"Pernai vasarą atostogavau Klaipėdoje. Vieną dieną nutariau aplankyti delfinariumą. Einant į keltą pasiūlė plaukti laiveliu. Žmonių pilna, visi susispaudę, daug kas net neturėjo kur atsisėsti. Ilgokai reikėjo laukti, kol išplaukėme. Kilo klausimas, kiek žmonių gali plukdyti tokie laivai, ar jie turi tiek gelbėjimosi liemenių, kiek tuo metu žmonių buvo laive.
Šiai metais vėl sugalvojome atostogauti Klaipėdoje, nusprendėme aplankyti Lietuvos jūrų muziejų, kuris ilgai nedirbo. Situacija ta pati, niekas nepasikeitė. Tai ką daro atsakingos institucijos, kad ir toliau plukdoma šitiek žmonių? Pavyzdžiui, internete mačiau, kad laivas "Bentis" talpina iki 50 žmonių, o aš suskaičiavau apie 90", - rašoma "Vakarų ekspresui" atsiųstame laiške.
Kur žiūri valdžia?
Lietuvos saugios laivybos administracijos (LSLA) direktoriaus pavaduotojas Linas Kasparavičius sako, jog administracija taip pat sulaukia žmonių pranešimų, kad plukdoma per daug žmonių. Toks buvo gautas ir šiemet rugpjūtį. Tačiau bėda ta, kad pranešama abstrakčiai, be faktų.
"Jeigu mes gautume konkrečią informaciją, tokius įvykius nagrinėtume. Tačiau neretai būna taip, kad nepasakoma, nei koks laivas tai darė, nei kokią dieną, nei kur jis plaukė. Tokiu atveju neturint konkrečių įrodymų mums sunku imtis kokių nors veiksmų ir ką nors išsiaiškinti", - sakė L. Kasparavičius.
Jis pridūrė, kad jeigu žmonėms kyla abejonių dėl kokių nors pažeidimų, reikia iš karto kreiptis į LSLA. Šios tarnybos specialistai gali išsikviesti laivo savininką arba kapitoną, ir šie turi paaiškinti situaciją.
Gali būti atimtas diplomas
Laivo dokumentuose yra nurodyta, kiek jis pagal savo tipą gali plukdyti žmonių. Pavyzdžiui, AB "Smiltynės perkėla" keltai plukdo ir krovinius, ir žmones, bet jiems taip pat nustatytas skaičius, kiek asmenų jie gali gabenti. Laiveliams, kurie skirti sau, pramogai, taip pat yra nurodyta, kiek, pavyzdžiui, jachtoje, gali būti pramogautojų. Viskas yra reglamentuota dokumentais.
Pasak L. Kasparavičiaus, jeigu nustatoma pažeidimų, taikomos administracinio pobūdžio priemonės tam, kas juos padarė, pavyzdžiui, laivo kapitonui. Priklausomai nuo to, kokio pobūdžio pažeidimas, gali būti skiriamos ir piniginės baudos, ir atimamas diplomas, ir pan.
LSLA direktoriaus pavaduotojo teigimu, drausminančios priemonės buvo taikomos ir pernai, ir šiemet. Per sezoną būna surašoma per 120 administracinių teisės pažeidimų protokolų. Dažniausi pažeidimai - plaukimas be techninės apžiūros dokumentų, laivavedžio pažymėjimų, laivo valdymas esant neblaiviam ir kt. Yra buvę užfiksuota ir keleivių skaičiaus viršijimo atvejų ir buvo taikomos sankcijos.
Vyksta ir reidai
Paprastai LSLA inspektoriai vykdo reidus, ypač tuo laikotarpiu, kai laivyba yra intensyvesnė - vyksta masiniai renginiai, pavyzdžiui, Jūros šventė.
Kontrolė vykdoma ir tada, kai gaunama informacija iš kitų institucijų, pavyzdžiui, iš Valstybės sienos apsaugos tarnybos ar policijos. "Tiek, kiek leidžia mūsų galimybės, kontrolę vykdome", - tikino L. Kasparavičius.
Šiemet jau užfiksuotas ir žūties atvejis. Jūroje žvejojant kateris apsivertė, vienas pramogautojas buvo išgelbėtas, o kitas nuskendo. Taip nutiko dėl netinkamų oro sąlygų. Laivų dokumentuose taip pat būna nurodyta, kur toks laivas gali plaukioti, kokioms sąlygoms esant.
"Kiekvienas laivavedys, valdantis laivą, turi atsakingai viską vertinti. Jeigu žmogus prisiima riziką sau, neįvertina situacijos, tai jau kitas dalykas", - sakė L. Kasparavičius.
"Suskaičiuoti žmonių neįmanoma"
Klaipėdos mažųjų laivų savininkų asociacijos, šiuo metu turinčios 23 narius ir 26 laivus, vadovas Algirdas Valentinas abejojo, kad laivas "Bentis" galėjo paimti 90 žmonių. Tačiau jis neneigia, kad problema egzistuoja.
"Pirmiausia yra tas sunkumas, kad neina suskaičiuoti žmonių. Vieną sykį mane inspektoriai nubaudė todėl, kad plukdžiau vienu žmogumi daugiau. Kreipiausi į teismą, laimėjau bylą. Manau, kad 5 žmonių paklaida visada bus, bet 90 - jau košmaras. Po tiek mes neplukdome, ir taip negalima daryti", - sakė A. Valentinas.
Jis pasakojo, kad kartą 7 inspektoriai įlipo į jo laivą, suskaičiavo laive žmones ir pareiškė, kad trimis per daug. V. Valentinas išlaipino 3 žmones, o nuplaukus į Smiltynę ir vėl suskaičiavus, paaiškėjo, kad trimis žmonėmis atplukdyta mažiau nei kad buvo galima.
"Laive suskaičiuoti neįmanoma, žmogus galvą pasuka ir nepriskaičiuoji. Parduodu visiems bilietus ir vis tiek lipdami iš laivo būtinai dar du trys žmonės atneša pinigus. Su inspektoriais sutarėme, kad 5 žmonių paklaida gali būti, kad nereikėtų bylinėtis", - sako ponas Valentinas.
Asociacijos vadovo teigimu, gelbėjimosi priemonių laive turi būti kiekvienam žmogui, ir esą asociacijos laivai tiek jų ir turi, kiek žmonių plukdo, ir dar daugiau. Priešingu atveju nepereisi techninės apžiūros.
"Bentis" pašalintas iš asociacijos
A. Valentino teigimu, laivo "Bentis" savininkas Sergejus Pantelejevas nėra minėtos asociacijos narys.
"Asociacijoje mes tvarkomės visus reikalus patys - ir tvarkos, ir eiliškumo, ir darbo su žmonėmis. Jeigu kas ne taip, griebiame vienas kitą už gerklės, ir problemas sprendžiame. Mes savo vardą saugome ir vienas kitą griežtai kontroliuojame. "Bentis" savininką mes pašalinome iš asociacijos, nes jis yra nevaldomas žmogus. Jis elgiasi taip, kaip nori, jam mūsų asociacijos taisyklės netinka, jis nori daugiau uždirbti.
Per tą "Bentį" mes visi užsitraukiame nelaimę. Jeigu tik vienas laivas pakliūna, tuojau tikrina visus. Todėl esame priversti daryti tvarką savo kieme. S. Pantelejevą pašalinome iš asociacijos, bylinėjomės dvejus metus, nes jis norėjo sugrįžti, bet mes laimėjome bylas. Ir dar turime žmonių asociacijoje, kuriuos reikėtų išvyti", - sakė A. Valentinas.
S. Pantelejevas, laivų "Aira" ir "Bentis" savininkas, sako iki šiol nežinąs, kodėl buvęs išmestas iš asociacijos. Jis bylos nelaimėjęs neva dėl to, kad asociacijos pirmininko žmona dirbusi teisėsaugoje.
"Iki dabar nežinau, už kokį pažeidimą buvau išmestas", - tikino jis.
Konkurentų darbas?
S. Pantelejevas net susijuokė išgirdęs, kad jo "Bentis" neva galėjo plukdyti 90 žmonių.
"Pasodinti 90 žmonių, jeigu ir norėtume, negalėtume. Visų pirma, mes negalime vežti stovinčių žmonių. Ir kapitonas niekaip to negalėtų padaryti. Pasodinti galime tik 50. Visur kameros, iš karto užfiksuotų, kad plukdome stovinčius. Tai būtų taisyklių pažeidimas, už tai gautume baudą.
Gal tas žmogus, kuris tiek suskaičiavo, fantazuoja, arba taip sako kas nors iš konkurentų. Pas mus konkurencija labai didelė. Per Jūros šventę pats dirbau su "Benčiu", sąlygos buvo labai sunkios. Girdim iš konkurentų laivo sakant - neikit į laivą "Bentis", jis paskęs. Ar taip galima daryti?" - klausė S. Pantelejevas, pridūręs, kad pastaruoju metu vyksta tokia arši konkurencinė kova, kokios anksčiau tikrai nebūdavo.
Pasak jo, gauti leidimą plukdyti žmones nėra taip paprasta: tai ir labai brangiai kainuoja, ir reikia vykdyti labai daug reikalavimų.
Susipažinus su piliečio pateikta medžiaga dėl laivo "Bentis" nustatyta, kad yra pagrindo teigti, jog pažeidimas padarytas. Bus kviečiamas laivo kapitonas paaiškinti situacijos, tada ir priimsime sprendimą dėl protokolo surašymo.
Linas KASPARAVIČIUS, Lietuvos saugios laivybos administracijos direktoriaus pavaduotojas
INFORMACIJA
2015 m. navigaciniu laikotarpiu LSLA atliko 54 saugios laivybos kontrolės reidus. Pažeidėjams surašyti 132 administracinės teisės aktų protokolai. Iš jų už žmonių (keleivių) plukdymą, viršijant nustatytą žmonių skaičių - 5. 2016 m. LSLA atliko 57 saugios laivybos kontrolės reidus, surašyti 124 protokolai, už žmonių plukdymą viršijant žmonių skaičių - 2. Šiemet iki rugpjūčio 31 d. atlikti 36 reidai, surašyti 65 protokolai, iš jų 1 dėl žmonių skaičiaus viršijimo.
Nuo 2017 m. sausio 1 d., įsigaliojus naujajam Administracinių nusižengimų kodeksui, už keleivių saugumą užtikrinančių reikalavimų kelionės metu pažeidimus gresia bauda nuo 90 iki 140 eurų. Anksčiau ji buvo nuo 57 iki 115 eurų.
2017 m. vidaus vandenų transporto priemonių avarijų metu žuvo 1 žmogus, 2016 m. - 5 žmonės.
Rašyti komentarą