Priekinių durų kaina - milijonas

Šiandien prasidedančio Klaipėdos miesto tarybos posėdžio darbotvarkėje yra ir klausimas dėl laikinai didžiuosiuose miesto autobusuose galiojusios daug aistrų kėlusios priekinių durų tvarkos įvedimo visam laikui.

Klaipėdos transportininkai tvirtina, kad tuo atveju, jei politikai pasiduos kai kurių miestiečių spaudimui ir nepritars šiai tvarkai, jų nuostoliai padidės dar milijonu litų ir teks smarkiai mažinti autobusų reisų skaičių.

Tuo metu Švedijos miesto Malmės, kuriame gyvena apie 270 tūkst. žmonių, pavyzdys, apie kurį "Vakarų ekspresui" papasakojo šio miesto žurnalistas, rodo, jog vakariečiai sugeba itin greitai priimti viešajame transporte diegiamas naujoves.

"Eksperimentas pasitvirtino"

Miesto Tarybos posėdyje politikams bus siūloma pritarti Keleivių vežimo autobusais ir maršrutiniais taksi Klaipėdoje tvarkos aprašo pakeitimams. Jais numatoma visam laikui palikti galioti tvarką, pagal kurią visi keleiviai, išskyrus asmenis su neįgaliųjų ar vaikiškais vežimėliais, į autobusus gali įlipti tik pro priekines duris.

Pakeitimus teikiančios savivaldybės Transporto tarnybos vedėjas Rimantas Mockus aiškinamajame rašte tvirtina, kad nuo birželio 1-osios vykdytas eksperimentas parodė, kad tokia tvarka pasitvirtino.

"Už važiavimą mokančių keleivių skaičius išaugo apie 3 proc., važiuojančių be bilietų skaičius sumažėjo daugiau negu du kartus, sumažėjo miesto autobusais besinaudojančių asocialių ir chuliganiškai nusiteikusių asmenų skaičius, pagerėjo bendra tvarka miesto autobusuose. Didesnių nukrypimų nuo tvarkaraščių dėl naujos tvarkos įgyvendinimo nenustatyta", - argumentuojama minėtame rašte.

Priekinių durų tvarkos eksperimentą buvo nuspręsta pradėti dėl pablogėjusios susisiekimo paslaugas mieste organizuojančios VšĮ "Klaipėdos keleivinis transportas" (KKT) finansinės situacijos. Teigta, kad nuo 2008 m. trečio ketvirčio buvo pradėjęs mažėti už keliones atsiskaitančių keleivių skaičius - žmonės iš vis nepirkdavo bilietų arba buvo įpratę perduoti juos vieni kitiems. Pirmo šių metų ketvirčio pabaigoje mokančių už važiavimą keleivių skaičius buvo sumažėjęs 10 proc.

"Ši tvarka - tai pats paprasčiausias būdas pasiekti, jog keleiviai atsiskaitytų už keliones, autobusuose būtų daugiau tvarkos ir švaros. Aišku, kad nepatenkintų bus visada - skundų sulaukiame iki šiol, tačiau pasiektas efektas rodo, jog ši tvarka tikrai yra veiksminga. Iki Klaipėdos didžiausias Lietuvos miestas, kuriame buvo įvesta tokia Vakarų Europoje įprasta tvarka, buvo Kėdainiai. Po mūsų, nuo rugpjūčio taip į autobusus keleiviai buvo pradėti įlaipinti ir Panevėžyje", - sakė KKT vadovas G. Neniškis.

Anot jo, jei politikai visgi nuspręs nepalaiminti tokios tvarkos, KKT per metus netektų apie milijono litų - tiek pajamų susigrąžinta atsiradus griežtesnei kontrolei.

"Tai būtų didžiulis smūgis. Šiemet numatome metus baigti su 2 milijonų litų nuotoliu. Jį dar galėsime padengti iš praėjusių metų "lašinių", tačiau juos jau baigiame suvalgyti. Dabar mūsų sąnaudos 6 procentais viršija pajamas, tad kitąmet tiek karpysime ir savo išlaidas, ir maršrutų ridą. Kitu atveju nepajėgtume įvykdyti savo įsipareigojimų nei vežėjams, nei kitų paslaugų teikėjams", - sakė G. Neniškis.

Pertvarkų dar bus

KKT nepaisant sunkmečio nuo kitų metų rugsėjo planuoja iš esmės pertvarkyti uostamiesčio viešojo transporto sistemą, jei tik tam pritars miesto politikai.

"Vakarų ekspresas" jau rašė, kad 2010-ųjų rugsėjį baigiasi sutartys ir su autobusų, ir su maršrutinių taksi įmonėmis. Dėl to šiuo metu yra ruošiamas naujas specialus transporto sistemos planas, kuris taps pagrindu deryboms su vežėjais arba naujiems konkursams.

"Pagrindinis šio plano tikslas - optimizuoti esamus maršrutus, išspręsti dabartines susisiekimo problemas numatant naujas viešojo transporto trasas. Numatome į bendrą schemą integruoti ir autobusus, ir maršrutinius taksi. Sumažinus važiuojančių transporto priemonių skaičių būtų galima išvengti dubliavimo, optimaliau pasiskirstytų keleivių srautai. Esminis naujos sistemos momentas būtų integruoti elektroniniai bilietai, kurie galiotų ir maršrutiniuose taksi, ir didžiuosiuose autobusuose. Pavyzdžiui, tokį tam tikrą laiko tarpą galiojantį terminuotą bilietą turintis žmogus galėtų persėsti iš vieno autobuso į kitą arba į maršrutinį taksi ir atvirkščiai. Jam nereikėtų nieko mokėti papildomai. Norintieji galės rinktis vienkartinius elektroninius bilietus - tai yra pildyti kortelės sąskaitą tokia suma, kiek norės įsigyti vienkartinių bilietų", - sakė G. Neniškis.

Anot jo, pradėjus diegti tokią sistemą maršrutinių taksi savininkai turėtų įsigyti įrangą, kuri nuskaitytų elektroninius bilietus. Tačiau ir toliau būtų palikta galimybė keleiviams atsiskaityti grynaisiais bei gauti vienkartinį bilietą arba kasos čekį. Dabar svarstomi du atsiskaitymo su maršrutinių taksi bendrovėmis modeliai - arba su jais būtų atsiskaitoma už ridą, kaip dabar su autobusų įmonėmis, arba jiems būtų primokama tam tikra aiškiais kriterijais paremta suma.

"Keisk į "Jo-jo"

Keleivių lipimas į autobusus pro priekines duris - jau sena tradicija ir Malmėje, ir visoje Švedijoje. Autobuso laukiantys keleiviai atsistoja į numatytą vietą stotelėje, nes kitaip autobusas gali tiesiog pravažiuoti nesustojęs.

Kartais prie priekinių autobusų durų susidarydavo 5-7 žmonių eilė. Malmės savivaldybės Transporto tarnyba tai traktavo kaip problemą. Dėl to šių metų spalio 24 dieną prasidėjo kampanija "Keisk į Jo-jo" - pasirodė nauji viešojo transporto bilietai su lustu ir antena. Jų dėka keleiviams nebereikia į automatą kišti savo elektroninio bilieto, užtenka tik priliesti, tad "Jo-jo" kortelės nebereikia net ištraukti iš rankinės ar kišenės.

Per mėnesį akivaizdžiai sumažėjo keleivių eilės, autobusai ėmė tiksliau laikytis grafiko - beveik visi Malmės gyventojai pakeitė savo senąsias korteles į "Jo-jo", nes buvo organizuota stipri reklamos kampanija.

Nuo 2011-ųjų birželio Malmės autobusuose visai nebeliks galimybės už kelionę atsiskaityti grynaisiais pinigais. Taip buvo nuspręsta dėl to, kad pastaruoju metu padaugėjo atvejų, kai vakarais apiplėšiami autobusų vairuotojai. Kol kas autobusuose bilietais nebus prekiaujama nuo aštuntos valandos vakaro.

Tautos balsas

Janina

Iš pradžių man buvo kažkaip nelabai patogu. O dabar - visai nieko. Visi žmonės žino, kiekvienas pasižymi bilietėlį, išlipa pro vidurines duris. Viskas yra labai gerai. Man atrodo, kad yra tvarkingiau, niekas nesigrūda, nepuola vieni ant kitų.

 

 

Elvyra

Man atrodo, jog taip yra tvarkingiau. Žmonės ne taip grūdasi. Nors autobusais važinėju gana retai, kol kas neteko patirti jokių nepatogumų, tik kartais užsimiršus norėdavosi išlipti iš autobuso pro priekines duris.

 

 

Jolanta

Man ši tvarka visai patinka. Viskas gerai. Aš važiuoju autobusu labai dažnai ir man jokių problemų nėra pasitaikę. O tai, jog piko metu būna spūstis autobuso priekyje - žmonių supratimo problema. Jeigu įlipi - tai ir eik į galą. Jeigu pats stovėsi priekyje - tai ir bus spūstis.

 

Antanas

Naujoji autobusų tvarka - blogas variantas. Visi žmonės skundžiasi. Erzina tai, jog prie vairuotojo nėra vietos ir dažnai kyla skandalai. Ypač piko metu. Nei bilietėlio nusipirksi, nei prisėsi, nei praeisi. Ši tvarka juk buvo įvesta norint surinkti daugiau pinigų - kad važinėtų mažiau "zuikių". Bet, kaip aš pastebėjau, tų "zuikių" vis tiek yra. Įlipa pro priekines duris ir eina toliau nesižymėdami jokių bilietų, ypač jaunimas. Kai ne piko valandos, tada viskas būna puiku.

Martynas VAINORIUS

Skaitomiausi portalai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder