Baltarusiškų trąšų istorijoje - „pilkojo kardinolo“ pavardė

(5)

Nuo vasario 1-osios Lietuva vienašališkai nutraukė sutartį su didžiausia pasaulyje kalio trąšų gamintoja - „Belaruskalij". Tuomet premjerė Ingrida Šimonytė teigė nebijanti nei grasinimų stabdyti Lietuvos prekių eksportą per Baltarusiją, nei galimo, milijardus kainuosiančio, tarptautinio bylinėjimosi su kaimynais.

Oficiozai suskubo pareikšti, kad taip esą buvo smogta Aliaksandro Lukašenkos režimui bei apsaugotas Lietuvos nacionalinis saugumas.

Tačiau priežastys galėjo būti ir kitokios.

Remigijus Žemaitaitis kaltina

Archyvų nuotr.

© Remigijus Žemaitaitis. Foto: DELFI / Andrius Ufartas

Lietuvoje kilusį skandalą dėl Lietuvos geležinkeliais gabenamų baltarusiškų trąšų komentavo kone visi politikai.

Ne išimtis ir Seimo narys Remigijus Žemaitaitis, tačiau jis šioje istorijoje įžvelgė kitokias priežastis.

Jo teigimu, labiausiai suinteresuoti atimti iš Lietuvos geležinkelių 60 mln. eurų vertės baltarusiškų trąšų vežimo sutartį buvo konservatorių vadai - Vytautas Landsbergis, URM vadovas Gabrielius Landsbergis ir nepartinė, bet konservatoriams prijaučianti premjerė Ingrida Šimonytė.

Nurodęs, kad visi dokumentai yra prieinami, jis akcentavo, jog trąšų pervežimo skandalą buvo siekiama sukelti turint konkretų tikslą - ne nutraukti trąšų gabenimą, o atiduoti šį pelningą užsakymą UAB „Gargždų geležinkeliui".

Pastarąjį, pasak seimūno, valdo tų pačių trąšų krova Klaipėdos uoste užsiimantis Igoris Udovickis.

R.Žemaitaitis išsakė prielaidą, kad visa tai vyko su Albino Januškos, tikėtino „Gargždų geležinkelio" atstovo ir lobisto, pagalba.

Pastarąjį politikas, priminęs, kad URM vadovas norėjo jį padaryti savo patarėju, apibūdino kaip Landsbergių šeimos patarėją ir „pilkąjį kardinolą".

Politiko nuomone, nepaisant valdančiųjų sprendimo nutraukti kalio trąšų tranzitą per Lietuvą, jis vis tiek vyks. Tik pinigus už pervežamus krovinius gaus ne Lietuvos valstybinė įmonė, o ta pati Baltarusija ir bendrų įmonių akcininkas I.Udovickis.

Visgi „šachmatų partija" baigta?

Tai, kad atėmus kalio trąšų pervežimą norima nusmukdyti Lietuvos geležinkelius, viešai pareiškė ir STI tarybos narys, rizikos valdymo ekspertas Darius Radkevičius.

„Kaip mėgsta sakyti žurnalistai, patikimi šaltiniai tvirtina, kad viena iš didžiausių 2020-2022 m. afera yra kasama po AB „Lietuvos geležinkeliai".

Tai kažkuo primena Lietuvos avialinijų sunaikinimą. Lietuvos avialinijos buvo privatizuotos, veiklos „išgrynintos" ir nuostolingoji dalis - būtent keleivių pervežimas - panaikinta.

„Lietuvos geležinkeliai" veiklas „išgrynino" 2020 m. Keleivių pervežimas tapo aiškiai nuostolinga veikla. Tai tas pats, kas iš bendro pyrago išrinkti nas - nebus daug, bet, perskaičiavus, santykiniam vienetui jos bus labai brangios.

Pagrindinį pelną nešanti veikla yra krovinių pervežimai. 2019 m. apyvarta siekė apie 417 milijonų eurų. 2020 m. krovinių pervežimo apyvarta nukrito 7,4 proc. (31 mln. eurų) ir tas lėmė pelno sumažėjimą net 37,1 proc.! Vienas iš brangakmenių „Lietuvos geležinkeliai Cargo" karūnoje buvo „Belaruskalij" trąšos. Jų apyvarta sudarė apie 80 mln. eurų.

Taigi, ką tvirtina patikimi šaltiniai? Yra tokia įmonė UAB „Gargždų geležinkelis".

2016 m. ji prijungiama prie UAB „Birių Krovinių Terminalas" grupės. 70 proc. „Birių krovinių terminalo" akcijų valdo I.Udovickis, 30 proc. - Baltarusijos „Belaruskalij".

„Gargždų geležinkelio" 2020 m. apyvarta - apie 6 mln. eurų, bet 2021 m. investuojama net 28 mln. eurų įsigyti tokiam skaičiui vagonų, kiek reikėtų pervežti visas „Belaruskalij" trąšas.

Taigi, po tokio kruopštaus pasiruošimo, beliko sužaisti šacmatų partiją, kad „Lietuvos geležinkeliai" negalėtų trąšų vežti, o kažkam ši galimybė atitektų. Būtent tokį žaidimą aš ir vadinu Galimybių paso gavimu.

Dar viena žinia - jau įsigalėjo Baltarusijos draudimas „LTG Cargo" vežti prekes per Baltarusiją, bet tikrai kažkas laimės ir šį Galimybių pasą.

Dabar belieka paskaičiuoti.

Jeigu „LTG Cargo" netekus 7,4 proc. (31 mln. eurų) 2020 m. pelnas susitraukė 37,1 proc. ir summa summarum iš turėtų 39,3 mln. 2019 metais liko 17,3 mln.,kas atsitiks su įmonės finansais, jei iš bendro pyrago bus išimti 80 mln. „Belaruskalij"? Ir kaip juos paveiks uždraustas tranzitas per Baltarusiją?

Pikti liežuviai mala, kad tai ne šiaip sau susiklosčiusių aplinkybių ar moralios politikos pasekmė, bet gerai sudėliota šachmatų partija."

D. Radkevičius prognozavo, kad šių visų manipuliacijų pasekmes pamatysime per artimiausią mėnesį-du... Nors, tikėtina, kad ir tiek laukti nereikės. Baltarusiškus krovinius praradusi „LTG Cargo" jau pranešė planuojanti atleisti maždaug 300 darbuotojų.

Priminsime, kad „Belaruskalij" trąšos sudarė apie ketvirtadalį-penktadalį visų geležinkelių pervežamų krovinių - „LTG Cargo" 2020 metais pervežė apie 53 mln. tonų krovinių (pernai pirmąjį pusmetį - 24 mln. tonų) ir gavo 397 mln. eurų pajamų (2021 m. pirmąjį pusmetį - 177 mln. Eur).

Archyvų nuotr.

Gal yra ir daugiau žaidėjų?

Privatus geležinkelio operatorius UAB „Gargždų geležinkelis" 2021-ųjų pavasarį pasirašė sutartį įsigyti dar 5 pagrindinius magistralinius lokomotyvus 2TE119 .

Toje pačioje sutartyje buvo numatyta galimybė iki metų pabaigos papildomai įsigyti dar 3 tokius lokomotyvus. Naujai įsigyti lokomotyvai papildė įmonės jau turimą dešimties 2TE119 lokomotyvų parką.

„Vakarų ekspresui" tuomet „Gargždų geležinkelio" akcininkas I.Udovickis nurodė, jog bendrovė turi 15 magistralinių lokomotyvų ir dar tris gali įsigyti esant poreikiui. „Per trejus metus lokomotyvams įsigyti investavome apie 27 milijonus eurų", - sakė I.Udovickis.

Sumos, įvertinus „Gargždų geležinkelio" veiklos apimtis, tikrai įspūdingos. 2020 m. įmonės pardavimų pajamos siekė 5 585 580 Eur, grynasis pelnas - 15 338 Eur.

Įdomu tai, kad netiesiogiai seimūno ir rizikų valdymo specialisto išsakytas prielaidas patvirtino pats I.Udovickis. Praėjusių metų pabaigoje jis pabrėžė, jog Lietuva negali nutraukti kalio trąšų tranzito.

Pasak jo, tokiu atveju krovinius perimtų Rusija. Šių metų sausį jis tą patį pakartojo „The New York Times" - „kas kontroliuoja kalio trąšas, tas atsakingas už maisto tiekimą visame pasaulyje. <...> Mes tiesiog duodame Putinui branduolinį ginklą, tačiau, skirtingai negu kitus ginklus, šį jis iš tiesų gali panaudoti."

„The New York Times" taip pat priminė, jog Rusija ir Baltarusija pagamina pusę pasaulyje sunaudojamų kalio trąšų. Leidinys nuogąstavo, kad Vakarai taps dar labiau priklausomi nuo Rusijos, kadangi ši kontroliuos ne tik gamtinius išteklius, bet ir baltarusiškų trąšų eksportą.

Nepaisant perspėjimų, konservatorių Vyriausybė vis tiek nusprendė trąšų vežimą nutraukti. Po vasario 1-osios, bent jau oficialiai, nė vienas „Belaruskalij" vagonas Lietuvos sienos nekirto.

Išklauso antrą pusę

Valdantieji R. Žemaitaičio kaltinimų nepaneigė, o štai Albinas Januška „Vakaro žinioms" pateikė savo komentarą:

Šitie ir panašūs argumentai klajoja seniai. Jų esmė - jei kalio trąšų neveš „Lietuvos geležinkeliai", tai veš kiti geležinkeliai - Gargždų arba Latvijos.

Tuo norima pasakyti, manau, atsižvelgiant į A.Lukašenkos interesus, kad geriau nieko nedaryti ir palikti vežti „Lietuvos geležinkeliams".

Bet jeigu Vyriausybė priima sprendimą, kad dėl nacionalinio saugumo interesų kalio trąšų „Lietuvos geležinkeliai" negali vežti (aš čia nediskutuoju, ar jis teisingas), tai kokio lygio turi būti Vyriausybė, kad po to leistų vežti privačioms vežėjų įmonėms?

Tokiu atveju atrodytų, kad grėsmė yra ne Lietuvą migrantais puolančiam režimui trąšų nešamas pelnas, o valstybinė įmonė „Lietuvos geležinkeliai".

Absurdas, tiesa?

Be to, balandžio mėnesį ateina antrinės JAV sankcijos ir, kas bevežtų, būtų subankrotinti per kelias dienas.

Taigi nėra vilčių, kad kas nors vežtų kalio trąšas per Lietuvą, nebent teismas tą teisę grąžintų „Lietuvos geležinkeliams".

Todėl kaltintojai, teigiantys, kad kažkas norės privatizuoti „Lietuvos geležinkelius" ar kažkas atstovauja „Gargždų geležinkelio" interesams, nesuveda loginių galų.

Jie neturi faktų, todėl naudoja žodį „galimai", kad atrodytų mažesnis šmeižtas.

O šiaip, kai žmonės diskutuoja, visi turi teisę į savo nuomonę, ir kabinti ad hominem etiketes - negarbinga. Ir net juokinga kurti sąmokslo teorijas apie vieno asmens supergalias."

***

Pabendrauti su I. Udovickiu nepavyko. Jis socialiniame tinkle yra nurodęs, jog jokių komentarų baltarusiškų trąšų tranzito per Lietuvą klausimu neduos.

Archyvų nuotr.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder