
Viešojo transporto ateitis: laukia kardinalios permainos
(2)Prie vienos sistemos jungiasi 5 savivaldybės
Pagrindinius Klaipėdai deleguojamų funkcijų akcentus sudėliojo Klaipėdos regiono plėtros tarybos administracijos ekspertė Jovita Michniovienė, jai antrino rajono meras Antanas Kalnius.
Šia sutartimi bendrovė „Klaipėdos keleivinis transportas“ (KKT) įpareigojama sudaryti tarpusavyje besiribojančiose savivaldybėse arba per šių savivaldybių teritoriją į gretimą miesto savivaldybę vežamų keleivių maršrutus ir jų tvarkaraščius; visuose maršrutuose teikti elektroninio bilieto sistemos diegimo ir administravimo paslaugas; teikti rekomendacijas, konsultacijas ir ekspertų išvadas dėl maršrutų organizavimo; administruoti sutarties šalių bendrai vykdomo ES paramos lėšomis finansuojamo ir į 2022–2030 m. Klaipėdos regiono plėtros planą įtraukto projekto „Integruotos viešojo transporto sistemos diegimas Klaipėdos regione“.
Sutartis pasirašoma 8-eriems metams, už aptarnavimą Kretingos rajono Savivaldybė kasmet turėtų prisidėti po 57 tūkst. eurų, Autobusų parkas ridą nuo 1 mln. 322 km turėtų sumažinti iki 1 mln.
Išvakarėse rajono Tarybos komitetuose vyko kur kas karštesnės politikų diskusijos, projektui pažerta gerokai daugiau kritikos. Neeiliniame posėdyje savo apsisprendimuose tvirti išliko Saulius Šopaga, Simas Končius, Giedrius Petreikis, kai kurie, kaip Laimonas Žemaitis, Povilas Černeckis, į diskusijas nebesivėlė, o kai kurie, pavyzdžiui, Mindaugas Černeckis, nuomonę pakeitė. Politikas to neslėpė.
„Buvau skeptiškas, bet dabar matau bendrą vaizdą ir naudą, projektą palaikau“, – sakė jis ir pridūrė, kad, norint gerinti viešojo transporto aptarnavimo kokybę, autobusuose pirmiausia reikia daugiau tvarkos ir švaros. Būtent tuo skundžiasi gyventojai.
Sauliui Šopagai labiausiai kliuvo vietiniai maršrutai ir elektroninės sistemos įdiegimas į po rajoną važiuojančius 26 autobusus. Kadangi pavėžėjimas rajone nemokamas, jokie atsiskaitymai nevyksta, todėl elektroniniai bilietai neaktualu.
Tarybos nario manymu, sutartis turėjo būti lankstesnė, buvo galima atsisakyti nereikalingų išlaidų. Tačiau J. Michniovienės žodžiais, kai tame pačiame projekte dalyvauja 5-ios Klaipėdos regiono savivaldybės, 5-ios sutarties šalys, sudėtinga yra pasakyti, kas vienai lankstu, o kitai – ne. Yra bendras sutarimas jungtis prie vienos sistemos.
Pinigai – už išrastą dviratį?
„Man, kaip ir Sauliui, kilo klausimų dėl elektroninio bilieto reikalingumo mūsų autobusuose, kai pavėžėjimas nemokamas. Bandom išrasti dviratį, kuris jau yra išrastas, – kalbu apie programėlę, kuri neva parodys maršrutus ir visa kita“, – kalbėjo G. Petreikis.
Anot jo, ir dabar, įsijungus „Google Maps“ programėlę, galima pamatyti visus viešojo transporto maršrutus. Kam mokėti pinigus už išrastą dviratį? Savivaldos funkcija yra užtikrinti pavėžėjimą. „Ar be viso to – negalim?“– svarstė jis. Politikas teigė nematantis ekonominės naudos, kai 8-erius metus Savivaldybė privalės mokėti po 57 tūkst. eurų, o naudos gaus už mažiau.
„Autobusų parkui nesurandam rimtų pinigų technikai atnaujinti, o čia lengva ranka atiduodam. Aš asmeniškai rajonui naudos nematau, už bendro gėrio kūrimą ir miražą nebalsuosiu“, – sakė G. Petreikis.
Bendras gėris – irgi svarbu, bet...
Vilius Adomaitis pareiškė kaip tik balsuosiąs už „bendrą gėrį“, kuris nėra toks apčiuopiamas, naudą duodantis šiandien.
Esą jauni, automobilių neturintys žmonės nori būti mobilūs, kuo patogiau judėti iš savivaldybės į savivaldybę. Panašios nuomonės buvo ir Vytautas Ročys – paprastam kaimiečiui, kuris iš namų išjuda retai, iki tokių projektų, platformų – „100 metų“, bet investuojama į ateitį. Kai sistema bus sukurta, programėlėmis daugiau naudosis ateities kartos.
Simas Končius pritarė: kuriama sistema yra žingsniai į ateitį, bet neramu, kad Autobusų parkui yra suformuota užduotis iki 1 mln. km, tai yra 23 procentais, sumažinti ridą.
„Suprantu, kad kilometrai atsispindi tose kasmetinėse 57-ių tūkstančių įmokose, bet visi priėmėm sprendimą, kad pavėžėjimas rajone bus nemokamas, siekėm, kad kuo daugiau žmonių iš asmeninių automobilių persėstų į viešąjį transportą, kad susisiekimas būtų patogus ir patrauklus. Nerimas širdy – ar, sumažinę ridą, prie to prisidėsim?“ – retoriškai klausė politikas. Jis nuogąstavo, kad sumažinti maršrutai duos neigiamą efektą.
Romualdas Jablonskis atviravo palaikantis abi puses. Vienas projekto siekių – pritraukti kuo daugiau autobusais keliaujančių turistų, bet kol kas jų nėra daug...
Politikas svarstė, ar neatsiras papildomų išlaidų užtikrinant vaikų pavėžėjimą? Per 8-erius metus Savivaldybei susidarys nemaža įmokų suma, kurią už aptarnavimą pasiims Klaipėda. Ar bebus Kretingos autobusų parkas reikalingas, jeigu pavėžėjimą užtikrins Klaipėdos autobusai?
Gal Klaipėda, turėdama pirmumo teisę, pasiskirstys sau naudingiausius maršrutus, Kretingai paliks nenaudingus ir nepelningus, o paslaugą vis tiek reikės užtikrinti. Ar gaus rajonas iš šio projekto pridėtinę vertę?
„Kas kita, jeigu žadama įdiegti sistema būtų visoje Lietuvoje, o dabar – mes pirmieji“, – klausimais apipylė politikas.
Mažinti ridą – ne iš piršto laužta
A. Kalnius tikino, jog daroma viskas, kad Autobusų parkas būtų gyvybingas, šiuolaikiškas ir ekologiškas, kokybiškai aptarnautų rajono gyventojus.
„O ar šiandien paslaugos kokybė juos tenkina“, – klausė jis ir pats atsakė: ne. Todėl su naujuoju Autobusų parko direktoriumi ir dėliojama, kad rajono žmonių interesai būtų aukščiau negu paties Autobusų parko.
Meras paaiškino, ir kodėl iki 1 mln. km mažinama rida – esą šiuo metu maršrutai dengia vienas kitą. Būna, kad nė vieno keleivio, o autobusas vis tiek iš ryto važiuoja per miestą nuo Autobusų parko iki stoties, iš ten grįžta, toliau – į Salantus, Karteną, Darbėnus.
Analogiška situacija vakare. Kilometražas sukasi, nes už tai sumoka Savivaldybė. A. Kalnius pateikė plotu ir gyventojų skaičiumi dvigubai didesnės Šilutės savivaldybės pavyzdį – ten rida iki 1 mln. km.
Dieną į Palangą ir atgal Kretingos autobusai kursuoja 24 kartus, dar trys – pravažiuojantys iš kitų rajonų, vadinasi, iš viso 27. Autobusų parkas yra gavęs užduotį maršrutų skaičių sumažinti iki 15-os. Jie turės būti pritaikyti gyventojams nuvežti ir parvežti iš darbo, mokiniams – iš mokyklų. Analogiški maršrutai Klaipėdos kryptimi. Čia dabar važiuoja 18 Kretingos autobusų ir 3 tarpmiestiniai, dar 7 autobusai – „Klaipėdos keleivinio transporto“. Nuostolingi visi reisai. Todėl planuojama, kad į Klaipėdą autobusai kursuos 15 kartų.
Pasak A. Kalniaus, su Klaipėdos rajono savivaldybe jau deramasi, kad Kretingos rajonui kompensuotų netiesiogines išlaidas, kurias Savivaldybė patiria keleivius veždama per šį rajoną. Tokios pat derybos vyks su Palanga.
„Turėtume sutaupyti 0,5 milijono eurų Savivaldybės lėšų, kurias galėtume investuoti į transportą, darbuotojų atlyginimus, padaryti, kad po miestą autobusai važinėtų kas pusvalandį gyventojams patogiu metu“, – ateities vizija dalijosi meras.
Grįžęs prie minties apie projektą, prašydamas už jį balsuoti, teigė jame matantis daug pliusų.
„Esam regionas, ne po vieną. Manau, jei pasiseks, nuo mūsų Susisiekimo ministerija nusikopijuos ir perkels Lietuvos mastu“, – toks buvo A. Kalniaus atsakymas R. Jablonskiui.
Projektas Kretingai teisingas
Tarybos narės Jolantos Girdvainės teigimu, kalbant apie regioninę politiką, strėlės dažnai lekia į Vilnių, kad centrinė valdžia jai skiria per mažai dėmesio. Ateinančiam periodui regionams bus atseikėta daugiau ES lėšų, ir reikia pasistengti jų pasiimti, sukurti pridėtines vertes.
„Visų pirma, turime susitarti, o tai padaryti yra sunkiausia, kai projekte, kaip dabar, dalyvauja penkios savivaldybės“, – sakė J. Girdvainė.
Neeiliniame posėdyje politikams pateiktą projektą ji pavadino Kretingai labai teisingu, nes daug pasitarnaus ir vienam prioritetų – turizmo plėtrai. Be to, aktualu darbo jėgos, kuri koncentruojasi aplink regiono didmiestį, judėjimas.
Protokoliniam sprendimui buvo pritarta. Savivaldybės administracijos specialistų parengtas galutinis variantas bus svarstomas artimiausiame rajono Tarybos posėdyje. Visų 5-ių projekte dalyvausiančių Klaipėdos regiono savivaldybių tarybų sprendimams dar turės pritarti ir Klaipėdos miesto taryba.
Rašyti komentarą