„Dancer“ planuoja pradėti serijinę gamybą (2)

Klaipėdos bendrovė „Vėjo projektai“ pradėjo elektrinio autobuso prototipo bandymus Vilniaus oro uoste. Per tris mėnesius planuojama surinkti duomenų, kurie būtų naudojami prototipui tobulinti. Bendrovė jau planuoja ir serijinę gamybą.

Pasak „Vėjo projektų“ atstovės Viktorijos Jakubauskytės-Andriulienės, du „Dancer“ elektra varomi autobusai jau antri metai dirba Klaipėdos viešojo transporto sistemoje. Tačiau serijinė gamyba dar nėra pradėta. Prototipas yra nuolat tobulinamas ir modifikuojamas.

Nuolat tobulina

„Nuolat renkame duomenis ar atliekame dirbančių autobusų tobulinimą, vieni darbai (programinės įrangos atnaujinimas) vykdomi nuotoliniu būdu, kiti pakeitimai daromi fiziškai įmonėje“, - „Vakarų ekspresui“ sakė V. Jakubauskytė-Andriulienė.

Anot jos, tobulinant autobusus atsižvelgiama ir į vairuotojų pastabas, siekiant, kad autobusas būtų patogus tiek dirbti, tiek važiuoti keleiviams.

Klaipėdos autobusų parko vadovas Vaidas Ramanauskas sako, kad jau buvo užtektinai laiko išbandyti elektrinius autobusus.

„Tikrai nebebijome elektrinių autobusų, jie dirba, važiuoja esant oro temperatūrai nuo minus 30 iki plius 30“, - sako V. Ramanauskas. Anot jo, Klaipėdoje dirbantys „Dancer“ autobusai jau nuvažiavo po 200 000 kilometrų. Nebuvo viskas idealu.

„Tačiau gamintojai diegė patobulinimus, remontavo“, - sakė V. Ramanauskas.

Anot jo, Klaipėdos autobusų parkas taip pat išbandė ir Kinijoje bei Lenkijoje pagamintus ilguosius elektrinius autobusus, naudojančius ir lėto, ir greito pakrovimo technologijas.

Ekonomika nesusieina

„Ekologinė elektrinių autobusų naudojimo pusė klausimų nekelia, tačiau daugiau neaiškumų yra dėl ekonominės“, - sako V. Ramanauskas.

Anot jo, ypač tai aktualu dabar, kai labai pabrango elektros energija. Taip pat aktualus klausimas panaudotų elektros baterijų utilizavimas po 10-15 metų, kai baigsis jų eksploatacijos laikotarpis.

Akivaizdu, kad be valstybės paramos šiuo metu įsigyti elektra varomus autobusus ekonomiškai nėra naudinga.

Aplinkos ministerija šiuo metu vykdo projektą, pagal kurį ekologiškiems autobusas įsigyti numatyta skirti apie 30 milijonų eurų. Planuojama, kad Lietuvos savivaldybės tokiu būdu galės įsigyti apie 100 ekologiškų elektrinių autobusų. Ateityje tokia parama turėtų būti tęsiama.

„Visuose pirkimuose įsigyti elektrinius autobusus Lietuvoje planuojame dalyvauti“, - sakė V. Jakubauskytė-Andriulienė. Anot jos, planuojama, kad serijinė „Dancer“ autobusų gamyba prasidės nuo mažos 10 autobusų partijos.

„Jei pirkimuose laimėtume, esame pasirengę užsakymą įvykdyti per 9 mėnesius“, - sako „Vėjo projektų“ atstovė. Anot jos, yra gamintojų rinkoje, kurie įsipareigoja pagaminti autobusus ir per 16 mėnesių.

Klaipėda - vienintelė

Iki šiol Klaipėdoje važiuojantys „Dancer“ autobusai yra vienintelis komercinis šio autobusų gamintojo projektas.

„Aktyviai dirbame visoje Europos rinkoje, turime pardavimų atstovą belgą“, - proveržio pardavimų srityje tikisi V. Jakubauskytė-Andriulienė. Anot jos, įmonė eina dviem kryptimis. Klientams siūlo įsigyti tiek pačius elektrinius autobusus, tiek paslaugą, kai yra siūlomas visas kompleksas: pakrovimas, aptarnavimas, remontas ir t. t., o klientas moka tik už nuvažiuotus kilometrus. Būtent toks modelis pritaikytas Klaipėdoje.

Tačiau tokia sistema yra sudėtingesnė ir reikalaujanti daugiau laiko.

„Vėjo projektų“ antrinė bendrovė „Elektrinio transporto sistemos“ šiuo metu vykdo Europos Sąjungos regioninės plėtros fondo finansuojamą projektą, kurio rėmuose ir numatyti bandymai oro uoste.

„Oro uostas yra viena iš lokacijų, kur tie techniniai važiavimo testai yra daromi, pagal tai yra atsižvelgiama į tam tikrus parametrų rodiklius ir modelis tobulinamas iki galo“, - sakė V. Jakubauskytė-Andriulienė.

Anot jos, būtent pagal tą patobulintą modelį ir turėtų šiemet startuoti mažos serijos gamyba ir tada - galutinio modelio serijinė gamyba.

„Vėjo projektai“ yra pasirašę trišalę sutartį su Lietuvos oro uostais bei orlaivių antžeminio aptarnavimo bendrove „Litcargus“, pagal kurią autobusas gali būti naudojamas oro uoste.

V. Jakubauskytės-Andriulienės teigimu, tris mėnesius bus stebima, kaip autobusas važiuoja labai trumpais maršrutais, tuomet bus tobulinama technologija ir kuriamas naujas modelis, pritaikytas tik oro uostams. Tačiau tokie autobusai nėra artimiausių metų bendrovės planuose.

Dabar „Dancer“ autobusas yra pritaikytas visos paros darbui.

Autobuso įkrovimas greitojo įkrovimo stotelėje prie Klaipėdos autobusų stoties trunka 8 minutes.

Po to autobusas gali įveikti visą maršrutą Klaipėdos gatvėmis.

Mokosi iš aviacijos

„Vėjo projektų“ generalinis direktorius Alvydas Naujėkas teigia, kad „Dancer“ autobuso eksploatacijos Vilniaus oro uoste rezultatai bus panaudoti tobulinant technologinius transporto priemonės parametrus ir konstrukciją.

„Aviacija visada yra žingsniu priekyje kuriant inovatyvius sprendimus transporto srityje. Gamindami lengviausią rinkoje elektrinį autobusą “Dancer„, ir patys mokėmės iš kompozitinio pluošto meistrų, dirbusių “Airbus„ aviacijos klasteryje Vokietijoje. Todėl bendradarbiavimas išbandant autobusą oro uosto teritorijoje gali duoti teigiamų rezultatų plėtojant naujus technologinius sprendimus ne tik elektrinio transporto, bet ir aviacijos srityje“, - sako A. Naujėkas.

12 metrų ilgio „Dancer“ autobuso prototipas vienu metu gali vežti beveik 90 keleivių - jame įrengtos 32 sėdimosios ir 56 stovimosios vietos, kurių dvi gali būti transformuojamos į vieną neįgaliajam asmeniui skirtą vietą.

Autobuso kėbulas pagamintas iš kompozitinės medžiagos, turinčios perdirbto PET plastiko. Dėl itin lengvo svorio lietuviškam elektriniam autobusui reikia mažiau energijos važiavimui, todėl jo energijos sąnaudos vidutiniškai sudaro 0,72 kWh vienam nuvažiuotam kilometrui.

Sidebar placeholder