Kas kaltas dėl rekordiškai brangstančio maisto Lietuvoje

Įvertino, kas kaltas dėl rekordiškai brangstančio maisto Lietuvoje: tokių nėra ar tik jų nemato?

(3)

Per pastaruosius metus maistas mūsų šalyje brango bene sparčiausiai visoje Europoje. Lietuvos bankas neseniai paskelbė, kad daugiausia įtakos tam turėjo energijos kainų šokas, išaugusios žemės ūkio produktų kainos ir kitos padidėjusios sąnaudos, bet jokių anomalijų nepastebėjo.

Konkurencijos taryba irgi nemato reikšmingų pokyčių mažmeninės prekybos tinklų pelningumo ar koncentracijos rodikliuose, todėl daro išvadą, kad iš esmės viskas yra neblogai.

Tuo metu Žemės ūkio duomenų centro Rinkos informacijos ir ekonominės analizės skyriaus vadovas, dr. Aleksandras Savilionis sako, kad smarkus kai kurių produktų – duonos, batono, sviesto – kainų padidėjimas kelia klausimų.

Pasak jo, sąnaudų padidėjimas dėl energijos ir kitų išteklių kainų šuolio palietė visus maisto grandinės dalyvius – ūkininkus, perdirbėjus, prekybininkus – tačiau, kaip ir savo išvadose nurodė Lietuvos bankas, energetinių ir kitų išteklių kainų padidėjimas buvo beveik du kartus mažesnis negu maisto produktų ar paslaugų kainų padidėjimas.

„Kadangi Žemės ūkio duomenų centras renka ir skelbia oficialiąją statistinę informaciją ne tik apie mažmenines maisto produktų kainas, bet ir apie tam tikrų duonos ir pieno produktų didmenines, tai yra, gamintojo kainas, tai visuomenė, kuri perka duoną, pieno gaminius bei analizuoja Žemės ūkio duomenų centro skelbiamą informaciją, tikrai stebisi, kodėl tas kainos pasidalijimas yra kai kurių rinkos dalyvių pusėje“, – portalui tv3.lt pastebėjo A. Savilionis.

Pasak pašnekovo, stebint ilgalaikes tamsios duonos, batono, kainas, matyti, kad 2022 metais labai išaugo mažmeninės prekybos dalis kainoje.

Tuo metu galvijienos kumpio be kaulo kainos struktūra atspindi apytiksliai tolygų išaugusių kaštų pasidalijimą tarp rinkos dalyvių – augintojų, gamintojų ir pardavėjų.

A. Savilionis pastebėjo, kad praėjusią savaitę vykusiame Seimo Biudžeto ir finansų komitete kitų institucijų atstovai kalbėjo, jog padėtis iš esmės atitinka ekonominę logiką, tačiau, pavyzdžiui, duonos ar pieno produktų atvejais pašnekovas neįžvelgė solidarumo dalijant sąnaudas tarp ūkininkų, perdirbėjų ir mažmenininkų.

„Labiausiai gaila, kad kainų didinimo lenktynėse visiškai buvo pamirštas pagrindinis rinkos dalyvis – pirkėjas. Dėl to galima pastebėti pirkėjo persiorientavimą į pigesnių atvežtinių produktų asortimentą. Žemės ūkio duomenų centro atliekamo Prekybos tinklų parduotuvėse parduodamų žemės ūkio ir maisto produktų kilmės statistinio tyrimo rezultatai rodo, kad 2022 m. kovo-spalio mėnesiais Lietuvoje pagaminto geriamojo pieno (visų rūšių, įvairiose pakuotėse) asortimentas prekybos tinklų parduotuvėse sumažėjo 7,5 proc., kai tuo metu importuoto šio produkto grupės asortimentas išaugo 22,5 proc.“, – sako A. Savilionis. 

Įžvelgia naudą prekybininkams

2022 m. gruodį tamsios duonos mažmeninės kainos struktūroje 17,4 proc. sudarė pridėtinės vertės mokestis, 42,5 proc. – atiteko mažmeniniams prekybininkams, 28,3 proc. – kepėjams, 4,4 proc. – miltų gamintojams, o 7,4 proc. – grūdų augintojams.

Žemės ūkio duomenų centras apžvelgė dvejų metų situaciją pamėnesiui. Svyravimas matosi per visą laikotarpį, o nuo pat 2021 m. vidurio svarstyklės labiau sviro mažmeninių prekybininkų naudai. 

„Jeigu pasižiūrėsime į istorinius duomenis, tai nuo mažmeninės kainos didėjimo pradžios mažmenininko dalis pradėjo smarkiai didėti.

Pavyzdžiui, tamsios duonos be priedų mažmeninės kainos procentinė dalis 2023 m. sausio mėnesį, palyginti su 2021 m. sausio mėnesiu, padidėjo 16,22 proc., o batono – 24,14 proc., kai tuo tarpu duonos kepėjo dalis turėjo tendenciją mažėti – didmeninė tamsios duonos be priedų procentinė dalis 2023 m. sausio mėnesį, palyginti su 2021 m. sausio mėnesiu, sumažėjo 20,55 proc., o batono be priedų – 13,14 proc.

Tai reiškia, kad duonos kepėjas kartu su kitais rinkos dalyviais solidarizavosi ir prisiėmė naštą bei dengė iš savo turimų sukauptų resursų“, – teigia A. Savilionis. 

Labai panaši situacija matoma skaidant batono ir sviesto mažmeninės kainos struktūrą. Augant kainoms nauda tarp prekybininkų, gamintojų ir žaliavos gamintojų pasiskirstė skirtingai. 

Tarkime, sviesto kainos struktūroje 2022 m. gruodį 35,5 proc. sudarė mažmeninės prekybos dalis, 22,8 proc. – gamintojo dalis ir 24,3 proc. – žaliavos tiekėjų dalis.

Nereikia užmiršti ir 17,4 proc. pridėtinės vertės mokesčio dalies bendroje kainoje.

Batono mažmeninės kainos struktūroje pernai gruodį 36,8 proc. sudarė mažmenos prekybininkų dalis, 26 proc. – batono kepėjų, 8,9 proc. – miltų gamintojų ir 11 proc. – augintojų, plius 17,4 proc. sudarė pridėtinės vertės mokestis.

Maždaug nuo 2021 m. vidurio kainoje ėmė tolygiai augti prekybininkų dalis, kurį laiką augo augintojų dalis, vėliau sumažėjo. 

„Bet galvijienos kumpio su kaulu kainos struktūroje tai labai solidariai visi pasidalina, visiems užtenka, gal netgi mažmenininko dalis truputį sumažėjo“, – aiškino A. Savilionis. 

Kodėl tokie skirtumai? Kodėl paaugus kai kurių maisto produktų kainoms nauda pasiskirsto gana tolygiai, o kai kurių – netolygiai?

„Čia lemia keletas veiksnių, kurių vienas yra paklausa, vartojimas.

Duona, sviestas, pienas yra plačiausiai vartojami produktai.

Kai tuo metu jautiena, galvijiena nėra taip masiškai perkama. Turbūt yra atvejų, kad ne visi gali ją įpirkti.

O pieno, duonos gaminiai labai plačiai perkami. Ir gali būti, kad prekybininkai naudojasi paklausos veiksniu“, – sakė Žemės ūkio duomenų centro Rinkos informacijos ir ekonominės analizės skyriaus vadovas. 

Pasak A. Savilionio, tiek Lietuvos bankas, tiek Konkurencijos taryba vertino bendrą padėtį, todėl didelių nuokrypių neaptiko, tačiau pažiūrėjus detaliau, kas pasiima didžiausią naudą, pasimato skirtinga rinkos dalyvių elgsena. 

„Žemės ūkio duomenų centras renka duomenis apie pieno gaminių kainas, kuriomis perdirbimo įmonės šiuos gaminius parduoda vidaus rinkoje – atiduoda į mažmeninę prekybą. Ir šioje vietoje mes pastebime didelį kainų skirtumą“ – pridūrė A. Savilionis. 

Konkurencijos taryba nuokrypių nemato

Savo ruožtu Konkurencijos taryba yra pateikusi bendrą situacijos vertinimą mažmeninės prekybos sektoriuje Seimo Biudžeto ir finansų komitetui.

Iš pateiktos informacijos matyti, kad ekspertai neturi pagrindo manyti, jog pastaruoju metu būtų padidėję didžiųjų mažmeninės prekybos tinklų pelningumo rodikliai ar kad jie išsiskirtų kitų Europos Sąjungos šalių kontekste. 

Šiuo metu Lietuvoje veikia penki didieji mažmeninės prekybos tinklai – „Maxima“, „Norfa“, „Iki“, „Rimi“ ir „Lidl“. Jų koncentracija 2019–2021 m. laikotarpiu mažėjo. Jei 2019 m. penkių didžiųjų tinklų pardavimų dalis sudarė 77,57 proc., tai 2021 m. – 76,60 proc. 

Pagal Konkurencijos tarybos duomenis, Estijoje penki didžiausi prekybos tinklai užima 80 proc. mažmeninės prekybos rinkos, Latvijoje du didžiausi prekybos tinklai – 60 proc. rinkos. 

Konkurencijos taryba taip pat nenustatė jokio išskirtinio grynojo pelno maržos padidėjimo.

Pavyzdžiui, įvertinę visų penkių tinklų finansinių ataskaitų duomenis Konkurencijos tarybos ekspertai nustatė, kad vidutinė nurodytų prekybos tinklų grynojo pelno marža 2019 m. buvo 3,27 proc., 2021 m. – 3,54 proc.

„Tuo pačiu laikotarpiu skirtingų prekybos tinklų pelno marža keitėsi skirtingai: „Iki“, „Norfa“ bei „Lidl“ grynojo pelno marža padidėjo, o „Rimi“ bei „Maxima“ – sumažėjo“, – pabrėžė Konkurencijos taryba. 

Įvertinę kai kurių maisto produktų kainas ekspertai irgi nepastebėjo nieko išskirtinio. Naudodamiesi to paties Žemės ūkio duomenų centro duomenimis, Konkurencijos tarybos ekspertai pastebėjo, kad skirtingų maisto produktų kategorijų kainų struktūra yra nevienoda.

„Pavyzdžiui, duonos produktų, vištienos bei daržovių mažmeninės prekybos segmentui tenkanti kainų dalis 2022 m. buvo didžiausia per nurodytą laikotarpį, tačiau pieno produktų, mėsos gaminių (kiaulienos bei galvijienos) bei kiaušinių vidutinė mažmeninės prekybos segmentui tenkanti kainų dalis 2022 m. buvo mažiausia“, – rašoma Konkurencijos tarybos vertinime, kurį pasirašė tarybos pirmininkas Šarūnas Keserauskas. 

„Kainų struktūra taip pat kinta bėgant laikui: pavyzdžiui, pieno produktų kainų dalis, tenkanti mažmeninės prekybos segmentui, 2022 m. pabaigoje buvo didesnė nei 2021 m. pabaigoje, nors ir neišsiskyrė vertinant ilgesnio laikotarpio (2019–2021 m.) duomenis.

Pastaroji aplinkybė neleidžia teigti, kad mažmeninės prekybos segmentui tenkančios pieno produktų kainų dalis būtų pastebimai išaugusi“, – rašo ekspertai. 

Turi 2 senus pasiūlymus

Nepaisant to, kad Konkurencijos taryba nenustatė nuokrypių mažmeninės prekybos rinkoje, tačiau Seimo Biudžeto ir finansų komitetui pakartojo du senus pasiūlymus, kuriems valdantieji kol kas nesiryžo. 

Pirmas pasiūlymas susijęs su Mažmeninės prekybos įmonių nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymo pakeitimu. Siūlyta drausti prekybos tinklams reikalauti iš tiekėjų pristatyti prekes, jeigu tiek dėl jų kiekio, tiek dėl pristatymo termino nebuvo susitarta raštu, elektroniniu paštu ar kitomis elektroninėmis priemonėmis. 

Dabar tikslų užsakomų prekių kiekį tiekėjai sužino tik gavę užsakymą, kuris atsiunčiamas likus kelioms dienoms iki jo įvykdymo ar tą pačią dieną, o tokių terminų neretai tiekėjams nepakanka prekėms pristatyti.

Konkurencijos tarybos vertinimu, tokia tvarka leidžia mažmeninės prekybos įmonėms skirti tiekėjams sutartyje numatytą baudą už viso ar dalies prekių kiekio nepristatymą ar pavėluotą pristatymą, taip perkeliant dalį savo veiklos rizikos tiekėjams.

Antras pasiūlymas susijęs su baudų dydžiu, jei Konkurencijos taryba nustato Mažmeninės prekybos įmonių nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymo pažeidimus.

Šiuo metu maksimali baudos riba padidinta iki 0,7 proc. nuo gautų metinių pardavimo pajamų praėjusiais finansiniais metais, nors keičiant įstatymą 2021 m. svarstyta apie 1–2 proc. baudas nuo metinių pardavimo pajamų.

Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas Mindaugas Lingė teigia, kad dėl pasiūlymų kol kas reikia palaukti, nes paskutinį kartą keičiant įstatymą Žemės ūkio ministerija buvo įpareigota atlikti ex post vertinimą už laikotarpį nuo 2021 m. lapkričio 1 d., kai įsigaliojo pakeitimai, iki 2023 m. gruodžio 31 d.

„Atlikta analizė turėtų būti proga grįžti prie reguliavimo peržiūros.

Sankcijų politika turi būti ne tik veiksminga, atgrasanti ir preventyvi, bet ir subalansuota kitų pažeidimų ir baudų atžvilgiu“, – teigia M. Lingė. 

KOMENTARAS:

Jo jo

Konkurencijos taryba irgi nemato reikšmingų pokyčių mažmeninės prekybos tinklų pelningumo ar koncentracijos rodikliuose, todėl daro išvadą, kad iš esmės viskas yra neblogai.. Ar jus rimtai? Sioje stebuklu salyje, viska paemus bendrai is visos ES yra brangiausiai. Maistas,paslaugos, kuras, elektra ir t,t. O, jiems matai neblogai.. Kam sioje bauduvos rsp yra neblogai, tai ten tiems, sedintiems prie lovio, eiliniams pilieciams, tai ne gyvenimas, o egzistavimas sioje korupcijos, melo ir aferu vastybeje.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder