Prabėgus daugeliui metų po šio savotiško "hakerizmo", aukštai kalnuose, rąstiniame namelyje, prie kalifornietiško vyno butelio naujagimiui buvo suteiktas vardas - "neurolingvistinis programavimas". Tai reiškė, kad jo kūrėjai tiria vidinio informacijos vaizdo ir jo nusakymo žodžiais sąryšio algoritmus.
Žodis "programa", išvertus iš graikų kalbos, reiškia tikslią etapų, siekiant rezultato, seką. "Neuro" rodo į elgsenos šaltinį - smegenyse užkoduotą informaciją apie išorinį pasaulį. "Lingvistinis" pabrėžia kalbos, žodžių, nusakant mąstymą ir elgesį, o ypač - komunikuojant, reikšmę.
Nuo 8 dešimtmečio vidurio energingų abiejų NLP "tėvų" dėka, taip pat ir greitai pasirodžiusių "krikštatėvių" (R. Diltsas, S. Andreas ir kt.) pastangomis NLP sparčiai augo, stiprėjo ir ryžtingai žygiavo per Valstijas. O paskui išplito ir už jų ribų.
Esminiai principai
Šiandien NLP - tai ne tik psichoterapijos metodas, bet ir gerai perkamas produktas.
Įvairūs moksliniai centrai bei specialistai veda seminarus, rašo knygas, retransliuodami įgytas NLP žinias. NLP bumas jau grimzta į praeitį, o į rinkos viršūnę kopia "koučingas" , beje, taip pat retransliuojantis NLP, bet tai jau kita istorija ).
Besidominčiųjų grynai neurolingvistiniu programavimu sumažėjo, tačiau daugumoje dalykinio meistriškumo programų įdiegti esminiai NLP principai. Daugelis psichoterapeutų naudoja NLP tarp kitų darbo su pacientais metodikų.
Pakeisti
Taigi NLP atsirado kaip psichoterapijos metodas. Jo kūrėjai tvirtino, kad tam tikroms problemoms, kurioms spręsti tradiciniais būdais gaištami metų metai, pakanka pusvalandžio. Vaizdžiai sakant, mostelėjus ranka, fobijos dingdavo, alergijos praeidavo, konfliktai išsispręsdavo, nerimas pasišalindavo. Bendleris netgi skundėsi, jog NLP technikai pademonstruoti negali rasti žmogaus, bijančio įeiti į liftą - visi jau išgydyti.
NLP psichotechnikų arsenalas labai įspūdingas. Prie paprastesnių priskiriamos greito emocinės būsenos pakeitimo technikos. Šiame arsenale esama ir psichoterapijos technikų, skirtų reakcijoms į stresines situacijas pakeisti, santykiui su praeityje traumavusiu įvykiu pakeisti ("asmeninės istorijos pakeitimas"), elgesiui konfliktinėse situacijose keisti, vidinių prieštaravimų sprendimo technikos... ir daugelis kitų. Esminis žodis, kalbant apie NLP, yra "pakeisti".
Kaip tai daroma
NLP specialistas, dirbantis su klientu, yra vadinamas operatoriumi. Tuo pabrėžiamas nuoseklumas, algoritmija ir netgi tam tikras šio metodo mechaniškumas.
Psichoterapinis NLP efektas pasiekiamas, jeigu mintyse pavyksta sukurti pozityvų problemiškos situacijos vaizdą.
Pakitus vidiniams resursams - situacijos ir savęs vaizdui, - pasikeičia ir žmogaus elgesys.
Vienas NLP seminaro dalyvių pasakojo, kad prieš keletą metų jį gatvėje netikėtai užpuolė aviganis, paleistas šeimininko pabėgioti. Nuo tol jis bijojo didelių šunų ir norėjo tos baimės nusikratyti.
Jam buvo pasiūlyta mintyse įsivaizduoti ekraną ir jame pamatyti save, einantį gatve, tą akimirką, kai jį puola šuo. Klientas tuomet buvo ramios būklės ir žiūrėjo į tai, kas vyksta, tarsi iš šalies. Jis mintimis susuko filmą iki sėkmingos pabaigos:šeimininkas pagavo savo šunį, ir šis nepadarė fizinės žalos. Tuo metu klientas mintyse įsivaizdavo, kaip įžengia į ekraną - į patį save, ir toliau visi įvykiai klostosi atgaline seka. Šios nuoseklios operacijos buvo pakartotos keletą kartų. Po to žmogus išėjo į gatvę ir, gavęs šeimininko leidimą, paglostė didžiulį niufaundlendą.
Taip pat atsikratoma baimės sėsti prie automobilio vairo po avarijos. Žmogus, kuris keletą metų nesiryžo vairuoti mašinos, po 15-20 minučių vaizduotės žaidimo, analogiško, kaip aprašyta anksčiau, ramiai sėdo prie vairo.
Naujas įrašas
Mes reaguojame remdamiesi ne pačia situacija, o savo požiūriu į ją, savo vertinimu. O tai, pagal NLP teoriją, įsikūnija į minčių vaizdus arba filmukus: spalvotus arba nespalvotus, ryškius arba blyškius, su garsais arba be.
Dirbant pagal NLP metodiką, jūs galite būti pačiame filme, t. y. matyti įvykius pagrindinio herojaus akimis ir išgyventi viską iš naujo, arba galite stebėti, kas vyksta, iš šalies. Pastarasis būdas palankesnis, nes šitaip žmogus neįsitraukia į įvykius emociškai ir jie jo netraumuoja.
Tokiu būdu smegenyse daromas naujas įvykių įrašas, kuriame negatyvios informacijos jau nėra. Šis įrašas įtvirtinamas kartojant. Įvykio vertinimas pakeičiamas - ir problemos nelieka.
Resursai
Antrojo pagrindinio NLP psichotechnikų mechanizmo esmė ta, kad pozityvi emocinė būsena (resursas) iš vienos įsivaizduojamos situacijos perkeliama į kitą.
Tai daroma su "inkaro" pagalba. Inkaras yra bet koks poveikis, pavyzdžiui, prisilietimas, atliktas reikiamu momentu. Paprasčiau tariant, - sukuriamas sąlyginis refleksas.
Pavyzdžiui, jūs norite atsikratyti jaudulio prieš kalbėdamas didelei auditorijai. Pirmiausiai jūs turite sumodeliuoti norimą emocinę būseną. Tuomet prisimenate, kada, kokiomis aplinkybėmis taip jautėtės. Ir kai įsijaučiate į teigiamą resursinės situacijos patyrimą, operatorius jums "kabina inkarą" - pavyzdžiui, ranka paliečia petį. Tada jūs grįžtate į "čia ir dabar" ir mintyse išeinate kalbėti auditorijai. Būtent tuo momentu operatorius "atkuria inkarą" - paliečia tą pačią vietą tokiu pat būdu. Galiausiai savo vaizduotėje jūs atsiduriate priešais auditoriją neprarasdami komfortiško pojūčio iš resursinės situacijos. Jūsų būsena pasikeičia.
Žemėlapis gali klysti
Kertiniai psichotechniniai mechanizmai grindžiami viena NLP aksioma: "Žemėlapis nėra teritorija."
Mes gyvename realiame pasaulyje - žingsniuojame teritorija, tačiau orientuojamės joje pagal žemėlapį - t. y. savo supratimą apie realybę. Žemėlapyje pažymėtos kalvos ir daubos, pelkynai ir takeliai. Mes einame vadovaudamiesi vaizduote, pasaulio modeliu, koreguodami, tikslindami ir plėsdami žemėlapį. Pakeisti nei patikslinti realaus pasaulio mes negalime, o žemėlapį - galime. Čia NLP pateikia instrumentų rinkinį, su kuriuo tokie pakeitimai daromi sąlygiškai greitai ir palyginti lengvai.
Jeigu tam tikra vieta žemėlapyje pažymėta kaip "baisi miško tankynė", nebūtinai realiame pasaulyje šioje vietoje tikrai yra neįžengiamas miškas, nuo kurio reikia laikytis kuo toliau.
Galbūt (!) kažkas (pavyzdžiui, mama su tėčiu) kadaise (kai buvome maži) kažkodėl (žinoma, dėl gerų ketinimų) įtikino mus pavadinti šią vietą mūsų žemėlapyje "baisia miško tankyne". O mes ne tik jais patikėjome tuomet, bet ir bijome iki šiol. Ir kad nereiktų apeiti "terra incognita" per kilometrą, verta pažiūrėti, kas gi ten tokio yra, ir savo žemėlapyje padaryti tam tikras korekcijas. Na, ir su palengvėjimu atsidusti.
Deja, NLP psichotechnikos gali išspręsti tik gana paviršutiniškas problemas, o pokyčiai ne visada būna ilgalaikiai. Tačiau ir tai nemažai - juk paprastas problemas geriau spręsti paprastais būdais...
NLP ir dalykinės derybos
NLP tvirtina, kad dalykinių derybų sėkmė susideda iš dviejų dalių: prisitaikymo ir vedimo.
Derybose partnerį jūs vedate prie savo požiūrio. O kad jis leistųsi vedamas, turite iš pradžių prie jo prisiderinti. Tam yra visas psichologinių technikų arsenalas (čia karinė terminologija visiškai tinka).
Pradėti galima, pavyzdžiui, nuo "veidrodinio atspindėjimo" - pozų ir gestų kopijavimo. Naujokai tai daro gana komiškai, panašiai kaip beždžionės, ir tai, suprantama, jiems neatneša sėkmės. Bet patyrę vilkai pokalbininką atspindi nepastebimai, sykiu į jo pasąmonę perduodami signalą "aš - savas". Šitaip vidinio nepasitikėjimo bei kritiškumo barjerai pašalinami arba peržengiami lengviau.
NLP daug reikšmės teikia prisitaikymui prie pagrindinio pokalbininko informacijos suvokimo kanalo. Pavyzdžiui, nustatęs, kad pasaulį jis pirmiausiai suvokia regos kanalais, jūs prisitaikote. Tai yra bendraujate vartodami žodžius, kurie susiję su regimuoju suvokimu: "Matote, kaip įdomu?", "Aš pritariu tam, kaip jūs į tai žiūrite", "Pažiūrėkite, kokios perspektyvos čia atsiveria" ir pan.
Nustatyti, kuris suvokimo būdas yra dominuojantis, galima iš pokalbininko vartojamų žodžių arba akių kontakto.
Metaprogramos
NLP skatina išryškinti ir atsižvelgti į daugybę mastymo ypatumų, vadinamų metaprogramomis. Čia paminėsime dvi iš jų.
Vieni žmonės rūpinasi, kaip pasiekti tikslą, kiti - kaip išvengti nemalonumų. Tai vadinama motyvacijos kryptimi.
Kodėl kiekvieną rytą jūs atsikeliate ir einate į darbą? Kad nesulauktumėte darbe nemalonumų ar kad įgyvendintumėte savo turimus sumanymus?
Nė vienas iš motyvacijos būdų savaime nėra nei geras, nei blogas. Svarbu jums pačiam susivokti, kaip jūs save motyvuojate, ir tuomet jau pasirinkti sąmoningai.
Kalbant apie sėkmingą komunikaciją naudinga žinoti, ar jūsų pokalbininkas derybose siekia kokio nors tikslo, ar tik nori išvengti tam tikrų problemų.
Labai svarbu suprasti, ar žmogus priima sprendimą orientuodamasis į save ir į savo nuomonę, ar labiau rūpindamasis kitų nuomone apie jį. Pirmuoju atveju jums teks pirmiausiai išsiaiškinti individualius vertinimo kriterijus, kuriais remiasi jūsų pokalbininkas, o jau po to pateikti atitinkamus argumentus.
Paskutiniu atveju svarūs argumentai bus jūsų klientų, pirkėjų arba partnerių kiekis, nuorodos į ekspertų nuomonę.
Iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti, kad gyvai bendraujant neįmanoma pagauti visų paminėtų aspektų ir įvykdyti visų rekomendacijų. Tačiau tai visiškai realu. Nuosekliai ir sistemiškai treniruojant įgūdžius dauguma operacijų vėliau atliekamos automatiškai. Jūs tampate kompetentingas nesąmoningai - tai yra viską darote "teisingai" apie tai negalvodami, be specialios sąmonės kontrolės. Sąmonė išlaisvinama kitoms, svarbesnėms, užduotims atlikti.
Derybų sėkmės raktas yra tas, kad tiek jūs, tiek partneris pasiekia tai, kas svarbu ir jums, ir jam.
Nuo manipuliacijų - prie bendradarbiavimo
Jūs žinote, kas vertinga ir svarbu būtent jums. Jūs išsiaiškinate, kas būtent svarbu partneriui. Ir prieinate prie tokio sprendimo, kuris atspindi kiekvienos pusės vertybes.
Pateiksime du pavyzdžius, labai supaprastintus, tačiau ryškiai iliustruojančius idėją.
Apelsinas.
Yra vienas apelsinas. Vyras sako, kad jis reikalingas jam.Žmona sako, kad reikalingas ir jai. Priimamas kompromisinis sprendimas: apelsinas pjaunamas per pusę, ir kiekvienas gauna po pusę vaisiaus.
Vėliau paaiškėja, kad vyras norėjo apelsiną suvalgyti, o žmonai reikėjo žievės kepiniams. Taigi abu gavo tik po pusę to, ko norėjo.
Sutuoktiniai galėjo iš pradžių išsiaiškinti, kam kiekvienam iš jų reikia apelsino, ir tada kiekvienas būtų gavęs tai, ko norėjo.
Langas.
Nedidelėje bibliotekoje prie vieno stalo sėdi du skaitytojai. Vienas iš jų paprašo bibliotekininko atidaryti langą. Tas langą atidaro. Kitas netrukus paprašo langą uždaryti: pučia. Langas uždaromas. Situacija pasikartoja iš pradžių.
Išeitis pagal vertybių strategiją: bibliotekininkas išsiaiškina, kodėl pirmasis skaitytojas nori, kad langas būtų atidarytas, - kad būtų daugiau gryno oro. Antrasis nori uždaryti langą, kad nepūstų skersvėjis.
Atkreipkite dėmesį: langas tuo pat metu negali būti ir atidarytas, ir uždarytas. Tačiau problema turėtų paprastą sprendimą, jeigu ją suformuluotume taip: reikia, kad kambaryje būtų gryno oro, bet nepūstų skersvėjis.
Langas atidaromas kitoje patalpos dalyje.
Kalbant NLP kalba, abi problemas galima sėkmingai išspręsti atsižvelgiant į vertybes. Pats geriausias sprendimas yra tas, kai abi pusės gauna tai, kas joms svarbu. Ypač kai kalbama apie ilgalaikį bendradarbiavimą.
NLP atrado daug įdomaus. Šias įdomybes šiandien mums pardavinėja bestselerių "Jūsų kelias į sėkmę" autoriai. Skaitydami juos, tikrai nenuobodžiausite: lyg gurkštelėję gyvybės eliksyro, pajusite plūstantį pasitikėjimą savimi. Gaila tik, kad meistriškai sukurta euforija išnyks jau po keleto dienų... Tačiau jūs žinote, ką perkate ir už ką mokate.
Parengė Vilma Skiotienė
Rašyti komentarą