Reisas į pasaulio kraštą

(3)

Tolimojo plaukiojimo kapitonui Juozui Liepuoniui pastaruoju metu teko vykti į pasaulio kraštą tikrąja šio žodžio prasme. Šį kartą jam ir vėl nepavyko nuplukdyti laivo į Afriką, nes sugedo alkūninis velenas. Negana to, pirmą kartą gyvenime jam teko konfiskuoti tokį kiekį laive rastų narkotikų.

„Žiūriu, indoneziečių įgula laivagalyje rūko vieną cigaretę, leidžia per rankas, ir visi linksmi. Kadangi jie musulmonai, pamaniau, alkoholio tikriausiai negėrė, gal vartoja narkotikus. Priėjau arčiau - saldus kvapas, vadinasi, marihuana. Patirties šioje srityje neturiu, bet buvau skaitęs“, - pasakojo kapitonas J. Liepuonius.

Išvykęs šiemet rugpjūčio pradžioje, namo kapitonas J. Liepuonius grįžo antrą lapkričio savaitę. Pirmiausia jis nuskrido į Prancūzijos Polineziją, kuri yra kitame pasaulio krašte. Nuo Australijos iki jos dar reikia plaukti šešias valandas. Paskui nuvyko į Papua Naująją Gvinėją. Iš Singapūro iki jos reikia skristi 6 valandas. „Atstumai tame pasaulio krašte dideli“, - sako kapitonas.

Prancūzijos Polinezijos Mata uoste J. Liepuonius vertino parduoti skirtą laivą „Akana“. Pasak jo, paprastai savininkai, kai motoresursas artėja į pabaigą arba jeigu reikia remontuoti, tokį laivą parduoda.

Iš Prancūzijos Polinezijos rugpjūčio 10 d. jis atvyko į Papua Naujosios Gvinėjos Port Moresbio uoste stovėjusį giluminių povandeninių darbų laivą „Pacific Surveyor“. Australijos ir Naujosios Zelandijos kompanija, kuri pasamdė Lietuvos kapitoną, paprašė nuplukdyti laivą į Afriką, į Nigerijos Lagoso uostą, kur jis turėjo būti remontuojamas.

Trūko maisto produktų

„Atėjau į laivą “Pacific Surveyor", iš išvaizdos viskas gerai - nudažytas, sutvarkytas. Įgulos nariai - indoneziečiai, kapitono vyr. padėjėjas - australas. Iš viso buvome 9 žmonės. Tokio žmonių skaičiaus pervaryti laivui užtenka. Kompanijos superintendantas, Australijoje gyvenantis kinas, paaiškino, kad laive viskas paruošta ir jis gali rytoj išplaukti. Kadangi esu suvalkietis, nepasitikėjau.

Kapitono vyr. padėjėjui daviau užduotį patikrinti maisto produktus, pats patikrinau visus navigacinius prietaisus. Po kurio laiko ateina vyr. padėjėjas ir sako, kad produktų yra tik kokiai savaitei. Kinas man rodo sąskaitą - išleista daugiau kaip 12 tūkst. dolerių, tikina, kad pripirkta produktų. Nueinu pats patikrinti - produktų mažai, tik daug ryžių", - pasakojo J. Liepuonius.

Kapitonas paprašė superintendanto kino pademonstruoti, kaip veikia navigaciniai prietaisai. Šis kiša diplomą, įrodantį, koks jis kvalifikuotas, o parodyti, kaip veikia prietaisai, taip ir nesugebėjo. Kapitonas apie tai informavo kompaniją. Kai trūkstami maisto produktai buvo nupirkti, laivas „Pacific Surveyor“ išplaukė Mauricijaus Port Luiso uosto kryptimi Lagoso link.

Nutraukė reisą

Laive „Pacific Surveyor“ yra du pagrindiniai amerikietiški varikliai. Išplaukus vienas pradėjo ožiuotis, o už valandos-pusantros ėmė stuksenti.

"Mechanikai pranešė, kad iškilo problemų su varikliu. Aš sustabdžiau jį iš tiltelio avariniu būdu. Reisą nutraukėme ir grįžome į Port Moresbio uosto reidą. Manėme, problemos nedidelės. Kitą dieną laivo mechanikai ir du kompanijos atstovai iš Nigerijos tvirtino, kad gedimas rimtas. Kai prisišvartavome prie krantinės, paaiškėjo, kad sugedęs alkūninis velenas. Laivo savininkai nusprendė keisti pagrindinį variklį.

Kadangi Papua Naujoji Gvinėja iki 1975 metų priklausė Australijai, visi atsiskaitymai vyksta per Australijos bankus. Paaiškėjo, kad bankas sustabdė tą beveik milijono dolerių pervedimą už variklį, nes pinigai buvo nedeklaruoti. Pasirodo, juos bus galima deklaruoti tik po Naujųjų metų. 

Kompanija paprašė manęs pakeisti australą kapitoną kitame laive. „Pacific Surveyor“ prabuvau pusantro mėnesio", - pasakojo J. Liepuonius.

Narkotikus sudegino

Rugsėjo pradžioje, praėjus savaitei po to, kai laivas „Pacific Surveyor“ grįžo į Port Moresbio uostą, kilo įtarimų, kad indoneziečiai turi narkotikų. Laive buvo atlikta krata. Rasta apie 300 gramų marihuanos, susuktų cigarečių, vėliau papildomai apieškojus laivą - ir ekstazio tablečių.

„Tai gerai, kad radome patys. Jeigu kokiame nors uoste būtų atėjusi policija ar narkotikų kontrolės pareigūnai ir radę, būtų buvę problemų ir man pačiam. Gal būtų tekę ir į kalėjimą važiuoti. Nes paprastai kapitonas atsakingas už viską laive. Visi septyni indoneziečiai buvo nurašyti iš laivo“, - pasakojo J. Liepuonius.

Laive „Pacific Surveyor“ rasta apie 300 gramų marihuanos, susuktų cigarečių, ekstazio tablečių ir betelio palmės riešutų.

Jis prisiminė skaitęs Interpolo svetainėje, kad Brazilijos Paranagvos uoste buvo sulaikytas tanklaivis, kuriame po dvi paras trukusių paieškų mašinų skyriuje surastos beveik 2 tonos hašišo. Įgulos nariai -ukrainiečiai, rumunai ir keturi žmonės iš Lietuvos. Visi jie kalėjime.

Paklaustas, o kur buvo padėti narkotikai, konfiskuoti laive „Pacific Surveyor“, kapitonas J. Liepuonius atsakė: "Mes juos sunaikinome. Sudeginome krosnyje, kurioje deginami nešvarūs skudurai, popieriai, kitos atliekos. Procesą nufilmavau ir persiunčiau kompanijai.

Pasirašiau popierių, kad tos informacijos neskleisiu. Jeigu būtume iškvietę policiją, prasidėtų tyrimas, ilgi įrodinėjimai ir t. t. Būtų buvę daug vargo. Kompanija liepė tą reikalą išspręsti laivo viduje ir susitvarkyti. Aš viską padariau taip, kaip reikalauja Saugaus laivyno valdymo kodeksas."

Daugelis kramto betelio riešutus

Darant kratą laive „Pacific Surveyor“ rasta ir betelio palmės riešutų, kurie yra lengvas narkotikas, vartojamas dešimtadalyje planetos, nes padeda nugalėti depresiją. Pasak Lietuvos kapitono, jie kramtomi visoje Papua Naujojoje Gvinėjoje.

"Juos ten kramto daugelis. Žiūriu, net locmano, kuris buvo atėjęs į laivą, veidas lyg kruvinas. Šiaip tas riešutas yra baltas, bet kramtomas pasidaro kraujo spalvos. Eidamas mieste ant trinkelių matai išspjautus pakramtytus riešutus, atrodo kaip raudoni dažai, kurie nenusiplauna. Tais riešutais prekiaujama tiesiog gatvėje, nors policija neva gaudo. Yra reklaminių užrašų, raginančių nekramtyti tų riešutų.

Ko norėti, tai šalis, nepriklausomybę atgavusi 1975-aisiais, praėjo dar tik 49 metai. Kartkartėmis joje dar pasitaiko kanibalizmo atvejų. Ten džiunglėse daug tautų tautelių, daug kalbų kalbelių, viena iš valstybinių kalbų yra anglų kalba. Oficiali religija - katalikybė. Tuo metu, kai aš buvau, kaip tik lankėsi popiežius. Bet visi ten išpažįsta dvigubą religiją - dar ir vietinę pagoniškąją. Gyventojai sako, kad pagal katalikybę vyrui priklauso viena žmona, o pagal vietinę religiją - dvi ar trys, priklausomai nuo to, kiek turi pinigų.

Kultūros lygis ten labai žemas. Restorane žmogus peiliu krapšto panages, o paskui juo pjausto maistą. Ten temperatūra dieną būdavo 35-37, vakare - apie 30 laipsnių šilumos, o žmogus į restoraną ateina su striuke", - pasakojo Lietuvos kapitonas.

Kaip plaukiojančiojoje bazėje

Antras J. Liepuoniaus laivas tame reise, kuriame jis pakeitė australą kapitoną, buvo balkeris „Raggiana Arrov“, 220 metrų ilgio, 32 m pločio. Port Moresbio uosto reide jis dirbo kaip plaukiojančioji bazė. Kapitonas J. Liepuonius prisiminė tuos laikus, kai dirbo Lietuvos žvejybos laivyno įmonės „Jūra“ plaukiojančiosiose bazėse.

„Tas laivas dirbo tik uosto reido regione: nuplaukia tai į vieną vietą, tai į kitą 10-20 jūrmylių, ne daugiau. Iškrauni vieną laivą, kitą pakrauni. Kroviniai buvo geležies rūda, boksitai. Port Moresbio įlanka didžiulė, kroviniai iš jos mažesniais laivais upe plukdomi iki pat Indonezijos“, - sakė J. Liepuonius.

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder