Povandeninis aparatas "Titan"

Dingęs „Titano" povandeninis laivas: kas žinoma apie „Ocean Gate Titan" povandeninį aparatą?

Sekmadienį netoli "Titaniko" nuolaužų penkių žmonių pagal užsakymą pagamintas povandeninis laivas prarado ryšį su paviršiumi, o jo deguonies atsargos jau baigėsi.

Privatus povandeninis laivas, kuriuo penki žmonės giluminiu būdu nardė prie "Titaniko" nuolaužų, nuo sekmadienio dingo Atlanto vandenyno dugne.

Ankstų trečiadienį (birželio 21 d.) anksti ryte Kanados hidroplanas užfiksavo 30 minučių intervalais girdimus sprogimo garsus, todėl valdžios institucijos ėmėsi ieškoti jų šaltinio.

Nors laikas, kai baigsis avarinis deguonies tiekimas laive jau praėjo, paieškos ir gelbėjimo komandos vis dar ieško dingusio povandeninio laivo.

Dingusią įgulą sudaro britų milijardierius ir nuotykių ieškotojas Hamishas Hardingas, pakistaniečių ir britų verslininkas Shahzada Dawoodas ir jo sūnus Sulemanas, bendrovės "OceanGate Expeditions" vadovas ir įkūrėjas Stocktonas Rushas ir prancūzų povandeninio laivo pilotas Paul-Henri Nargeolet.

Štai viskas, ką iki šiol žinome apie povandeninį laivą, bandymą jį išgelbėti ir kas jam galėjo nutikti. 

Kas yra "Titan" povandeninis laivas?

Titan" yra penkių asmenų mokslinių tyrimų ir apklausų povandeninis laivas, priklausantis privačiai bendrovei "OceanGate", kuri tiekia povandeninius laivus komerciniais, mokslinių tyrimų ir kariniais tikslais, kaip rašoma jos interneto svetainėje. 

Jis skirtas gabenti iki penkių žmonių, kuriuos paprastai sudaro pilotas ir keturi įgulos nariai.

Sukurtas nardyti iki 13 123 pėdų (4 000 metrų) gylio ir judėti 3 mazgų (3,5 mph arba 5,6 km/h) greičiu, laivas yra 22 pėdų (6,7 m) ilgio ir sveria 23 000 svarų (10 400 kg). 

Dauguma didžiųjų laivų operatorių vadovaujasi laivų klasifikacinių bendrovių nustatytais standartais, nors teisinio reikalavimo siekti klasifikacijos nėra.

Titan yra pagal užsakymą pastatytas eksperimentinis laivas, kurio konstrukcija nėra klasifikuota.

Pagamintas iš titano ir gijomis apvynioto anglies pluošto, povandeninis laivas iš išorės užsukamas varžtais.

Tai reiškia, kad viduje esanti įgula negali jo atidaryti - kad būtų išleista, komanda, esanti paviršiuje, turi atrakinti liuką. 

Povandeninis laivas turi keturis elektrinius variklius, kurie valdomi "Logitech" žaidimų valdikliu.

Vykdydama nardymo operacijas "OceanGate" taip pat naudoja Elono Musko palydovinę technologiją "Starlink".

Titanas turi kelis nusileidimo ir grįžimo į paviršių būdus, įskaitant sraigtus; plūdriąsias talpyklas, kurios užpilamos vandeniu arba pripildomos oro; ir svarmenis, kuriuos galima numesti, kad būtų užtikrintas teigiamas plūdrumas.

Įgulos nariai gali matyti laivą ir giluminę tamsą dėl daugybės žibintų, lazerio ir sonaro skenerių, taip pat išorėje sumontuotų kamerų. 

Keleiviai taip pat gali žvelgti tiesiai iš "Titan" apžvalgos angos - slėgiui atsparaus 12,3 colio (31,2 cm) vidinio skersmens lango, kuris, pasak "OceanGate", yra didžiausia apžvalgos anga iš visų giliai nardančių povandeninių laivų su įgula.

Apžvalgos angos gamintojas patvirtino, kad ji saugi tik 4 265 pėdų (1 300 metrų) gylyje.

Titaniko nuolaužos yra apie 12 500 pėdų (3 800 m) po paviršiumi.

Povandeniniame laive esantys slėgio jutikliai stebi jo korpuso struktūrinį vientisumą, todėl galima "nustatyti, ar korpusas pažeistas gerokai anksčiau, nei situacijos tampa pavojingos gyvybei, ir [leisti laivui] saugiai grįžti į paviršių", sakė "OceanGate".

Sunku pasakyti, kiek šie slėgio jutikliai yra veiksmingi užkertant kelią įtrūkimams, kurie paprastai įvyksta labai greitai.

Organizatorių nuotr.

Titanas palieka savo paleidimo platformą. / OceanGate)

Kas galėjo nutikti dingusiam povandeniniam laivui?

Kol kas per anksti pasakyti, kas galėjo nutikti "Titanui", nors ekspertai pasiūlė keletą galimų scenarijų, kaip jis dingo.

Tarp jų - elektros energijos tiekimo sutrikimas, elektros gedimai, korpuso įtrūkimas, nepalankios oro sąlygos arba povandeninio laivo užstrigimas ant "Titaniko" nuolaužų. 

Sidnėjaus universiteto Australijos lauko robotikos centro profesorius Stefanas B. Viljamsas (Stefan B. Williams) teigė, kad "blogiausias scenarijus yra tas, kad jis patyrė katastrofišką slėgio korpuso gedimą.

Nors "Titano" kompozitinis korpusas sukurtas taip, kad atlaikytų intensyvų giliavandenį slėgį, bet koks jo formos ar konstrukcijos defektas gali pakenkti jo vientisumui - tokiu atveju kyla implozijos pavojus", - rašė jis portale "The Conversation".

Williamsas taip pat rašė, kad laive galėjo kilti gaisras, galimai dėl trumpojo elektros jungimo, o tai galėjo sustabdyti povandeninio aparato elektroninių sistemų veikimą. 

Pagalbiniai laivai prarado ryšį su pagal specialų užsakymą sukonstruotu povandeniniu laivu maždaug 1 valandą ir 45 minutes po 2,5 valandos nusileidimo prie "Titaniko" nuolaužų, kurios yra 12 500 pėdų (3 800 m) po paviršiumi ir apie 900 mylių (1 500 km) į rytus nuo Kodo kyšulio, pranešė JAV pakrančių apsaugos tarnyba. 

Nardymas vyko po ypač atšiaurios žiemos, trumpam atsikvėpus nuo nepalankių oro sąlygų, prieš leisdamasis į kelionę rašė Hardingas.

"Dėl baisiausios žiemos Niufaundlende per 40 metų ši misija greičiausiai bus pirmoji ir vienintelė pilotuojama misija į "Titaniką" 2023 m.", - birželio 17 d. instagrame "Instagram" rašė Hardingas.

"Ką tik atsivėrė orų langas, todėl rytoj bandysime nardyti.

Vakar pradėjome plaukti iš Sent Džonso, Niufaundlendo, Kanadoje, ir planuojame rytoj apie 4 val. ryto pradėti nardymo operacijas.

Iki tol turime atlikti daug pasiruošimo darbų ir instruktažų".

Kita galimybė - laivas galėjo pasiklysti nutrūkus ryšiui tarp Titano ir jo antžeminio laivo "Polar Prince".

Titanas pasikliauja reguliariu ryšiu su paviršiumi, kad galėtų orientuotis.

Remiantis CBS naujienų laidos "Sunday Morning" korespondento Davido Pogue'o, kuris anksčiau keliavo "Titanu", naujienų pranešimu, laivas ir anksčiau buvo praradęs ryšį - buvo pasiklydęs 2,5 valandos.

JAV pakrančių apsaugos pirmosios apygardos kontradmirolas Džonas Maugeris (John Mauger) žurnalistams sakė, kad pakrančių apsauga "šiuo metu labai glaudžiai dirba, kad užtikrintų, jog darome viską, ką galime, kad rastume povandeninį laivą ir išgelbėtume jame esančius žmones". 

Kaip sunku bus rasti "Titaną"?

Trečiadienio rytą (birželio 21 d.) Kanados žvalgybinis lėktuvas užfiksavo 30 minučių intervalais skambančius garsus, kurie po keturių valandų buvo girdimi dar kartą. 

Nikolajus Rotermanas (Nicolai Roterman) - Portsmuto universiteto giliavandenių vandenų ekologas ir jūrų biologas - "Live Science" sakė, kad 30 minučių intervalai "tikrai atitiktų idėją, kad įstrigusi įgula bando susisiekti su išoriniu pasauliu, kartu taupydama energiją, taigi ir deguonį".

Šiuo metu "Titano" ieško du lėktuvai, povandeninis laivas, keli laivai ir sonobūklai bei du jūros dugno ROV.

JAV pakrančių apsaugos tarnyba teigė, kad ieškodama skraido virš maždaug "Konektikuto dydžio" teritorijos.

Paieškos ir gelbėjimo komandoms lieka iššūkis - naudojant sonobojus trianguliacijos būdu nustatyti garsus, kuriuos galimai skleidžia "Titano" įgula.

Sunkumų gali kelti laivo anglies pluošto korpusas, kuris gali būti ne toks garsus, kai į jį atsitrenkiama, palyginti su tradiciniu plieniniu korpusu; dėl to garsas slopsta ir sunkiau nustatyti jo buvimo vietą.

"Šis ryšys leidžia nustatyti povandeninę akustinę buvimo vietą, taip pat siųsti trumpąsias tekstines žinutes pirmyn ir atgal į antvandeninį laivą, tačiau duomenų, kuriais galima dalytis, kiekis yra ribotas ir paprastai apima pagrindinę telemetrijos ir būsenos informaciją", - rašė Viljamsas.

Jis pridūrė: "Jei taip yra, tai reikštų, kad povandeninis aparatas yra ant jūros dugno ir arba sugedo svorio išstūmimo sistema, arba "Titanas" kažkaip užstrigo ar įstrigo."

Davido Pogue'o teigimu, povandeninis laivas neturi sonarinio švyturio, kuriuo būtų galima siųsti avarinius impulsus į paviršių. 

Organizatorių nuotr.

Povandeninis laivas "Titan" pradeda leistis į 4 000 metrų gylį.  / Paveikslėlio kreditas: OceanGate

Ar gali pavykti išsigelbėti? 

Jei "Titanas" bus surastas, bandymas jį išgelbėti bus didelis iššūkis, be to, rekordinis.

Giliausias istorijoje gelbėjimas vandenyne - 1973 m. prie Airijos krantų išgelbėtas Kanados povandeninis laivas "Pisces III" ir du jo įgulos nariai - vyko 1 575 pėdų (480 m) gylyje.

Tai aštuonis kartus mažiau nei didžiausias galimas gylis, kuriame galėtų ilsėtis Titanas. 

Antradienį "Deep Energy" kabelį tiesiantis laivas paieškos rajone dislokavo nuotolinio povandeninio valdymo aparatą (angl. ROV), tačiau neaišku, ar jis gali nusileisti iki pat sudužusio laivo.

Kiti laivai su ROV taip pat atvyko prisijungti prie gelbėjimo darbų. 

Vienas perspektyviausių - Prancūzijos mokslinių tyrimų laivas "L'Atalante", kuris ketvirtadienio rytą dislokavo giluminio nardymo robotą "Victor 6000", kad nusileistų ir ištirtų triukšmo šaltinį.

Robotas gali panerti iki 20 000 pėdų (6 000 metrų) ir galėtų padėti išlaisvinti povandeninį laivą, jei jis yra įstrigęs. 

Kanados laivas "Horizon Arctic" taip pat paleido savo ROV, kuris pasiekė jūros dugną ir šiuo metu ieško dingusio povandeninio laivo, teigia JAV pakrančių apsaugos tarnyba.

Laivai ir povandeniniai aparatai jau anksčiau yra sėkmingai išgelbėję transporto priemones iš titaniško gylio, pavyzdžiui, JAV naikintuvą, kuris pernai buvo išgelbėtas iš 12 400 pėdų (3 780 m) gylio Pietų Kinijos jūroje.

ROV apvyniojo lėktuvą tinklu ir pritvirtino prie kablio, sujungto su paviršiuje esančiu laivu, kuris jį iškėlė.

Ar "Titaną", jei jis būtų rastas, taip pat reikėtų iškelti, galima tik spėlioti - priklausomai nuo to, ar laivo balastai, kurie užpilami vandeniu, kad nukristų, ir oru, kad pakiltų, liko nepažeisti.

"Jei jį užkliudys kažkas ne per sunkus, nuotoliniu būdu valdomu aparatu su manipuliatoriais (roboto rankomis) gali pavykti išstumti kliūtį.

Tuomet povandeninis laivas galėtų išplaukti į paviršių, jei pavyktų išmesti jo svorius", - "Live Science" sakė Nicolai Rotermanas, Portsmuto universiteto (Jungtinė Karalystė) giliavandenių vandenų ekologas ir jūrų biologas.

"Kita galimybė būtų bandyti prie povandeninio aparato pritvirtinti ką nors plūdraus, tačiau nežinau, kad tai būtų buvę daroma tokiame gylyje."

Kadangi įgulos deguonies atsargos avariniu atveju jau iš esmės ar net visiškai išsekusios, gelbėjimo darbai turi prasidėti labai greitai.

Organizatorių nuotr.

Pilnas "Titaniko" nuolaužų povandeninis skenavimas, kuriame matoma pertrauka tarp laivo priekio ir laivagalio. /  Atlantic Productions/Magellan)

Kuo skiriasi povandeninis laivas nuo povandeninio laivo?

Pasak Nacionalinės vandenynų ir atmosferos administracijos (NOAA), skirtingai nei povandeniniai laivai, povandeniniai laivai negali savarankiškai išplaukti iš uosto ir grįžti atgal.

Vietoj to jie pasikliauja pagalbiniais laivais, kurie nugabena juos iš uosto į nardymo vietas ir atgal. 

Titano pagalbinis laivas yra "Polar Prince", su kuriuo povandeninis aparatas palaikė ryšį reguliariai nustatytu laiku, kol ryšys nutrūko. 

Pasak amerikiečių televizijos rašytojo ir prodiuserio Mike'o Reisso, kuris nardė į "Titaniką", dėl kelionės rizikos keleiviai prieš leisdamiesi į kelionę turėjo pasirašyti, kad patys atsako už savo gyvybės išsaugojimą.

"Norėdami patekti į laivą, kuriuo plaukiama į "Titaniką", pasirašote didžiulį atsisakymą, kad kelionės metu galite mirti", - "BBC pusryčiams" sakė Reisas.

"Sąraše mirtis paminėta tris kartus pirmame puslapyje, ir ji niekada neatsiduria toli nuo jūsų minčių.

Kai įlipau į povandeninį laivą, pagalvojau, kad tai gali būti pabaiga."

Šaltinis: livescience.com

Papildymas

Kaip skelbia BBC, tarp nuolaužų buvo surastas nusileidimo rėmas ir galinis dangtis priklausęs laivui „Titan“.

Šia informaciją BBC atskleidė nardymo ekspertas Davidas Mearnsas kuris yra ir laivo „Titan“ keleivių draugas.

Tai paaiškėjo po to, kai gelbėtojai patvirtino, kad tarptautinė misija, kurios tikslas – surasti laivą, tebėra orientuota į tai, kad įgula būtų rasta gyva, nepaisant nuogąstavimų, kad laive galėjo baigtis deguonies atsargos.

„Jungtinės vadovybės ekspertai vertina informaciją“, – tviteryje pranešė JAV pakrančių apsaugos tarnyba. Ji teigė, kad nuolaužų telkinys buvo rastas „nuotoliniu būdu valdomo aparato (ROV) paieškos zonos ribose netoli „Titaniko“.

Gemius

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder