Žilvinas Švarplys: nuo valytojo iki pasaulinio agento

Žilvinas Švarplys: nuo valytojo iki pasaulinio agento

Jau ketverius metus Geros muzikos klubas Lietuvos muzikos gurmanams pristato pasaulinio lygio muzikos atlikėjus. Žilvinas Švarplys, dešimtį metų praleidęs JAV, o dabar siekiantis skleisti aukštą muzikinę kultūrą Lietuvoje, kartą per mėnesį pristato vis kitą virtuozą ar grupę...

Žilvinas sako užaugęs su muzika, mat tėtis - bliuzo mėgėjas. Prieš dešimtį metų išvažiavo į Čikagą ir ten įsidarbino "Hot House" klube, kuris yra vienas geriausių klubų Amerikoje, nes atveža muzikantus iš skirtingų šalių: Brazilijos, Afrikos. Tiesa, Žilvinas ten dirbo valytoju, tačiau pamažu įsigudrino pabendrauti ir su žvaigždėmis.  Taip kilo idėja, kad reiktų ką nors panašaus suorganizuoti ir Lietuvoje.

Kas vyksta amerikietiškuose klubuose?

Man parodė, kur geriausi klubai. Ėjau į pavojingus juodaodžių rajonus - ten visai kitas lygis. Klubai ten tokie: geležinės durys, paspaudi mygtuką - atsidaro, tada įeini. Ir matai senolius raudonomis kepurėmis - dainuoja kaip senais laikais... Pamatai, kas iš tikrųjų yra bliuzas.

Kaip pradėjai savo veiklą Lietuvoje?

Maždaug prieš ketverius metus atvežiau iš Čikagos Billy Branch'ą - vieną garsiausių armonikėlės meistrų. Iš pradžių buvo sunku, niekas nei manęs pažinojo, nei žinojo, kas ta Lietuva. Paskui Čikagoje ėmiau projektus su jais daryti, ir viskas pamažu išsirutuliojo. Dabar atvežti atlikėją daug lengviau.

Kiek į tavo atvežto virtuozo koncertą susirinko žmonių pirmąkart?

Oi, labai mažai - gal dvidešimt... Gėda buvo prieš muzikantą. Galvojau, niekas čia tokių renginių nedaro, atvešiu - bus toks stebuklas, subėgs visi!.. Na, šiaip ar taip, svarbiausia, kad tie 20 žmonių pamatė tai, ko nebuvo matę. Jiems norisi atvežti dar daugiau gerų grupių, nors renginio minusas - 5000 dolerių...
Jei ne rėmėjai, iš savo kišenės nieko nepadarytum.

O šiandien kiek žmonių susirinktų, jei atvežtum Billy Branch'ą?

Manau, nemažai, ypač Kaune - ten erdvės užpildytos būna. Palangoje vasaros metu prisirinktų, o žiemą - sunkiau.

O Klaipėdoje?

Kaune yra rėmėjų, ten jau mus žino. Bandysim ieškoti ir Klaipėdoje.

O ką galėtum pasiūlyti?

Dažniausiai atlikėjus vežame iš dviejų klubų. Yra Čikagoje Bliuzo klubas ir "Hot House", kuriame skamba pasaulio muzika - jos Lietuvoje nelabai kas klauso. Prieš penkis mėnesius buvau atvežęs Vieux Farka Toure'ą - jis grojo pagrindinėje scenoje per Pasaulio futbolo čempionato Afrikoje atidarymą.
Niujorke ar Čikagoje vyksta daug koncertų ir pasirodo daugybė grupių - ir blogų, ir gerų. Aš tą "grietinėlę" nugriebiu ir vežu į Lietuvą. Dar norėčiau padaryti tokių siurprizų, tarkim, groja koks Buddy Guy ir išeina į sceną Eric'as Clapton'as, pagroja keletą dainų... Taip pasaulyje būna.

Kokios tavo pareigos?

Esu keleto grupių agentas visam pasauliui ar išskirtinai Rytų Europai, organizuoju įvairius projektus. Mes su keletu draugų iš užsienio save laikome "jaunaisiais bliuzistais", kurie perims bliuzą į savo rankas. Yra seni agentai - ir esame mes. Tai aš dirbu Rytų Europoje. Dar yra italas, ispanas, prancūzas, meksikietis, - visi dirbame kartu.

Žymiausias tavo klientas?

Tikriausiai visi yra matę Boratą. Tai Sasha Baron Kochen brolis - Erran Baron Kochen. Jis sukūrė filmui garso takelį ir turi grupę, kuriai dar priklauso ir mergina iš Izraelio. Jie ir kitiems filmams kuria garso takelius, o aš esu pasaulinis jų agentas. Bet dabar mano tikslas vis tiek labiau dirbti Lietuvoje ir Rytų Europoje nei užsiimti pasauliniais turais.

Rytų Europoje?

Važiuosiu į Lenkiją, Čekiją, Latviją, Estiją, Baltarusiją "pramušinėti" projektų. Jei pavyks, gal galėsiu daugiau grupių atvežti ir į Lietuvą, į Klaipėdą. Gal net po du kartus per mėnesį.

Kaip kviečiamos grupės? Koks tai procesas?

"Nesvarbu, kad tu esi žvaigždė, bet jei neturi etikos, - nebūsi geras muzikantas. Paprastumas yra pagrindinis muzikantų būdo bruožas. Kitaip negalėtų groti ir kurti gerai." Žilvinas ŠVARPLYS, muzikos agentas

Iš pradžių būdavo taip: prieini prie grupės ir sakai - "chebra, noriu, kad grotumėt Lietuvoje". Bet reikėdavo įtikinėti, iškart sumokėti rankpinigius, prisitaikyti prie jų užgaidų... Tarkim, be 4 koncertų nevažiuoja. Dabar jau galiu prieiti ir prie ryškiausių žvaigždžių. Pavyzdžiui, viršūnėje yra Sting'as, o per vidurį - tie, kurie rengia projektus su Stingu. Tai mano ir yra tas vidurys. Mano tikslas - vežti žmones mažai auditorijai (200 - 300 žmonių), kad žmonės intymioje aplinkoje pasiklausytų tikros muzikos.

Veži tik į klubus?

Mes kaip važinėjantis cirkas - visur galime pakliūti. Negali žinoti, kaip išeis. Viskas priklauso nuo akimirkos, sezono ir rėmėjo. Esu rengęs koncertus Kauno filharmonijoje, įvairiuose kiemeliuose, viešbutyje... Gal ir čia surengsiu kada nors.

Teatro aikštėje? Galbūt Sting'ą atveši?

Manau, bent vieno koncerto per metus reikėtų tokio... gero. Tik kad aš, kaip sakiau, ne toje "linijoje". Vežu bliuzą, pasaulio muziką. Tačiau galiu prie jo prieiti. Galiu prieiti ir prie kitų žvaigždžių - pavyzdžiui, Garry Moor'o.

Kodėl tik bliuzas ir pasaulio muzika?

Tai įdomūs stiliai kultūriniu atžvilgiu. O kas dar? Rokas? Jau išėjęs iš mados. O iš bliuzo juk išsirutuliojo augybė muzikos stilių, tai pagrindas, šaknys. Kaip ir Lietuvos folkloras - eina iš širdies. Pasaulio muziką vežu, nes noriu parodyti instrumentų, kurių galbūt net nėra matę, leisti pasiklausyti išskirtinių balsų. O kad ten atvažiuoja, tarkim, kokie "Scorpions" į Rusiją ar į Lietuvą, tai jie tik Rytų Europoje ir koncertuoja, nes Vakarams jau nebeįdomūs.

Apšviesk, kas ta "pasaulio muzika".

Maišyta etninė su modernia. Ir dar įsimaišę bliuzo.
Pasaulio muzikos festivaliai labiausiai remiami valdžios. Tarkim, Čikagos centre yra pagrindinė scena, ten telpa apie 2000 žmonių ant pievutės ir kiekvieną pirmadienį bei ketvirtadienį žmonės gali veltui pasiklausyti grupių iš skirtingų šalių.

Kaip manai, Lietuvoje tai įmanoma?

Tai aš ir bandau visiems pasakyti, kad reikia platinti kultūrą ir tradicijas. Dauguma dar nelabai supranta, ką aš čia atvežu, ką noriu atvežti. Galbūt yra ir mano kaltės - per mažai viešinu. Pas mus taip yra: atveži grupę - visi pasižiūri internete, ir jeigu neranda, tai ir neina.

Koks Sting'o honoraras?

Tiksliai nežinau, tačiau labai didelis. Nenoriu meluoti, bet gali būti ir iki 50 ar 70 tūkstančių dolerių. Jeigu labai didelėje patalpoje, - iki 100 tūkstančių dolerių. Su populiariausiais atlikėjais, kurie erdves užpildo, pasirašomi stambūs kontraktai. Kol viską suderini, turi per keletą vadybininkų pereiti.

Nebijai konkurencijos?

Atvirkščiai. Norėčiau, kad daugiau tokių būtų. Tik žinau, kad tai nelengva, čia reikia pasiaukojimo. Ir ne konkurencijos reikia bijoti. Dabar mus nori uždaryti Lietuvos autorinių teisių gynimo asociacijos agentūra (LATGA-A) neva už tai, kad atlikėjų teises pažeidinėjame. Nori, kad pasirašytume sutartį su jais, o mes nenorime. Po kiekvieno koncerto jiems duodame konkretų sąrašą kūrinių, kuriuos grojo muzikantai. O jie dabar mums išrašo sąskaitas už tokius dalykus, kurių net nebuvo. Kai ir taip vos galą su galu suduri, kai tik vos pragyvenimui turi, tai dar nori mus uždaryti. Jie naudoja muzikantų vardus, o tie muzikantai, mano nuomone, net negauna iš jų pinigų.

Ar Lietuvoje yra grupių, kurias norėtum parodyti pasauliui?

Ne per seniausiai grįžau į Lietuvą, tai gerai nežinau. Mane traukia prie tradicinės muzikos, norėčiau labiau pasidomėti, kokie procesai vyksta su šiuo muzikiniu stiliumi Lietuvoje. Per televizorių mačiau gan įdomią grupę "Žalvarinis". Man pasirodė, kad groja gerai.

Ką galvoji apie Klaipėdos publiką?

Jeigu klaipėdiečiai ateina, tai muzikantai visada būna patenkinti publika.

Vyrauja nuomonė, kad esam išlepinti nemokamų renginių.

Tai visi yra išlepinti, ne vien klaipėdiečiai. Čia tokia tarybinių laikų mada visur eiti nemokamai. Žmonės net nepagalvoja, kad grupei reikia sumokėti už atvežimą, už bilietus, už viešbutį, už maistą ir dar sumokėti honorarą...

Žinoma, būtų galima atvežti grupių ir nemokamai - jeigu valdžia mus paremtų. Nes mums geriausias atlygis - kai matai, jog žmonėms patinka. Tas jausmas ir yra didžiausias pelnas.

Kokių honorarų paprašo tavo vežami atlikėjai?

Kai patenki į tą rinką, bendrauji su muzikantais ir tampi jų draugu, tai tada gali nusiderėti. Honorarai - iki 10 tūkstančių dolerių. Nenoriu peržengti tos ribos.
Honoraro dydis priklauso nuo šalies, nuo erdvės, kurioje bus grojama. Jei muzikantas turi savo etiką ir filosofiją, tai su juo gali ir pasiderėti.

Ką turi galvoje - etiką ir filosofiją?

Nesvarbu, kad tu esi žvaigždė, bet jei neturi etikos, - nebūsi geras muzikantas. Paprastumas yra pagrindinis muzikantų būdo bruožas. Kitaip negalėtų groti ir kurti gerai.

Su kuo asmeniškai bendravai iš labai garsių atlikėjų?

Su B. B. Kingu keletą kartų kalbėjau, taip pat su Buddy Guy, kuris dabar su Eric'u Clapton'u koncertuoja. Yra tekę kalbėtis su John Mayer.

Per ketverius metus užsidirbai nors kiek?

Tiesiog pragyvenu. 

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder