Animaciniai filmukai - ne televizijų, o tėvų rūpestis

Animaciniai filmukai - ne televizijų, o tėvų rūpestis

Pastaruoju metu vis dažniau pasigirsta tėvų aimanų, jog šiuolaikiniai animaciniai filmukai - tikras išsigimimas. Vaikams demonstruojamos smurto scenos, nemokoma teisingų vertybių atsirinkimo ir panašiai. Dažnai giriama senoji animacija, neva buvusi itin graži ir pamokanti, vengdavusi smurto ir pasaulį piešusi vien šviesiomis spalvomis. Tuo metu specialistai teigia, jog senoji ir šiuolaikinė animacija nė kiek nesiskiria - tiek viena, tiek kita gali būti kokybiška ir teigiama arba ne. Svarbiausia vaikui parinkti tinkamą produkciją.

Pačios televizijos, demonstruojančios animacinius filmukus, kratosi prastos etiketės ir tikina, jog parenka juos pagal populiarumą ir stengiasi pritaikyti tinkamai auditorijai.

Renkasi populiariausius

LNK atstovo spaudai Gedimino Malaškevičiaus teigimu, televizija renkasi rodyti populiariausius filmukus, kurie sulaukia didelio pripažinimo skirtingose šalyse.

"Parinkdami laiką, skirtą animacijai, atsižvelgiame, kokiai auditorijai filmukas skirtas, - sakė G. Malaškevičius, nenorėjęs sutikti su tuo, jog šiuolaikiniai animaciniai filmukai daro vaikams blogą įtaką. - Kaip rusų vilkas pešdavosi su zuikiu, taip vakarietiškas Tomas pešasi su Džeriu... Šiuolaikiniuose animaciniuose filmuose daug humoro, ironijos, sveiko pasijuokimo iš mūsų gyvenimo klišių. Ten galima rasti daug išmintingų dalykų."

Pasak TV3 užsienio produkcijos vadovės Ievos Govedaitės, kaip ir visose srityse, animacijoje taip pat egzistuoja tam tikros populiarumo tendencijos, todėl stengiamasi nuo jų neatsilikti, bet kartu nepamirštami ir senesni, klasikiniai filmukai.

"TV reitingų analizė rodo, kad vaikai labiausiai linkę televizorių žiūrėti dienos metu, grįžus iš mokyklos ir savaitgalio rytais. Neatsitiktinai dauguma televizijų animaciją vaikams ir rodo būtent tuo laiku", - sakė I. Govedaitė.

Atsižvelgiant į auditorijos poreikius pasirinktas ir daug diskusijų sukėlusių "Simpsonų" rodymo laikas. "Animacinis serialas "Simpsonai" TV3 eteryje rodomas jau daugiau nei 12 metų. Ne viena karta užaugo būtent su jais. Mūsų televizijos žiūrovai žino, kad darbo dienomis 15.10 val. įsijungus TV3 transliuosime būtent šį animacinį serialą. Tikime, kad "Simpsonus" išėmę iš programos sulauktume daugiau žiūrovų nepasitenkinimo nei pritarimo", - sakė TV3 atstovė.

Beje, TV3 grupės kanalas kasdien TV8 transliuoja senąją animaciją. "Televizijai TV8 ieškojome kitokio formato animacijos nei rodoma kituose kanaluose, ir jos populiarumas tik įrodo, kad buvome teisūs ją pasirinkę - senoji animacija yra žiūrimiausia programa šiame kanale", - teigė I. Govedaitė.

"Per Lietuvos televiziją transliuojama aukšto lygio europinė animacija, pozityvi, tinkanti tiek mažyliams, tiek ir vyresnio amžiaus vaikams. Pagrindinis kriterijus atrenkant animacinius filmus - universalumas, siekis, kad juos žiūrėtų visi šeimos nariai", - pasakojo LTV programų įsigijimo ir adaptacijos skyriaus vadovė Junita Budvytienė.

Pasak jos, vienas iš ypatingų faktorių, suteikiantis galimybę vaikams žiūrėti animaciją per LTV aukščiausiu lygiu - sinchroninis serialo dubliažas lietuvių aktorių balsais.

J. Butvydienė teigė pastaruoju metu dažnai dalyvaujanti specializuotose animacijos konferencijose: "Stebina neribotos technologinės gamintojų galimybės, bet kartu džiugina, kad pirmenybė teikiama pozityviai animacijai, į kurią ir orientuojasi Lietuvos televizija."

Tėvai turi galvoti

"Vaikams televizija iš tikrųjų yra pavojinga, bet jeigu tėvai laiku moko vaikus protingai žiūrėti televiziją ir teisingai ją vertinti, poveikis nėra toks baisus. Kas yra televizija? Tai - informacijos priemonė. Laikas, praleistas prie tos priemonės ir turinys - jau tėvų reikalas", - teigia Klaipėdos universiteto Socialinių mokslų fakulteto lektorė, socialinių mokslų edukologijos krypties daktarė Rosita Uznienė, pripažindama, jog šiuo metu Lietuvos televizijų rodomi animaciniai filmukai nėra pačios geriausios kokybės.

R. Uznienės manymu, rūpestį kelia ne pati televizija, o tėvų suvokimas apie ją. Tėvams reikėtų suprasti, kad vaikai neturi matyti tokių siužetų, kurie neatitinka jų amžiaus.

"Su vaikais reikia šnekėtis, pasiūlyti jiems alternatyvią veiklą - pasivaikščiojimą, žaidimą, muzikos klausymą, o ne sėdėjimą prie animacinių ar kitokių filmų, kurių turinys ne auklėja, o atvirkščiai - skatina agresiją ar dar kažką. Mes šiandien gyvename informacijos erdvėje, todėl ji neišvengiamai pasiekia ir mūsų vaikus. Tai tėvus įpareigoja sekti, padėti vaikams atsirinkti, kas yra gerai. Tokia jų profesija", - šypsojosi edukologijos mokslų daktarė.

Pasak R. Uznienės, tereikia pasėdėti kartu, pasižiūrėti vaiką dominantį animacinį filmuką, kartu jį aptarti. Taip pat svarbu pasidomėti programų tinkleliu - kas vaikams rodoma grįžus iš mokyklos, kol jūs esate darbe ir panašiai.

Specialistė tikina: labai svarbu domėtis vaiko psichosocialinės raidos ypatumais - kokiais sugebėjimais jis pasižymi būdamas tam tikro amžiaus. Nes, pavyzdžiui, 5-6 metų vaikas, matydamas, kaip peliukas vožia katinui per galvą, o šis kaip niekur nieko nueina, gali perkelti visa tai į realybę - manyti, jog ir žmogus pasižymi tokiomis pat savybėmis, todėl muštis ar daužyti per galvą nėra blogai. Realybėje tai gali baigtis labai tragiškai. Tuo tarpu 12-metis vaikas iš tokios scenos tik pasijuoktų, nes suprastų, jog tai yra visiška nesąmonė.

"Laikmetis, kuriuo mes gyvename - konkurencinis amžius. O smurtas taip pat yra konkurencija. Su tuo, ką šiandien mums siūlo informacinis pasaulis, reikia elgtis labai atsargiai. Vaikai šiandien pratinami gauti informaciją, kuri jau yra sukramtyta. Ji vaikų tikrai nelavina, neformuoja kritinio mąstymo, todėl geriau siūlykime mažiesiems alternatyvią veiklą", - skatina R. Uznienė.

Senoji - ne ką geresnė

Pasak R. Uznienės, lygiai taip pat galima šnekėti ir apie senąją animaciją. Ji nėra niekuo geresnė už šiuolaikinę.

"Jos jokiu būdu negalima iškelti. Šiuolaikinių filmukų taip pat yra labai gražių - pagal Anderseno pasakų motyvus, Disnėjaus. Negali jų šmeižti. Ir senojoje animacijoje yra labai įspūdingų filmų, kurie daug ko gero išmoko, bet yra ir tokių, kurie yra gana prasti. Tiesiog lengvo turinio, su muštynėmis ar kitais negatyviais dalykais. Žinoma, gal jų ne tiek daug, bet vis tiek yra. Kiekviena informacija, nesvarbu šiuolaikinių animacinių filmukų ar senosios animacijos pavidalu, turi turėti kažkokį tikslą, duoti kažkokią naudą žmogui. Kam reikalinga bloga arba jokia informacija? Nekiškim į galvas to, ko mums nereikia", - sakė lektorė.

Be to, R. Uznienė pabrėžė, jog atsirinkti minėtą informaciją turime patys, o ne laukti, kol tai padarys televizijos. Specialistės nuomone, komercinės televizijos galvoja tik apie verslą - auditorija ar poveikis jai analizuojami mažiausiai, tačiau negali jų dėl to kaltinti.

"Bet kokiu atveju, ką žiūrėti vaikams, turi spręsti tėvai, o ne kažkurios televizijos programų tinklelio sudarytojas. Jei tėvams visai vienodai, ką jų vaikas žiūri ar ko ieško internete, tai mes nieko negalime padaryti", - sako edukologijos mokslų daktarė.


Gali veikti ir teigiamai

Nepaisant animaciniams ar vaikiškiems filmams šiais laikais dažniausiai priskiriamo neigiamo poveikio, specialistai nėra linkę visų jų nuvertinti, o kai kuriems priskiria ir teigiamai veikiančias funkcijas. Klaipėdos pedagoginė psichologinė tarnyba yra sudariusi tėvams bei vaikams rekomenduotinų knygų ir filmų sąrašą. Pavyzdžiui, vaikams, susiduriantiems su šeimos nario netektimi arba norint padėti vaikui prisiimti atsakomybę, rekomenduojamas 1994-ųjų animacinis filmas "Liūtas karalius". 2003 m. animacinis filmas "Brolis lokys", pasak tarnybos specialistų moko vaikus mylėti, leidžia berniukams suprasti, kad meilė irgi "vyriškas" dalykas.

Tėvai žiūri - vaikai mokosi

Jurgita VAINAUSKIENĖ, Klaipėdos pedagoginės psichologinės tarnybos psichologė

Vaiko leidžiamas laikas prie televizoriaus ar kompiuterio yra viena iš dažnesnių konfliktų priežasčių. Dažnai dėl to vaikai nueina vėliau miegoti, neparuošia pamokų. Tačiau problema slypi tame, kad patys tėvai kiekvieną vakarą po keletą valandų žiūri televiziją. Taip formuojasi mažylio noras elgtis pagal kasdien matomą pavyzdį. Televizorius traukia dar ir dėl to, jog yra pakankamai lengvai prieinamas, jame pateikiama daug naujos informacijos, ryškių spalvų.

Suaugę atvirai pripažįsta, jog jiems patogu, kad vaikas žiūri televizorių ir netrukdo užsiimti savais reikalais. Bet galima ieškoti kitokios veiklos, kuri pakeistų filmukų žiūrėjimą. Televizija bus mažiau pajėgi daryti įtaką tiems vaikams, kuriems tėvai skiria pakankamai laiko, dėmesio ir bendravimo.

Kokį poveikį žiūrėtas filmas gali turėti vaikui, labai priklauso nuo to, kaip jis pasirenkamas bei nuo to, kas daroma vėliau. Galima kartu su vaiku pasirinkti jo amžių atitinkantį, lavinantį, jausmų pasaulį praturtinantį filmą. Drausdami vaikui žiūrėti kokią nors laidą ar filmą, tėveliai turėtų nebijoti atvirai pasakyti, dėl ko taip daro, ir leisti vaikui išsakyti savo nuomonę. Būtina, kad tėveliai paaiškintų vaikui rodomo smurto pasekmes realiame gyvenime.

Pažiūrėjus kartu pasirinktą filmą galima aptarti, kaip vaikas suprato tai, ką matė, kokias emocijas išgyveno, ką mano, kaip jautėsi filmo herojai ir t. t. Tokia diskusija padės stiprinti bendradarbiavimą bei ryšį su vaiku ir labiau pasieks jo širdį nei moralizavimas.
Svarbiausia - ne drausti, bet riboti televizoriaus žiūrėjimo laiką. Iki 2 metų televizorius iš viso nerekomenduojamas. Vyresniems vaikams rekomenduotina žiūrėti ne ilgiau nei 1 valandą per dieną. Vaikams priimti ribotą laiką padeda aiškios taisyklės, bendrai nutarti susitarimai. Susitarti ir susitarimų laikytis vaikui yra lengviau, kai jo santykis su tėvais pagrįstas pasitikėjimu. Dažnai filmų ar laidų žiūrėjimas nėra tikroji problema, o tik išryškina bendradarbiavimo tarp tėvų ir vaikų stoką.

Jeigu anksčiau paminėti būdai nepadeda vaiko atpratinti nuo per dažno filmukų žiūrėjimo, galima kreiptis į specialistus.

Pasak specialistų, ką žiūrėti vaikams, turi spręsti tėvai, o ne kažkurios televizijos programų tinklelio sudarytojas - esą jei tėvams visai vienodai, ką jų vaikas žiūri ar ko ieško internete, tai nei psichologai, nei kiti edukologai nieko negali padaryti.

NE TIK SENI. Pasak specialistų, ne tik senieji, bet ir šiuolaikiniai filmukai taip pat gali būti labai gražūs ir pamokantys.

LTV nuotr.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder