Kad dabartinė autobusų stotis nebeatitinka jokių kurorto vizitinei kortelei keliamų reikalavimų, kalbama ir rašoma seniai. Po praėjusių rinkimų į savivaldybes keturios partijos, sudariusios valdančiąją daugumą Palangoje, pasirašydamos koalicijos sutartį į jį įrašė punktą: iškeldinti autobusų stotį iš miesto centro į aikštelę prie „Statoil“ degalinės. O trečiadienį nuvykę į Skuodą kurorto Tarybos nariai išgirdo pasiūlymą, kaip būtų galima šį punktą paversti tikrove, bei savo akimis įsitikino, kaip analogišką projektą įgyvendino Skuodas.
Patikėjo investuotojais
Vienuolikos Palangos Tarybos narių delegaciją, vadovaujamą miesto mero Šarūno Vaitkaus bei Savivaldybės administracijos direktorės pavaduotojo Broniaus Martinkaus, Skuode pasitiko šio rajono meras Stasys Vainoras. Kartu su miesto autobusų stoties direktoriumi Rimantu Pabrėža bei naują objektą pastačiusių investuotojų UAB „Homburg valda“, beje, stačiusių ir Klaipėdos autobusų stoties kompleksą, atstovais S.Vainoras surengė palangiškiams improvizuotą ekskursiją po naująją autobusų stotį.
Pasak S.Vainoro, Skuode autobusų stotis buvusi dar prastesnės būklės nei Palangoje. Ilgai galvota, kaip būtų galima pastatyti naują, tačiau visi planai atsiremdavo į lėšų stygių, kol neatsirado investuotojas, pasiūlęs projektą: jis miestui pastatąs tokį objektą, kurio jam reikia, o šalia jo – objektą, kurio pageidaujantis pats. Skuodo rajono meras sakė, jog iš pradžių būta daug abejonių – ar galima pasitikėti investuotojais? Tačiau, anot mero, po ilgų diskusijų nuspręsta eiti „va bank“, ir sprendimas pasiteisino: dabar miestas turi 36 arų sklype stovinčią naują dviejų aukštų autobusų stotį, kurios bendras plotas – 330 kv.m, iš kurių 80 kv.m skirta keleiviams bei jų aptarnavimui. Investuotojas savo ruožtu turi prekybos centrą, kuriame – 2 500 kv.m prekybos ploto.
Pastatė rekordiniais tempais
„Kai jau apsisprendėme, procesas vyko rekordiniais tempais, – sakė S.Vainoras. – 2009-ųjų rugsėjo dvyliktąją atvažiavo technika, per porą dienų „sugriaužė“ senąjį pastatą, o jau gruodžio 17-ąją naujoji stotis su skuodiškių vadinamu „Akropoliu“ atvėrė duris“.
Buvusi C kategorijos Skuodo autobusų stotis dabar įvertinta III kategorija. Investuotojai būtų pastatę ir II kategorijos objektą su bagažo saugykla, bet skuodiškiai nusprendė, jog keleivių srautas pas juos nedidelis, tad užteksią žemesnės kategorijos.
„Beje, gyventojai kiek nerimavo dėl prekybos centro: čia aplink kelios didelės parduotuvės, turgus. Tačiau jeigu investuotojai prisiėmė riziką, tai jau jų reikalas. O sprendžiant iš to, kad prekybos centre įsikūrusi „IKI“ tinklo parduotuvė bei kiti smulkūs prekybos vienetai – nuo vaistinės, optikos, rūbais bei avalyne prekiaujančių mini parduotuvėlių iki gėlių krautuvytės – laikosi, vadinasi, visiems gerai“, – sakė Skuodo rajono meras.
Investuotojų atstovai savo ruožtu pasidžiaugė, jog ir miestas „nestabdęs“ projekto – visi planavimo dokumentų derinimai praėję labai greit: sklypo detalusis planas patvirtintas rugpjūčio 23 d., o jau rugsėjo 12-ąją išduotas leidimas statybai. Prie techninio projekto neužtrukta, nes šis buvo rengiamas kartu su detaliuoju planu.
Turi pasiūlymą
Ekskursija po Skuodo autobusų stotį buvo lyg savotiška įžanga į pagrindinį Palangos miesto tarybos narių vizito tikslą: išklausyti, su kokiais pasiūlymais „Homburg valda“ kreipėsi į kurorto valdžios atstovus.
Skuodo rajono savivaldybės salėje palangiškiams UAB „Homburg valda“ projektų direktorius Artūras Šukys bei dukterinėje įmonėje „Capital city group“ už projektų valdymą atsakingas Mindaugas Zaremba pristatė Palangos miesto autobusų stoties ir prekybos centro statybos projekto idėją. Projekto tikslas – pastatyti mūsų mieste naują autobusų stotį ir prekybos centrą. Projekte dalyvautų UAB „Palangos komunalinis ūkis“ ir specialiai šiam projektui įgyvendinti sukurta bendrovė „Palanga properties“, kurios sudarytų jungtinę veiklos sutartį. Veiklos rezultatas – kurortą atstovausiantiems komunalininkams, kurių bendrovę valdo Savivaldybė, atitektų naujoji autobusų stotis, investuotojams – prekybos centras.
Apžvelgę esamą situaciją ir priminę tarybos nariams, kokį sklypo tarp „Statoil“ degalinės ir Vėžių gatvės prie Klaipėdos – Liepojos plento detalųjį planą, kuriame numatyta naujosios stoties statyba, jie ne per seniausiai patvirtino, investuotojų atstovai pristatė, kaip jie ir galimo projekto eskizus darę „City projects“ architektai mato būsimą kompleksą.
Pati autobusų stotis – su privažiavimais iš Kretingos g. ir Klaipėdos pl., keleivių išlaipinimo aikštelėmis bei laikino autobusų stovėjimo aikštelėmis, dengtais įlipimo peronais, – įsikurtų vieno aukšto pastate ir užimtų 450 kv.m ploto. Joje būtų įrengta visa, kas reikalinga II kategorijai. Pati stotis „atsistotų“ sklypo rytinės dalies šiaurinėje pusėje. Link pietų pusės ji jungtųsi su prekybos centru, kuriame planuojama 5-6 tūkst. kv.m prekybos ploto. Prieš centrą nuo Klaipėdos pl. pusės ketinama įrengti automobilių stovėjimo aikštelę. Pasak investuotojų, šie siūlymai – tik eskiziniai, ir, jeigu būtų pasirašyta jungtinė sutartis, planavimo bei projekto rengimo etapuose gali keistis ir išplanavimas. Kuriant pačios autobusų stoties, o ir prekybos centro pastatus, jų architektūrinėje išraiškoje būtų ieškoma pajūrio krašto motyvų.
Iki 2014-ųjų vasaros – įmanoma
Ko pageidauja iš miesto ir ką jam žada investuotojai? „Palangos komunalinis ūkis“ turėtų prisidėti tuo, ką turi – aikštelės statiniais, kurių beveik nėra. „Palanga properties“ įnašai – projekto finansavimas, jo valdymas, techninio projekto rengimas, paties objekto, kuris gali kainuoti nuo 10 iki 15 mln. Lt, statyba. Įgyvendinus projektą, Palangai atitektų stotis su visa infrastruktūra – galima objekto kaina – nuo 1,5 iki 2 mln. Lt, – investuotojams – naujasis prekybos centras.
Jeigu Palangos miesto Tarybai būtų priimtini investuotojų pasiūlymai ir jeigu dar šiais metais būtų spėta pasirašyti jungtinės veiklos sutartį, kitų metų pirmajame ketvirtyje prasidėtų projektavimas. Per antrą-trečią ketvirčius būtų galima gauti statybos leidimą, ir rudeniop pradėti statybą. O per pirmąjį 2014-ųjų metų pusmetį būtų realu statybas pabaigti, ir tų metų vasaros sezoną pasitikti turint naują Palangos autobusų stotį.
Neatmestinos ir kitos investavimo galimybės
Palangos miesto tarybos narius visų pirma domino, kas tokie tie„Homburg valda“? A.Šukys trumpai pristatė bendrovės įsikūrimo ir veiklos istoriją, jos veiklos sritis bei paminėjo, jog ši bendrovė savo ruožtu valdo 40 bendrovių Baltijos šalyse.
Politikai domėjosi, o kaip spręsis pastatų nuosavybės bei žemės sklypo klausimai? Jiems buvo atsakyta, jog spręsis taip pat, kaip Skuode. Aikštelė, kurioje ketinama statyti objektą, yra valstybės valdomoje žemėje. Pastačius pastatus, pati stotis taps Palangos nuosavybe, prekybos centras – investuotojų. Tada jie kreipsis į Nacionalinę žemės tarnybą prašydami leidimo išsinuomoti atitinkamą sklypą. Jeigu būtų gautas leidimas, būtų rengiamas naujas detalusis planas ir stoties bei prekybos centro sklypai būtų atidalinti.
Turėjo Tarybos nariai ir daugiau klausimų bei pasiūlymų: ar tikrai gerai suplanuoti įvažiavimai į stotį bei privažiavimai prie prekybos centro? Ar gerai, kad automobilių aikštelė bus prieš prekybos centrą – gal derėtų pastatą „traukti“ arčiau Klaipėdos plento, o automobilius statyti už jo? Gal vertėtų pagalvoti, kur būtų galima įkurdinti legendines Palangos močiutes, kurios, žinia, iškart aptūps naująjį pastatą siūlydamos išsinuomoti kambarius „su vaizdu į jūrą“? Kaip spręsis viešojo transporto problemos? Ir – ar neketina investuotojai, valdantys pastatus, kuriuose įsikūrę „SEB banko“ skyriai įvairiuose Lietuvos miestuose, įgyvendinantys įvairius projektus Lietuvoje, pvz., statantys „Merkurijų“ Kaune, bei kitose šalyse ir besidomintys galimybe dalyvauti Vilniaus miesto gatvių apšvietimo konkurse, – prisidėti prie kitų projektų Palangoje? Pasak A.Šukio, galima kalbėti apie visus projektus, kurie neštų ekonominės naudos. Kad ir apie ledo arenos su 50 metrų baseinu Palangoje statybą, jeigu patiems investuotojams neteks gaudyti ir į baseiną atvesti plaukikų.
Vykdom duotus pažadus
„Užduotį iškeldinti autobusų stotį į numatytą vietą mes buvome įtraukę į savo rinkimų programą, perkėlėme šį tikslą ir į koalicijos sutartį, – po susitikimo su galimas investuotojais sakė Palangos miesto meras Šarūnas Vaitkus. – Kodėl kėlėm šią užduotį? Todėl, kad rengdami savo programą buvome pažiūrėję ir paskaičiavę, kokią žalą daro Palangai dabartinė autobusų stotis. O žala akivaizdi: pats transporto judėjimas visą parą, keliantis nepatogumų čia gyvenantiems žmonėms. Antra – yra paskaičiuoti srautai: per vasarą dienos metu į stoties teritoriją įvažiuoja ir išvažiuoja apie 200 transporto priemonių. Apie kokią ekologiją galima tokiu atveju kalbėti? Todėl, kai ruošėme savo programą, įtraukėme į ją punktą dėl šios problemos sprendimo, siūlydami autobusų stotį iškelti prie „Statoil“ degalinės, kur jau daug metų plyti apleista teritorija, švelniai tariant, nepuošianti miesto“.
Pasak mero, jis, gimęs ir augęs Palangoje, iki šiol pastebintis tokį dalyką: didžioji dauguma iš Klaipėdos ar Kretingos pusės atvažiuojančiųjų į Palangą jos gyventojų soties nepasiekia, o išlipa anksčiau, naujajame rajone. Tad gyventojams naujoji stotis, juolab atitinkanti visus reikalavimus ir turinti šalia prekybos centrą, būtų patogiau, nei dabar.
„Jei pastebėjote, mes vykdome koalicijos sutartį ir įgyvendiname jos punktus. Atėjo laikas tesėti pažadą ir dėl autobusų stoties iškeldinimo. Detalųjį planą turime. Ir pradėjome žiūrėti, kokiais būdais būtų galima pastatyti objektą. Nekart viešai skelbėme, jos rengiamės sotį iškeldinti. Ir neseniai oficialiu raštu į Savivaldybę kreipėsi bendrovė, įgyvendinusi analogiškus projektus Skuode ir Klaipėdoje, tad šiandien viešai pristatėme Tarybos nariams jos pasiūlymus. Ir pristatėme prieš tai parodę ne piešinyje, o realiai esantį objektą. Manau, kad visi įsitikino, jog prieš dabartinę Skuodo autobusų stotį Palangai reikia slėptis. Nes mūsų stotis ne stotis, o... nesusipratimas miesto centre. Tad dabar Tarybos valia apsispręsti: pritarsime pasiūlymams ar ne“, – sakė meras, pridūręs, jog gali būti, kad jau ateinančią savaitę pasiūlymai ir sutarties projektas bus pradėti svarstyti Tarybos komitetuose.
Idėja priimtina
Pasiteiravome, kaip valdančiajai koalicijai priklausantys bei opozicijoje esantys kurorto politikai vertina galimų investuotojų pasiūlymus dėl naujos Palangos autobusų stoties projekto įgyvendinimo.
Tomas Žulkus, Statybos ir miesto ūkio komiteto pirmininkas, Liberalų sąjūdis: „Projektas įdomus ir viliojantis. Jeigu, kaip sakyta, į miestą ateis nuo pusantro iki dviejų milijonų litų investicijų – jau nekalbant apie prekybos centrą – ir išsispręs sena autobusų stoties problema, manau, ir miestiečiai tam pritars, ir mes. Juo labiau kad ir koalicijos sutartyje yra punktas dėl autobusų stoties iškeldinimo. Aišku, yra niuansų dėl įvažiavimų bei kito išplanavimo, dėl architektūrinių sprendinių, bet tai pataisoma. O idėja tikrai priimtina. Ir ją įgyvendinus laimės miestas, kuris dabar turi autobusų stotį, kurią galima nebent nonsensu pavadinti“.
Remigijus Kirstukas, Ekonomikos ir finansų komiteto pirmininkas, Liberalų ir centro sąjunga: „Pagaliau į miestą ateis normalus investuotojas, galintis išspręsti Palangai aktualią autobusų stoties problemą bei sutvarkysiantis iki šiol apleistą teritoriją. Patinka ir tai, kad su šiuo projektu jie nesiruošia Palangai sakyti „Labas ir sudie“, bet jeigu miestas turės projektų – ir žinia, jeigu iš jų įgyvendinimo pats investuotojas turės ekonominės naudos, ko siekia visi investuotojai, – jie neatmeta galimybės tuos projektus paremti. Vienu žodžiu, idėją vertinu teigiamai. Juolab kad turime pavyzdžių, kaip tokios idėjos įgyvendintos ir pasiteisino tiek Skuode, tiek Klaipėdoje, tiek Šiauliuose bei Panevėžyje“.
Danas Paluckas, Kontrolės komiteto pirmininkas, Švietimo, kultūros ir sporto komiteto narys, Lietuvos socialdemokratų partija: „Opozicija į šį pasiūlymą žiūri gerai, tačiau, žinia, Kontrolės komitetas kontroliuos: pasižiūrės ir galimą sutartį, ir visa, kas su ja susiję ir iš jos išplaukia. Pati idėja – vienareikšmiškai „už“. Galų gale, laikas pradėti vadovautis ne draudimais, o leidimais. Aš manau, kad toks projektas reikalingas. Žinoma, galima jį ir kitaip įgyvendinti: gali Savivaldybė imti paskolą ir statyti, bet siūlomas variantas Palangai naudingesnis. Ir manau, kad projektui ir jo įgyvendinimui pritarsime“.
Aleksandras Jokūbauskas, Kontrolės bei Turizmo, sveikatos ir socialinės apsaugos komiteto narys: „Savo nuomonę pasakysiu vėliau. Man dar reikia susivokti. Aš tik dabar sužinojau, kad sutarties projektas bei vizualizacijos, kurias mes tik šiandien išvydome, jau buvo pateiktos Savivaldybei. Jeigu nebūtų tokios „valstybinės“ paslapties, o iškart būtų pristatyta, viskas būtų gerai. O dėl idėjos – ji yra gera. Ir jeigu sutartyje nėra paslėpta kokių nors „kabliukų“, tai viskas gerai“.
Rašyti komentarą