"Namų darbai skirti tau, o ne man!" Toks tėvų požiūris vaiką skaudina, nes rodo artimųjų abejingumą jo mokykliniams reikalams.
"Na, kas mus šiandien užduota?" Tokia tėvų pozicija ugdo vaiko neatsakingumą ir įsitikinimą, jog viskas bus padaryta puikiai ir be jo pastangų.
Ką reikėtų ir ko nereikėtų daryti tėvams, kai jų atžalos ruošia pamokas? 10 specialistų patarimų.
1. Kartu su vaiku aptarkite jo dienotvarkę ir nustatykite laiką, kada jis ruoš pamokas. Geriau tai daryti praėjus 1-1,5 val. po grįžimo iš mokyklos, kad spėtų pailsėti, tačiau nepervargtų žaisdamas.
2. Apžiūrėkite, ar tinkamai paruošta vaiko darbo vieta. Šviesa turi kristi iš priekio ir iš kairės. Ant stalo neturi būti jokių pašalinių daiktų.
3. Kartu su vaiku suplanuokite užduočių atlikimo eiliškumą. Iš pradžių geriau atlikti nedidelę užduotį, kuri vaikui patinka: tai padės jam susikaupti ir emociškai įsitraukti į darbą. Tuomet tegu imasi sudėtingesnių. Kūrybinius darbelius (lipdymas, piešimas etc.) palikite pabaigai.
4. Padėkite atžalai išsiugdyti supratimą, kad darbo vietoje yra dirbama, o saldainiai valgomi ir žaidžiama - kitoje. Jeigu matote, kad vaikas atsinešė užkąsti ar per sąsiuvinį važinėja su mašinyte, verčiau leiskite jam padaryti pertrauką ir pailsėti - šiek tiek pajudėti.
5. Padėkite vaikui suprasti, kad mokymasis yra įtemptas darbas, reikalaujantis pastangų. Jis turi išmokti savarankiškai nugalėti sunkumus, tad nekeiskite jo veiklos į savo. Kitas dalykas - kai jis susiduria su neįveikiama kliūtimi. Tuomet tėvai turi ateiti į pagalbą. Antraip nesėkmės patirtis gali užsifikuoti ir įtvirtinti reiškinį, kurį psichologai vadina "išmoktu bejėgiškumu". Jeigu ilgalaikės pastangos neduoda rezultatų, žmogus nustoja tikėjęs savo jėgomis, tampa pasyvus, be iniciatyvos.
Atskirkite situaciją, kai vaikas stengiasi ir negali įveikti užduoties, nuo tos, kai jis piktnaudžiauja jūsų pagalba kreipdamasis į jus dėl kiekvienos smulkmenos. Ką daryti pastaruoju atveju? Iškelkite sąlygą: "Aš galiu atsakyti į du tavo klausimus. Pasistenk namų darbus atlikti pats, o du sunkiausius klausimus išspręsime kartu."
6. Suteikite vaikui emocinę pagalbą. Mokykla jam kelia didelius reikalavimus, per dieną jis gauna ne tik intelektualinį, bet ir emocinį krūvį. Tėvų užduotis - ne tik džiaugtis vaiko pasiekimais, bet ir būti šalia, kai jam nesiseka - kartu išgyventi jo sunkumus.
Blogas pažymys - rimta bausmė vaikui. Jeigu matote, kad jis nusiminęs, palaikykite jį, o ne barkite. Mokyklinių nesėkmių dramatizavimas, moralinis spaudimas gali virsti nesėkmių baime ir emocinės pusiausvyros praradimu.
7. Neduokite vaikui papildomų užduočių ir neverskite jo perrašinėti klasėje blogai parašytų darbų. Galima aptarti klaidas, tačiau užduoties atlikimas antrą kartą suvokiamas kaip beprasmiškas, nuobodus veiksmas. Tai mažina mokymosi motyvaciją ir pasitikėjimą savo jėgomis.
8. Pamokų ruošos kontrolė palaipsniui turi mažėti. Tiesioginį jūsų dalyvavimą vaikui atliekant užduotis ilgainiui turi pakeisti paprasčiausias buvimas netoliese. Baigiantis pradinę mokyklą vaikas turi gebėti paruošti pamokas vienas ir parodyti tėvams galutinį rezultatą.
Nepakisti turi tik vienas dalykas: jūsų domėjimasis vaiko gyvenimu.
Verta žinoti
Higienos normos numato, kiek laiko vaikas turi skirti namų darbams.
Pirmoje klasėje ir antros klasės pirmąjį pusmetį namų darbai visai neužduodami.
Antros klasės antrąjį pusmetį vaikams gali būti skirti namų darbai maždaug dešimčiai minučių per dieną.
Trečioje ir ketvirtoje klasėse - viena valanda.
Penktoje ir šeštoje klasėse - pusantros valandos.
Septintoje ir aštuntoje - dvi.
Devintoje-dvyliktoje - dvi su puse valandos.
Atostogoms namų darbai neužduodami visų klasių mokiniams.
Normos apskaičiuotos vidutinių gebėjimų vaikui.
Parengė Vaiva VAIDILAITĖ
Rašyti komentarą