Gintaras NENIŠKIS

Klaipėdos viešajame transporte bandomas DI įrankis

(10)

VšĮ „Klaipėdos keleivinis transportas“ ir UAB „Taikomasis dirbtinis intelektas“, pasitelkdami pažangius dirbtinio intelekto algoritmus, sukūrė viešojo transporto maršrutų grafikų planavimo simuliavimo įrankį. Šis projektas yra valstybinio sektoriaus technologijų („GovTech“) plėtros programos dalis ir buvo finansuojamas iš jos lėšų. Dirbdami su šiuo įrankiu tikriname, kiek galima su dirbtinio intelekto (DI) pagalba efektyviau planuoti viešojo transporto tvarkaraščius bei maršrutus.

Vienas sudėtingiausių viešojo transporto organizatorių uždavinių - taip sudaryti maršrutų tvarkaraščius, kad jie, esant ribotiems ridos ištekliams, geriausiai atitiktų keleivių lūkesčius.

Nors tuo pas mus užsiima itin kvalifikuoti, milžinišką patirtį turintys eismo inžinieriai, tačiau rūpėjo pasitikrinti, ar tikrai savo darbe įvertiname visus faktorius, ar sugebame rasti optimalų balansą tarp prieštaringų reikalavimų. Tam DI įrankis, pateiktas projekte bendradarbiaujančio startuolio, atrodė vertas išbandymo. Atskirai rūpėjo paieškoti įsisenėjusios kelių autobusų suvažiavimo į stotelę vienu metu problemos. Ji itin aštri centrinėje miesto ašyje. Laukėme, kad šis įrankis padės racionaliai optimizuoti ilgesnius laukimo stotelėje intervalus, atsižvelgiant į keleivių srautus, stotelių poziciją, savaitės dieną ir paros laiką, taigi keleivių laukimo stotelėse trukmė būtų sumažinta. Taip pat DI skirtingų maršrutų dubliavimasis (važiavimas tam tikromis atkarpomis vienam paskui kitą) pagal galimybes turėtų būti identifikuotas ir panaikintas.

Išbandę įrankį galime pažymėti, jog viešojo transporto srityje DI galimybės kol kas yra ribotos. Iš dalies tai susiję su duomenų, kuriais jis operuoja siūlydamas sprendimus, stoka. Tarkim, bandydamas tolygiai išdėstyti autobusų atvažiavimo į stotelę laiką, DI nežino realios eismo ir spūsčių padėties situacijos. O tai daug lemia: vienas šviesoforas sankryžoje gali „surinkti“ kelis skirtingus panašiu laiku turinčius važiuoti autobusus, ir visi jie į stotelę atvažiuos vienu „traukinuku“. Tad viena iš perspektyvių DI transporte plėtojimo krypčių - įtraukti į jo operuojamų duomenų bazę dabar Klaipėdoje kuriamos išmaniosios eismo valdymo sistemos realaus ir istorinio laiko duomenis. Tada jis „turėtų supratimą“ apie tikrą eismo padėtį ir jo siūlomi sprendimai būtų arčiau realybės.

Šitą bandomąjį projektą vertiname teigiamai. Vertinga buvo bendravimo patirtis su startuolio komanda, įdomus pats jų siūlomas instrumentas. Tikime, kad DI sprendimai viešajame transporte turi šviesią ateitį.

Ir paskutinis mūsų keleiviams turbūt rūpimas dalykas: su šiuo DI įrankiu dirbome simuliaciniu režimu, tik modeliuodami tvarkaraščių pokyčius, t. y. „mėgintuvėlyje“. Tad, kaip kartais rašoma žiaurių filmų pabaigoje, „filmuojant niekas nenukentėjo“.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder