Nuogybės reklamoje sunkiai kontroliuojamos

Nuogybės reklamoje sunkiai kontroliuojamos

Lietuvoje pusnuogių gražuolių pilna visur, jos vaizduojamos net vaikų atrakcionuose. Todėl stebėtis, kai įvairių produktų reklamose moters įvaizdis dažnai pateikiamas vulgariai ir ji pristatoma kaip sekso objektas, nors tai dažniausiai nėra susiję su reklamuojamu produktu, lyg ir nebereikėtų. Juolab kad Lygių galimybių kontrolierės tarnyba (LGKT) pripažįsta, kad gundyti nėra draudžiama. Reklama tik negali paniekinti ir pažeminti. Nustatyti ribą tarp gundymo ir paniekinimo - užduotis ne iš lengvųjų, pripažįsta kontrolieriai.

Klaipėdoje veikiantis autoservisas dalija skrajutes, su kuria galima gauti net 20 proc. nuolaidą padangoms, tepalams bei automobilių dalims. Tačiau ant skrajutės pavaizduotas toli gražu ne sugedęs automobilis, o apdraskytais drabužiais, atidengiančiais apvalumus, apsirėdžiusi ir erotiškai virš variklio palinkusi gražuolė.

"Tokios skrajutės dalijamos gatvėse, tad jos patenka ir į vaikų rankas. Ką gali galvoti vaikas, pamatęs tokią reklamą, kai jo tėtis sakys, jog važiuoja į autoservisą?" - stebėjosi skrajutę į redakciją atnešusi klaipėdietė.

Tokių dviprasmiškai interpretuojamų reklamų automobilių versle apstu. Vis dar įprasta, kad automobiliai ir gražios moterys - neatsiejama, nors tai įprastas rinkodaros triukas, skirtas privilioti vyriškąją auditoriją. Būtent dėl šios rūšies reklamų daugiausia skundų ir sulaukia LGKT.

Beje, psichoterapeutai pastebi, kad tokios reklamos esą labiausiai veikia nevisavertiškumo jausmą turinčius vyrus.

Apvalios asociacijos

LGKT ne kartą yra nustačiusi, kad automobilių detalių reklamoje buvo pažeistos vyrų ir moterų lygių galimybių teisės. Kontrolieriams nepatiko, kai viename lankstinuke greta ratlankių buvo vaizduojama blondinė su įspūdinga krūtine, o užrašas ant reklaminio lankstinuko teigė "išmesk mane, ir aš neišpildysiu trijų tavo norų". Kontrolierių palaiminimo nesulaukė ir viena automobilių firma, kuri savo prekinį ženklą reklamavo tarp moters krūtų, nesvarbu, kad jos buvo pridengtos.

"Matyt, čia posovietinių šalių palikimas - nuogybėmis atkreipti dėmesį. Tokių reklamų, kai padangų ratlankiai uždėti ant moterų krūtų - begalė. Kai teiraujamės verslininkų, kodėl jie šitaip daro, daugelis aiškina, kad visuomet suveikia apvalumų asociacija. Tačiau kodėl, pavyzdžiui, nesuveikia dviejų pailgų daiktų asociacija?" - stebėjosi LGKT patarėjas viešiesiems ryšiams Valdas Dambrava.

Jo svarstymu, tokie verslininkai vis dar mąsto stereotipiškai, kad didžiausią dalį automobilių bei jų dalių pirkėjų sudaro vyrai, nors esą jau seniai moterys pačios perka sau transporto priemones.

"Nors mes sulaukiame nemažai skundų būtent dėl moterų kūno panaudojimo automobilių bei jų detalių reklamoje, tačiau pastaruoju metu įžvelgti galimų pažeidimų pavyksta retai. Įrodyti, kad moteris šitaip žeminama ar niekinama, nėra lengva. O gundyti nedraudžiama", - pabrėžė V. Dambrava.

Laki vaizduotė

Šiurkščių pažeidimų esą mažėja, bet jie tampa vis įmantresni, kuomet laviruojama tarp dviprasmybės, todėl darosi vis sunkiau įvertinti, ar tai yra menas, ar įstatymų pažeidimas. Tačiau reklamų kūrėjai vis dar neatsisako stereotipų ir nuogo kūno vaizdavimo.

"Reklamos versle gyvuoja dėsnis "Išsiskirk arba mirk", - esamą situaciją lakoniškai paaiškino V. Dambrava.

Jis priminė keletą tyrimų, kurių metu įvairios reklamos buvo pripažintos pažeidžiančios įstatymus. Pavyzdžiui, tarnyba nusprendė, kad vienos technologijų bendrovės reklama, kurioje vaizduojama besilaukianti moteris nuotakos drabužiais, du nešiojamieji kompiuteriai ir mobiliojo interneto kortelė bei šūkis "Imi 1 - gauni 2", žemina ir menkina moterį.

Abejonių buvo sukėlusi ir viena sidro reklama, kurioje moteris už pavadėlio vedasi keturiomis ropojantį pusnuogį vyrą.

"Visuomet primename, kad reklamoje reikia vengti žmogaus palyginimų su daiktu ar gyvūnu", - pabrėžė V. Dambrava.

Nevienareikšmių vertinimų sulaukė kazino reklama, kurioje moters krūtys apjuostos centimetru, o greta parašyta "1 m". Kūrėjai teisinosi, esą tai reiškia "vieneri metai", tačiau, pasak kontrolierių, tai galima skaityti ir kaip "vienas metras".

Apskųsta buvo ir laikrodžių reklama, kurios tekstas bylojo: "Jis toks pat komplikuotas, kaip ir moteris, tačiau nevėluoja". Pro akis nepraslydo ir kontraceptinių tablečių reklama su užrašu "Jos patikimesnės nei vyrai".

"Jei būtų parašyta "Nei kai kurie vyrai", tikrai jokio pažeidimo nebūtų, nes juk tikrai yra ir nepatikimų vyrų", - pastebėjo V. Dambrava.

Abejonių kėlė ir miškų urėdijos reklama, kurioje mergaitė į didelę krūvą pila šiukšles, kurių pribarstė "negeri dėdės". "Atseit tetos nebarsto", - komentavo kontrolieriai.

Ko gero, didžiausią skandalą sukėlusia reklama iki šiol laikoma "Krekenavos agrofirmos" reklama "Kai norisi mėsos", kai reklaminiuose plakatuose buvo pavaizduoti mėsos gaminiai, o virš jų - apnuoginta moters nugara. Viduryje plakato buvo užrašas "...kai norisi mėsos". Už šią reklamą firmai buvo skirta 500 litų bauda.

Mažas ir kietas...

LYGYBĖ? Pasak Valdo Dambravos, vyrai kur kas solidaresni nei moterys ir pastebi abiejų lyčių galimą pažeminimą. Tuo tarpu moterys dar nėra pasiskundusios dėl galimo vyro orumo pažeminimo reklamoje. Stasio ŽUMBIO ("Vakaro žinios") nuotr.

"Pastebime, kad pastaruoju metu vis dažniau vaizdą keičia tekstas. Čia puikiai tiktų pavyzdys, kai į mus prieš keletą metų kreipėsi studentas, kurį įžeidė vytintų dešrelių reklama. Vaikiną papiktino reklamos tekstas, kai moteriškas balsas sako: "Iš pradžių man buvo nedrąsu, jis toks mažas ir kietas... Bet kai prisiliečiau lūpomis, pajutau, koks tai malonumas". Šią reklamą mūsų tarnyba pripažino kaip vulgarią", - sakė V. Dambrava.

Visgi esą gana dažnai gauti skundai būna visiškai nepagrįsti ir tik atspindi lakią žmonių vaizduotę.

"Pavyzdžiui, reklamoje vieną merginą bučiuoja du vyrai ir parašytas tekstas: "Ar norėtum su dviem?" Tačiau nėra žodžio "mylėtis", žmonės apsirengę, todėl įrodyti, kad čia gali būti kokių pažeidimų - neįmanoma. Šitaip tiesiog reklamuojama galimybė vienu metu įsigyti du kompiuterius. Arba kitoje reklamoje pavaizduotas vyras, šalia kurio užrašas "Mažas biznis" ir tekstas: "Norėčiau, kad manasis taptų didesnis". Akivaizdu, kad kalbama apie biznį, o ne apie tai, apie ką daugelis norėtų pagalvoti", - šypsojosi V. Dambrava.


Nepatenkinti vyrai

Nuolatinio reklamos stebėjimo Lietuvoje niekas nevykdo, o bylos dėl reklamos pažeidimų nagrinėjamos tik gavus vartotojų skundus. Tokių skundų kasmet sulaukiama vidutiniškai po 5.

Kas keisčiausia - dažniausiai dėl netinkamos reklamos skundžiasi vyrai. Pasak V. Dambravos, jie kur kas solidaresni nei moterys ir pastebi abiejų lyčių galimą pažeminimą. Tuo tarpu moterys dar nėra pasiskundusios dėl galimo vyro orumo pažeminimo reklamoje.

Pasak V. Dambravos, verslininkai vis dažniau dėl būsimos reklamos konsultuojasi su LGKT.

"Įdomu tai, kad konsultuojasi labai stambios įmonės, kurioms tikrai nieko nereikštų susimokėti kelių šimtų litų baudą. Galima daryti prielaidą, kad verslininkai jau nebegalvoja, kad viešumas neigiamame kontekste yra puiki reklama", - sakė LGKT patarėjas viešiesiems ryšiams.

Bauda už neleistiną reklamą gali siekti nuo 100 iki 2 000 litų.

Pratina nuo mažumės

Kur kas keisčiau nei automobilių ar mėsos reklamoje nuogybės atrodo atrakcionų parke, į kurį renkasi vaikai.

Pastarosiomis dienomis Klaipėdoje prie Pilies gatvės įsikūręs atrakcionų parkas nustebino įžvalgesnius miestiečius, nes net ant kelių atrakcionų vaizduojamos pusnuogės gražuolės.

"Jei į šį atrakcionų parką būtų įleidžiami išskirtinai tik suaugusieji - nieko blogo nematyčiau, tačiau jei ten lankosi ir vaikai, tokia reklama turėtų susidomėti vaikų teisių apsaugos kontrolieriai", - įsitikinęs V. Dambrava.

Daugiau nei prieš metus Klaipėdos savivaldybės tarnautojus papiktino ketinimas uostamiesčio centre įkurdinti naktinio klubo reklaminę nuorodą, primenančią prie stulpo prisišliejusios nuogos merginos figūrą. Nors planuota statyti net ne nuogos merginos nuotrauką, o tik juodą siluetą, miesto valdžia tam pasipriešino. Tuomet buvo argumentuojama, kad tokio pobūdžio reklama miesto centre nėra tinkama.

Tačiau pusnuogių gražuolių atvaizdai vaikų atrakcionuose, panašu, niekam iš miesto kontroliuojančių organų neužkliūva.

POPULIARU. Automobiliai ir jų detalės bei gražios moterys - vis dar įprastas rinkodaros triukas, skirtas privilioti vyriškąją auditoriją. Dėl šios rūšies reklamų daugiausia skundų sulaukia ir Lygių galimybių kontrolierės tarnyba. Viliaus MAČIULAIČIO nuotr.

Sidebar placeholder