Vidaus reikalų ministerija įvertino galimybę FNTT jungti su Muitinės kriminaline tarnyba. Tačiau, išanalizavus užsienio valstybių patirtį ir esamas tendencijas bei Lietuvos tarnybų specifiką, esą nuspręsta stiprinti FNTT kaip nepriklausomą tarnybą.
Pasak E.Misiūno, pertvarkos negali būti daromos vien dėl pertvarkų. Pasak jo, šiuo atveju svarbiau ne statutinių tarnybų skaičius, o tyrimų kokybė ir nusikalstamų veikų prevencija.
„Turime ir aktualumo nepraradusį pavyzdį, kai FNTT pareigūnai atliko kratas Valstybinėje mokesčių inspekcijoje. Šis atvejis įrodė, kad yra naudinga turėti kelias kontrolės institucijas, kurios savotiškai prižiūri viena kitą“, - teigė E.Misiūnas.
Ministro teigimu, FNTT turi sukaupusi daug patirties finansinių nusikaltimų tyrimo srityje, valdo daug žvalgybinės informacijos, orientuojasi į stambių finansinių nusikaltimų tyrimą, taip pat - tokių veikų prevenciją. Šias kompetencijas ir toliau ketinama stiprinti. E.Misiūnas taip pat teigė, kad tikimasi artimiausiu metu Vyriausybei pateikti būsimojo tarnybos vadovo kandidatūrą, šiuo metu vyksta aktyvūs pokalbiai su potencialiais kandidatais.
Buvęs FNTT vadas Vitalijus Gailius, šiuo metu vadovaujantis Seimo Antikorupcijos komisijai, nustebo iš „Vakaro žinių“ išgirdęs, kad E.Misiūnas pakeitė poziciją.
„Dabar visiškai neaišku, kaip bus. Juk Vyriausybė sprendimo dar nepriėmė, tai tik ministro pozicija. Mano nuomone, geriausia, kad būtų aiškumas. Jei E.Misiūnas pareiškė, kad pertvarkų nebus, tai kam tada rengiami priešingi teisės aktai? Visą laiką kalbėjo, kad pertvarka bus, dabar jau, kad nebus. Pareigūnai negali būti nežinioje. Metus kalbėta, kad FNTT bus prijungta: prie muitinės, prie policijos, anksčiau būta svarstymų, kad ir prie Valstybinės mokesčių inspekcijos... Paskutinė idėja buvo sujungti su Muitinės kriminaline tarnyba, ir atitinkami projektai rengti. Dabar jau kalbama priešingai. Mano nuomone, policijų Lietuvoje, kaip mažoje valstybėje, yra per daug - policija, Viešojo saugumo tarnyba, Valstybės sienos apsaugos tarnyba, Vadovybės apsaugos departamentas, FNTT, Muitinės kriminalinė tarnyba, taip pat ir Kalėjimų departamentas yra kriminalinės žvalgybos subjektas... Galima daug išvardinti. Ir viena kitos funkcijas dubliuoja. Pavyzdžiui, policijos veiklą dubliuoja Viešojo saugumo tarnyba, VSAT. Estijoje pasieniečiai jau seniai prijungti prie policijos. Net Prancūzija turi tik 2 policijas, o mes kiek daug turime. Nesakau, kad FNTT būtinai reikia jungti prie Muitinės kriminalinės tarnybos ar dar prie kažko, bet reikia daugiau aiškumo“, - tvirtino V.Gailius.
Povilas Urbšys, Seimo narys, buvęs vienas STT vadovų:
- Atsižvelgiant į dabartinę kriminogeninę situaciją, į politinių valdžių piktnaudžiavimą teisėsaugos struktūromis, geriau išlaikyti decentralizaciją. Prisiminkime kad ir neteisėtą FNTT vadovo V.Gailiaus atleidimą, kurį inicijavo prezidentė. V.Gailius pademonstravo nelojalumą - nesutiko vykdyti neteisėto nurodymo. Ir buvo atleistas dėl to. Mūsų valstybės vadovų suvokimas, kad valstybę reikia valdyti per teisėsaugos institucijas, yra labai pavojingas, todėl daug geriau, kai tos teisėsaugos struktūros yra skirtingo pavaldumo. Tada jomis sunkiau manipuliuoti. Didesnė centralizacija yra naudinga tiems, kurie formuoja valdžios piramidę ir nori visas galias turėti savo rankose. Tas decentralizavimas politikams apsunkina galimybę piktnaudžiauti teisėsaugos institucijų galiomis.
Be to, pagalvokime, kas būtų, jei FNTT būtų sujungta, pavyzdžiui, su Muitinės kriminaline tarnyba. Muitinės pagrindinė funkcija yra kova su kontrabanda. O FNTT veikloje kontrabanda nėra pagrindinė sritis, jos vykdomi tyrimai dažnai su kontrabanda visai nesusiję, tiriami mokesčių nemokėjimo, valstybės lėšų grobstymo atvejai ir panašiai. Bijau, kad sujungus šias dvi tarnybas, gali nukentėti tas muitinės prioritetas, o tai nebūtų gerai. Atsižvelgiant į mano paminėtus argumentus, manau, kad dar per anksti kalbėti apie kriminalinės žvalgybos subjektų sujungimą.
Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“
Rašyti komentarą