Elektros kaina

Įspėja neapsigauti ir nepermokėti: elektros tiekėjas sutartį pratęsia, net prieštaraujant ir nežinant

Liepą suėjo metai, kai daugelis elektros vartotojų pasirašė nepriklausomo elektros tiekimo sutartis.

Nemažai jų buvo 1 metų trukmės, tad baigėsi rugpjūtį, kai vėl išaugo elektros kainos. Tačiau jei norite sudaryti naują sutartį su kitu tiekėju ir geresne kaina, tai gali būti sudėtinga.

Į tokią situaciją patekusi gyventoja tikina įspėjusi tiekėją apie sutarties nutraukimą, tačiau jis ją vis tiek automatiškai pratęsė.

Elektros tiekimo bendrovė tikina, kad apie sutarčių pasibaigimą informuoja visus klientus. Tačiau pripažįsta, kad jeigu jie nereaguoja, sutartis pratęsia automatiškai.

Klientė jaučiasi apgauta

Į portalo tv3.lt redakciją kreipėsi vilnietė Neringa (tikras vardas ir pavardė redakcijai žinoma). Ji pasakojo pernai birželį su „Elektrum Lietuva“ pasirašiusi metų trukmės elektros tiekimo savo butui paslaugų sutartį, kuri įsigaliojo nuo liepos.

„Buvau pasirinkusi išmanųjį planą, kurio kaina buvo susieta su didmenine elektros kaina biržoje. Metai baiginėjosi, tad gegužę jie paskambino ir pasiūlė pratęsti sutartį tokiomis pačiomis sąlygomis, nors naujiems klientams ir siūlė geresnes.

Sakiau, juk jei nauja sutartis, tai kaip ir nauja klientė, bet neįtikinau. Dėl to nusprendžiau neskubėti ir dar palaukti birželio“, – pasakojo moteris.

Anot jos, pasitarusi su vyru galiausiai nusprendė, kad reikėtų pereiti prie garantinio elektros tiekimo fiksuota kaina iš „Energijos skirstymo operatoriaus“.

„Taigi paskambinau „Elektrum“ kalbėjau jau su kitu konsultantu. Paaiškinau, kad nenoriu sutarties tokiomis pačiomis sąlygomis be nuolaidos, todėl ją nutraukiu ir nuo rugpjūčio renkuosi garantinį tiekimą“, – pokalbį prisiminė Neringa.

Vėliau netgi pasitikrino telefono išklotinę, kada tiksliai kalbėjo su konsultantu. Dėl to moteris labai nustebo, kai norėdama galutinai sumokėti buvusiam tiekėjui prisijungė prie jo el. paslaugų paskyros pamatė, kad be jos žinios jos vardu sudaryta nauja sutartis. O jos galiojimo terminas – 2024 m. liepa.

„Vėl paskambinau – dar kitas konsultantas. Pasakiau, ką galvoju apie sutarties pratęsimą. Kažką patikrinęs, su kažkuo pasitaręs, jis pripažino, kad sutartis pratęsta automatiškai, nes neva siuntė laišką, o aš neatsakiau. Bet juk netikrini kasdien laiškų, o tarp jų būna ir daug reklaminių, kuriuos trini nežiūrėjęs. 

Ir čia būtų tas pats, jei išsiųsčiau kam pasiūlymą pirkti mašiną už savo pasakytą kainą ir jei pirkėjas neatsako – jis man skolingas tą sumą. Juk nesąmonė, tiesa?“ – svarstė pašnekovė.

Pasak jos, įmonės atstovai argumentavo, kad sutartyje yra toks punktas, bet vėlgi – esą kas atidžiai skaito kelis lapus teisinės sutarties smulkiomis raidėmis?

Vis dėlto galiausiai įmonės sutarčių skyriaus vedėja ją telefonu patikino, kad sutartis bus nutraukta. „Bet kaip man jais tikėti, jeigu vieną kartą telefonu sakė, kad sutartį nutrauks, bet nenutraukė? Kodėl jie negali pasiklausyti pokalbių įrašų ir pagal juos atitinkamai elgtis?

Žodžiu, būkite atsargūs, toks įspūdis, kad įmonės taip negražiai gaudo klientus ir bando iš jų uždirbti, net jei jie atsisako paslaugų“, – įspėjo skaitytoja.

Apie sutartis informuoja visus klientus?

Pasak „Elektrum Lietuva“ atstovės spaudai Mildos Basijokienės, sunku plačiau pakomentuoti minimą situaciją, kai apie klientę neturima daugiau duomenų.

„Gal įvyko kokia klaida ar paprasčiausias nesusikalbėjimas, nes klientas gali nesutikti su sutarties pratęsimu, tuomet ji nustoja galioti pasibaigus numatytam terminui“, – svarstė įmonės atstovė.

Anot jos, kalbant bendrai apie sutarčių pratęsimus, kiekvieną mėnesį įmonė jų turi tūkstančius, nes klientai skirtingu laiku pasirašo sutartis ir renkasi skirtingą jų trukmę.

„Artėjant kiekvienos sutarties termino pabaigai, bent prieš 30 dienų, apie tai informuojame individualiai ir primename dėl tolimesnio sutarties pratęsimo. Jį vykdome abiejų šalių sutarimo pagrindu“, – komentavo M. Basijokienė.

Pašnekovės teigimu, standartinėse paslaugų teikimo sutartyse, nebūtinai jos atstovaujamos įmonės, apskritai bet kokių kitų paslaugų, dažniausiai būna numatyta tokia sąlyga: jei pasibaigus sutarties galiojimo terminui nė viena iš pusių nesusitaria kitaip, sutartis pratęsiama galioti automatiškai.

„Tai taikome ir mes. Žinoma, apie besibaigiančias galioti sutartis savo klientus visada asmeniškai informuojame iš anksto, todėl yra pakankamai laiko priimti sprendimą – pasikeisti planą arba iš viso atsisakyti mūsų paslaugų.

Jei klientas iki sutarties galiojimo pabaigos niekaip nesureaguoja, sutartis pagal joje galiojančias nuostatas pratęsiama automatiškai, mes laikome, kad klientui visos sąlygos ir toliau tinka“, – nurodė M. Basijokienė.

Pasak jos, jei klientas vis tik laiku nepamatė tokios mūsų informacijos, jis gali bet kada vėliau kreiptis į mus ir pasikeisti turimas sąlygas į tuo metu mūsų siūlomas naujas:

„Norint sutartį nutraukti ir pakeisti tiekėją, perėjimas yra paprastas – tereikia pasirašyti kitą sutartį su nauju tiekėju, tuomet senoji nutrūks galioti automatiškai.“

Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos Veiklos valdymo skyriaus vyr. specialistė Aira Pikčiūnienė paaiškino, kad pagal Energetikos įstatymą energetikos įmonių tarpusavio santykiai, taip pat santykiai su energijos vartotojais grindžiami sutartimis. 

Sutarties pratęsimo tvarka taip pat numatoma elektros energijos pirkimo-pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutartyje su elektros energijos tiekėju.

„Vadovaujantis teisiniu reglamentavimu, vartotojas turi teisę nutraukti sutartį su tiekėju raštu arba elektroninių ryšių priemonėmis, jei jomis galima tinkamai identifikuoti asmenį, informavęs tiekėją ne vėliau kaip prieš 2 savaites iki numatomos sutarties nutraukimo dienos. Teisės aktai nenumato galimybės nutraukti sutartį telefonu“, – komentavo tarybos specialistė.

Elektros kaina vėl išaugo

Lietuvos energetikos agentūra skaičiuoja, kad rugpjūčio 28 d. – rugsėjo 3 d., elektros vidutinė savaitės kaina biržoje sumažėjo 22 proc. ir siekė 0,112 Eur/kWh, nors ankstesnę savaitę (rugpjūčio 21–27 d.) vidutinė savaitės kaina buvo 0,143 Eur/kWh be PVM – didžiausia šiais metais.

Rugpjūtį elektros vidutinė mėnesio kaina Nord Pool biržoje sudarė 0,102 Eur/kWh be PVM – tai 22 proc. daugiau už liepos mėnesio vidutinę kainą, kuri siekė 0,084 Eur/kWh. Šiemet didesnė elektros vidutinė mėnesio kaina buvo tik žiemą – sausio ir vasario mėnesiais, atitinkamai 0,103 ir 0,115 Eur/kWh.

Per praėjusią savaitę 24 mėn. fiksuotos kainos planų tarifus du nepriklausomi tiekėjai („Elektrum Lietuva“ ir „Ignitis“) padidino 1–2 proc., o vienas tiekėjas („Enefit“) tarifų nekeitė.

12 mėn. fiksuotos kainos planų tarifus taip pat du tiekėjai („Elektrum Lietuva“ ir „Ignitis“) padidino 2–3 proc., o vienas tiekėjas („Enefit“) tarifų nekeitė.

Nepriklausomi tiekėjai fiksuotos kainos planų tarifų nemažino Šiuo metu nepriklausomų tiekėjų 24 mėn. fiksuotos kainos planų 1 kWh vidutinė kaina siekia 0,258 Eur/kWh (dvi laiko zonos) ir 0,266 Eur/kWh (viena laiko zona), o 12 mėn. – atitinkamai 0,228 Eur/kWh ir 0,236 Eur/kWh.

Tiekėjų siūlomų 24 mėn. fiksuotos elektros energijos kainos planų tarifai yra 0,18–0,34 Eur/kWh (dviejų laiko zonų) ir 0,24–0,33 Eur/kWh (vienos laiko zonos).

12 mėn. fiksuotos elektros energijos kainos planų tarifai yra 0,17–0,28 Eur/kWh (dviejų laiko zonų) ir 0,23–0,24 Eur/kWh (vienos laiko zonos).

Šiuo metu 6 mėn. ir 9 mėn. fiksuotos kainos planus siūlo po vieną tiekėją (atitinkamai – „Enefit“ ir „Elektrum Lietuva“), 12 mėn. ir 24 mėn. planus – visi trys tiekėjai.

Informuojame, kad rugsėjo mėnesio garantinio elektros tiekimo kaina (planas „Standartinis“) yra 0,218 Eur/kWh (viena laiko zona), taip pat – 0,230 Eur/kWh ir 0,190 Eur/kWh (dvi laiko zonos).

Kaip jau skelbta, nuo liepos 1 d. visuomeninio tiekimo kaina (planas „Standartinis“) yra 0,227 Eur/kWh (viena laiko zona), taip pat – 0,261 Eur/kWh ir 0,158 Eur/kWh (dvi laiko zonos).

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder