Nauji mokslo metai: psichologė įvardino, ką daryti, kad jų pradžia būtų sklandi
Besirenkant reikiamas priemones ekspertai pataria pasirūpinti ne tik kuprinės turiniu, kuris gali būti ir draugiškesnis aplinkai, bet ir moksleivių emocine sveikata.
Pasak daugiau nei 12 metų su vaikais ir paaugliais dirbančios psichologės Sonatos Vizgaudienės, rudenį prasidedantys mokslo metai įneša nemažai pokyčių tiek vaikų, tiek jų tėvų ar globėjų kasdienėje rutinoje.
Naujas etapas tampa dar reikšmingesnis, jei namuose yra pirmokas. Artėjantys pokyčiai, o su jais ir užgriūvančios atsakomybės yra natūrali priežastis nerimauti tiek vieniems, tiek kitiems, tačiau keli paprasti veiksmai ir dėmesys gali padėti šiuos nepageidaujamus reiškinius sumažinti.
Ruoštis pradėti iš anksto
„Dažnai pastebiu, kad labiausiai nerimauja ne vaikai, o jų tėvai ar globėjai. Suprantama, ypač jei tai yra pirma klasė, nauji mokslo metai yra labai didelis įvykis visai šeimai – prasideda naujas etapas, dėl kurio keičiasi ir įprasta šeimos rutina bei dienotvarkė, atsiranda naujų atsakomybių.
Jei suaugusieji nerimauja per daug, šį nerimą greitai perima ir vaikai, dėl ko mokyklos laukimo, taip pat ir jos lankymo pradžia gali būti emociškai sunkesnė“, – pasakoja S. Vizgaudienė.
Tėvų ar globėjų nerimą gali padėti sumažinti anksčiau pradėtas pasirengimas mokyklai – tiek pasirūpinimas reikiamomis kanceliarijos priemonėmis ar mokytis skirtos vietos sukūrimas namuose, tiek naujos dienotvarkės, rutinos apgalvojimas.
Pasak S. Vizgaudienės, nors dėmesio reikia visiems, tėvai ir globėjai turėtų būti itin dėmesingi jautresniems vaikams – jiems bet koks pasikeitimas yra didelis iššūkis, tad jam dar svarbiau pasiruošti iš anksto.
„Su vaiku apie mokyklą kalbėkite pozityviai, tačiau nekurkite nerealių lūkesčių, pavyzdžiui, kad ten viskas bus tik labai gerai. Vaiką padrąsinkite, kad į mokyklą eina jo visi bendraamžiai, draugai, kad tai yra natūralus etapas, tačiau pasakykite ir tai, kad ne viskas mokykloje gali patikti.
Tik nereikėtų to akcentuoti, kad vaikas nesusidarytų išankstinės nuostatos, jog kažkas nepatiks“, – pataria psichologė.
Įtraukti vaikus į procesą
Bene paprasčiausias būdas pratinti vaikus prie laukiančio naujo etapo ar paskatinti jų norą eiti į mokyklą – kuo labiau juos įtraukti į pasirengimo etapą. Pastarasis neįsivaizduojamas be apsipirkimo, tad psichologė S. Vizgaudienė primygtinai pataria leisti vaikams išsirinkti mokyklinius reikmenis.
„Kaip tai sumaniai padaryti – būdų yra nemažai. Jei renkatės didesnį pirkinį, pavyzdžiui, kuprinę, kur svarbu ne tik grožis, pasiūlykite vaikui kelis jūsų atrinktus variantus, bet galutinis žodis, kurią pasirinkti, lai būna vaiko.
Leiskite vaikui pačiam išsirinkti mokyklines priemones. Jis be tik bus laimingesnis, bet ir jausis tvirčiau naujoje aplinkoje, nes turės kažką savo – tai, kas jam išties patinka.
Ši taisyklė galioja ir dedant priemones į kuprinę – reikėtų, kad tai darytų pats vaikas, o tėvų ar globėjų pareiga tik patikrinti, ar vaikas kažko nepamiršo“, – sako ji.
Kad pirmomis dienomis mokykloje būtų drąsiau, jaunesni vaikai kuprinėje gali neštis ir mielą smulkmenėlę ar nedidelį žaislą. Asmeniniai daiktai padeda nusiraminti.
„Jei matote, kad vaikas artėjant mokslo metams ar jiems prasidėjus tampa labiau užsidaręs, liūdnesnis, reikėtų jį paskatinti išsikalbėti ir išklausyti.
Didelė klaida būtų nuneigti vaiko jausmus ar nekreipti į juos dėmesio. Tokiu atveju vaikas tik dar labiau užsidarys. Tėvų ir globėjų pareiga padėti vaikui emociškai susitaikyti su nauju etapu“, – pažymi S. Vizgaudienė.
Pirkinių sąraše – ir tvarūs pasirinkimai
Ruošiantis mokyklai reikėtų pagalvoti apie sprendimus, kurie būtų draugiškesni aplinkai ir nuo mažumės ugdytų vaikų sąmoningumą. Tarp populiariausių ir patogiausių tvaresnių prekių, kurie turėtų atsirasti pirkinių sąrašuose, įvardijamos patogios daugkartinio naudojimo pietų dėžutės, gertuvės, medžiaginiai krepšiai sportiniai aprangai.
Be to, tiek šios priemonės, tiek ir įvairios mokymosi procese naudojamos kanceliarijos priemonės gali būti pagamintos ir iš aplinkai draugiškesnių ar perdirbtų medžiagų.
„Akropolis Group“ Rinkodaros ir komunikacijos vadovas Dominykas Mertinas pastebi, kad pirkėjų susidomėjimas tvaresnėmis mokyklai skirtomis priemonėmis kasmet didėja, tad tokių priemonių daugiau atsiranda ir prekybininkų lentynose. Be to, tvaresnis gaminys vis dažniau yra ir ne atsitiktinis, o sąmoningas pirkėjo pasirinkimas.
„Pirkėjams, ypač jaunimui, tvarumo tema yra labai svarbi, todėl savo asortimente turime daug sertifikuotų bei aplinkai draugiškų prekių: kuprinių, sąsiuvinių, kanceliarijos priemonių, net žaidimų. Tikime, kad pirkėjų susidomėjimas tvaresniais pasirinkimais toliau augs, tad atitinkamai planuojame ir savo asortimentą“, – patvirtina knygynų tinklo „Pegasas“ rinkodaros vadovė Greta Kalvaitytė.
Pasak jos, atsižvelgiant į besikeičiančius pirkėjų poreikius, mokyklinių priemonių gamintojai taip pat stengiasi pristatyti naujas kolekcijas ar produktus, kurių gamybai sunaudojama mažiau plastiko, dažniau naudojamos perdirbtos medžiagos.
Šių metų asortimente tokių prekių išties gausu. Pavyzdžiui, jau galima įsigyti kuprinių, pagamintų iš perdirbtų medžiagų, taip pat sąsiuvinių iš perdirbto popieriaus, pieštukų su miškų išsaugojimu besirūpinančios organizacijos „Forest Stewardship Council“ (FSC) sertifikato ženkliuku, rašiklių iš perdirbto plastiko ir panašiai.
„Akropolis Group“ Rinkodaros ir komunikacijos vadovas D. Mertinas pastebi, kad mokyklai skirtų prekių pirkėjai aktyviau dairytis pradėjo jau rugpjūčio pradžioje, o šiuo metu susidomėjimas itin didelis.
„Prekybos ir pramogų centruose „Akropolis“ Vilniuje, Klaipėdoje ir Šiauliuose visą rugpjūtį veikia mokyklinių reikmenų mugės. Kaip ir kasmet, pas mus lankytojai gali rasti priemonių, reikalingų mokyklai ar studijoms, taip pat gausu ir tvarių, aplinkai draugiškų pasirinkimų. Be to, iki pat rugsėjo 6 d. vykdome žaidimą, kurio metu prekybos centrų pirkėjai gali kasdien laimėti „Apple“ išmanųjį įrenginį“, – sako „Akropolis Group“ Rinkodaros ir komunikacijos vadovas Dominykas Mertinas.
Rašyti komentarą