Pelningas “flyLAL” bankrotas

Pelningas “flyLAL” bankrotas


Valdžia dėl nesuvokiamų priežasčių nuolat rėmė ne visai Lietuvai priklausančią strateginę valstybės įmonę, o privačią bendrovę ir už jos nugaros stovinčius įtakingus verslo ryklius. “Bankrotas - iš anksto suplanuota ir logiška “flyLAL-Lithuanian Airlines” pabaiga”, - tvirtino savo pavardės nepanoręs viešinti su aviacija glaudžiai susijęs “Respublikos” šaltinis. 


Jo tvirtinimu, vėl eiti į viešumą jis nenorįs pirmiausia dėl sugadintos sveikatos. “flyLAL-Lithuanian Airlines” tikrieji bosai - Žiemelis (turimas galvoje bendrovę patronuojančios įmonės “flyLAL Group” valdybos pirmininkas Gediminas Žiemelis - aut. past.) ir jo kompanija - užvaikė po teismus, per užsakomuosius straipsnius nuolat rengdavo šmeižto kampanijas žiniasklaidoje, ant mano galvos užsiundė ne vieną valstybinę kontrolės komisiją. Neatlaikiau ir pasitraukiau. Tačiau sugedo sveikata, nenoriu, kad ji dar pablogėtų”, - dėstė savo motyvus pašnekovas.


Keista privatizacija


Anot ypač gerai keleivių pervežimo oro transportu rinką pažįstančio šaltinio, nuo pat 2005-ųjų pradžios, kai paaiškėjo buvusios valstybinės aviakompanijos “Lietuvos avialinijos” pirkėjas, buvo aišku, kad čia kvepia afera. “Valdžios vyrų bendrovė tarytum buvo specialiai atiduota į apsukrių vertelgų rankas.


Iki tol buvo nuolat atsisakoma ją privatizuoti ir jai buvo taikomos net 90 proc. (!) nuolaidos atsiskaitymams tarptautinio Vilniaus oro uosto (TVOU) sąskaita. Tuo tarpu užsienio kompanijos visus joms priklausančius mokesčius iki paskutinio cento sumokėdavo. “Lietuvos avialinijos” įprato dirbti šiltnamio sąlygomis, nesugebėjo prisitaikyti prie rinkos”, - tvirtino pašnekovas.


Buvo laikas, pasak jo, kai aviakompanija domėjosi ir “British Airways” iš Didžiosios Britanijos, ir olandų KLM, ir skandinavų SAS. “Tačiau išgirdusios apie skolas garsios oro pervežimų kompanijos spruko į krūmus. Tuomet ir buvo nutarta nelaimingąsias “Lithuanian Airlines” privatizuoti”, - prisiminė šaltinis. Jis sakė, kad bendrovės privatizacija buvo aiškiai pavėluota.


“Estijos avialinijas jau buvo nupirkę Suomijos “Finnair”, Latvijos - skandinavų SAS, Lenkijos LOT įsigijo amerikiečiai. Tiktai nacionalinė lietuvių skrydžių kompanija buvo atiduota ne į geros reputacijos tarptautinių kompanijų rankas, o į Žiemelio, kuris, įtariu, apie keleivių pervežimo verslą išmano tiek pat, kiek ožys apie naujus vartus”, - tvirtino keleivių pervežimo oru rinkos žinovas.


Jis tvirtino iš karto pamatęs, ko iš tikrųjų reikia naujiesiems savininkams. “Keleivių pervežimas, nacionaliniai interesai (apskaičiavau, kad po nepriklausomybės atkūrimo TVOU priėmė per 600 vyriausybinių delegacijų!) naujiesiems buvusios “Lithuanian Airlines” savininkams mažiausiai rūpėjo. Nuo pat pradžių svarbiausias jų taikinys buvo bendrovei priklausantys pastatai - ir pačioje uosto teritorijoje, ir už jos ribų.


Kaip dabar matome, jie juos ir “išsiplovė”, - konstatavo pašnekovas. Jis teigia apie galimus keleivių pervežimo oru verslo atstovų ketinimus įspėjęs aukščiausius šalies vadovus, tačiau niekas neklausė. “Negana to, valdžia visais įmanomais būdais padėjo neaiškių kėslų turinčiam privačiam investuotojui”, - tvirtino šaltinis.


Stekeno negailėdami


Buvusią valstybinę įmonę “Lietuvos avialinijos” UAB “LAL investicijų valdymas” (dabartinis “fly LAL Group”) daugiau nei už 20 mln. litų nupirko 2005-ųjų rugpjūtį. Pirkėjas dar 23 mln. litų įsipareigojo investuoti. “Respublikos” šaltinio duomenimis, privatizavimo sutartyje numatytų investicijų “flyLAL-Lithuanian Airlines” pervadinta bendrovė taip ir nesulaukė. Priešingai - iš jos buvo atimta viskas, ką ji turėjo pelningo, ir palikti visi esami ir būsimi nuostoliai.


“Jau likus maždaug pusmečiui iki privatizacijos būsimi skrydžių kompanijos savininkai elgėsi kaip savo kieme. Pavyzdžiui, pusmečiui buvo visiškai sustabdyti mokėjimai TVOU. Manau, be didelės valdžios vyrų paramos “Ziemelis ir Co” tikrai nebūtų rizikavę taip elgtis”, - sakė pašnekovas.


Anot jo, po privatizacijos “Lietuvos avialinijų” bazėje it grybų po lietaus pridygo naujų įmonių. “Dauguma jų teikė paslaugas į bankrotą varomai “flyLAL-Lithuania Airlines”, o viena - “VA Reals” - po savo sparnu priglaudė buvusios valstybinės bendrovės pastatus. Kiek žinau, oficialiai jie vertinami 19 mln. litų, tačiau reali jų vertė, neabejoju, dvigubai ar net trigubai didesnė”, - sakė pašnekovas.


Jis siūlė dar prisiminti ir pelningiausius užsakomuosius skrydžius iš “flyLAL-Lithuania Airlines” perėmusią naujai įkurtą “flyLAL Charters”, ir kitus dalykus, duodančius dabartinės bankrutuojančios skrydžių kompanijos savininkams gražaus pelno.


Vidmantas UŽUSIENIS

Rašyti komentarą

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.