Kol Europa galvojo, Rusijos energetikos produktų eksportas per jūrų uostus išliko stabilus
Europos Sąjungai artimiausiais mėnesiais ruošiantis įvesti Rusijos naftos draudimą, situacija gali gerokai pasikeisti. Tačiau kol kas duomenys rodo, kad, nors prekyba su Rusija daugeliu atvejų buvo apribota, dar ryškiai nesumažėjo.
Pavyzdžiui, iš Rusijos uostų išgabentų neapdorotų ir naftos produktų apimtis balandį išaugo iki 25 mln. metrinių tonų, rodo laivybos stebėjimo priemonės „Refinitiv“ duomenys, palyginti su maždaug 24 mln. metrinių tonų gruodžio, sausio, vasario ir kovo mėnesiais. Tai viršija pastarųjų dvejų metų lygį.
„Refinitiv“ naftos tyrimų Amerikos žemynams vadovas Jimas Mitchellas teigė, kad Rusijos išvežamų krovinių kiekis balandžio mėnesį buvo paskatintas pasaulio ekonomikos atsigavimo po pandemijos ir kad jos dar neatspindi sankcijų ir kitų Rusijai paskelbtų apribojimų poveikio po jos įsiveržimo į Ukrainą vasario 24 d.
Pasak jo, neapdorota nafta paprastai prekiaujama likus 45–60 dienų iki pristatymo, o tai reiškia, kad po Rusijos invazijos elgsenos pokyčiai vis dar vyksta pagal seną sistemą.
„Apimtis lėtai mažėja, nes tai buvo sutartys, kurios jau buvo sudarytos“, – sakė J. Mitchellas.
Tokių sutarčių nevykdymas yra „košmaras abiem pusėms“, sakė jis ir pridūrė: „o tai reiškia, kad net ir dabartinėje aplinkoje niekas tikrai nenori pažeisti sutarties“.
Rusija nustojo skelbti duomenis apie savo importą ir eksportą po to, kai Vakarų vyriausybės susivienijo ir paskelbė apie savo sankcijas ir kitus apribojimus. Išorinėms įmonėms taip pat gali būti sunku patikrinti naftos ar dujų, iš Rusijos tiekiamų vamzdynais, eksportą.
Tačiau laivų, įplaukiančių į Rusijos uostus paimti ir pristatyti plataus vartojimo prekių arba birių grūdų ir naftos krovinių konteinerių, veiklą stebėti yra lengviau. Laivai privalo nurodyti tapatybę, padėtį, kursą ir kitą informaciją per automatines sekimo sistemas, kurias stebi įvairios įmonės.
Šios įmonės teigia, kad laivybos eismas kovo ir balandžio mėn. buvo gana didelis, nepaisant ypatingos įtampos su Rusija nuo jos invazijos į Ukrainą pradžios.
Pavyzdžiui, „MarineTraffic“, platformos, rodančios esamą laivų buvimo vietą visame pasaulyje, naudojant tuose laivuose esančias sekimo sistemas, duomenys rodo, kad srautas iš pagrindinių Rusijos uostų po invazijos sumažėjo, bet nesmarkiai. Konteinerinių laivų, tanklaivių ir balkerių – trijų pagrindinių laivų, gabenančių energiją ir vartojimo prekes, – atplaukiančių į Rusijos uostus ir išplaukiančių iš jų skaičius kovo ir balandžio mėn. sumažėjo apie 23 proc., palyginti su praėjusiais metais.
„Tikrovė tokia, kad sankcijas nebuvo taip sunku apeiti“, – sakė Georgiosas Hatzimanolis, analizuojantis pasaulinę laivybos veiklą „MarineTraffic“.
Jūrų informacijos tarnybos „Lloyd's List Intelligence“ stebėjimas rodo panašias tendencijas. Tarnybos duomenimis, per penkias savaites po invazijos iš Rusijos uostų išplaukusių laivų, gabenančių birius krovinius, pavyzdžiui, grūdus, anglis ir trąšas, skaičius sumažėjo tik 6 proc.
Per kelias savaites po invazijos Rusijos prekyba su Kinija ir Japonija iš esmės buvo stabili, o į Pietų Korėją, Egiptą ir Turkiją plaukiojančių birių krovinių laivų skaičius iš tikrųjų išaugo, rodo jų duomenys.
„Vis dar daug srauto pirmyn ir atgal“, – tikino „Lloyd's List Intelligence“ rizikos ir atitikties duomenų vadovas Sebastianas Villynas.
Pasaulinės sankcijos Rusijai ir toliau plečiasi tiek pagal apimtį, tiek pagal poveikį, ypač kai Europa, pagrindinė Rusijos energijos vartotoja, bando atsisakyti agresorės naftos ir anglių. Prekybos duomenys rodo, kad didelės vertės produktų, pvz., puslaidininkių ir lėktuvų dalių, kurios yra labai svarbios kariuomenei, siuntos į Rusiją smarkiai sumažėjo dėl JAV ir jų sąjungininkų paskelbtų eksporto kontrolės priemonių.
Šį savaitgalį po 7 šalių grupės susitikimo Joe Bideno administracija pareiškė, kad įves papildomus apribojimus Rusijos pramonės sektoriaus gaunamam importui ir sankcijas septynioms laivybos bendrovėms, kurios kartu valdo arba eksploatuoja 69 laivus.
Privati rinka ėmėsi savo priemonių, o daugelis įmonių, įskaitant energetikos sektorių, teigė sustabdysiančios veiklą Rusijoje.
Gali būti ir daugiau pokyčių. J. Mitchellas iš „Refinitiv“ teigė, kad artimiausiais mėnesiais laivybos srautas greičiausiai dar labiau mažės, nes Šveicarija ir Bermudai nenori apdrausti laivų, kurie plaukia į Rusiją. Europos vyriausybės taip pat diskutuoja dėl laivybos draudimų.
„Americas at Kpler“ naftos analitikas Mattas Smithas tvirtino, kad Rusijos neapdorotos naftos eksportas iš tikrųjų buvo didesnis balandį: „Rusijos neapdorotos naftos eksportas nemažėja taip, kaip žmonės tikėjosi.“
Rusijos žalios naftos srautai į šiaurės vakarų Europą balandį šiek tiek sumažėjo, tačiau dėl oportunistinių pirkimų išaugo siuntos į Italiją ir kitas Europos šalis. Tokios šalys kaip Indija ir Turkija, kurios paprastai neimportuoja daug vadinamosios Uralo naftos iš Rusijos, „pradėjo derybų šėlsmą ir išpirko tas statines su didele nuolaida“, pridūrė jis.
„Taigi, nepaisant visų ketinimų ir tikslų, niekas iš tikrųjų nepasikeitė“, – sakė M. Smithas.
Ilgalaikėje perspektyvoje, kai vėliau šiais metais pradės galioti Didžiosios Britanijos ir Europos sankcijos Rusijos energetikai, Rusija greičiausiai perkels pardavimą į rinkas už Europos ribų.
Energetikos istorikas ir knygos „The Prize“ autorius Danielis Yerginas teigė, kad Kinija ir Indija vis dažniau susiduria su bėdoje ištikta Rusijos nafta, kuri neberanda namų Europoje.
„Putinas visada sakydavo, kad Rusijos ateitis yra Azijoje – tai tikrai paspartins tą poslinkį“, – minėjo jis.
Alfa.lt
Rašyti komentarą