Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro baleto repeticijų salėje kvepia Ispanija. Kitą savaitę, liepos 21-ąją, festivalio "Muzikinis rugpjūtis pajūryje" programoje baleto šokėjai pristatys temperamentingą premjerą "G. Bizė ir R. Ščedrino "Karmen siuitą" ir M. Ravelio "Bolero".
Vienaveiksmių baletų choreografas - svečias iš Vilniaus Jurijus Smoriginas, scenografė R. Bačiš, kostiumų dailininkė A. Lorens. "Karmen" solistai Inga Briazkalovaitė ir Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro solistas Martynas Rimeikis, "Bolero" pagrindinį vaidmenį šoka Ričardas Jankevičius.
Teisingai suformuluota svajonė
Repeticijų salėje per didžiulius langus tvieskia tiesioginiai saulės spinduliai. Kondicionierių nėra, tik juokingas ventiliatorius, kurio vėjo nejusti. Po fotosesijos ir solistai ir fotografas kiaurai šlapi nuo prakaito.
"Labai karšta, vien per repeticijas po tris litrus vandens išgeriame, - pasiguodžia "Karmen" solistė Inga Briazkalovaitė, kai susėdame persirengimo kambaryje.
Anksčiau esi prasitarusi, kad Karmen tavo svajonių vaidmuo. Kaip jautiesi jį kurdama?
Dar esu ištikta šoko. Negaliu patikėti, kad tai realybė, kad tai vyksta. Galbūt, kai praeis premjera, ramiai atsisėsiu ir pamąstysiu.
Manau, kad svajonės visada pildosi, tik reikia jas teisingai suformuluoti. Iš tiesų svajojau apie šį vaidmenį, nors man sakė, kad šiame teatre niekada nebus dviejų "Karmen" pastatymų. (Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro repertuare jau yra Dž. Bizė opera "Karmen", kurią žiūrovai išvys liepos 30 d. bei rugpjūčio 3 d. - Aut. past.) Dabar stengiamės pateisinti žmonių, kurie mumis pasitikėjo, lūkesčius.
Kuo pasikeitė svajonių Karmen tapus realiu personažu?
Pietų ar vakarų Ispanija vis tiek yra Ispanija. Tai yra aistra, meilė, jėga, šiurkštumas, švelnumas. Tai - kontrastai, kuriuos aš mėgstu ne tik scenoje, bet ir gyvenime. Visiems linkėčiau pajusti tokią aistrą, meilę...
Ar pati esi taip mylėjusi?
Ką reiškia taip?! - balerina truputį nurausta. - Taip, galiu sakyti, kad taip. To nepaslėpsi, tai išduoda žibančios akys, viduje verdančių emocijų paslėpti neįmanoma.
Gauni daugiausia fatališkos moters vaidmenų. Nesibaimini, kad tai taps tavo kliše?
Iš tiesų gaunu vaidmenis, kuriems reikia ispaniškų motyvų, kur reikia nužudyti žvilgsniu, kur reikia dėvėti vyrišką kostiumą. Vienu momentu, kai du spektaklius iš eilės, skirtingi režisieriai, kostiumų dailininkai man pasiūlė praktiškai tą patį - buvau nusivylusi. Nejaugi manyje mato tik tai, nejaugi nėra kito bruožo, kuris užkabintų.
Dabar bijau džiaugtis, bet manyje viskas verda, kunkuliuoja. Partneris Martynas Rimeikis choreografiškai tariant - labai patogus. Tai kylanti baleto žvaigždė, jau šokęs su E. Špokaite, kitomis sostinės solistėmis.
Man labai patinka šis procesas, ieškojimas, choreografo Jurijaus Smorigino bandymai labai gražiai mano trūkumus pakeisti pranašumais.
Balerina - tobulas pavidalas gali turėti trūkumų?
Pakelti pečiai, neilgas kaklas, pėdutė neištempta kaip E. Špokaitės. Aš nesakau, kad visos turi būti tobulos. E. Špokaitė tuomet nebūtų išskirtinė.
Eglė Špokaitė - Lietuvos primabalerina, o tu - Klaipėdos. Ar jauti savo išskirtinumą teatre?
Primabalerina gal kiek per garsiai pasakyta. Nesu šokusi "Gulbių ežero"... Klaipėdoje nėra didelio artistų garbinimo, o E. Špokaitė - pasaulinio masto baleto žvaigždė.
Ar pripažinimas - tavo siekis?
Aš nenoriu pripažinimo, aš noriu, kad žmonės suprastų, ką noriu pasakyti, kai šoku. Kad suprastų kada skauda, kada verkiu ar myliu. Didžiausias įvertinimas - aplodismentų lavina po spektaklio.
Dabartinė mišri Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro baleto trupė nepajėgi pastatyti savarankiško klasikinio baleto. Kita scena suteiktų didesnes galimybes, kodėl esi čia?
Manau, gerai, kad mes neturime muštro mokyklos, kurioje nušlifuoja visus kaip vieną, padaro baleto šokėjus kaip fabrike.
Kita vertus, jei būtume profesionalai - mes gal daugiau gastroliuotume. Dabar mes per mažai išvažiuojame, kad siektume. Šokėjas stovėdamas vietoje smunka žemyn.
Mes kaip sportininkai matome finišą ir žinome, ką reikia padaryti, kad jį pasiektume. Su J. Smoriginu mes sunkiai ir įtemptai dirbame, bet po to bus rezultatas, žingsnelis tobulėjimo link.
"Miega meškos..."
Pasikalbėjus su Inga grįžtu į repeticijų salę. Mažytis magnetofonas diktuoja grėsmingą ir kapotą "Bolero" ritmą.
Netrukus choreografas Jurijus Smoriginas jį nutraukia, švelniai kritikuoja šokėjus: "Vaikai, nešokinėkit kaip zuikiai, aštriau judėkite. Geriau vieną kartą gerai padarykite - nereikės dešimt kartų kartoti".
Po keleto taktų muzika vėl nutyla. J. Smoriginas uždainuoja: "Miega meškos, meškinai... Vaikai, šitaip galite gatvėje vaikščioti, pasižvalgydami, kokios Sašos kelnės. Vaikštot kaip močiutės..."
"Svarbiausia - vidinė energija"
Pagrindinio "Bolero" veikėjo "vaikų, zuikių ir meškinų" rate nėra. Net nepastebiu kaip solistas Ričardas Jankevičius prieina ir paima už rankos. Einame į baleto šokėjų vyrų persirengimo kambarį. Prie kavos puodelio trumpai šnektelime apie "Bolero" ir sportinių šokių šokėjo virsmą į baleto solistą.
"Bolero" atnaujinamas po septynerių metų. Ar buvote jį pamiršęs?
Eigą atsimenu, bet "ratus", kaip J. Smoriginas sako, sujungimus buvau primiršęs Kūrinys trunka 16 minučių, bet - labai painus. Turiu įrašą, kaip šokau tada. Dabar iš jo mokausi.
Kuo ypatingas, įdomus tau šis vaidmuo?
Kiekvienas vaidmuo, kurį šoki - įdomus. Daugumai baleto šokėjų vyrų svajonių vaidmuo - toreodoras balete "Karmen". Dabar jį pas mus šoka Martynas Rimeikis. Atrodo, kad vėliau teks man. Dabar nežinau, kaip aš toreodorą šokčiau, juk neesu tikras baleto šokėjas, studijavau sportinius šokius.
Kodėl iškeitei sportinius šokius į baletą?
Sportinių šokių pats jau nešoku, tačiau visiškai neapleidau. Ketverius metus vadovauju vaikų sportinių šokių kolektyvui Gargžduose, kuriame šoka ir mano sūnus, dirbu ir su suaugusiais.
Į Klaipėdos valstybinį muzikinį teatrą atėjau dar studijų metais. Studijavau Klaipėdos universiteto sportinių šokių katedroje ir vienas iš dėstytojų choreografas Povilas Fokinas mane pakvietė. Atėjau ir pasilikau. Dirbu čia jau 11-tą sezoną.
Tikrų baleto šokėjų mūsų trupėje nedaug ir tikrų baletų repertuare - vos vienas kitas. Pagrindinis mūsų trupės vaidmuo - papildyti šokio intarpais operetes, miuziklus. Tai nėra gerai.
Nors neesi "tikras" baleto šokėjas - teatre gauni pagrindinius vaidmenis Francą balete "Žydrasis Dunojus", solisto partiją "Artisto gyvenime". Kas tai lemia?
Vidinė energija, charakteris, ekspresija. Gali baigti baletą M.K. Čiurlionio mokykloje, bet jei esi pilka pelytė - tai ir šoksi visą gyvenimą 23 gulbę arčiau vandens.
Jurga PETRONYTĖ
Rašyti komentarą