Prisirpo „Šermukšnio“ teatrų festivalio uogos
Prisirpo „Šermukšnio“ teatrų festivalio uogos

Neįprastas fantazijos sūkurys, į pakeles nustūmęs kasdienę skubos nuotaiką gatvėse, – vakar Klaipėdoje startavęs tarptautinis gatvės teatrų festivalis „Šermukšnis“. Tai socialinių provokacijų, paslapčių, intrigų ir kūrybinio išradingumo kupinas kultūros šurmulys miesto erdvėse, tiesiog po atviru dangumi, visiškai nemokamai. Pagrindinė festivalio programa liepos 7-9 dienomis vyks Teatro aikštėje. Per tris dienas „Šermukšnis“ prisirpins ir leis žiūrovams nuraškyti bei mėgautis 16 vaidinimų, teatrinėmis pramogomis vaikams ir teatro konferencija, kuriuos iš viso parengė net 120 menininkų iš 12 pasaulio šalių.

Prieš prasidedant spektakliams, renginį atidarė Klaipėdos miesto mero patarėja Judita Simonavičiūtė. Ji juokavo, kad vasara į Lietuvą taip ir neatėjo, tačiau „Šermukšnis“, paprastai siejamas su rudeniu, jau pradėjo žydėti. Mero patarėja priminė, jog šis renginys dedikuojamas ne vien kultūros sostinei Klaipėdai, bet ir visai Lietuvai.

Pirmasis spektaklis, „atkėlęs vartus“ į visą festivalį –  „Didžiausias marionečių cirkas pasaulyje“, sukurtas ir atliekamas lenkų lėlių teatro „Klinika Lalek“. Pradžioje, į cirko atmosferą žiūrovus įsijausti kvietė 2 klounai, kurie pasitiko ir auditorijai pristatė cirko direktorių. Jam nugaros jau rikiavosi „tikri“ žvėrys. Cirko direktorius, viso spektaklio metu skatinęs savo „auklėtinius“ kuo įspūdingiau pasirodyti, su žiūrovais sveikinosi ir bendravo įvairiomis kalbomis: angliškai, rusiškai, prancūziškai, lenkiškai. Nuotaikai įsisiūbavus, scenoje šoko ir dainavo realaus dydžio lėlės-gyvūnai: žiūrovams pasirodė gražuolė žirafa, triukus išdarinėjo liūtas, visiems virš galvų nardė egzotiškos žuvys. Galiausiai, į sceną buvo išvestas netgi kojos traumą patyręs dramblys Čarlis. Jis nebuvo pasiruošęs pasirodymui, tačiau bendromis aktorių ir žiūrovų pastangomis, buvo surasta nulūžusi dramblio koja, ir jis, taip netikėtai pasveikęs, vėl galėjo rodyti triukus, trimituoti savo straubliu įvairiausias melodijas.

Lėlių teatro „Klinika Lalek“ spektaklio režisierius iš Lenkijos Viktoras Viktorčikas (Wiktor Wiktorczyk), po pasirodymo paklaustas, kokia buvo pagrindinė pasirodymo idėja, sakė, jog spektakliu visuomenei norėta perteikti nauja modernaus cirko idėja.

„Modernus cirkas nenaudoja smurto, kankinimų ir prievartos prieš gyvūnus. Pasirodymams jie pasitelkia aktorių kūno plastiką, mimikas, meistriškumą. Taip pat pasitelkiami ir gyvūnai, tačiau jų vaidmenis įkūnija lėlės. Taip grįžtame prie originalios cirko versijos, tik be smurto“, – pagrindinę spektaklio mintį, kaip siekiamybę, apibūdino režisierius.

Renginio atidarymo programą pratęsė tarptautinis vyrų duetas „Slagman producties“ iš Olandijos ir Vokietijos, su nuotaikingu pasirodymu „Pop-up!“. Šie juokdariai savo sceniniam veiksmui pasirinko tiesiog paprastą medinę dėžę. Nuolat išlįsdami iš jos, kaip nauji personažai, linksmino žiūrovus humoristiniais pantomimos siužetais.

Iškart po linksmojo dueto pasirodymo, festivalį tęsė prancūzai „Compagnie faï“, su savo vakaro programa – „Stebuklinga vakaro fejerija“. Šie keistuoliai pasirodė esantys mėlynai išpieštais veidais, tarsi ne šios žemės gyventojai, panašūs į mitinės būtybės. Atvykėliai į žemę, kojūkais, tarsi savomis kojomis, šokinėjo pagal roko muziką, švaistėsi liepsnojančiais deglais. Savo keistais šokiais ir manieromis jie kurstė publikos smalsumą, minia sekė iš paskos, kai jie nenustygdami vietoje klajojo po visą Teatro aikštę. Galiausiai, „atsivedę“ žiūrovus prie pat scenos, pradėjo tikrą vakaro ugnies šou, kurio metu, šoko ne tik jie, bet ir ugnis jų rankose, virš jų galvų žaižaravo kibirkštys. Šiandien, 23 val., Teatro aikštėje, jie vėl stengsis nustebinti publiką kitu spektakliu.

Atidarymo dienos programą užbaigė ilgiau nei valandą trukęs vokiečių trupės „Antagon Theater AKTion“ spektaklis "F.A.U.S.T. III". Modernus, tačiau kartu ir archajiškas vaidinimas pagal  J.V. Gėtės kūrinį, neišsiteko ant vienos, „voratinkliais“ apraizgytos scenos. Spektaklio metu, aktoriai, persirengę šiurpiais personažais netikėtai įsiliedavo į publiką, ir staiga vėl išnirdavo ne pagrindinėje scenoje, o kitose, specialiai šiam vaidinimui sumontuotose aikštelėse, siužetą paįvairindavo akrobatiniais, gimnastiniais ir choreografiniais akcentais.

Iki pat dienos programos pabaigos, Teatro aikštė buvo pilna žmonių. Tačiau tai dar tik pradžia – pasinerti į kultūrą miesto erdvėse tarptautinis gatvės teatrų festivalis „Šermukšnis“ kvies dar dvi dienas.

Tolimesnė festivalio programa

(festivalio organizatorius – Klaipėdos miesto savivaldybės kultūros centras Žvejų rūmai):

Liepos 8 d.

12 val. konferencija „Gatvės teatras – arčiau pramogos ar meno“ (Klaipėdos dramos teatras).

14-17 val. teatrinės pramogos vaikams.

17 val. Klounų teatro studija „Dulidu“ (Lietuva) – „Profesorius ir blusa“ (Karlskronos aikštė).

18 val. Klaipėdos lėlių teatras – „Familia“ (nuo Turgaus aikštės iki Danės krantinės).

19 val. „Studio Eclipse“ (Belgija) – „Du skęsta, trys plaukia“ (Danės krantinė prie Pilies tilto).

20 val. „Slagman producties“ (Vokietija, Nyderlandai) – „Pop-up!“

21 val. Gliukų teatras ir Rūta Butkus – „Unduo dubuo“.

22 val. „Klajojančios pono Pežo lėlės“ (Rusija) – „Mėnulio vaiduokliai“.

23 val. „Compagnie faï“ (Prancūzija) – „Stebuklinga nakties fejerija“.

Liepos 9 d.

12-15 val. teatrinės pramogos vaikams (Dienovidžio skveras).

18 val. Pantomimos teatras „A“ (Lietuva) – „Vaikai iš šermukšnių sodelio“.

19 val. „Studio Eclipse“ (Belgija) – „Du skęsta, trys plaukia“ (Danės krantinė prie Pilies tilto).

20 val. Adrian Schvarzstein ir Jūratė Širvytė-Rukštelė (Ispanija – Lietuva) – „Atvykėliai“.

21 val. „Klajojančios pono Pežo lėlės“ (Rusija) – „Paskutinis bastionas“.

22 val. „Klinika lalek“ (Lenkija) – „Poema apie saulę ir mėnulį“. 

Sidebar placeholder