Bomba prieš diktatorius: kas žinoma apie GBU-57A/B MOP, kuria JAV smogė Iranui

(2)

2025 m. birželio 22 d. naktį septyni sunkieji strateginiai nematomi bombonešiai Northrop B-2 Spirit numetė 14 bombų GBU-57A/B MOP ant Irano branduolinių objektų Fordoje ir Natange. Tai buvo pirmasis galingiausio JAV nebranduolinio ginklo panaudojimas kovos sąlygomis. Kas yra GBU-57AB MOP ir ką „sugeba“ ši bomba?

Priešbunkerinės bombos ir GBU-57A/B MOP kūrimas

GBU-57A/B MOP – tai paskutinė, šiuo metu, vadinamųjų „bunkerių naikintojų“ versija, bombų, skirtų sunaikinti požeminei infrastruktūrai, vadavietėms, apsaugotoms povandeninių laivų bazėms, raketų šachtoms ir kitiems požeminiams priešo objektams.

Panašias bombas dar Antrojo pasaulinio karo metais gamino Vokietija (raketinės bombos PC 500 Rs, PC 1000 Rs ir PC 1800 Rs, pastaroji sveria daugiau nei 2 t), Didžioji Britanija (Disney – 2 t, Tallboy – 5,4 t, Grand Slam – 10 t) ir JAV (ASM-A-1 Tarzon – 5,9 t).

Bandomoji MOP versija numesta iš bombonešio B-52, 2009 m. / Jungtinių Valstijų oro pajėgos

Sunkiausia šiuolaikinė standartinė įprasta 80 serijos bomba JAV oro pajėgų arsenale yra Mark 84 arba BLU-117, sverianti 900 kg, gaminama nuo 1950-ųjų. 

Toliau eina tik dirbtiniai produktai, skirti specifiniams uždaviniams, pavyzdžiui, BLU-82B/C-130 (6,8 t), skirta sraigtasparnių nusileidimo vietoms džiunglėse valyti, naudota Vietnamo karo metu (pagaminta tik 225 vienetai). 

Arba M118 bombos (1,4 t), kurios buvo perdirbtos į didelio tikslumo GBU-9/B bombas.

Kaip priešbunkerines bombas JAV karinės oro pajėgos nuo 1991 m. naudojo didelio tikslumo aviacijos bombas su lazeriniu nukreipimu GBU-28 (1,8 – 2,3 t, priklausomai nuo modifikacijos).

Įdomu, kad iš pradžių GBU-28 korpusas buvo gaminamas iš išleistų iš apyvartos M110 haubicų (tų pačių, kurios galėjo šaudyti branduoliniais sviediniais), o vėliau – iš BLU-113 arba BLU-122 bombų. 

Po invazijos į Iraką 2003 m. paaiškėjo, kad GBU-28 turi per mažą pramušimo ir naikinimo galią, todėl jau 2004 m. JAV oro pajėgos užsakė sukurti naują 13 t svorio priešbunkerinį ginklą.

GBU-57A/B MOP Vaithmano aviacijos bazėje, 2023 m. / Jungtinių Valstijų oro pajėgos

Rezultatas – oro pajėgos gavo dvi bombas – „visų bombų motiną“ GBU-43/B MOAB (9,8 t), kuri buvo panaudota 2017 m. Afganistane (tai įprasta bomba be priešbunkerinių savybių), ir GBU-57A/B MOP (Massive Ordnance Penetrator), kuri dabar buvo išbandyta Irane.

GBU-57A/B MOP sukurta JAV oro pajėgų tyrimų laboratorijos ir „Boeing“ kompanijos, skirta naudoti tik sunkiuose strateginiuose bombonešiuose „Northrop B-2 Spirit“ ir būsimuose „B-21 Raider“, kurie juos pakeis. 

Kiekvienas lėktuvas gali nešti po dvi GBU-57A/B MOP. Bandymai buvo atlikti 2007–2008 m., o 2009 m. „Boeing“ pradėjo bombų integravimo į lėktuvus darbus.

Bombonešiai „Northrop B-2 Spirit“ Vaitmano aviacijos bazėje, 2022 m. / Jungtinių Valstijų oro pajėgos

GBU-57A/B MOP charakteristikos

Kaip kovinis komponentas GBU-57A/B MOP naudojama modulinė bomba BLU-127, kurios korpusas pagamintas iš ypač tvirto plieno ES-1, kad atlaikytų apkrovą „atsitrenkus“ į paviršių. 

ES-1 stiprumas esant įprastai temperatūrai yra 1 336 MPa, tuo tarpu plieno, iš kurio gaminami pabūklų vamzdžiai, stiprumas yra tik 517 MPa.

Bombos užpildas – 2 082 kg AFX-757. Tai mažai jautri sprogstamoji medžiaga, heksogeno, aliuminio miltelių, amonio perchlorato ir plastifikatoriaus su polibutadieno hidroksilinėmis grupėmis mišinys, sukurtas toje pačioje JAV oro pajėgų tyrimų laboratorijoje. 

Plius 341 kg polimeriniu junginiu susietų sprogmenų PBXN-114. PBXN yra optimizuotas kontroliuojamam sprogimui, AFX-757 turi išlaikyti bombos „panardinimą“ be sprogimo.

GBU-57A/B MOP Vaithmano aviacijos bazėje, 2023 m. / Jungtinių Valstijų oro pajėgos

GBU-57A/B MOP yra įrengta inercinė navigacijos sistema ir GPS modulis, todėl nereikia papildomo JDAM modulio. 

Po numetimo bomba išleidžia grotelinės formos vairavimo paviršius, beveik tokius pačius kaip raketos nešėjos SpaceX Falcon (tačiau GBU-57A/B MOP pasirodė anksčiau). 

Nukreipimo tikslumas yra keli metrai. 

Detonaciją valdo Large Penetrator Smart Fuze (LPSF), kuris pasirenka sprogimo momentą pagal įsiskverbimo gylį ir požeminių struktūrų charakteristikas.

Dėl GBU-57A/B MOP įsiskverbimo gylio. Deja, kol kas neįmanoma įvertinti smūgio į Irano branduolinius objektus rezultatų vietoje, todėl šie duomenys yra grynai teoriniai. 

JAV oro pajėgos teigia, kad GBU-57A/B MOP gali įsiskverbti į 60 m gylį, bet nenurodo, apie kokį paviršių kalbama. 

Janes Information Services agentūros specialistai mano, kad tai yra 60 m grunto arba 18 m betono. 

Kiti šaltiniai rašo apie 18 m gelžbetonio, kurio stiprumas yra 34 MPa, arba 2,4 m gelžbetonio, kurio stiprumas yra 69 MPa.

Pavadinimas    GBU-57A/B MOP

  • Ilgis    6,2 m
  • Skersmuo    0,8 m
  • Svoris    12 304 kg

Kovinės dalies svoris    2 423 kg (AFX-757 – 2 082 kg, PBXN-114 – 341 kg)

Operacija „Vidurnakčio kūjis" (Midnight Hammer)

Irano branduolinių objektų bombardavimas buvo pavadintas operacija „Midnight Hammer“.

Tai, kad JAV ketina prisijungti prie Izraelio konfrontacijos su Iranu ir naudoti bunkerio bombas GBU-57A/B MOP, tapo aišku beveik iš karto po Izraelio oro pajėgų atakų, kai pasirodė informacija, kad Izraelio aviacija nepasiekė norimo rezultato, o galingesnių įprastinių ginklų ji neturi, todėl svarstomas sausumos operacijos variantas. 

O kai 2025 m. birželio 16 d. JAV oro pajėgos pradėjo perkelti į Europą degalų papildymo lėktuvus, 31 lėktuvą, neįtikėtiną skaičių, viskas tapo daugiau nei akivaizdu.

Operacijos „Midnight Hammer“ planas / Jungtinių Valstijų oro pajėgos

2025 m. birželio 21 d. septyni strateginiai bombonešiai „Northrop B-2 Spirit“ pakilo iš Vaitmano oro bazės Misūrio valstijoje. 

Kiekvienas lėktuvas turėjo po dvi GBU-57A/B MOP bombas. Per 17 valandų skrydį virš Atlanto ir Viduržemio jūros buvo atlikti keli papildomi degalų papildymai ore. 

Kažkur virš Izraelio prie bombonešių prisijungė naikintuvų ir klaidinančių tikslų eskortas. 

Po 18 valandų skrydžio B-2 Spirit įskrido į Irano oro erdvę, po 40–60 minučių numetė bombas ir po dar 40 minučių kirto Irano sieną atgaline kryptimi.

Smūgis į taikinius Fordoje ir Natanzėje įvyko 2:30 vl. vietos laiku. Be to, į tuos pačius taikinius buvo paleista 30 raketų BGM-109 Tomahawk iš povandeninio laivo, greičiausiai iš USS Georgia (SSGN-729). 

Northrop B-2 Spirit pasuko atgal ir po papildomo degalų papildymo bei 36 valandų skrydžio grįžo į Vaithmano aviacijos bazę. 

Bendras B-2 Spirit be tūpimo skrydžio nuotolis buvo apie 25 tūkst. km.

Iš viso operacijoje dalyvavo 125 lėktuvai.

Branduolinis objektas Fordoje (Iranas) po 12 GBU-57A/B MOP bombų smūgio / Maxar Technologies

Palydovinės Irano branduolinių objektų nuotraukos rodo, kad GBU-57A/B MOP bombos pataikė tiksliai į tikslą. 

Pavyzdžiui, Fordo 12 bombų paeiliui pataikė į dvi ventiliacijos šachtas, kad sunaikintų 79 metrų gylyje uolienoje esančias struktūras. 

Iranas teigia, kad visi svarbūs objekto medžiagos ir įranga buvo išvežti dar prieš keletą dienų. Patikrinti GBU-57A/B MOP smūgių mastą ir efektyvumą „ant žemės“ šiuo metu neįmanoma.

GBU-57A/B MOP skaičius ir jų nešikliai

Reikia suprasti, kad bombonešiai Northrop B-2 Spirit yra dirbtinis produktas. Iš viso buvo pagaminti tik 21 toks lėktuvas, iš jų 18 tebėra eksploatuojami, visi priklauso 509-ajam bombonešių eskadronui, dislokuotam pačioje Amerikos širdyje, Vaithmano aviacijos bazėje Misūrio valstijoje. 

Dar vienas lėktuvas yra 412-ojo bandomojo sparno, dislokuoto Edvards aviacijos bazėje Kalifornijoje, dispozicijoje.

Taip pat GBU-57A/B MOP yra dirbtinis ir brangus produktas, skirtas specialiam naudojimui. 

Žinoma, kad 2009 m. „Boeing“ gavo sutartį integruoti GBU-57AB MOP į B-2 Spirit. 2013 m. integracija buvo baigta, o iki 2015 m. „Boeing“ oro pajėgoms pristatė visas užsakytas bombas – 20 vienetų. 

Vienos GBU-57A/B MOP su susijusia įranga kaina 2011 m. kainavo 3,5 mln. Atsižvelgiant į infliaciją, dabar tai yra daugiau nei 5 mln. JAV dolerių už vieną bombą.

Bombonešio „Northrop B-2 Spirit“ degalų papildymas ore, 2023 m. / Jungtinių Valstijų oro pajėgos

2021 m. „Boeing“ gavo papildomą sutartį pagaminti nežinomą kiekį BLU-127C/B kovinių dalių ir modifikuotų GBU-57A/B MOP. 

Sutarties vertė – 111 mln. JAV dolerių, taigi gali būti kalbama apie dar 20–30 bombų. 

2023 m. iš nuotraukos, paskelbtos Vaithmano aviacijos bazės „Facebook“ paskyroje (paskyra ir nuotrauka jau ištrintos), paaiškėjo, kad 509-asis bombonešis gavo mažiausiai dar dvi GBU-57A/B MOP bombas.

Leidinyje „Defense Express“ teigiama, kad po ginkluotės gamybos gamyklos modernizavimo Oklahomoje GBU-57A/B MOP gamyba turėtų išaugti iki 6–8 bombų per mėnesį, t. y. 72–96 bombų per metus. 

Manome, kad ši prielaida yra pernelyg optimistinė. 

Pirma, nieko nežinoma apie papildomus kontraktus dėl bombų integravimo į „Boeing“ orlaivius, antra, tokio kiekio bombų tiesiog nereikia, nes užduotys sunaikinti požeminę infrastruktūrą yra pavienės ir labai retos.

Ar JAV užsakys papildomų GBU-57A/B MOP bombų, kai didžioji dalis arsenalų bus sunaudota, kol kas nežinoma.

Šaltinis: mezha.media

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder