„Lietuvos geležinkeliai“: krovinių pervežimo apimtys tarp Rusijos ir Kaliningrado srities išlieka stabilios
Pasak jos, už didesnę dalį tranzitu gabenamų krovinių, kaip ir anksčiau atsiskaito klientai ne iš Rusijos ir Baltarusijos.
„Šiuo metu dalis tranzitu tarp Rusijos Federacijos ir Kaliningrado srities per Lietuvos teritoriją gabenamų krovinių vežama naudojant „LTG Cargo“ klientų iš Rusijos ir Baltarusijos iki rugsėjo pradžios atliktus išankstinius apmokėjimus.
Už didesnę dalį tranzitu gabenamų krovinių, kaip ir anksčiau, atsiskaito klientai iš kitų šalių, ne Rusijos ir Baltarusijos“, – Eltai teigė K. Dzikaraitė.
„Vertinant rugpjūčio-spalio rezultatus, krovinių pervežimo apimtys tarp Rusijos ir Kaliningrado srities išlieka stabilios ir siekia apie 0,3 mln. t per mėn.“, – pridūrė ji.
K. Dzikaraitė pažymėjo, kad 2022 m. tarp Rusijos Federacijos žemyninės dalies ir Kaliningrado srities per Lietuvą leidžiama pervežti 3,1 mln. tonų būtinųjų prekių, o šių metų sausio-lapkričio mėn. jų pervežta beveik 1,8 mln. tonų.
„2022 m. sausio-lapkričio mėn. per Lietuvos teritoriją tarp Rusijos Federacijos žemyninės dalies ir Kaliningrado srities iš viso leidžiamo atskiros nomenklatūros kiekio pervežta apie 35 proc. anglies ir jos produktų, apie 51 proc. juodųjų metalų, 33 proc. medienos ir jos produktų, 97 proc. cemento, 51 proc. maisto pramonės produktų, naftos ir jos produktų – apie 62 proc. (ES sankcijos naftai ir naftos produktams pilnai įsigalios dviem etapais – 2022 m. gruodžio 5 d. ir 2023 vasario 5 d., priklausomai nuo konkretaus prekės kodo), bei 74 proc. kitų įvairiarūšių prekių“, – sakė LTG komunikacijos atstovė.
„Į būtinųjų prekių sąrašą įtraukta keli šimtai prekių kodų pagal Europos Sąjungos (ES) reglamentą, kurių kiekiai vertinami konkrečiai kai gaunamos paraiškos“, – pridėjo ji.
ELTA primena, kad birželio 17 d. įsigaliojus ES sankcijoms, Lietuva apribojo plieno bei juodųjų metalų tranzitą į Kaliningradą. Kaip tvirtina atsakingos institucijos, šis Lietuvos valdžios institucijų draudimas sankcionuotas prekes gabenti į Kaliningradą yra grįstas ES sankcijomis, numatytomis dar pavasarį.
Tuo metu Rusija tranzito į Kaliningradą sustabdymą laikė neteisėtu ir beprecedenčiu bei pagrasino atsaku, turėsiančiu poveikį visiems Lietuvos gyventojams.
Tačiau liepos 10 d., nepaisant Rusijos grasinimų, įsigaliojo ES sankcijų pakete numatytas draudimas neleisti iš Rusijos per ES teritoriją gabenti cementą, alkoholį ir įvairias prabangos prekes.
Šiuo sprendimu, cementas ir alkoholis taip pat tranzitu per ES teritoriją negalės pasiekti Kaliningrado srities. Kaip aiškino už sprendimą atsakingi valdančiųjų politikai, draudimas buvo grįstas ES sankcijomis, numatytomis dar pavasarį.
Rusija į tokius įvestus apribojimus sureagavo reikšdama pasipiktinimą ir net grasinimus Lietuvai. Savo ruožtu Europos Komisija (EK) ir kai kurios ES valstybės išsakė nuomonę, kad tranzitui per Lietuvą europinės sankcijos neturėtų būti taikomos.
Diplomatiniuose koridoriuose kalbėta, kad toks sprendimas padės deeskaluoti ir taip įtemptą situaciją regione.
Tačiau Lietuvos Vyriausybė ir toliau laikėsi pozicijos, kad skelbti naujų EK gairių nereikia, nes jos tik dar labiau paskatins Rusijos agresyvų elgesį. Be to, valdantieji tikino, kad dar pavasarį buvo gavę EK išaiškinimą, jog draudimas įvežti sankcionuotas prekes apima ir jų tranzitą per Lietuvą.
Vis tik EK liepos viduryje paskelbė gaires, pagal kurias leido Rusijai geležinkeliais per ES teritoriją gabenti sankcionuotas prekes į Kaliningradą, tačiau tranzitas bus galimas tik tokiu atveju, jei šios prekės nebus naudojamos kariniams tikslams.
EK nurodė, kad Rusiją ir Kaliningradą skirianti Lietuva galės blokuoti tik dvejopo naudojimo prekių tranzitą, tačiau dabar Rusija per jos teritoriją galės gabenti kitas sankcionuotas prekes, įskaitant metalą. Nepaisant to, tranzitas automobilių keliais lieka draudžiamas.
Rašyti komentarą