Saulius Jokužys: "Nėra namų be kalendoriaus"

Saulius Jokužys: "Nėra namų be kalendoriaus"

"Jeigu tu turi gerą vyno receptą, tai rizikinga eksperimentuoti, kad nesugadintum jo skonio. Tad ir kalendorius darydamas dėmesį teiki žaliavų kokybei, nusistovėjusioms leidybos tradicijoms, bendravimui su užsakovais. Norisi, jog mūsų kalendoriai visus metus išsilaikytų gražūs ir nesusiraitę", - sakė Sauliaus Jokužio spaustuvės vadovas, jau 24 metus leidžiantis ypač populiarius unikalius kalendorius ir įkūręs didžiausią Lietuvoje kalendorių muziejų, kuriame yra keli tūkstančiai laiko patikrintų eksponatų.

Kaip neįsivaizduojame Naujųjų metų be šviesos šou danguje, putojančio šampano, taip neįsivaizduojame, kad galėtume sutikti naujus metų iššūkius ir permainas be kalendorių...

Kaip prasideda NBA sezonas, taip ir pas mus - kalendorinis, ir jis prasideda kaip ir nesibaigęs, nes kai tik į pabaigą eina gruodis ar sausis, mes vėl ruošiamės juos leisti. Vėl rūpinamės naujomis medžiagomis, naujų modelių kūrimu. Tai - neįdomūs, bet svarbūs dalykai. Viena, kam negalime turėti įtakos, tai kad Seimas neprailgins arba nesutrumpins darbo dienų arba nepadaugins švenčių. Bet dėl to tik smagiau.

NAUJOVĖS. Kasmet naujais atradimais, vaizdais kalendoriai praturtėja dizainerių Justinos Ulinskaitės (kairėje), Martynos Mikalauskaitės (centre) fantazijos ir projektų vadovės Astos Martišiūtės dėka. Egidijaus JANKAUSKO nuotr.

Šiais laikais konfrontacija tarp Lietuvos spaustuvininkų yra stipri, neišvengiama, bet konkuruodami mes galime vieni kitiems padėti, nes vieni leidėjai stipresni knygų spauda, kiti - reklama, mes - kalendoriais, kuriuos "kepame" dvidešimt ketvirti metai.

Pastebėjau, kad metai labai greit bėga, ir mes savo spaustuvėje įkūrėme kalendorių muziejų tam, kad matytume, kaip jie keitėsi, ir kaip išsilaikė, kartu patikrindami kokybę, ar išliko gražūs, nesusigarankščiavo visus metus.

Atrodo, tie kalendoriai yra kiekviename mobiliame telefone, bet dienotvarkės, stalo, kišeniniai suvenyriniai kalendoriai tapo tiesiog būtinybe. Nėra namų be kalendoriaus, diena prasideda nuo langelių su datomis perstūmimo - tai savotiškas ritualas. Ir kalendoriai tapo privaloma biuro interjero puošmena, detale, kuri neįkyriai primena apie tavo partnerį, tiekėją ar savo kompaniją. Pagaliau tapo labai populiaru turėti ir savo namuose susikurtą asmeninį kalendorių. Juo labiau, kad mes bandome priartėti prie savo mums brangių užsakovų. Jie gali užsisakyti kalendorių neišeidami iš namų ir nenusiaudami šlepečių - su savo šeimos, mylimo žmogaus ar šunelio fotografija. Užsakovas atsiverčia internetą, albumą, pats tampa dizaineriu, mums atsiunčia fotografiją ir kalendorius jam pristatomas į rankas.

Negali būti geresnės dovanos seneliams nei po kalėdine eglute padėtas kalendorius su anūkų nuotraukomis. Tai yra visuotinis šeimos džiaugsmas. Sunku suskaičiuoti, kiek pernai padarėme tokių leidinių.

Juos turbūt žmonės ir išsiveža su savimi į svečias pasaulio šalis?

Žinia, emigravę tautiečiai, pasiilgę Tėvynės, atsiunčia savo nuotrauką - ar nusifotografavę gimtinėje po prosenelio sodinta kriauše, ar su tėveliais, draugais. Nebereikia didelių tiražų, gali užsisakyti vieną, du, tris kalendorius, ir išsiuntinėti juos artimiesiems per Kalėdas. Atpuola daug rūpesčių, nebereikia sukti galvą, ką padovanoti mylimai močiutei ar mamai.

Kokie užsakymai buvo originaliausi?

Jų būna linksmų, pradedant nuo kūdikėlio fotografijų, baigiant akvariumo su retomis auksinėmis žuvelėmis bei užrašytais poetiškais palinkėjimais. Šiemet išleisime bandomąją partiją kalendorių su klaipėdiečio Boriso Jokubausko, kuris senovine technika piešia ikonas, sakralinių darbų reprodukcijomis. Galbūt namuose ir šis kalendorius ras kertelę, kur norėsi pabūti vienas ar su Dievu.

MUZIEJUS. Didžiausias šalyje kalendorių muziejus atspindi leidyklos tradicijas ir atgaivina kelių dešimtmečių prisiminimus. Egidijaus JANKAUSKO nuotr.

Erotinių gražių kalendorių irgi būna, bet tai intymu. Tai - labai drąsių žmonių projektai.

Sieniniai kalendoriai su drugeliais, kurie sparneliais plazda, daugelio meniškos sielos klaipėdiečių namuose atsirado neiškart?

Iš pradžių, aišku, buvo žuvytės. Bet drugeliai yra kaip nuolatinio atgimimo, atsinaujinimo simbolis, juose yra labai daug ryškių, gražių spalvų, tai suteikia optimizmo. Drugelių buvo ir skaidrių, perregimų, ir su besisukiojančiais sparneliais. Jie tapo mūsų kalendorių firminiu ženklu.

Kadangi ateinantys metai bus Arklio metai, išleisite keletą rūšių kalendorių su eikliakojų atvaizdais. Kokios mados jums paprastai daro įtaką?

Jos gana nusistovėjusios, nes kompanijos, kurios užsako kalendorius, nori, kad jie būtų reprezentuojantys ir atspindintys jų veiklą - ne taip tiesmukiškai, o kūrybiškai, su kokia nors atributika. Kai kurie užsakovai nori kalendorių su saulėtekiais, saulėlydžiais, lėktuvais, grūdais, naftos bazėmis... Kažkokių labai didelių stebuklų kaip ir nebėra.

Kai kurios kompanijos taip suplanuoja savo laiką, jog suderina kalendorių temas ir atiduoda gamybai jau rugsėjį. Jie nebenori tų prieššventinių stresų, nes reikės pirkti dovaną uošvei, kaimynams, vaikams, draugėms.

Atsirado nauja tendencija: kai kurios nelabai didelės įmonės daro kalendorius su savo artimų žmonių fotografijomis, ten įsideda ir savo įmonės logotipą. Tai sušildo, nes darbas - mūsų antrieji namai.

Kaip, vystantis technologijoms, keičiasi kalendorių kokybė, faktūra, medžiagos?

Jeigu turi gerą vyno receptą, tai rizikinga kaip nors eksperimentuoti - dėmesį visada kreipi į žaliavų kokybę, kaip ir į vyno skonį. Nusistovi tam tikros tradicijos, norisi, kad kalendoriai nesusiraitytų, liktų gražūs visus metus, kad puoštų biurą, o ne gadintų vaizdą. Kiekvienas kalendorius turi tam skirtą vietą: yra virtuviniai, kad šeimininkės, jei ir neras ten valgių receptų, tai bent žinotų, kada vyras algą parneš. Yra ir "garažinių", vyriškų lengvo turinio kalendorių, kurie pakelia tonusą, yra skirtų žvejams ir medžiotojams.

Kalendorių yra įvairių - sieninių, stalo suvenyrinių, užrašams ir atmintinėms, jų tiek daug, kad įtinka įvairiems skoniams. Kad lengviau būtų užsakovams, atidarome dar vieną internetinį puslapį www.printbistro.lt, kuriame yra kainų skaičiuoklė, asortimentas. Taip įmonės ir reklamos agentūros sutaupys daug laiko, mat galės kalendorių užsakyti net išmaniuoju telefonu.

Gražius leidžiate kalendorius su Klaipėdos vaizdais...

Tokius užsako nemažai kompanijų, nes mėgsta dovanoti užjūrio svečiams, idant šie galėtų identifikuoti, iš kokio miesto gavo, o Klaipėda juk labai graži.

Jūrinės kompanijos buvo ir yra pagrindinės kalendorių vartotojos, madų sekėjos ir propaguotojos. Keturių dalių kalendoriai jūrų kompanijoms labai svarbūs, nes yra žymimos savaitės, kada atvyks krovinys iš kokios nors Kinijos, kada laivas grįš į gimtą uostą.

Labai svarbu kūrybinis potencialas. Mūsų vyriausiasis dizaineris Marius Morkūnas daug metų dirba spaustuvėje, patyręs, išradingas, net stebiesi, iš kur žmogus turi tokią lakią vaizduotę.

Kokių dovanų dar galime tikėtis įsigyti iš jūsų spaustuvės dar prieš Naujuosius metus?

Mes leidžiame labai daug reklaminių knygų eksportui - suomiams, švedams, estams. Daug išleidome fotografijos menui skirtų leidinių - kaip antai ir šviesaus atminimo Arvydo Stubros paskutiniąją, lemtingąją knygą. Turime knygų nuo poezijos iki filosofijos, solidžių reprezentacinių leidinių, kurių tiražai siekia 2,5 tūkstančio egzempliorių.

Taigi, leidyba nenumirė, ir nesvarbu, kad elektroninės medijos baigia užkariauti visą pasaulį - knyga vis tiek yra knyga, ją vartant sušyla rankos, siela ir širdis, malonu užuosti nepakartojamą kvapą.

Derlių dar suskaičiuosime, bet manau, kad šiemet išleidome tikrai nemažai gražių įvairių knygų - ir suvenyrinę Klaipėdos knygutę su miesto vaizdais, skirtą svečiams, kuri labai greit "išsilakstė", knygų apie Žemaitijos miestelius, kuriomis irgi galima didžiuotis. Turime ką parodyti kitiems ir ką dar nežinomo sužinoti apie save. Kai išeina tiek įvairių leidinių, atrodo, kad Lietuvoje yra daugybė pozityvių dalykų, ir su ja viskas bus gerai.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder