Mokymuisi smegenų nereikia: nustatyta, kad medūzos turi galingų pažintinių gebėjimų

Mokymuisi smegenų nereikia: nustatyta, kad medūzos turi galingų pažintinių gebėjimų

(2)

Ateityje galėsime mokymo procese orientuotis į medūzas, neturinčias smegenų ir centrinės nervų sistemos, tačiau sugebančias mokytis asmeninės patirties dėka. O gal tai vis tik geriau, nei pasiduoti propagandai, kam smegenys irgi nereikalingos?

 

Mokslininkai atliko keletą eksperimentų ir įrodė, kad medūzos geba greitai mokytis, nors neturi centrinės nervų sistemos (CNS). Taigi tyrimas įrodo, kad CNS arba smegenys nėra būtina mokymosi sąlyga. Šios išvados svarbios tiek fundamentiniams tyrimams, tiek praktiniam taikymui, pavyzdžiui, robotikoje.

Australijos mokslininkų eksperimentai rėmėsi akademiko Pavlovo, kuris mokė šunis susieti vieną dirgiklį su kitu, eksperimentais.

Dabar gebėjimas asociatyviai mokytis atrastas medūzose, kurios, pasirodo, gali mokytis iš savo patirties, rašo „Nature” leidinys. „Šis atradimas labai svarbus, nes jis įrodo, kad asociatyviniam mokymuisi nereikalinga centrinė nervų sistema”, – tvirtina tyrimo bendraautorė Pamela Lyon.

Iš pradžių mokslininkai bandė išmokyti medūzas susieti ryškią šviesą su elektros šoku, tačiau šių dirgiklių jų natūralioje aplinkoje nėra, todėl komanda netrukus perėjo prie maisto gavimo proceso imitavimo.

„Tripedalia Cysophora” medūzos buvo patalpintos cilindruose su juodai baltomis arba pilkai baltomis vertikaliomis juostomis, kurios atrodė kaip augalo šaknys (medūzos minta vėžiagyviais) skaidriame arba drumstame vandenyje.

Paaiškėjo, kad „drumstame vandenyje” medūzos atsitrenkdavo į cilindro sieneles dėl to, kad regos sistema neaiškiai atpažindavo kliūtis, tačiau po kelių minučių jos išmoko greitai koreguoti savo elgesį, jei vėl priplaukdavo arti cilindro sienelės. Tolesni stebėjimai patvirtino nervų elektrinį aktyvumą, kai regos sistema apdorojo regos signalą, taip pat po imituoto smūgio į cilindro sienelę.

Dabar mokslininkai nori išsiaiškinti, kiek ilgai medūzos išlaiko šią patirtį. Šie tyrimai padės suprasti evoliucines mokymosi ištakas, taip pat panaudoti žinias praktiniams tikslams.

Pavyzdžiui, integruoti šį mechanizmą į nebiologines sistemas, kad robotai galėtų išmokti atpažinti modelius. infa.lt: kai kuriems žmonės tokie apmokymai irgi labai praverstų. Net be tyrimų akivaizdu, jog nekurie individai vadovaujasi emocijomis ir asociacijomis, o ne mąstymo procesu.

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder