Ir studentui, ir prezidentui: kaip „Converse” sportbačiai tapo universaliausia avalyne pasaulyje
Po kelių metų kompanija nusitaikė į sporto rinką – pradėjo gaminti batus tenisui, futbolui ir tinkliniui, o 1917 buvo sukurti legendiniai „Converse All Star” bateliai, skirti krepšiniui.
Charles Taylor – pirmasis „Converse” ambasadorius ir influenceris
XIX amžiaus pradžioje batai nebuvo laikomi stiliaus detale, todėl didelio dėmesio nesulaukdavo. Tačiau „Converse“ sportbačiai su guminiu padu ir tvirtai laikančia stora medvilne tapo populiarūs aukščiausio lygio sporto šakose dėl savo stiprumo ir lengvumo.
Vis dėl to, „Converse All Star” modelis didžiausio populiarumo sulaukė vieno talentingo jaunuolio dėka. Charles „Chuck“ Taylor buvo pusiau profesionalus krepšininkas, tuo pačiu metu dirbantis „Converse All-Stars“ krepšinio komandos vadybininku.
Charizmatiškas jaunuolis pasižymėjo ne tik dideliu išmanymu krepšinio industrijoje, prisidėjo prie krepšiniui skirtų „Converse“ sportbačių patobulinimo, tačiau taip pat buvo ir talentingas pardavėjas bei puikiai mokėjo megzti pažintis. Chuck‘as buvo mėgiamas ir laukiamas visų pažįstamų krepšinio trenerių, kurie su juo konsultuodavosi ir dėl trenerių paieškos, ir dėl krepšinio batų.
Chuck‘as Taylor‘as važinėjo po Amerikos krepšinio mokyklas, stovyklas ir konferencijas, dideliame baltame kadilake vežiodamas krūvą „Converse All Star“ batelių. Toks išskirtinis įvaizdis tais laikais prilygo įtakingiausiems šiuolaikiniams socialinių medijų influenceriams. Chuck‘as palikdavo įspūdį visiems sutiktiems.
Chuck‘as Tayloras tapo vienas svarbiausių ir įtakingiausių asmenų „Converse“ kompanijoje rinkodaros ir vystymo srityse, tad 1932 metais kompanija nusprendė „Converse All Star“ pavadinti jo garbei: „Chuck Taylor All Star“. Ant logotipo, kuris sutvirtina batelio aulą, taip pat buvo pridėtas Chuck‘o parašas, dar labiau personalizuodamas jo išpopuliarintus batelius.
Chuck‘as Tayloras sukūrė legendinį baltų batelių su raudona ir mėlyna juostele dizainą. 1936-aisiais apsiavę šiuos batelius amerikiečių krepšininkai parsivežė auksą iš Olimpinių vasaros žaidynių Berlyne. Krepšinis tais metais pirmą kartą buvo įtrauktas į Olimpines žaidynes.
Patriotinis sportbačių dizainas – baltos, raudonos ir mėlynos spalvų kombinacija, taip pat tapo ir Jungtinių Valstijų kariuomenės pasirinkimu. Klasikiniai bateliai tapo oficialia karių treniruočių avalyne – jie buvo daug lengvesni ir patogesni nei sunkūs kareiviški batai.
Amerikietiški „Converse“ sėkmes kalneliai
Auksinis „Converse” populiarumo laikotarpis tęsėsi apie dvidešimtmetį: nuo 1940-ųjų iki 1960-ųjų. Bateliai tapo populiariausias sportininkų pasirinkimas. Kokybiškų, iš tikros odos ar tvirtos drobės pasiūtų „Converse“ kaina buvo palyginti nedidelė – pora kainavo $19.95.
Savo populiarumo piko metu „Converse“ kompanija kontroliavo 80 proc. visos Jungtinių Amerikos Valstijų sportinių batelių rinkos. Tuomet buvo sukurti ir klasika tapę juodai balti „Converse All Star“ sportbačiai, ir oksfordo stiliaus sportbačių versija be auliuko, taip pat kompanija pradėjo gaminti įvairių kitų spalvų sportbačius.
Tačiau 1970-aisiais išpopuliarėjo bėgimas, kuriuo pradėjo užsiiminėti ne tik atletai. Šiai sporto šakai batelius pradėjo siūlyti tuo metu pažangiomis technologijomis pasižyminčios kompanijos, tokios kaip „Nike”, „adidas” ir „Puma”.
Šie sporto prekiniai ženklai taip pat pasiūlė naujus batelius ir krepšiniui bei kitoms sporto šakoms, kuriose tvirtą poziciją iki to laiko sėkmingai užėmė „Converse” kedai. Pastarieji pasižymėjo plokščiu padu, o naujieji sporto prekių ženklai į rinką įvedė sportinę avalynę su pagalvėlėmis, paminkštinimais ir tvirtu padu. „Converse“ pradėjo pralaiminėti savo lyderio pozicijas tam tikrose sporto srityse. Prie to prisidėjo ir žymiojo „Converse“ ambasadoriaus Chuck‘o Taylor‘o mirtis 1968-aisiais.
„Converse“ kryžkelė: bankrotas arba naujas identitetas
„Converse” trumpą atgimimą suteikė 1980-aisiais ir 1990-aisiais gyvavęs „grunge” stilius. Tokios muzikos žvaigždės kaip grupės „Nirvana” vokalistas Kurt’as Cobain’as arba pankrokeriai „The Sex Pistols” avėjo „Chuck Taylor All Star”, tačiau nežinojo, kas toks buvo Chuck’as Taylor‘as. Paprasto, klasikinio dizaino, pigūs, ilgai tarnaujantys ir patogūs „Converse” sportbačiai „grunge” jaunimui tapo puikia atsvara ryškiems ir blizgantiems 80-ųjų apdarams.
Vis dėl to, artėjant naujam tūkstantmečiui „Converse” įtaka sparčiai mažėjo, tad 2001 metais kompanija pateikė prašymą bankrotui. Pačiame žemiausiame kompanijos gyvavimo taške gelbėjimo ratą jai ištiesė konkurentai – „Nike“ korporacija pasiūlė įgyvendinti naują strategiją. Jos ašimi tapo kūrybinės „Converse“ kolaboracijos su aukštosios mados ženklais: „Gyvenchy“, „Missoni“ ar „Maison Martin Margiela“. Bendri projektai paisteisino – „Converse“ pradėjo atsikovoti ne tik vietą po saule, bet ir populiarumą.
2003-iaisiais „Converse“ draugais tapusi kompanija „Nike“ nupirko legendinius sportbačių gamintojus už 300 milijonų dolerių, taip išgelbėdami juos nuo bankroto likimo ir didžiulių skolų. Tačiau jaunasis ir madingas „brolis“ neužgožė vyresnėlio – „Converse“ išlaikė savo klasikinę išvaizdą, o taip pat pratęsė bendradarbiavimą su menininkais ir žymiais dizaineriais.
Ant klasikinių sportbačių savo išskirtinius raštus ar dizaino stilistiką pritaikė tokie dizaineriai kaip Missoni ir Rei Kawakubo. Pastarojo sukurti sportbačiai su už pado pasislėpusia širdele didelėmis akimis iki šiol leidžiami kelis kartus per metus ir sulaukė didelio populiarumo tarp merginų ir moterų.
„Converse“ sportbačiai taip pat tapo brangiausiai pasaulyje kada nors parduota avalynės pora. Tai buvo kolaboracijos su menininku Nate Lowman rezultatas. Dailininkas piešė ant žymiųjų batelių ranka, šis procesas užtruko 180 valandų. Jo pastangos virto tikru meno kūriniu, kuris buvo parduotas už 25 tūkstančius eurų.
Žingsnis po žingsnio „Converse“ sportbačiai tapo neformalų, kūrybiškų ir drąsių žmonių pasirinkimu. Legendinius „Converse All Stars“ batus žvaigždės renkasi žingsniuoti raudonuoju kilimu, o išradingi jaunavedžiai avi sportbačius per savo vestuvių ceremoniją.
Klasikinius sportbačius prie savo skirtingų stilių priderina tokios žvaigždės kaip Drake, Kanye West ar aktorės Kristen Stewart bei Mila Kunis. Sportbačiai tapo klasika visoms kartoms – juos avint galima pamatyti ir aktorę Sarah Jessica Parker ar Millie Bobby Brown.
„Converse“ sportbačiai tapo jungiamąja grandimi net tarp, rodos, didelę atskirtį turinčių visuomenės sluoksnių: į neformalų vizitą „Converse“ sportbačius renkasi Michelle Obama, kai tuo tarpu tokius pat sportbačius avi ir studentai visame pasaulyje.
Startavę krepšinio industrijoje, vėliau išgyvenę populiarumo kritimą ir verslo turbulenciją, „Converse“ sportbačiai atlaikė visus išbandymus. Šiandien jie ne tik panko, roko, grunge‘o atstovų pasirinkimas, bet ir šiuolaikinių mados sekėjų apavas, juos renkasi politikai bei karališkųjų šeimų atstovai.
„Converse“ sportbačių karjera kine
Ikoniškos išvaizdos medvilniniams sportbačiams guminiu padu tapus amerikiečių laisvalaikio avalynės klasika, „Converse“ kedai tapo matomi ir didžiuosiuose ekranuose. Klasikiniai juodi odiniai „Chuck Taylor All Star“ pasirodė filme „Aš robotas“, kuriame aktoriaus Will‘o Smith‘o herojus, gyvenantis 2035-aisiais, avi sportbačius kaip retro klasiką.
Legendiniame „Rokyje” Silvesteris Stalone apšilimą darė būtent su „Converse” sportbačiais. Bateliais avėjo ir maištininkai filme „Pusryčių klubas”, o taip pat ir vaikai kultiniame seriale „Keisti dalykai”. „Converse” taip pat buvo ir žymiausio pasaulio burtininko – Hario Poterio apavas.
Kiekvienas, norintis pasijusti tarsi legendinio filmo herojus – gali tai padaryti apsiavęs klasikinių „Converse“ sportbačių porą. Daugybę jų modelių, o kartu ir žymiuosius „Chuck Taylor All Stars“, galite rasti SIL.lt elektroninėje parduotuvėje.
Rašyti komentarą