Z kartos pavadinimas kilęs iš žodžio "zero" (nulis) ir pirmiausia ši karta siejama su naujųjų informacinių technologijų, interneto atsiradimu bei plėtra.
Vakarų sociologai teigia, kad Z kartai priklauso 1995 metais ir vėliau gimę vaikai, visgi, kadangi technologijos Lietuvą užvaldė kiek vėliau, mūsų pedagogai pažymi, kad didžiausi kartų pokyčiai Lietuvos mokyklose pradėjo ryškėti maždaug nuo 2000-ųjų.
Z kartai priklausantys vaikai nepaleidžia iš rankų savo išmaniojo telefono, net pasakas mieliau skaito kompiuteryje.
Nors vyresniajai Y kartai toks gyvenimo būdas dažnai atrodo nepriimtinas ar net erzinantis, visgi pradedama suvokti, kad ne Z karta turi taikytis prie vyresniosios kartos įpročių, o atvirkščiai - seneliai, tėvai ir pedagogai turėtų išmokti, kaip bendrauti ir kaip mokyti Z kartos vaikus.
Pastebima, kad šiai kartai visiškai netinkama tokia mokymosi sistema, kuri buvo sėkmingai taikoma Y bei ankstesnėms kartoms.
MĄSTYTI. Edukologijos mokslų daktaras, vadovas ugdytojas, mokslinių tyrimų ir švietimo konsultantas iš Latvijos Aleksandras Sokolas pataria Z kartą mokyti ne kalti taisykles, o mąstyti.
Be vadovėlių
Klaipėdos "Santarvės" pagrindinės mokyklos lietuvių kalbos mokytoja I. Paulionienė jau 2 metai mokykloje dirba pagal visiškai naują metodiką - be vadovėlių.
"Vadovaujuosi mokslinių tyrimų ir švietimo konsultanto iš Latvijos Aleksandro Sokolo metodika, kurioje akcentuojama, kad mokiniui taisyklė neturi būti įkalta į galvą iš vadovėlio. Tiesiog pats mokinys turi dirbti ir mąstyti tol, kol jis pats suformuluos taisyklę. Šios metodikos esmė - lavinti mąstymą. Tad mes jau antri metai dirbame be vadovėlio. Kokie mokinių atsiliepimai? Jie neslepia, kad tai gana sunku, nes reikia daug galvoti", - pasakojo I. Paulionienė.
Tokia pat metodika moksleivius mokanti jos kolegė, informatikos mokytoja Larisa Galkina sakė pastebėjusi, kad kuo jaunesni moksleiviai, tuo toks mokymosi būdas jiems atrodo priimtinesnis.
"Pavyzdžiui, septintokai sakė, kad jiems sunku, o penktokams - visai lengva", - pasakojo L. Galkina.
Surengė konferenciją
Abi mokytojos dalyvavo specialiame projekte, tad jau ne kartą pačios lankėsi įvairiuose užsienio miestuose vykusiuose mokymuose. O kovo 22 d. Klaipėdos "Santarvės" pagrindinėje mokykloje jos surengė tarptautinę konferenciją "Z karta ugdymo(si) sėkmės kryžkelėje", į kurią susirinko per 250 uostamiesčio pedagogų.
Konferencijoje buvo pristatytos sėkmingos Z kartos ugdymo(si) proceso įgyvendinimo patirtys, aptarta pagalbos Z kartos mokiniui taikymo būtinybė ugdant kritiškai mąstantį ateities pilietį.
AKIMIRKA iš "Santarvės" pagrindinėje mokykloje vykusios tarptautinės konferencijos "Z karta ugdymo(si) sėkmės kryžkelėje". Asmeninio albumo nuotr.
Pranešimus skaitė edukologijos mokslų daktaras, vadovas ugdytojas, mokslinių tyrimų ir švietimo konsultantas iš Latvijos Aleksandras Sokolas, Daugpilio (Latvija) rusų licėjaus direktoriaus pavaduotoja ugdymui Natalja Kovilina, socialinių mokslų daktarė, Klaipėdos universiteto profesorė Audronė Liniauskaitė bei žurnalistė, švietimo ir verslo konsultantė Lidija Laurinčiukienė.
Privalo keistis
"Visi konferencijos dalyviai sutiko, kad su Z kartos vaikais dirbančiam pedagogui būtina orientuotis į kardinaliai naujas funkcijas. Mokytojas dabar yra tik pagalbininkas, padedantis vaikui susiorientuoti informacijos sraute. Dabar mokiniai yra visiškai kitokie, nei prieš 20-30 metų. Jie labai daug žino, o technologijų srityje yra gerokai toliau pažengę nei patys mokytojai", - pasakojo I. Paulionienė.
Kadangi ji yra lietuvių kalbos mokytoja, sakė jau seniai suvokusi, kad dabar jos uždavinys nėra tik išmokyti vaiką rašyti be klaidų, kur kas svarbiau jį išmokyti mąstyti.
"Be to, mes turime mokyti ir dvasinių dalykų. Z kartos vaikai labai atviri, jiems reikia šilumos, dėmesio, bendravimo. Deja, dabar tėvai labai daug dirba ir dažnas per dieną vaikui gali skirti vos 5 minutes", - apgailestavo mokytoja.
Kokie jie?
Psichologai pažymi, kad Z kartos vaikai pasižymi padidėjusiu jautrumu, nerimastingi, mažiau paklusnūs, hiperaktyvūs, linkę labiau individualizuotis, negu įsilieti į kolektyvą.
Galima sakyti, kad virtualus pasaulis jiems realesnis negu tikrasis - virtualioje erdvėje jie jaučiasi saugesni ir savarankiškesni.
Šie vaikai gali būti sunkiai valdomi. Juos gali būti sunku sudominti kokia nors kita veikla, jei ji nenukreipta į šiuolaikines technologijas.
Pasak psichologų, Z kartos vaikus visų pirma reikia mylėti, pripažinti jų individualumą, palaikyti, suprasti - lygiai taip, kaip ir kitų kartų vaikus.
Rašyti komentarą