Sužavėjo burlaivio „Shenandoah“ įgulos riteriškumas
(4)Kiek kapitonas A. Romaškinas yra padaręs modelių, sunku suskaičiuoti. Pradėjo juos daryti dar dirbamas jūrose. Ilgų perplaukimų į Kubą per vandenyną metu reikėjo kuo nors užsiimti.
Nemažai jų išdovanojo draugams, kursiokams. Rygoje gyvena kapitonai, su kuriais jis kartu mokėsi Odesoje, juos pradžiugino savo modeliais. Didesnių burlaivių turbūt bus padaręs apie 30.
Jau domisi norvegų laivu „Fram“
Kapitonas A. Romaškinas yra padaręs ir žvejų mokomojo burlaivio „Meridianas“ modelį pagal pirminio jo varianto brėžinius. Jis džiaugėsi, kad amžinatilsį kapitonas Sigitas Šileris atpažino modelyje savo kajutę.
Kai buvo švenčiamas Lietuvos laivyno šimtmetis, ponas Aleksandras padarė ir motorinio burlaivio „Jūratė“, kuris buvo pirmas prekybinis laivas su trispalve 1921 metų kovo 4 dieną įplaukęs į Klaipėdos uostą, modelį. Jam pavyko surasti internete „Jūratės“ brėžinius ir senų nuotraukų.
2023 metais vienas A. Romaškino padarytas burlaivio modelis buvo išvežtas net į Prancūziją jo žmonos pusbroliui Mišeliui, kuris su žmona Ani šventė vestuvių jubiliejų. Kapitonas juokais burlaivio modelį pavadino „Mišel i Ani“.
Dabar A. Romaškinas studijuoja norvegų keliautojo Fridtjofo Nanseno „Fram“ ekspedicijos istoriją. Laivas „Fram“ buvo specialiai jai pastatytas.
Jis įšalęs į ledus trejus metus dreifavo Šiaurės lediniame vandenyne, nukeliavo 200 km šiaurės poliumi. Tas laivas jau užbūrė Lietuvos kapitoną, greičiausiai jis padarys jo modelį.
Nutikimas Naujajame Orleane
Paskutinis A. Romaškino darbas CSS „Shenandoah“ (vietinių aborigenų, kurie gyveno Amerikoje iki atsikraustė baltieji, kalba reiškia „Puiki žvaigždžių dukra“).
„Toks gražus pavadinimas negalėjo nepatraukti mano dėmesio“, - „Vakarų ekspresui“ sakė kapitonas. Šitą burlaivį jis darė penkis mėnesius. Sako dabar jau esąs įgudęs, anksčiau prie panašaus modelio dirbdavęs visus metus. Kai atsiranda patirties, procesas paspartėja.
Šis laivas yra susijęs su pilietiniu karu Jungtinėse Amerikos Valstijose 1861-1865 metais, kai pietinės valstijos atsiskyrė nuo JAV ir pietiečiai kovojo su šiauriečiais, neleidusiems joms atsiskirti. Istorija įdomi, bet pastatyti šio laivo medelį A. Romaškiną paskatino ir tai, kad paskutinius dešimt metų prieš pensiją jam teko būti Amerikos kontinente, ten dirbo „Lietuvos jūrų laivininkystės“ laivai. Į Europą jie užsukdavo tik tada, kai prireikdavo remonto. Tais laikais Naujajame Orleane kapitonui nutiko įdomus įvykis.
"Naujajame Orleane buvo labai daug pietiečių, tai viena iš pirmųjų valstijų, kuri atsiskyrė nuo šiaurinių valstijų, pakėlė konfederacijos vėliavą. Mano antrasis padėjėjas, jaunas vaikinas, domėjosi JAV istorija, nes turėjo giminių Amerikoje.
Jis paprašė mūsų laivo agento atvežti jam konfederacijos vėliavą - raudoname fone 13 žvaigždučių, simbolizuojančių 13 atsiskyrusių valstijų, ir pietiečių galvos apdangalą.
Po kurio laiko agentas atėjo pas mane į kajutę, aš pakviečiau antrąjį padėjėją. Agentas padavė jam tuos daiktus, bet paprašė jų nedemonstruoti nei laive, nei JAV.
Ne visi žmonės iki šiol vienareikšmiškai vertina tą pilietinį karą. O laivas „Shenandoah“ priklausė konfederatams", - pasakojo kapitonas.
Laivo istorija
Kai JAV prasidėjo pilietinis karas, maždaug 60 proc. tuometinio laivyno liko šiaurėje. Pietiečiams teko tik 30 proc. Jie apginkluodavo prekybinius arba žvejybos laivus pastatydami patrankas.
Paskui siuntė į Europą savo žmones pirkti šiuolaikiškų laivų, nes šiauriečiai juos spaudė prekybos keliuose, neleido vystytis prekybai. Pietiečiams reikėjo įsigyti kelis laivus, kurie apsaugotų jų prekybos laivus.
Škotijoje 1864 metais kaip tik buvo pastatytas tais laikais modernus greitaeigis kliperis „Sea King“ („Jūros karalius“). Jis buvo skirtas arbatai plukdyti iš Kinijos, Indijos.
Burlaiviai tuo metu pasiekė savo piką, laivuose jau ėmė atsirasti garo mašinos. Ir pietiečiai nusipirko iš anglų tą laivą, pavadino „Shenandoah“, jame jau buvo garo mašina. Tai tais laikais buvo aukščiausia klasė. Apginklavo jį ir pradėjo juo gąsdinti šiauriečius. Sueco kanalo tais laikais dar nebuvo, prekybos laivai plaukė aplink Afriką. Pietiečiai tame rajone ėmė sulaikyti šiauriečių laivus.
A. Romaškiną sužavėjo tiesiog riteriškas pietiečių poelgis: laivus jie užimdavo, padegdavo ir skandindavo, nukentėjo gal koks 1000 žmonių, bet nežuvo nė vienas.
Jie išsodindavo iš laivo visą įgulą, pasiimdavo iš jo viską, kas vertinga, o žmones išsiųsdavo į krantą, į neutralias šalis, o paskui pradėjo siųsti į Ameriką.
Vėliau pietiečiai pasitraukė nuo Pietų Afrikos ir iškeliavo į Melburną Australijoje. Ten pasipildė atsargas, įgulą. Žmonėms iš užgrobtų laivų buvo siūloma pereiti pas pietiečius dirbti, netgi buvo žadams dvigubas atlyginimas. Buvo tokių, kurie pereidavo į jų pusę. Šia tema sukurta daug meno kūrinių.
1865 metais nebuvo nei radijo, nei telegrafo. Pilietinis karas tarp pietinės ir šiaurinės dalies baigėsi, o pietiečiai ir toliau terorizavo šiauriečių prekybinius laivus.
„Vienas kapitonas jiems sako, kad karas baigėsi, o jie seniai būdami jūroje negalėjo tuo patikėti. Paskui vienas anglų prekybinis laivas išplaukė iš Los Andželo, jie susitiko vandenyne, kai jo kapitonas patvirtino, kad karas baigėsi, tik tada “Shenandoah" kapitonas suprato, kad gali labai blogai baigtis, juos gali kaip piratus pakarti ant rėjų. Juos jau medžiojo kariniai šiauriečių laivai. Tada jie grįžo į Angliją, į Liverpulį.
Pasak A. Romaškino, pats „Shenandoah“ kapitonas įdomi figūra. Kai prasidėjo pilietinis karas, jis tarnavo Amerikos kariniame laivyne. Visi karininkai, kurie buvo iš pietų, išėjo iš tarnybos šiauriečių kariniame laivyne ir pradėjo tarnauti pietiečių laivyne. Jis buvo dalyvavęs Meksikos kare. Šlubavo kaire koja, nes dvikovos su draugu metu buvo sužeistas į koją.
Kai jie grįžo į Angliją ir pasidavė, jiems amnestija nebuvo taikoma. Sausumos kariuomenėje daugeliui karių amnestija buvo taikoma. O visiems jūrininkams, kurie buvo karo laivuose ir kurie dar plėšė laivus pasibaigus karui, grėsė kartuvės. Todėl kapitonas grįžo namo po 10 metų, kai suėjo senaties terminas. Ir užėmė aukštas pareigas. Kapitonas palaidotas Ričmondo bažnyčioje.
Turi sudominti istorija
A. Romaškinas mokslus baigė Odesoje 1978 metais ir po paskyrimo atvyko į Klaipėdą. „Lietuvos jūrų laivininkystėje“ išdirbo 35 metus, iš jų 25 metus kapitonu.
Jis ir dabar džiaugiasi turėjęs galimybę dirbti laivuose, kurie plaukiojo su Lietuvos vėliava. Į pensiją išėjo 2013 metais. Atsiradus laisvo laiko jis stačia galva pasinėrė į mėgstamo hobio platybes - ir štai jau 12 metų daro burlaivių modelius.
Pasirenka tuos, kurie jį sudomina savo istorija. Pirmiausia kapitonas studijuoja laivo istoriją ir tik tada pereina prie modelio statybos darbų.
Rašyti komentarą