Jau tapo tradicija, kad KKKC Parodų rūmuose paskutinieji du metų mėnesiai skiriami fotografijos menui. Šiais metais Lietuvos fotomeno sąjungos Klaipėdos skyriaus organizuojama Fotografijos šventė vyksta septintą kartą.
„Šiais metais Fotografijos šventėje pagrindinį dėmesį skiriame Ukrainos menui ir kultūrai. Taip išreiškiame paramą ir palaikymą ukrainiečiams fotomenininkams, su kuriais bičiuliaujamės ir bendradarbiaujame, keičiamės parodomis jau šešerius metus“, - sakė Lietuvos fotomenininkų sąjungos Klaipėdos skyriaus pirmininkas Darius Vaičekauskas.
Fotografijos šventės atidarymas prasidės 17.30 val. pristatant išskirtines parodas: Mirono Zowniro (Vokietija) fotografijų parodą „Outlaw“, Aleksandro Čekmeniovo (Ukraina) fotografijų parodą „Lelijos“, Sergejaus Solonskio (Ukraina) fotografijų parodą „Nuojautų savęs veidai“, Klaipėdos fotografijos rezidencijos ukrainiečių kūrėjų parodą „Zefyras. Permainų vėjas“, Ukrainos fotografų parodą „Karinis amuletas“ ir virtualioje erdvėje pristatomą Virgilijaus Skuodo fotografijų parodą „Paskirstymo punktas“.
Atvyksta legendinių V. Zelenskio fotoportretų kūrėjas
Po parodos atidarymo 18:20 šventės organizatoriai kviečia į susitikimą su A. Čekmeniovu, kurio metu fotomenininkas pristatys savo naujausią fotografijų seriją „Kyjivo piliečiai“.
Ši fotografijų serija menininką išgarsino visame pasaulyje. Jo sukurti garsieji Volodomyro Zelenskio, jo žmonos ir kiti serijos „Kyjivo piliečiai“ fotoportretai buvo publikuoti „Time“ žurnalo viršeliuose, „The New York Times“ laikraštyje ir kituose leidiniuose.
Fotografijos šventėje A. Čekmeniovas pristato kitą savo fotografijų parodą „Lelijos“, kuri buvo sukurta Ovručio kaimo (Žitomiro apskritis Ukrainos šiaurėje) psichiatrinėje ligoninėje.
Į šią ligoninę A. Čekmeniovas pateko 1999 metais, lydėdamas užsienio kolegą žurnalistą. Iš pradžių įprastai fotografuodamas ligoninės pacientų ir medicinos personalo gyvenimo sąlygas, menininkas pajuto, kad šis nevisiškai veikia.
„Ruošdamasis fotografuoti, staiga ant šaldytuvo pastebėjau ryškiai geltonų dirbtinių lelijų puokštę. Tada supratau, kokia turi būti serija. <...> Sodinau pacientus po vieną prie lango, daviau jiems tas dirbtines lelijas ir prašiau šypsotis“, - pasakojo apie fotoserijos „Lelijos“ sukūrimo aplinkybes.
Įdomu, kad fotografijose nematyti ligos požymių - tik keliuose kadruose matomi žmonės baltais chalatais išduoda, kad portretuose yra pacientai.
Statiškos pozos, švelnus, be dramatiško kontrasto apšvietimas, pasikartojantis naivus atributas kompozicijoms suteikia kone evangelines konotacijas (nejučia prisidėjusias prie biblinio lelijos, kaip tyrumo ir palaiminimo įsikūnijimo, simboliškumo).
Fotografo noras parodyti ne ligotų, palūžusių, su psichikos sutrikimais susidūrusių žmonių prigimtį, o visiems suprantamas universalias emocijas bei dėmesio poreikį, suteikia „Lelijoms“ ypatingą humanistinį užtaisą.
Radikalios fotografijos poetas
Fotografijos šventės atidaryme taip pat dalyvaus dar vienas žymus fotomenininkas, ukrainietiškų šaknų turintis, tačiau Vokietijoje gyvenantis Mironas Zowniras. Jo paroda „Outlaw“, pasak D. Vaičekausko, yra pagrindinė šiųmetėje Fotografijos šventėje.
Joje eksponuojamos fotografijos, sukurtos Niujorke, Londone, Berlyne, Maskvoje, Kyjive...
„M. Zowniras - aštuntojo dešimtmečio pogrindžio kultūros ikona, įgijęs vieno iš labiausiai bekompromisių šiuolaikinių fotografų reputaciją. Legendinis amerikiečių rašytojas Terry Southernas kažkada Zownirą pavadino “radikalios fotografijos poetu"", - pristatė šventės svečią D. Vaičekauskas.
Anot pašnekovo, M. Zowniro fotografija yra egzistencialistinė, joje autorius daugiausia dėmesio skiria įvairių subkultūrų žmonėms.
Autoriaus subjektas yra autsaideris, individualistas arba nelaimingo likimo žmogus. Skausmingas, neapdorotas ir kartu nuoširdus fotografo požiūris į gyvenimą ir mirtį skurdžių lūšnynuose dažnai peržengia bendras padorumo ir gero skonio ribas ir, atrodo, pažeidžia meno institucijų kuriamus estetikos ir etikos standartus. Todėl įvairių formų cenzūra buvo dažna fotografo karjeros palydovė.
Fotografijos šventės dalyviai Parodų rūmuose turės galimybę susipažinti ne tik su šio autoriaus fotomenu, bet ir su jo kinematografine kūryba - parodoje bus pristatyta keletas trumpametražinių autoriaus filmų.
„Nuojautų savęs veidai“
Personalinę parodą Fotografijos šventėje pristatys ir Sergejus Solonskis, kuris yra vienas iš Charkivo fotografijos mokyklos atstovų.
Studijuodamas chemiją Charkivo valstybiniame universitete, jis lankė universiteto kino klubą ir pamažu susidomėjo fotografija. Po gana ilgų pavienių eksperimentų universiteto fotolaboratorijoje Solonskis pradėjo viešai demonstruoti savo darbus ir iškart sulaukė pripažinimo.
Kai dešimtojo dešimtmečio pabaigoje įsigalėjo skaitmeninė fotografija, Sergejus Solonskis nustojo kurti koliažus, nes jie jam atrodė atgyvenę arba nevertingi. Be to, jis greitai įsisavino grafikos programinę įrangą ir naudojo ją savo jau skaitmeninėse nuotraukose, skirtose tik „Facebook“ draugams.
COVID pandemijos pradžioje Solonskis grįžo prie koliažo, šį kartą skaitmenine forma. Parodoje „Nuojautų savęs veidai“ jis pristato transformuotų autoportretų seriją.
„Karo amuletas“
D. Vaičekausko kuruojamoje grupinėje parodoje pristatomos keturių ukrainiečių fotografų: Sergejaus Melničenko (Sergey Melnitchenko), Andrejaus Lomakino (Andrey Lomakin), Stanislavo Ostrouso (Stanislav Ostrous) ir Aleksejaus Charejaus (Alex Charey) fotografijų serijos, kurias sieja karo Ukrainoje tema.
„Įdomu, kad S. Melničenko, A. Lomakino fotografijos sukurtos dar 2014 m. ir jose akivaizdžiai matyti, jog menininkai numatė, kaip gali vystytis įvykiai Ukrainoje. Jų užfiksuoti vaizdai po Euromaidano įvykių, po Krymo okupacijos koreliuoja su dabarties įvykiais“, - pasakojo D. Vaičekauskas.
S. Melničenko fotografijų serijoje „Karinis komisariatas“ atskleidžiama paprastų vaikinų, kviečiamų į kariuomenę, o tai yra - į karą, istorija.
A. Lomakinas savo fotografijos projekte „Amuletas“, kurtame 2015 m., po Rusijos invazijos į Krymą bei Rytų Ukrainą, nagrinėja ukrainiečių ginklavimosi temą.
Tuo metu apie savo seriją autorius rašė: „Šiuo metu ginklas yra įprastas daiktas ukrainiečių rankose. Tačiau dar pernai nė vienas iš tų, kurie dabar nusipirko šautuvus, negalėjo įsivaizduoti, kad savo namuose turės šaunamąjį ginklą. Dabar jie visi palaiko prekybą ginklais ir teisėtai juos naudoja savigynai.“
„Šiurpu suvokti, kad daugelio šio autoriaus nuotraukose užfiksuotų namų, o gal ir žmonių, jau nebėra, nes jie buvo subombarduoti“, - komentavo parodą kuratorius.
A. Charejus, tik prasidėjus karui Ukrainoje, užsirašė į Kyjivo teritorinės gynybos gretas. Pirmomis karo dienomis laukė paskirstymo ir buvo apmokytas elgtis su ginklais bei suteikti pirmąją pagalbą.
Dalyvavo organizuojant patikros punktus vienoje iš pagrindinių Kyjivo gynybos sričių. Kardinaliai pasikeitus gyvenimui, sudėtingose ir pavojingose situacijose jis fotografuoja. Fotografuoja aplinką, karo baisumus, jį supančius žmones bei ginklo brolius.
Kiek leidžia dabartinė situacija, Aleksejus rodo ir savo naujausią fotografijų seriją „Asmeninis Vergilijus“.
Rezidencijos kūrėjų paroda "
Lietuvos fotomenininkų sąjungos Klaipėdos skyrius, nuo 2019 metų vykdantis fotografijos rezidencijų programą, šiais metais priėmė fotografes iš Ukrainos: Olia Koval, Julija Galeta ir Olesia Saienko. Jų parodoje „Zefyras.
Permainų vėjas“ pristatomi fotografių kūrybos rezultatai, kuriuose išreiškiamos dabartinės situacijos Ukrainoje refleksijos, asmeninės skaudžių patirčių interpretacijos.
Tiesiogiai iš Charkivo
2019 m. pradžioje Lietuvos fotomenininkų sąjungos Klaipėdos skyrius Charkive organizavo Klaipėdos fotografų parodas. Jos buvo pristatytos šiuolaikinio meno centre „Yermilov Center“ bei galerijoje „Come In“.
Šio vizito metu fotografas Virgilijus Skuodas turėjo galimybę susitikti su Ukrainos kariais savanoriais. Virtualioje parodoje pristatoma serija fotografijų, kuriose autorius užfiksavo Ukrainos antiteroristinės operacijos (ATO) savanorių karių paskirstymo punktą Charkive.
Šią parodą galima aplankyti internete adresu: https://photoklaipeda.lt/vt/vskuodas/.
Rašyti komentarą