Rugsėjį EK priėmė pirmąją priemonę, kurią įgyvendinant iki 2015 metų turėtų būti užtikrinta, kad į avariją patekusios transporto priemonės ryšio sistema užmegztų ryšį su pagalbos tarnybomis.
Priimtoje EK rekomendacijoje valstybės narės raginamos užtikrinti, kad judriojo ryšio tinklų operatoriai modernizuotų savo infrastruktūrą tam, kad sistemos "eCall" skambučiai būtų veiksmingai perduodami pagalbos tarnyboms.
Reikalavimai operatoriams
EK nori, kad nuo 2015-ųjų gyvybes gelbstinti sistema "eCall" būtų įrengta visuose naujuose automobilių ir lengvųjų transporto priemonių modeliuose. Įvykus rimtai avarijai, įranga automatiškai surenka šalies, kurioje įvyko nelaimė, bendrąjį pagalbos telefono numerį 112 ir perduoda pagalbos tarnyboms informaciją apie transporto priemonės buvimo vietą.
Komisija siekia, kad iki minėtų metų "eCall" paslauga veiktų visu pajėgumu visoje Europos Sąjungoje (ES), taip pat Kroatijoje, Islandijoje, Norvegijoje ir Šveicarijoje.
Todėl naujojoje rekomendacijoje kiekviena valstybė narė raginama užtikrinti, kad judriojo ryšio operatoriai skambučius iš "eCall" prietaisų vertintų kaip kitus skambučius 112 numeriu, t. y. teiktų jiems pirmenybę ir jų neapmokestintų.
Rekomendacijoje taip pat nurodyta, jog valstybės narės turėtų užtikrinti, kad judriojo ryšio operatoriai įdiegtų sistemas, reikalingas "eCall" skambučiams atpažinti ir nukreipti į pagalbos tarnybų skambučių centrus, kurie yra paruošti juos priimti.
Diegimas buvo įstrigęs
Naujoji rekomendacija - pirma reali per pastarąjį laiką EK priemonė, skirta tolesniam "eCall" sistemos diegimui. Dar 2005-ųjų vasarį Briuselyje EK, automobilių pramonės, informacinių technologijų bei draudimo kompanijų atstovams pasirašius sutartį, pasiūlyta šią sistemą visose naujose mašinose ES įdiegti iki 2009 metų.
Jau tada buvo aišku, kad "eCall" sistemos diegimas gali užtrukti. 2006 metais EK pripažino, jog reikalai nejuda taip greitai, kaip norėtųsi - konstatuota, jog kai kurios ES šalys ne tik kad nepradėjo rūpintis būtina "eCall" sistemos aptarnavimo infrastruktūra, tačiau net nepasirašė atitinkamo memorandumo.
Tada nutarta diegimo pradžią perkelti į 2010-uosius. Dabar ir ši data - jau praeityje. Naująjį terminą - 2015 metus - specialistai vadina kur kas realesniu.
"Tas terminas nustatytas su tam tikra atsarga, tad yra gana realus. Anksčiau EK tiesiog neapskaičiavo greičio. Europos telekomunikacijų standartų institutas (ETSI) turėjo nustatyti visus techninius standartus, tačiau viskas pasirodė ne taip paprasta. Darbai užsitęsė, ir tik šių metų pavasarį patvirtinti visoms Europos šalims bei ryšio paslaugų teikėjams vienodi standartai", - "Autosalonui" sakė Lietuvos bendrojo pagalbos centro (BPC) viršininkas Artūras Kedavičius.
Pasak jo, reikalus stabdė ir EK tikėjimas, kad ES narės "eCall" sistemos diegimo darbus pradės savanoriškai.
"Savanoriško diegimo mastas nebuvo pakankamas. Atsirado uždaras ratas - nebuvo galima priversti valstybių tą daryti direktyviniu metodu, nes ETSI nebuvo sukūręs techninių standartų. Beje, naujoji EK priemonė dėl judriojo ryšio operatorių veiksmų taip pat yra rekomendacinio pobūdžio, tačiau tikimasi, kad dabar būtini darbai bus atlikti greičiau", - tvirtino A. Kedavičius.
BPC susitarimą dėl bendradarbiavimo sudarant technines galimybes nustatyti mobiliojo ryšio vartotojų vietą, kai jie skambina bendruoju pagalbos telefono numeriu 112, su trimis didžiausiais Lietuvos mobiliojo ryšio operatoriais pasirašė dar 2006 m.
Kainuos nebrangiai?
Sistema "eCall" aktyvuojama automatiškai, kai tik automobilyje įrengti jutikliai nustato, kad įvyko rimta avarija. Net jei vairuotojas ar keleivis yra be sąmonės arba dėl kitų priežasčių negali pats paskambinti, įsijungusi sistema surenka pagalbos numerį 112, užmezga telefono ryšį su pagalbos skambučių centru ir nusiunčia detales apie avariją gelbėjimo tarnyboms, nurodydama jos laiką, tikslią transporto priemonės vietą ir judėjimo kryptį (tai itin svarbu greitkeliuose ir tuneliuose). Sistemą "eCall" galima aktyvuoti ir rankiniu būdu, paspaudus automobilyje esantį mygtuką; tai gali padaryti, pavyzdžiui, avariją pamatęs asmuo.
Idėjos iniciatorių teigimu, taikant šią technologiją gelbėtojai atvyksta 40 proc. greičiau miestuose ir 50 proc. greičiau užmiestyje. Tad esą pradėjus plačiai naudoti sistemą "eCall", Europoje kasmet būtų išgelbėta šimtai gyvybių, o dešimtyse tūkstančių atvejų sužalojimai ir traumos būtų ne tokie rimti.
Apskaičiuota, kad į naują automobilį įdiegti sistemą "eCall" kainuotų mažiau nei 100 eurų. Teigiama, jog tam, kad būtų išvengta abejonių dėl privatumo, "eCall" neleidžia sekti automobilių - ji yra neaktyvi ir nesiunčia jokių signalų, kol neaktyvuojama įvykus avarijai.
Dabar tik 0,7 proc. visų ES keleivinių transporto priemonių yra įrengtos automatinės pagalbos iškvietimo sistemos ir šis skaičius beveik nedidėja.
Beje, A. Kedavičiaus teigimu, EK lygmeniu jau diskutuota ir apie tai, kad "eCall" sistema būtų montuojama ir senesniuose automobiliuose, aišku, savanorišku jų savininkų apsisprendimu.
"Dar prieš 2008-ųjų krizę EK konsultavosi tuo klausimu su draudimo srities atstovais. Draudikai sutiko, kad jie galėtų iš dalies kompensuoti tokios įrangos montavimą nenaujuose automobiliuose, nes ji ir padidintų saugumą, ir sumažintų riziką žmonėms mirti ar tapti neįgaliaisiais", - teigė Lietuvos BPC viršininkas.
Tolesni EK veiksmai
Artimiausioje ateityje Europos Komisija ketina priimti pagalbos skambučių centrų modernizavimo specifikacijas (pagal Intelektinių transporto sistemų direktyvą) ir pasiūlymą dėl reglamento, pagal kurį būtų reikalaujama, kad nuo 2015 m., norint gauti visoje ES galiojantį transporto priemonės tipo patvirtinimą, reikės, kad visuose naujuose automobilių ir lengvųjų transporto priemonių modeliuose būtų įrengti reikiamas technines specifikacijas atitinkantys "eCall" prietaisai.
Rašyti komentarą