„Vakaro žinios“ jau rašė apie senos statybos namuose atsivėrusią piktžaizdę dėl senų greitai tapsiančių neeksploatuojamais liftų keitimais. Tačiau ši problema aktuali ne tik senų namų gyventojams, bet ir naujos statybos butus įsigijusiems žmonėms. Mat jei namo liftas sugenda ir dėl tam tikrų priežasčių tampa nebetinkamas naudoti, atsakyti už tai nėra kam.
Pateikė sąmatą
Šiaurės miestelyje, Žukausko g. 25, esantis 2005-ųjų statybos namo liftas praėjusį mėnesį buvo pripažintas nebetinkamu naudoti. Namą administruojanti bendrovė „Adminsta“ namo gyventojams pateikė lifto remonto sąmatą.
Dėl valdymo sistemos gedimų nebetinkamu naudoti pripažintas liftas pastariesiems paskaičiuota atsieis beveik 24 tūkst. litų.
Pasak namo gyventojų, liftas gesdavo nuolat nuo pat pirmos jo pastatymo dienos. Praėjusių metų gruodžio 10-ąją liftui sugedus galutinai, buvo atlikta nuodugni įrenginio apžiūra, po kurios liftas pripažintas nebeeksploatuojamu. Netrukus skelbimo lentoje atsirado ir įrenginio remonto sąmatų pasiūlymai - nuo 24 iki 29 tūkst. litų.
Gyventojai nieko nelaukę kreipėsi į namą administruojančią „Adminstą“, tačiau ši tepasakė, jog nėra kitos išeities - tik keisti liftą. Žmonės savo ruožtu minėtos bendrovės paprašė leisti nepriklausomų ekspertų apžiūros.
„Namas yra palyginti naujas, liftas taip pat. „Adminsta“, padariusi apžiūrą, tik pateikė didžiules remonto kainas. Niekas nepaaiškinta, o už liftą visus tuos metus juk buvo mokamas mėnesinis eksploatacijos mokestis. Tad jei ji nemokėjo prižiūrėti to lifto, kodėl mes dabar turime už tai atsakyti“, - piktinosi vienas iš namo gyventojų Ainius Žostautas.
Netinkama priežiūra
Vyriškio teigimu, nuo kiekvieno buto yra renkamas 9 litų mėnesinis eksploatacijos mokestis. Laiptinėje yra 40 butų, sudaro po 360 litų kiekvieną mėnesį.
„Už tuos pinigus buvo mokama specialistui, kuris privalėjo atlikti savo pareigą ir prižiūrėti tą liftą. Gal blogai prižiūrėjo, jei nepraėjus nė dešimtmečiui - sugedo“, - spėliojo A. Žostautas.
Gyventojai iš namo administratoriaus dabar reikalauja dokumentų, kuriais būtų reglamentuota lifto priežiūra, kaip ji buvo vykdyta, kiek iš viso buvo gedimų, ir kiek visa tai kainavo.
„Dabar remiantis patikrinimo rezultatais atrodo, jog liftas buvo tokios būklės, lyg senos statybos name, t. y. gedimų labai daug. Keisti nereikėtų tik pačios kabinos“, - pasakojo A. Žostautas.
Pasak jo, name gyvena ir pagyvenusių žmonių, ir jaunų šeimų, mamos su vežimėliais kasdien susiduria su sunkumais nusileisti laiptais.
„Bet kuriuo atveju įsikrausčius į naujos statybos butą, bent per artimiausią dešimtmetį žmogus tikisi kažkokios kokybės“, - problemą įvardijo A. Žostautas.
Statytojai - nekalti
Žmonės įsitikinę, jog liftas galėjo būti brokuotas dar ir prieš jį pastatant. Tačiau gamykla, kuri gamino tą liftą, jau yra bankrutavusi, lifto rangovai garantiją buvo suteikę tik 18 mėnesių, o namo stačiusios bendrovės „Mobusta“ atstovas Edgaras Nagys kaltės visai neįžvelgė.
Pasak jo, tai lifto rangovų atsakomybė.
„Mes pasamdėme kompaniją, kuri pastatė tą liftą, bet mes juk jo negaminome. Liftas buvo patikrintas ir perduotas tam tikroms institucijoms. Tad visų pirma reikėtų klausti gamintojo, o ne mūsų“, - teisinosi E. Nagys.
Kalčiausi - gamintojai
Namą administruojančios bendrovės „Adminsta“ direktorius Jonas Ūselis kaltino visus, tik ne save.
„Mobusta“ yra tokia įmonė, kuri į tokius dalykus nežiūri ir kaltės prisiimti neskuba, ir bet kuriuo atveju jie neturi tokių įsipareigojimų. Bandėme kreiptis į lifto statytojus, tačiau mums jie jokio atsakymo nepateikė“, - apie kaltininkų paieškas prabilo J. Ūselis.
Nors gyventojai pateikė prašymą atlikti nepriklausomą ekspertizę, „Adminstos“ direktorius tik patikino, jog tai tik nutolins lifto remontą.
„Garantinis lifto terminas buvo 18 mėnesių. Nesuprantu, kodėl jie nori nepriklausomos ekspertizės, jei jau tokia buvo atlikta. Galiu pasakyti tik tiek, kad niekas neremontuos nemokamai, nes kaltės visi tik kratosi“, - teigė J. Ūselis.
Pasak jo, niekas negalėjo žinoti, kad tas liftas suges.
„O dabar reikia kone visą įrenginį keisti. Gal to lifto net neapsimoka remontuoti, galbūt reikėtų naujo. Tačiau tai spręs patys gyventojai. Administravimo nuostatų nustatyta tvarka mes padarysime viską, ko yra prašoma“, - patikino J. Ūselis.
Juozas Antanaitis, daugiabučių namų savininkų bendrijų federacijos prezidentas:
Gyvename technologijų amžiuje, viskas automatizuota, elektronizuota, žmogus savo rankos nebeprikiš. O sugedus elektronikai, nieko nepadarysi, belieka tik keisti. Atsakingas statybininkas turėtų išmanyti tokius dalykus ir nepirkti pigaus daikto, tačiau atsižvelgti būtinai ir į kokybę. Niekam ne paslaptis, kaip dabar „kepa“ daugiabučius. Svarbiausia pigiai, greitai ir kad tik greičiau „prastumti“. Kitaip tariant, su mažomis sąnaudomis nori daug uždirbti.
Jei gyventojai ekspertizės metu išsiaiškintų, jog sugedusi elektronika yra paslėptas defektas, tuomet galėtų kaltų ieškoti iš gamintojo pusės.
Tačiau greičiausiai gamintojai ginsis pasibaigusiu galiojimu, nes šiuolaikiniams liftams neduoda ilgesnio nei 5 metų garantinio laikotarpio.
Pakeisti šią situaciją praktiškai neįmanoma. Namo statytojo tikrai nepriversi įsipareigoti dėl lifto garantijos.
Čia lieka tik pasitikėjimo vienas kitu faktorius. Ir apskritai statytojas įsipareigoja tiek, kiek jį įpareigoja agregatų garantija.
Galų gale, jei būtų apkaltinti gamintojai, jie neprisipažins, jog kadaise pirko brokuotą daiktą. Ir už viską gyventojai vis tiek turės kloti pinigėlius. Tokia jau naujos statybos namų problema, ir viskas.
Rašyti komentarą