„Šiuo metu kartu su Gynybos ministerija ir Transporto ministerija rengiame reikalavimų sąrašą, kad būtume pasirengę gynybos atveju“, – Euronews sakė Arndt Schoenemann, Vokietijos oro erdvę prižiūrinčios bendrovės DFS Deutsche Flugsicherung pirmininkas ir generalinis direktorius.
„Yra trys gynybos lygiai. Pirmasis lygis – tai tik grėsmė. Antrasis lygis – tai NATO 5 straipsnio gynybos atvejis, o trečiasis atvejis – šalies gynyba.“
„Šiems trims atvejams mes rengiame skirtingus reikalavimus ir esame įpareigoti juos įvykdyti pagal aiškų bendrą planą“, – pridūrė jis.
Po dešimtmečių nepakankamų investicijų Vokietija dabar smarkiai didina savo gynybos išlaidas, siekdama tapti stipriausia armija Europoje.
Berlyno sprendimą paskatino 2022 m. Rusijos visapusiškas įsiveržimas į Ukrainą ir savo žvalgybos agentūros įspėjimai, kad Maskva iki šio dešimtmečio pabaigos gali išbandyti NATO 5 straipsnį, užpuolusi vieną iš valstybių narių.
Tuo tarpu karinis aljansas priėmė regioninius gynybos planus, siekdamas užtikrinti greitą sąjungininkų pajėgų dislokavimą užpuolimo atveju, o Europos Sąjunga pateikė keletą priemonių paketų, skirtų gynybos įrangos gamybai ir pirkimui skatinti bei palengvinti karinį mobilumą 27 šalių bloke.
„Sąmoningumo stoka“
Vokietija turi vieną iš judriausių oro erdvių pasaulyje, kurioje piko metais vyksta apie 3 mln. skrydžių – iki 10 000 per dieną. Valstybinė įmonė DFS valdo visą šalies oro erdvę.
Tačiau, pasak Schoenemann, viena iš pagrindinių įmonės problemų yra tai, kad daugelis civilinių dalyvių ir operatorių nesuvokia, kad oro erdvė gali būti laikinai pertvarkyta, siekiant užtikrinti karinį mobilumą.
„Oro linijos, civilinės oro linijos ar oro uostai net nesvarsto, kad galime susidurti su tokia situacija, kai šalyje vyksta karinės operacijos“, – sakė jis. „Tai yra kažkas, ką turime išspręsti, kad jie tiksliai žinotų, kas vyksta, jei oro erdvė bus uždaryta ir pan.“
DFS šiuo metu rengia informacinius seminarus, kuriuose paaiškina, kokios priemonės greičiausiai bus imtasi.
Kitas iššūkis – finansuoti technologijas, reikalingas sklandžiam veikimui užtikrinti.
„Per ateinančius 10 metų atnaujiname savo radarus ir, mano nuomone, dalį to galėtų bendrai finansuoti karinis mobilumas, nes tai užtikrina, kad karinis eismas galėtų vykti saugiai“, – sakė Schoenemann, turėdamas omenyje ES lėšas, skirtas gynybos parengties stiprinimui iki 2030 m.
Komisija pasiūlė 150 mlrd. eurų gynybos paskolų schemą SAFE, kurią valstybės narės galėtų panaudoti investicijoms į prioritetines sritis, įskaitant oro gynybą ir karinį mobilumą.
Tuo tarpu ji pasiūlė padidinti gynybos ir kosmoso sričių dalį ES septynerių metų biudžete, kuris prasidės 2028 m., iki daugiau nei 130 mlrd. eurų, o papildomai 17 mlrd. eurų skirti karinio mobilumo projektams – atitinkamai penkis ir dešimt kartų daugiau.
Dronų pastebėjimai
Kitas geopolitinis pokytis, turintis įtakos DFS veiklai, yra hibridinių atakų, ypač dronų įsibrovimų, padaugėjimas.
Iki šių metų spalio pabaigos Vokietijos oro uostų apylinkėse buvo užregistruota daugiau nei 190 dronų pastebėjimų, o tai viršija 143 incidentus, užregistruotus per visus 2024 m.
Dėl dronų pastebėjimų Miuncheno oro uostas spalio pradžioje buvo priverstas du kartus per dvi dienas laikinai sustabdyti veiklą, o Berlyno Brandenburgo oro uostas turėjo dvi valandas sustabdyti skrydžius vėliau tą patį mėnesį, kai liudytojas pranešė pastebėjęs droną.
DFS sukūrė platformą, leidžiančią žmonėms ieškoti vietų, kur jie gali saugiai skraidyti dronais visoje Vokietijoje, ir dabar dirba su partneriais, siekdama, kad nepilotuojamas eismas būtų įtrauktas į oro eismo valdymą.
„Nesąveikių dronų problema yra ta, kad jie turi modifikuotą programinę ir techninę įrangą, ir jų negalima pamatyti naudojant įprastas, parduodamas sistemų“, – sakė Schoenemann.
„Mums reikia sujungti tinklo paslaugas, mums reikia sujungti oro erdvės vaizdą... ir mums reikia sujungti gynybos pajėgumus, įskaitant trukdžius ar kitus būdus apsiginti nuo dronų.“
Tačiau jis atmetė bet kokius pasiūlymus numušti dronus netoli oro uostų, nes, jo nuomone, tai galėtų kelti pavojų skrydžiams, kurie laukia leidimo nusileisti.

Rašyti komentarą