E. prekyba Lietuvoje per pandemiją prisijaukino ištikimus pirkėjus – augimo nestabdo net infliacija

Interneto prekybos centrai neigia siuntų tarnybų išsakomas baimes, kad per pandemiją rekordines aukštumas pasiekusi elektroninė prekyba pradeda mažėti.
 

Priešingai šioms prognozėms e. parduotuvių apyvarta toliau auga, o elektroninės prekybos Lietuvoje, kaip tikimasi, laukia šviesi ateitis. Mat mūsų šalis dar gerokai atsilieka nuo Vakarų Europos valstybių pagal apsipirkimo internete rodiklius.

Verslininkai pastebi, jog karantino apribojimai tapo priežastimi išbandyti apsipirkimą internete net tiems pirkėjams, kurie iki tol skeptiškai vertino šią galimybę.

Dabar apsilankymas internete jiems tapo toks pats racionalus būdas apsipirkti kaip ir karantino metu.

Kita vertus, e. prekybos privalumas tas, kad labiausiai patinkančias prekes vartotojai gali išsirinkti iš milžiniško asortimento, kai tokios galimybės fiziniuose prekybos centruose nėra.

Be to, internete apsilankęs pirkėjas nejaučia spaudimo pirkti, kurį dažnas jaučia fizinėje parduotuvėje

Rekordinės aukštumos

E. prekybos centro „Pigu.lt“ rinkodaros vadovė Giedrė Vilkė Alfa.lt pasakojo, kad įsigaliojus COVID-19 apribojimams, visame pasaulyje buvo fiksuojamas milžiniškas e. prekybos augimas.

Ne išimtis – ir „Pigu.lt“ prekybos platforma, kurios plėtra ir pardavimų rezultatai pasiekė rekordines aukštumas.

„Karantino apribojimai suteikė didžiulį postūmį verslams persikelti iš fizinės prekybos į internetą. Praktiškai per naktį turėjome patrigubinti savo e. prekyvietės pajėgumus“, – sakė G. Vilkė.

Praktiškai per naktį turėjome patrigubinti savo e. prekyvietės pajėgumus.

Atsinaujinus fizinei prekybai, iš nenatūralaus augimo būvio „Pigu.lt“ perėjo į tolygaus augimo stadiją.

Panašias augimo apimtis ir veiklos rezultatus „Pigu.lt“ fiksuoja visose Baltijos šalyse.

„Galima sakyti, kad 2021-aisiais per pandemiją suvaldėme spartų e. prekyvietės augimą ir paklojome tvirtus pamatus tvariai plėtrai 2022-aisiais, kuomet investavome į naujų pardavėjų pritraukimą, platesnį prekių asortimentą ir paslaugų kokybę“, – teigė G. Vilkė.

Pasak jos, gera žinia visam e. komercijos sektoriui yra ta, kad karantino apribojimai tapo priežastimi išbandyti apsipirkimą internete net tiems pirkėjams, kurie iki tol skeptiškai vertino šią galimybę.

Nauji pirkėjai atrado, kad pirkti internetu yra saugu, patogu ir paprasta. Jie taip pat pastebėjo konkurencingas prekių kainas.

Karantino apribojimai tapo priežastimi išbandyti apsipirkimą internete net tiems pirkėjams, kurie iki tol skeptiškai vertino šią galimybę.

„Iš savo pusės investavome į klientų apsipirkimo patirtį, greitą prekių pristatymą, efektyvų sandėlio darbą – padarėme viską, kad pirmasis pirkėjų apsilankymas mūsų e. prekybos centre netaptų paskutiniu, kad naujieji mūsų klientai sugrįžtų“, – teigė G. Vilkė.

Naujokai tapo senbuviais

„Pigu.lt“ marketingo vadovės teigimu, naujokai tapo senbuviais ir šiandien gali išnaudoti apsipirkimo internete privalumus. Apsilankymas internete dabartinėmis infliacijos sąlygomis – toks pats racionalus būdas apsipirkti kaip ir karantino metu.

Apsilankymas internete dabartinėmis infliacijos sąlygomis – toks pats racionalus būdas apsipirkti kaip ir karantino metu.

„Būtent prekybos centre internete pirkėjai turi galimybę ypač patogiai palyginti skirtingų pardavėjų siūlomas produktų kainas ir specifikacijas, o labiausiai patinkančias prekes išsirinkti iš milžiniško asortimento.

Pavyzdžiui, šiuo metu „Pigu.lt“ pirkėjams siūlo rinktis iš daugiau nei 3 mln. skirtingų prekių, kurias siūlo net 4 tūkstančiai įvairių pardavėjų“, – sakė G. Vilkė.

Ji pastebi, kad tokios galimybės fiziniuose prekybos centruose nėra – čia besilankantieji priversti rinktis iš riboto asortimento, gaišti laiką transporto kamščiuose pakeliui į prekybos taškus.

Internete apsilankęs pirkėjas nejaučia spaudimo pirkti, nėra jausmo, kuris įprastai kyla fizinėje parduotuvėje

„Internete žymiai paprasčiau suplanuoti konkrečių prekių įsigijimą ir atsispirti impulsyviam apsipirkimui, kuris lemia švaistymą.

Internete apsilankęs pirkėjas nejaučia spaudimo pirkti, nėra jausmo, kuris įprastai kyla fizinėje parduotuvėje: „Kad jau sugaišau laiką kelionei, turiu pirkti daiktą“, – mano G. Vilkė.

Prognozuoja šviesią ateitį

E. komercijos sektoriui „Pigu.lt“ prekybos centras prognozuoja šviesią ateitį, remdamasis ne tik savo patirtimi, bet ir pasaulinėmis tendencijomis.

Pavyzdžiui, tiek Lietuva, tiek kitos Baltijos šalys dar gerokai atsilieka nuo Vakarų Europos valstybių pagal apsipirkimo internete rodiklius. Lietuvoje internetinė prekyba sudaro 12 procentų, kai Vakarų Europoje – 21 proc. visų prekybos apimčių.

„Pasaulinės tendencijos rodo, kad būtent prekybos platformos įsigali e. komercijoje, jų prekybos apimtys auga. Apie 67 proc. visų e. prekybos sandorių įvyksta būtent e. prekyvietėse.

Pirkėjams imponuoja milžiniškas asortimentas, patogumas pirkti, o pardavėjai vis geriau supranta, kad skirtingų prekybos kanalų naudojimas leidžia pasiekti daugiau potencialių pirkėjų.

Šiandien retas verslininkas apsiriboja tik fizine ar savo nuosava e. parduotuve“, – pastebėjo G. Vilkė.

Šiandien retas verslininkas apsiriboja tik fizine ar savo nuosava e. parduotuve.

Be to, didesnis pardavėjų skaičius, o tuo pačiu – ir platesnis prekių asortimentas, internete pritraukia daugiau pirkėjų.

„Tai – pamatinis prekybos principas, kurį istorikai pastebėjo Stambulo Didžiajame turguje dar XV amžiuje. Šioje situacijoje laimi visi – ir pirkėjai, ir pardavėjai“, – sakė G. Vilkė.

„Pigu.lt“ prekybos platforma dabar įgyvendina strategiją auginti išorinių pardavėjų ratą.

„Kasmet tolygiai augindami prekybos platformą, vis didesniam būriui pardavėjų suteikiame galimybę patogiai prekiauti skirtingose rinkose ir naudotis išvystyta e. prekyvietės infrastruktūra, kuri tarnauja kaip vartai į e. prekybą“, – sakė G. Vilkė.

„Pigu.lt“ priklauso didžiausiai Baltijos šalyse e. prekybos bendrovei „PHH Group“. Ji buvo suformuota „Pigu.lt“ susijungus su Suomijos prekybos milžine „Hobby Hall“. „PHH Group“ valdo e. parduotuves ir prekybos platformas Suomijoje, Estijoje, Latvijoje ir Lietuvoje.

Grupės valdomoje marketplace ekosistemoje (e. prekyvietėse) prekiauja daugiau nei 4 000 pardavėjų, asortimentą sudaro daugiau nei 2 mln. prekių. Sesijų skaičius per metus siekia apie 150 milijonų.

„Tolimesnę mūsų prekybos platformos ateitį siejame ne tik su Baltijos šalimis, bet ir Suomija. Į šią rinką e. prekyvietės veiklos geografiją išplėtėme šį mėnesį, užbaigę kruopštų pasiruošimo darbų etapą. Naujojoje e. prekyvietės veiklos teritorijoje – Suomijoje, gyvena 5,5 mln. gyventojų. Prognozuojama, kad iki 2027 m. Suomijoje bus apie 4 mln. e. pirkėjų“, – sakė G. Vilkė.

Įspūdingi skaičiai

Visos „PHH Group“ ir e. platformos bendras augimas pirmąjį 2021 m. ketvirtį visose šalyse sudarė beveik 70 procentų. „Pigu.lt“ prekybos centre internete augimas sudarė 63 proc., Latvijoje – 118 proc., Estijoje – 24 proc. (šioje šalyje karantinas griežtėjo vėliau – nuo kovo mėn.)

Nepaisant įtemptos ekonominės ir geopolitinės situacijos bei stiprėjančios konkurencijos mažmeninėje prekyboje, 2022-ieji „PHH Group“ valdomam „Pigu.lt“ prekybos centrui buvo itin sėkmingi.

„Pigu.lt“ platformoje prekiaujantys pardavėjai 2022 m. įgyvendino 65 proc. daugiau užsakymų nei prieš metus – įvykdytų užsakymų skaičius išaugo nuo 1,1 mln. 2021 m. iki 1,8 mln. 2022-aisiais.

Atitinkamai augo ir pardavėjų pajamos. Prekeivių apyvarta per metus augo beveik 60 procentų: nuo 39,7 iki 63,1 mln. eurų.

„Varle.lt“ vis dar auga

E. prekyboje dalyvaujančios siuntų pristatymo įmonės teigia, kad per pandemiją smarkiai išaugusi prekyba elektroninėje erdvėje, priešingai nei buvo prognozuota, pamažu traukiasi.

Tokią tendenciją stebi siuntų tarnyba „DPD Lietuva“, tačiau prekybą internete vykdantys centrai tvirtina priešingai – jų apyvarta toliau auga.

Prekybos centro internete „Varle.lt“ įkūrėjas Marius Butauskas atkreipė dėmesį, kad DPD kalba apie vidutines jų kurjerių tarnybos matomas rinkos statistikas.

„Jei paklaustumėte, kaip DPD mato „Varle.lt“, gautumėte daug optimistiškesnius skaičius, nes pas mus nėra kritimo“, – Alfa.lt teigė M. Butauskas.

Pasak jo, pandemija buvo padvigubinusi „Varle.lt“ pardavimus.

Mes vis dar augame nuo įspūdingų pandeminių skaičių.

M. Butauskas tikino, kad e. prekybos po piko per pandemiją traukimasis nebūdingas „Varle.lt“.

„Mes vis dar augame nuo įspūdingų pandeminių skaičių. Gal būt todėl kad turime nemokamą lizingą, gal būt todėl, kad turime nemokamus pristatymus į paštomatus.

Gal dėl to, kad asortimentas išaugo iki 1,5 milijonų prekių, gal dėl to kad, laikomės žemų kainų strategijos“, – dėstė M. Butauskas.

„Varle.lt“ prekių asortimentą praėjusiais metais padidino nuo 1 mln. iki 1,5 mln. prekių. O kompanijos darbuotojų skaičius per metus išaugo dešimtadaliu. Šiuo metu bendrovėje dirba 13 asmenų.

Prekybos centrą internete „Varle.lt“ valdanti bendrovė „Varle“ šią savaitę paskelbė, kad artu su franšizės partneriais praėjusiais metais pasiekė 100 mln. eurų apyvartą.

2022 m. bendrovė gavo 78,8 mln. eurų pajamų, tai 51 proc. daugiau nei prieš metus, kai apyvarta siekė 52,1 mln. eurų.

„Varlės“ EBIDA (pelnas iki palūkanų, mokesčių, nusidėvėjimo ir amortizacijos) padidėjo 19 proc. – nuo 1,46 mln. eurų iki 1,74 mln. eurų.

Keičiasi įpročiai

„Varle.lt“ įkūrėjas M. Butauskas prognozuoja, kad e. prekyba augo ir augs – Lietuva dar stipriai atsilieka nuo kitų Europos šalių, kur internetu apsiperka 80 proc. gyventojų

Tačiau tam tikrų pirkėjų įpročių pokyčių verslininkas pastebi. Įtaką šiems įpročiams daro daugiau kaip metus besitęsianti infliacija.

„Jei praeitais metais vidutinio krepšelio suma didėjo, šiais metais stebime lėtą vidutinio krepšelio mažėjimą. Klientai darosi atsargesni, daugiau laiko skiria prekės pasirinkimui“, – pasakojo M. Butauskas.

Vis dėlto verslininkas yra įsitikinęs, kad vartotojų apsipirkimas internetu „tikrai nesitrauks“. „Elektroninėje prekyboje didesnis pasirinkimas, apsipirkti lengviau ir paprasčiau, tai padeda sutaupyti ir laiko ir pinigų. Ji augs, tik augimas nebus tokiais šuoliais kaip per pandemiją“, – prognozavo M. Butauskas.

Marius Butauskas: elektroninėje prekyboje didesnis pasirinkimas, apsipirkti lengviau ir paprasčiau, tai padeda sutaupyti ir laiko ir pinigų.
Alfa.lt

UAB „Varle“ yra prekybos centro internete „Varle.lt“ bei 19 franšizinių parduotuvių valdytoja.

Prognozės nepasitvirtino?

Per pandemiją smarkiai išaugus e. prekybai, prognozuota, kad jos apimtys kasmet augs apie 10–20 procentų.

Tačiau jau 2021 m. pabaigoje kai kurios siuntų tarnybos pradėjo stebėti krentančius rodiklius, o juos dar labiau supurtė pernai prasidėjęs karas Ukrainoje ir dėl to kilusi energetinių išteklių krizė bei išaugusi infliacija.

„Elektroninei prekybai ir siuntų pristatymo bendrovėms 2021 m. buvo rekordiniai visomis prasmėmis. Bet vėl atsidariusios fizinės parduotuvės lėmė, kad 2022 m. dalis pirkėjų grįžo prie senų įpročių.

Mūsų vidiniai duomenys rodo, kad dar iki karo apsipirkimas elektroninėje prekyboje ėmė mažėti, o karas, infliacija, energetinė krizė tuos skaičius dar labiau sumažino“, – situaciją komentavo „DPD Lietuva“ pardavimų ir rinkodaros vadovas Baltijos šalims Gabrielius Bilevičius.

Vis dėlto jis tvirtina, kad kalbėti apie drastišką e. prekybos mažėjimą nereikėtų. Esą dėl infliacijos lietuviai internetu mažiau pirko tik kai kurių prekių, pavyzdžiui, mados, grožio, avalynės, knygų.

Kita vertus, nors mažiau perkama spontaniškai ir ne pirmo būtinumo prekių, vis daugiau žmonių mano, kad elektroninė prekyba padeda sutaupyti.

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder