Klaipėdos burbulas
Lietuvoje startuolių infrastruktūra dominuoja Vilniuje ir Kaune. Klaipėda turėjo ir dar tebeturi ambiciją įsiterpti į šį dipolį. Buvo kalbama, kad „startuolių burbulo“ pūtimasis vien sostinėje nėra naudingas Lietuvai.
Uostamiesčio ambicija buvo garsiai paskelbta dar 2021 metų vasarą. Tuomet buvo pristatytas buvusios „Švyturio“ alaus daryklos projektas, žinomas „Tech Zity Klaipėda“ vardu.
Tačiau Lietuvoje šiuo metu trūksta bene 13 000 IT sferos specialistų, todėl Klaipėdai įsiskverbti į tokią konkurencingą rinką yra tikrai nelengva.
Visgi Klaipėdoje besikuriantys verslai linkę pozityviai vertinti vietos perspektyvas netgi su pašėlusia spirale atlyginimų augimą įsukusiu Vilniumi. Tačiau tas pozityvumas jau turi ir savo ribas.
„Objektyviai vertinant, Klaipėda yra geriausias Lietuvos miestas“, - prieš daugiau nei dvejus metus sakė Mantas Mikuckas, „Vinted“ bendraįkūrėjas ir vienaragių asociacijos „Unicorns Lithuania“ valdybos pirmininkas.
Prieš 2,5 metų „Tech Zity Klaipėda“ projektas (pradinis pavadinimas „Techfabrikas“. - Autor. past.) buvo vertinamas kaip lūžio taškas, kuris pritrauks į Klaipėdą ir daugiau tokių objektų. Tikėtasi, kad netolimoje ateityje Klaipėdoje atsiras keli tūkstančiai dirbančių technologijų žmonių.
Vien „Tech Zity Klaipėda“ planuojama sukurti apie 400 naujų darbo vietų su visa joms reikalinga infrastruktūra. Minimos net apie 16 milijonų eurų ir daugiau siekiančios investicijos. Pagal pirminį planą projektas turėjo būti atidarytas jau 2022 metų pabaigoje.
Vėliau terminas buvo nukeltas metams, dabartiniu metu „Tech Zity“ projekto iniciatorius Darius Žakaitis kalba, kad vyksta derybos su bankais, o kažkokia gyvybė buvusios alaus daryklos gamybiniuose pastatuose galima kitų metų pavasarį. Nuo didesnių komentarų susilaiko ir „Tech Zity Klaipėda“ projekto partneris Tadas Varpiotas.
Nėra impulso
Tai, kad buvusios „Švyturio“ daryklos teritoriją tebejuosia mūrinė tvora, o pastatuose nesimato plušančių statybininkų, nesuteikia optimizmo, kad „Tech Zity Klaipėda“ pradės veiklą ir 2024 metais.
Projektui nepadeda ir Klaipėdos savivaldybės organizuotas „žaliasis koridorius“, skirtas paskatinti miestui svarbių projektų įgyvendinimą ir paspartinti dokumentų bei leidimų derinimo procedūras.
Aiškėja, kad yra labai nemažai priežasčių, dėl ko Klaipėdai yra labai sunku tapti dar vienu startuoliu HUB'u Lietuvoje.
Vieno žinomiausių Lietuvos startuolių „Kilo Health“ bendraįkūrėjas Tadas Burgaila sako, kad šiandien įmonės planuose plėtros Klaipėdoje nebėra.
Iš Klaipėdos kilęs T. Burgaila kalbėjo, kad įgyvendinus „Tech Zity“ projektą „Kilo Health“ uostamiestyje galėtų sukurti iki 100 naujų darbo vietų.
„Šiandien mūsų biuras Klaipėdoje veikia, tačiau didelės plėtros 2024 metais neplanuojame. Tai nėra susiję su “Tech Zity Klaipėda„ projektu“, - „Vakarų ekspresui“ sakė T. Burgaila.
Artimiausioje ateityje jis nekalba apie Klaipėdą kaip lokaciją, kurioje galėtų būti vykdoma plėtra, nors startuolių vystymosi strategijos yra ypač kintamos.
„Klaipėda neturi impulso, nėra tokio jausmo, kad, nepadaręs veiksmų šiandien, tu gali pavėluoti“, - sako T. Burgaila.
Nors ir toliau uostamiestį jis vertina kaip puikią vietą darbui, tačiau didelio optimizmo jo kalboje kalbant apie gimtąjį miestą jau nebėra.
„Asmeniškai ir pats planuoju vasarai persikelti dirbti į Klaipėdą, gal pavyks kitą vasarą“, - jau ne pirmą kartą asmeniniu pavyzdžiu reklamuoti Klaipėdą žada T. Burgaila.
Pagrindinis startuolių infrastruktūros branduolys šiuo metu uostamiestyje yra „Ligtht House“ bedradarbystės erdvė, kurioje dirba tiek „Kilo Health“, tiek kitos Klaipėdą pasirinkusios negausios IT įmonės.
Paskelbė apie plėtrą
Pasauliniu mastu veikianti IT kompanija „Omega 365“ jungia žalią šviesą savo Klaipėdos padalinio augimui. Per ateinančius dvejus metus Klaipėdos mokslo ir technologijų parke įsikūrusių programinės įrangos kūrėjų gretos turėtų padvigubėti.
Įmonės Klaipėdoje direktorius Vadimas Narožnij „Vakarų ekspresui“ sakė, jog tai jau trečias kartas, kai įmonės valdyba priima sprendimą dvigubinti pajėgumus Klaipėdoje. Įmonė Klaipėdoje dirba jau 17 metų.
„Tai mums didelis iššūkis. Šiuo metu turime per 60 aukštos kvalifikacijos specialistų. Dar tokį skaičių rasti Klaipėdoje yra sudėtinga užduotis“, - sako V. Narožnij.
Anot jo, visos Klaipėdoje veikiančios aukštosios ir profesinės mokyklos neparengia tiek reikalingos kvalifikacijos specialistų, kad patenkintų vien „Omega 365“ poreikius. Dėl to Klaipėdoje buvo įgyvendinta nuosava specialistų rengimo programa „Appframe Certification Program“.
Anot V. Narožnij, Klaipėdoje veikiančios IT sektoriaus įmonės jau dabar aktyviai konkuruoja dėl darbuotojų, taip pat reikia susitaikyti su tuo, kad konkurencija vyksta ir viso pasaulio mastu dėl nuotolinio darbo galimybės.
„Naujus specialistus pritraukiame bendradarbiaudami su mokslo įstaigomis, sudarome galimybę atlikti praktiką. Jie įgauna patirties ir pasilieka“, - sako V. Narožnij.
Tačiau jis pažymi, kad Klaipėdai yra sudėtinga konkuruoti su Vilniumi ir Kaunu, nes tik dabar Klaipėdos universitetas pradeda atkurti prarastas įvaizdžio pozicijas, reikia investuoti į dėstytojus. Stiprinti universiteto įvaizdį bei mokymo kokybę.
„Klaipėdą studijoms daugiausia renkasi aplinkinių mažesnių regiono miestų ir miestelių jaunimas, kurie nesiryžo važiuoti į Vilnių ar Kauną“, - atskleidžia tendencijas „Omega 365“ vadovas.
Anot jo, nedidelė IT specialistų dalis grįžta į gimtąją Klaipėdą ar kaimyninius miestus po studijų Kaune ar Vilniuje dėl asmeninių priežasčių. Dažniausia jie čia kuriasi su šeimomis, nes Klaipėda vertinama kaip labai palanki vieta šeimoms.
Tačiau šeimų dar nesukūrusiems naujosios Z kartos darbuotojams uostamiestis jau neatrodo toks patrauklus.
Miegantis miestas
„Klaipėda yra miegantis miestas“, - sako V. Narožnij.
Pirmiausia dėl silpnai išvystytos pramogų infrastruktūros, jų trūksta. Taip pat nėra ir pačios IT bendruomenės aktyvaus socialinio bendravimo.
„Yra gera Justino Liubinsko iniciatyva “CommmIT„ renginiai, bet to nepakanka“, - įsitikinęs V. Narožnij.
Jis sutinka, kad IT bendruomenė yra daugiausia intravertai, todėl reikalinga didesnė iniciatyva iš šalies. Labai daug buvo tikimasi iš „Klaipėda ID“ Savivaldybės įstaigos.
„Jei anksčiau buvo nulis, tai dabar matome “Klaipėda ID„ inicijuojamus projektus“, - pažymi pašnekovas.
Tačiau anot, V. Narožnij, daugiausia jaunus žmones pasirinkti Klaipėdą trukdo susiformavusi nuomonė, kad čia nėra ką veikti, nėra naktinio gyvenimo. Taip pat Klaipėdoje praktiškai nėra modernių biuro patalpų, kurios atitiktų šios dienos jaunų žmonių įsivaizdavimą apie modernią darbo vietą. Juo labiau kad yra galimybės palyginti su tais pačiais biurais sostinėje.
„Kai kalbėjausi su buvusia darbuotoja, kuri išėjo iš darbo, ji tiesiai pasakė, kad pagalvotume apie biuro patalpų keitimą, nors esame Klaipėdos mokslo ir technologijų parko pastate, kur yra pakankamai stiklo“, - šypsosi „Omega 365“ vadovas.
Jis tikisi, kad „Memelio mieste“ pradėtas statyti naujas biurų pastatas galės Klaipėdos rinkai pasiūlyti tinkamo lygio patalpas. Šiuo metu, be „Light House“, IT bendruomenė dar įsikūrusi ir Klaipėdos „Kultūros fabrike“.
Patrauklu šeimai
„Puikiam savo srities specialistui sostinė šiandien turbūt gali pasiūlyti daugiau, tačiau ilgainiui skaičiuojame ne vien, kiek pinigų įkrenta mums į sąskaitą, bet ir kiek kainuoja kokybiškas pragyvenimas, patrauklaus būsto įsigijimas ar nuoma. Galiausiai laikas irgi turi vertę: yra skirtumas, ar esame priversti jį deginti transporto spūstyse, skubėdami įveikti didelius atstumus iki vaiko būrelių, mokyklos, ar galime valandas po darbo leisti gamtoje, skirti daugiau dėmesio sau ir artimiesiems. Šiuo atžvilgiu svarstyklės gali išties nusverti Klaipėdos pusėn, nes gyvenimo kokybė čia yra aukšta. Šeimos kūrimą planuojantiems ar mažų vaikų turinčioms šeimoms Klaipėda yra idealus variantas. Būtų išmintinga miesto ir regiono rinkodaros strategijas aktyviau nukreipti į šį visuomenės segmentą“, - siūlo pašnekovai.
Tačiau, kad kurtų šeimas jaunus žmones pirmiausia reikia pritraukti mokytis į miestą, o vėliau pasiekti, kad jie liktų čia dirbti ir įleistų šaknis.
Ar Klaipėda jų laukia ir turi jiems ką pasiūlyti?
Pašnekovai pažymi, kad kol kas tokios strategijos uostamiestis neturi ir ją sukurti nėra lengva, nes po 1995 metų gimusi jaunoji Z karta yra išskirtinė.
Tai geriausiai naujausias technologijas išmananti karta. Tai geriausi verslininkai. Net 72 proc. jų nori pradėti savo verslą. Tai karta, kuri puikiai susidorojo su keletu užduočių vienu metu. Vienu metu jie gali naudotis net 5 ekranais.
Tačiau turi ir trūkumų. Jie yra labiausiai ciniški. Nėra lojalūs. Net 25 proc. įmonėse išdirbę vos metus, keičia darbo vietą. Jie yra taip įpratę prie technologijų, kad be jų negali išspręsti net paprasčiausių problemų.
Rašyti komentarą