Sunkumai gaunant informaciją prieinamu bendravimo būdu riboja žmonių su negalia būtiniausių poreikių patenkinimą, jų įsitraukimą į visuomeninį gyvenimą.
Lengvai suprantama kalba – tai ekspertų sukurtas metodas, kurį naudojant kalbos teksto išdėstymas, iliustracijų pateikimas kartu su tekstu ir paprastas teksto stilius ypač palengvina informacijos prieinamumą skaitymo, suvokimo iššūkių, intelekto ar psichosocialinę negalią turintiems žmonėms.
Lengvai suprantamos kalbos tekstai dėl savo paprastos kalbos ir aiškios struktūros taip pat puikiai tinka senjorams, vaikams, lietuvių kalbos besimokantiems užsieniečiams ir kt.
Nuo 2024 m. įsigaliojus Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo pakeitimams, bus įtvirtintos naujos sąvokos, tokios kaip „prieinamas bendravimo būdas“, „lengvai suprantama kalba“ bei nustatyta, jog valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos turės pripažinti žmogaus su negalia pasirinktą prieinamą bendravimo būdą ir teikti jam viešąją informaciją nemokamai.
Nuo ateinančių metų pradžios valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos žmogui, turinčiam negalią, informaciją turės pateikti jam priimtinu ir suprantamu būdu, pavyzdžiui, lietuvių gestų (skirta žmonėms su klausos negalia), lengvai suprantama (skirta žmonėms su psichosocialine ar intelekto negalia) kalbomis, Brailio raštu.
Tikimasi, kad ši teisė žmonėms su negalia leis gauti informaciją jiems prieinamais bendravimo būdais, padidins jų savarankiškumą, palengvins kasdienybę. Gauti informaciją asmens pasirinktu prieinamu bendravimo būdu – prigimtinė žmogaus teisė.
Informaciją pateikiant prieinamais bendravimo būdais, informacinę aplinką pritaikius intelekto, regos, klausos negalią turintiems žmonėms, atsiras galimybė visą reikiamą informaciją gauti laiku ir suprantamai. Supratimas ir žinojimas paskatins ieškoti reikiamos pagalbos.
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija parengė penkias plėtros programas, kurių viena – Neįgaliesiems tinkamos aplinkos visose gyvenimo srityse plėtros programa.
Jos įgyvendinimas užtikrins fizinės infrastruktūros prieinamumą, informacinės infrastruktūros ir informacijos pritaikymą žmonių su negalia poreikiams, skatins paslaugų ir prekių pritaikymą.
Įgyvendinant informacinės infrastruktūros ir informacijos prieinamumo žmonių su negalia poreikiams priemonę, Neįgaliųjų reikalų departamente įsteigtas konsultacijų centras, atsakingas už konsultacines ir komunikacines veiklas, skirtas verslo atstovams, viešąsias paslaugas teikiančioms įstaigoms dėl informacijos prieinamumo užtikrinimo asmenims su negalia.
Konsultacijų centre dirbantys informacijos prieinamumo ekspertai padeda atsakyti į klausimus, susijusius su informacijos pritaikymu.
Pavyzdžiui, jeigu parengėte tekstą lengvai suprantama kalba, bet kyla abejonių; jeigu aprašėte iliustraciją, tačiau nesate tikri, ar ją tinkamai perskaitys regos negalią turintis žmogus; nežinote, kaip pritaikyti informaciją klausos negalią turinčiam žmogui ar kt.
O taip pat Neįgaliųjų reikalų departamentas rengia mokymus, kaip pateikti žmonėms su negalia prieinamą informaciją.
Mokymai gyvai ir nuotoliu vyksta visoje Lietuvoje, o pirmosios juose sudalyvavo valstybinės įstaigos – ministerijos, Seimas, Prezidentūra, savivaldybių darbuotojai. Mokymuose jau dalyvavo beveik 3000 žmonių.
Tikimasi, kad, pradėjus įgyvendinti suplanuotas naujoves, socialinės įtraukties priemonėmis per artimiausius 8 metus pradės naudotis bent 42 proc. žmonių su negalia.
Rašyti komentarą