Greitieji autobusai nebus labai greiti

Klaipėdoje baigiamas rengti greitųjų autobusų trasos projektas. Daug lūkesčių sukėlusi mintis Klaipėdoje turėti greitą ir patogų viešąjį transportą šiandien sulaukia nemažai kritikos.

Oponentai sako, kad dešimtmečiams miesto veidą formuosiantis projektas, kurį Klaipėdos valdininkai bando vadinti tarptautiniu BRT pavadinimu, dar net nepradėjus jį vykdyti yra pasenęs. Minima, kad projektuojama ne pasaulyje pripažįstama greitųjų autobusų sistema, o tiesiog perbraižomos A juostos.

Lietuvos pėsčiųjų asociacijos vadovas Eduardas Kriščiūnas, dalyvaudamas viešame vadinamojo BRT projekto pristatyme, kritikos projektui negailėjo.

„Šitas projektas yra 70-ieji metai Europoje“, - sakė vilnietis E. Kriščiūnas.

Anot jo, skambiai BRT pavadintas projektas sukėlė per daug lūkesčių. Tačiau pagal tai, koks projektas yra parengtas, tai galima vadinti tiesiog A juostų perbraižymu.

„Viena iš penkių pagrindinių BRT skiriamųjų savybių yra bilietų kontrolės sistemos įrengimas dar įlaipinimo terminaluose“, - sako E. Kriščiūnas.

Taip pat tik autobusams dedikuotos eismo juostos projekte yra numatytos tik mažesnėje dalyje greitiesiems autobusams numatytos trasos - Taikos prospekte nuo Smiltelės gatvės ir Senosios turgavietės. Tačiau pati trasa suprojektuota nuo Jūrininkų pr. per Smiltelės gatvę, vėliau centrinėmis miesto gatvėmis iki Universitetinės ligoninės Liepojos gatvėje.

Greitųjų autobusų eismą Klaipėdoje ribos ir tai, kad beveik visose sankryžose jų trasą kirs bendrojo eismo juostos.

Be to, tikrose BRT trasose keleivių įlaipinimo terminalai projektuojami taip, kad jų peronų lygis būtų toks pat, kaip autobusų grindų, kad būtų galima greitai įlipti neįgaliems žmonėms ar mamoms su vaikiškais vežimėliais. Klaipėdos autobusų keleiviams reikės tenkintis tuo, kad autobusai žemagrindžiai ir slenkstis nėra aukštas.

Reali situacija

Įrengiant greitųjų autobusų trasą Vingio, Smiltelės ir Liepojos gatvėse esama gatvių infrastruktūra bus pertvarkyta taip, kad pirmoji eismo juosta būtų skirta tik autobusams. Autobusų juostos bus atskirtos horizontaliuoju kelio ženklinimu, atitinkamai pakeisti ir kelio ženklai. Praktiškai taip, kaip dabar yra įrengta A juosta Taikos prospekte.

Kad tik Taikos prospekto atkarpa ir tik iš dalies atitiks BRT trasos reikalavimus, sutinka ir VšĮ „Klaipėdos keleivinis transportas“ vadovas Andrius Samuilovas.

Anot jo, projektas parengtas pagal esamą Klaipėdos miesto situaciją ir finansines galimybes.

„Šiuo metu Klaipėdoje veikianti elektroninio bilieto sistema funkcionuoja efektyviai, o ateityje planuojame įdiegti galimybę autobusuose bilietą įsigyti naudojantis mokėjimo kortelėmis“, - planus, kaip atlaisvinti autobusų vairuotojus nuo bilietų pardavimo, atskleidžia A. Samuilovas.

Anot jo, autobusų judėjimo greičiui projektuojamoje trasoje įtakos turės ir diegiama šviesoforinė koordinuoto eismo reguliavimo sistema. Ji pirmenybę teiks autobusams.

Pradiniame etape pačiame Taikos prospekte greitųjų autobusų eismui trukdys ir žiedas su Baltijos prospektu, kuriame autobusai įsilies į bendrą automobilių srautą. Ateityje šis žiedas turėtų būti pertvarkomas į dviejų lygių sankryžą. Taip pat perspektyvoje planuojama rekonstrukcija ties Taikos prospekto jungtimi su Debreceno ir Naikupės gatvėmis.

RIBOJIMAI. Įdiegus greitųjų autobusų trasą dalyje Herkaus Manto gatvės automobilių eismas bus apribotas, o Tiltų g. - uždraustas.

Brangi studija

Klaipėdos senamiesčio seniūnaitis Renaldas Kulikauskas atkreipė dėmesį, kad autobusų trasos įrengimas neišspręs vibracijos problemos, dėl ko kenčia Tiltų g. gyventojai.

„Galimybių studijoje buvo siūloma keisti Tiltų gatvės pagrindo “sumuštinį„, - kad vykdant projektą neatsižvelgiama į UAB “Civitta" parengtą studiją, primena R. Kulikauskas. Jis taip pat kelia klausimą, ar ilgai autobusų eismą atlaikys istorinis Biržos tiltas.

Beje, „Civittos“ prieš porą metų parengta studija ir tapo pagrindu šiuo metu rengiamam projektui. Būtent ši studija ir didžiulė jos kaina sukėlė nepamatuotų lūkesčių dėl Klaipėdos viešojo transporto sistemos ateities.

Beveik pusę milijono eurų kainavusi studija nagrinėjo net metro įrengimo Klaipėdoje galimybes.

Galiausiai studijos rengėjai atmetė ir tramvajaus įrengimo variantą, ir estakadinių BRT trasų įrengimą. Buvo pasirinktas pigiausias BRT trasos variantas, skaičiuojant, kad didelė pinigų dalis bus skirta ne tiek pačiai trasai, kiek naujiems elektra varomiems autobusams įsigyti.

„Kas Klaipėdoje jau buvo padaryta prieš penkiasdešimt metų, dabar tik perdažoma ir paliekama dar penkiasdešimčiai metų“, - teigia R. Kulikauskas ir priduria, kad įgyvendindama projektą Klaipėda prarado galimybę iš esmės pakeisti savo viešojo transporto sistemą.

Kad vykdant šį projektą per visą miestą nusidriekusioje keliolikos kilometrų trasoje neatsiranda nė viena papildoma eismo juosta, patvirtina ir projektą rengiančios UAB „Transporto infrastruktūros projektai“ vadovas Nerijus Jakulis.

Anot jo, pagal Savivaldybės suformuotą užduotį rengiamas projektas atlikti tiesiog paprastą remontą, kuriam formaliai net viešinimo procedūros nereikalingos.

Kainos neišduoda

Projekto rengėjai preliminariai yra apskaičiavę ir lėšų poreikį šiam projektui įgyvendinti. Klaipėdos savivaldybės Transporto skyriaus vedėjas Rimantas Mockus sako, kad skaičiavimus reikia patikslinti, ir žadėjo kainą pateikti maždaug po mėnesio. Kartu su autobusų linijų pertvarkymu bus vykdomas ir kitas projektas - vadinamasis žaliosios bangos diegimas Taikos prospekte.

E. Kriščiūnas sako, kad pats projektas yra padarytas su klaidomis ir Savivaldybei net turėjo būti gėda jį teikti svarstyti viešai. Kai kurias klaidas pripažįsta ir patys projekto rengėjai ir žada jas pataisyti, taip pat dar visą šią savaitę laukia klausimų ir pasiūlymų.

Tačiau „Transporto infrastruktūros projektų“ atstovai stebisi, kad projekto kritikai tik paskutiniu metu prisijungia prie jo aptarimo ir dažnai teikia pastabas net neįsigilinę į situaciją. Viešajame svarstyme nedalyvavo ir nė vienas Klaipėdos miesto tarybos narys, nors galiausiai jų balsai lems šio projekto eigą ir įgyvendinimą.

Nors formaliai greitųjų autobusų linijos projekto svarstymas baigtas jau šią savaitę, tačiau akivaizdu, kad tolimesnės diskusijos vyks Savivaldybės komitetuose.

„Jei šiam projektui planuojama gauti finansavimą ir iš ES fondų lėšų, skirtų darnaus judumo programoms, tai prioritetas turėtų būti teikiamas pirmiausia pėstiesiems ir dviratininkams, ir tik vėliau viešajam transportui“, - mato grėsmių, kad parengtas projektas kai kuriose trasos vietose pablogins situaciją pėstiesiems, E. Kriščiūnas.

Klaipėdos savivaldybė laikosi pozicijos, kad greitųjų autobusų trasa turėtų paskatinti žmones persėsti iš automobilių į autobusus. Planuojama, kad BRT pavadintas projektas Klaipėdoje bus įgyvendintas iki 2024 metų pabaigos.

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder