Techninė apžiūra

Aiškėja, kaip galėtų keistis automobilių techninės apžiūros sistema – įmonės sulauktų baudų

Siekiant taupyti vairuotojų laiką, sumažinti eiles atliekant techninę apžiūrą, Seimo Liberalų sąjūdžio frakcijos narys Andrius Bagdonas kartu su parlamentarų grupe siūlo liberalizuoti automobilių techninės apžiūros sistemą.

Tuo tikslu jis įregistravo Transporto veiklos pagrindų, Saugaus eismo automobilių keliais įstatymų ir Administracinių nusižengimų kodekso pakeitimų projektus.

Anot A. Bagdono, pagrindinis tikslas – visiems 1,5 mln. vairuotojų sumažinti eiles atliekant techninę apžiūrą ir sudaryti patogią galimybę rinktis.

Jeigu Seimas pritartų Transporto veiklos pagrindų įstatymo pakeitimams, įstatyme neliktų pareigos Vyriausybei ar jos įgaliotai institucijai nustatyti transporto priemonių valstybinę techninę apžiūrą vykdančių įmonių skaičių ir jų išdėstymą šalies teritorijoje.

Projekto autorių teigimu, tokiu būdu būtų atverta rinka ir atsirastų galimybės į ją įsilieti naujoms įmonėms.

„Kadangi techninės apžiūros centrai yra suskirstyti regioniniu principu, didmiesčiuose, kur vairuotojų yra daugiau, šiuo metu jie turi vienintelį pasirinkimą – užsiregistruoti ir laukti eilėse į patikros centrus.

Nustačius net ir menkiausius neatitikimus, pakartotinei techninės apžiūros paslaugai grįžta apie pusę visų vairuotojų, kurie iš naujo privalo užsiregistruoti ir laukti susidariusiose eilėse,“ – sako A. Bagdonas.

Jo duomenimis, pavyzdžiui, Lenkijoje kvalifikuoti autoservisai turi galimybę teikti šią paslaugą, tad atvykus į autoservisą ir nustačius smulkius neatitikimus šie yra greitai pašalinami vietoje.

Anot A. Bagdono, ir kitos šalys, tokios kaip Didžioji Britanija, Norvegija ar Švedija taiko panašų techninės apžiūros paslaugų teikimo sistemos modelį.

Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimais siūloma Europos Sąjungoje įsisteigusiems juridiniams asmenims atverti galimybę teikti privalomosios transporto priemonių techninę apžiūrą. Įstatyme siūloma numatyti, kad „privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros įmonė – Lietuvoje ar Europos Sąjungos valstybėje narėje įsisteigęs juridinis asmuo, kuriam Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka suteikta teisė atlikti motorinių transporto priemonių ir jų priekabų privalomąją techninę apžiūrą“.

Eltos paklaustas, ar tai reikštų, kad tokios įmonės galėtų būti registruotos pvz. Lenkijoje, Vokietijoje ar kitur, A. Bagdonas akcentavo, kad šioje įstatymo projekto pateikimo stadijoje kalbama apie Lietuvoje įsisteigusias įmones.

Taip pat siūloma įstatyme reglamentuoti, kas galėtų kontroliuoti techninės apžiūros įmones. „Atvėrus privalomosios techninės apžiūros rinką, atsiranda valstybės poreikis kontroliuoti tokią rinka, todėl suteikiami įgaliojamai Vyriausybei pasirinkti kontroliuojančią instituciją“, – sako A. Bagdonas.

Jeigu Seimas pritartų, techninės apžiūros įmonių kontrolę vykdytų įstaiga, kuriai Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka būtų suteikti įgaliojimai „atlikti techninės apžiūros įmonių atitikimo nustatytiems reikalavimams bei techniniams kriterijams kontrolę.“

„Pasirinkimo teisė būtų suteikta Vyriausybei ar įgaliotai institucijai. Tokia institucija galėtų būti, pavyzdžiui, Nacionalinis akreditacijos biuras“, – Eltai sakė A. Bagdonas.

Tokia įstaiga kontroliuotų, ar techninės apžiūros įmonės atitinka nustatytus reikalavimams bei techninius kriterijus. Ji galėtų sustabdyti arba panaikinti įgaliojimus techninės apžiūros įmonėms Lietuvoje atlikti transporto priemonių techninę apžiūrą.

Tikimasi, kad priėmus įstatymo pataisas, vairuotojai paslaugas galės gauti greičiau ir patogiau, sumažės eilės, padidės konkurencingumas ir eismo saugumas.

Iki 5 tūkst. eurų siūloma bausti už techninės apžiūros reikalavimų nesilaikymą

Administracinių nusižengimų kodekso pakeitimu siūloma numatyti baudas privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros įmonėms, kurios nesilaikys techninės apžiūros reikalavimų ar techninių kriterijų.

Kaip pastebi įstatymų pakeitimų projektus inicijavęs Seimo narys A. Bagdonas, dabartinis reglamentavimas nenumato sankcijų techninės apžiūros paslaugų teikėjui už išduotą techninės apžiūros leidimą techniškai netvarkingam automobiliui.

„Todėl siekiant išvengti piktnaudžiavimo ar galimų pavojų eismo dalyviams, siūloma numatyti nuobaudas tiek dabartiniams techninės apžiūros paslaugų teikėjams, tiek naujiems rinkos dalyviams už išduotą leidimą techniškai netvarkingai transporto priemonei“, – sako A.Bagdonas.

Techninę apžiūrą atliekantiems centrams ar servisams techninių kriterijų nesilaikymas užtrauktų baudą juridiniams asmenims nuo 1000 eurų iki 3000 eurų, o juridinio asmens vadovams nuo 300 eurų iki 800 eurų.

Nuobauda būtų taikoma tiek įmonei, tiek vadovaujančiam asmeniui.

Jeigu techninę apžiūrą atliktų asmuo, kuris neturi teisės jos atlikti, tai užtrauktų baudą nuo 800 eurų iki 1500 eurų, o juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims nuo 1000 eurų iki 3000 eurų.

Jeigu automobilis, atlikęs techninę apžiūrą, patektų į autoįvykį ir būtų nustatyta, kad jis yra techniškai netvarkingas, tai užtrauktų baudą fiziniams asmenims nuo 2000 eurų iki 3300 eurų bei juridiniams asmenims nuo 3000 eurų iki 5000 eurų.

Galiojančiame Administracinių nusižengimų kodekse nėra numatytos baudos privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros įmonėms.

Siūloma, kad naujas reguliavimas įsigaliotų 2024 m. liepos 1 d.

Kartu su Seimo nariu A. Bagdonu įstatymų pataisas teikia Seimo nariai I. Kačinskaitė-Urbonienė, M. Skritulskas, K. Starkevičius, V. Pranckietis, A. Kupčinskas, L. Savickas, A. Mazuronis, J. Razma ir kiti.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder