būtų pridengtas A. Kamarausko atėjimas.
Kai aš rinkausi infrastruktūros direktorių, išsiunčiau maždaug 10 žmonių klausimyną, 7 Uosto direkcijos darbuotojams ir 3 - ne direkcijos darbuotojams. R. Mušeckienės, kuri dirbo toje sferoje, atsakymai man pasirodė tinkamiausi. Tai nebuvo konkursas.
Rašyti komentarą