Augalinio sausio iššūkis: kaip parduotuvėje atpažinti augalinius produktus

Šiemet augalinio sausio mėnesio iššūkio dalyvių bendruomenė Lietuvoje – kaip niekad didelė ir išradinga. Tačiau ne visada yra lengva atskirti, kokie parduotuvėje randami produktai yra augalinės, o kokie – gyvūninės kilmės. 

Kaip tą padaryti lengviau, pasakoja visuotinių mitybos pokyčių siekianti organizacija „Gyvi gali“ ir prekybos tinklas „Lidl“.

Šiemet jau dešimtą kartą vykstantis augalinio sausio iššūkis kviečia visuomenę prisidėti prie aplinkos saugojimo, gyvūnų gerovės ir sveikesnio gyvenimo būdo. Prisijungdami prie iššūkio – pasaulyje geriau žinomo, kaip „Veganuary“, o „Lidl“ dar vadinamo „Augalausiu“ – dalyviai pasiryžta metus pradėti mėnesį vartodami tik augalinės kilmės maistą.

„Susidomėjimas augaline mityba kasmet tik auga, o iššūkio dalyvių ryžtas neblėsta ir likus savaitei iki jo pabaigos. Jeigu anksčiau tekdavo girdėti, kad dalyviai jaučia didelį alternatyvių produktų trūkumą ir dėl to augalinius skonius dažniausiai išbando tik patys gamindami namuose, situacija po truputį keičiasi.

Lyginant su ankstesnių metų patirtimi, dėl augančios augalinių produktų pasiūlos kasmet laikytis iššūkio tampa vis lengviau“, – pasakoja Meda Šermukšnė, visuotinių mitybos pokyčių siekiančios organizacijos „Gyvi gali“ vadovė. 

Kaip atrasti augalinius produktus?

Kaip absoliučius augalinio sausio iššūkio dalyvių užkandžių favoritus M. Šermukšnė išskiria šviežius vaisius, daržoves, kruopas ir riešutus. Kita vertus, norėdami paįvairinti savo kasdienės mitybos racioną jau paruoštais patiekalais ar ieškodami jiems paruošti reikalingų ingredientų, augalinio kelio pradžioje dalyviai turi skirti šiek tiek daugiau laiko.

„Tik iššūkiui prasidėjus į parduotuvę užsukę dalyviai joje neretai praleidžia daugiau laiko nei mėnesiui įsibėgėjus. Valgant tik augalinį maistą, kartais reikia ne tik ieškoti, kuriose lentynose sudėti atitinkami produktai, bet ir atidžiai skaityti jų sudėtis, ypač jeigu tai naujas, dar neišbandytas gaminys.

Maisto gamybos pramonėje naudojama nemažai ingredientų, kurie iš pirmo žvilgsnio gali neatrodyti kaip gyvūninės kilmės, tačiau tokie vis dėlto yra. Tarp jų  –  želatina, laktozė, medus, karminas, įvairūs pieno ir pieno išrūgų milteliai, kazeinas ir pan.“, – pasakoja „Gyvi gali“ vadovė.

Vėliau įvairių mitybos apribojimų besilaikantiems žmonėms apsipirkimas nebekelia didelių nepatogumų, o atpažinti netinkamus ingredientus tampa nesudėtinga. Nepaisant to, su augaline mityba dar gerai nesusipažinusiems žmonėms nerimą gali kelti ir užrašas, kad produkte „gali būti tam tikrų pėdsakų“. 

„Pamačius tokį užrašą nereikia išsigąsti, mat jis nereiškia, kad produktas yra gyvūninės kilmės. Tokie užrašai skirti alergiškiems žmonėms, kurie turi atkreipti dėmesį, kad produktas buvo gaminamas tose pačiose patalpose, kaip ir gyvūniniai gaminiai.

Remiantis tokiu pačiu principu, dalis gyvūninės kilmės ingredientų produktų etiketėse būna paryškinti, kad juos būtų lengviau pastebėti“, – teigia M. Šermukšnė.

Specialus augalinių produktų ženklinimas

Padedant vartotojams apsipirkti greičiau ir paprasčiau, daugelis augalinės kilmės produktų pasaulyje ir Europoje pradėti žymėti specialiais ženklais bei užrašais „vegan“ ar „plant-based“.

„Dalis mūsų parduotuvėse parduodamų augalinių produktų taip pat žymimi tarptautiniu „V-label“ simboliu. Rinkdamiesi tokiu būdu pažymėtus produktus pirkėjai gali būti tikri, kad gaminyje nėra jokių gyvūninės kilmės ingredientų“, – pažymi Rasa Didjurgytė, „Lidl Lietuva“ socialinės atsakomybės konsultantė.

Nuolatiniame „Lidl“ parduotuvių asortimente galima rasti įvairių „Vemondo“ prekės ženklo augalinių produktų: tofu, avinžirnių užtepėlių, ekologiškų augalinių gėrimų, augalinių „mėsainių“ ir kt.

O nuo pirmadienio, sausio 23 d., visą savaitę „Lidl“ parduotuvėse pirkėjų lauks platesnis tokių produktų pasirinkimas. Jame – „Vemondo“ daržovių paplotėliai džiūvėsėliuose, augalinė pica ir valgomieji ledai, daržovėmis įdaryti virtiniai, „Chef select“ avinžirnių užtepėlės ir įvairių rūšių fermentuoti kokosų desertai.

Nuo sausio 23 d. „Lidl“ pirkėjai gali paįvairinti savo augalinę mitybą ir įvairiais ekologiškais produktais, pavyzdžiui, ekologiškomis šaldytomis uogomis, žirneliais ir šparaginėmis pupelėmis, taip pat bolivine balanda, klevų ar agavų sirupu.

Aplinkos apsaugai neabejingi žmonės gali būti tikri, kad šie produktai yra auginami tvariau – nenaudojant mineralinių trąšų, sintetinių pesticidų ir laikantis kitų griežtų reikalavimų. 

R. Didjurgytė priduria, kad nuo šiol „Lidl“ parduotuvių kepyklose yra kepami ir veganiški kibinai su sojų faršo, pievagrybių ir daržovių įdaru. 

„Kibinai – vienas populiariausių mūsų kepyklos produktų, tad džiugu, kad nuo šiol šiuo produktu galės mėgautis ir tie mūsų pirkėjai, kurie seka augalinės mitybos principais. Kadangi tiek aš, tiek dalis mano kolegų taip pat dalyvaujame augalinio sausio iššūkyje, jau esame jį išbandę ir tikrai rekomenduojame tiek veganams, tiek visavalgiams“, – sako R. Didjurgytė.

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder