"eCall": per kančias - į realybę

"eCall": per kančias - į realybę

Europos Parlamento (EP) Vidaus rinkos ir vartotojų apsaugos komitetas pritarė naujoms taisyklėms, kurios įpareigos automobilių gamintojus nuo 2015 metų spalio 1 dienos į Europos Sąjungos (ES) rinką išleidžiamuose naujuose modeliuose įdiegti "eCall" sistemą.

Tad dabar teoriškai liko dar vienas žingsnis - kad naujosioms taisyklėms sesijoje vasario pabaigoje pritartų dauguma viso EP narių. Tai reikštų, kad reikalavimas diegti "eCall" sistemą pagaliau taptų kūnu, o ne daugybe žodžių diskusijose ar projektuose, kaip buvo iki šiol.

Vis nukeldavo

Apie šios įrangos, turinčios padėti gelbėti į eismo nelaimes pakliuvusius žmones, diegimą kalbama jau kone 10 metų, tačiau tik dabar užmačia įgauna konkretesnius kontūrus.

Pirmą kartą oficialiai apie "eCall" prabilta 2003-iaisiais. Iš pradžių bandyta šią sistemą diegti neprivaloma tvarka, tačiau toks metodas pasirodė esąs nesėkmingas.

Tad 2005 m. Europos Komisijos (EK), automobilių pramonės, informacinių technologijų bei draudimo kompanijų atstovai pasirašė sutartį, kuria pasiūlyta šią sistemą visose naujose mašinose ES įdiegti iki 2009 metų.

Jau tada buvo aišku, kad "eCall" sistemos diegimas gali užtrukti. 2006 metais EK pripažino, jog reikalai nejuda taip greitai, kaip norėtųsi - konstatuota, jog kai kurios ES šalys ne tik kad nepradėjo rūpintis būtina "eCall" sistemai infrastruktūra, tačiau net nepasirašė atitinkamo memorandumo.

Tada nutarta diegimo pradžią perkelti į 2010-uosius, tačiau ir tam terminui atėjus niekas nepasikeitė. Specialistų teigimu, EK tiesiog neapskaičiavo greičio. Europos telekomunikacijų standartų institutas (ETSI) turėjo nustatyti visus techninius standartus, tačiau viskas pasirodė ne taip paprasta. Darbai užsitęsė, ir tik 2011 metų pavasarį patvirtinti visoms Europos šalims bei ryšio paslaugų teikėjams vienodi standartai.

Be to, reikalus stabdė ir EK tikėjimas, kad ES narės "eCall" sistemos diegimo darbus pradės savanoriškai, o savanoriško diegimo mastas nebuvo pakankamas. Atsirado uždaras ratas - nebuvo galima priversti valstybių tą daryti direktyviniu metodu, nes ETSI nebuvo sukūręs techninių standartų.

Galų gale pernai numatyta kita privalomo "eCall" diegimo data - 2015-ųjų spalis. Ši sistema būtų montuojama M1 ir N1 kategorijų automobiliuose - lengvuosiuose ir mažos keliamosios galios krovininėse transporto priemonėse.

Kas yra "eCall"

Pagrindinis naujosios sistemos uždavinys - paspartinti pagalbos tarnybų atvykimą į įvykio vietą, o tai leistų išgelbėti daugiau gyvybių. EK teigimu, automatinė pagalbos skambučio sistema paspartintų pagalbos tarnybų atvykimą į miestų teritorijas 40 proc., o į kaimo vietoves - 50 proc., tai leistų išgelbėti apie 2,5 tūkst. gyvybių per metus.

Sistema "eCall" aktyvuojama automatiškai, kai tik automobilyje įrengti jutikliai nustato, kad įvyko rimta avarija. Tuo atveju elektroninė įranga pati surinktų bendrąjį pagalbos telefono numerį 112 ir perduotų pagalbos tarnyboms informaciją apie transporto priemonės buvimo vietą, net jei vairuotojas būtų be sąmonės ar nepajėgtų pats paskambinti.

Be to, sistema užtikrintų ir balso ryšį tarp į nelaimę patekusio automobilio ir pagalbos centro, tačiau centrui vis tiek būtų siunčiama tam tikra techninė informacija, kad dar prieš išvažiuodami į incidento vietą gelbėtojai žinotų ne tik jo vietą ir laiką, bet ir važiavimo kryptį, automobilio bei jame naudojamo kuro tipą, taip pat naudotų saugos diržų skaičių.

Pagalbos numerį galės surinkti ir į bėdą patekęs vairuotojas, keleivis ar net liudininkas, tiesiog spustelėdamas atitinkamą automobilio mygtuką.

Sekti neleis?

Apskaičiuota, kad į naują automobilį įdiegti sistemą "eCall" kainuotų mažiau nei 100 eurų. Tačiau ir projekto autoriams, ir visuomenei iškilo daugiau klausimų ne dėl to, o dėl privatumo. EP nariai ne kartą pabrėžė, jog būtina užtikrinti, kad "eCall" neleistų sekti automobilių, t. y. kad ji būtų neaktyvi ir nesiųstų jokių signalų, kol nebūtų aktyvuojama įvykus avarijai.

Kol kas neaišku, ar ateityje "eCall" sistema būtų montuojama ir senesniuose automobiliuose. Teigiama, esą ankstesnėse konsultacijose su EK draudikai sutiko, kad jie galėtų iš dalies kompensuoti tokios įrangos montavimą nenaujuose automobiliuose, nes ji ir padidintų saugumą, ir sumažintų riziką žmonėms mirti ar tapti neįgaliaisiais.

Tačiau labiau tikėtina, kad be naujų lengvųjų automobilių, "eCall" sistemos diegimas gali tapti privalomas variklinėms dviratėms transporto priemonėms, sunkiasvorėms krovininėms transporto priemonėms bei autobusams.

Beje, EK jau yra atlikusi pirminį tyrimą ir padariusi išvadą, jog "reikalavimą transporto priemonėse montuoti iškvietos sistemą "eCall" artimiausioje ateityje galima būtų išplėsti įtraukiant motociklus", o sunkvežimių ir autobusų atveju "taip pat būtų gaunama naudos iš paslaugos "eCall" įdiegimo".

Bus techninė apžiūra

Keletas automobilių gamintojų jau siūlo vairuotojams privačias pagalbos iškvietos sistemas, vis dėlto šiuo metu tokią įrangą turi vos apie 0,7 proc. keleivinių automobilių. Paprastai jos diegiamos tik aukščiausios klasės lengvuosiuose automobiliuose.

EP nariai pažymėjo nesiekiantys uždrausti teikti tas paslaugas, tačiau, anot jų, būtina aiškiai nurodyti, kad pagalbos iškvieta telefono numeriu 112 yra bazinė sistema, ir ji turi būti visiems prieinama viešoji sistema, kuri nuo 2015 m. spalio 1 d. turėtų būti įdiegta kiekviename naujame automobilyje.

"Trečiųjų šalių paslaugomis paremtos sistemos "eCall" gali veikti kartu su pagalbos numeriu 112 paremta transporto priemonėse montuojama pagalbos iškvietos sistema "eCall" su sąlyga, kad numeriu 112 paremta "eCall" viešoji paslauga visada būtų teikiama bent jau kaip atsarginis variantas", - pažymima taisyklių projekte.

Taip pat pabrėžta, jog klientas turi aiškiai žinoti, kad, skirtingai nei pagalbos numeriu 112 sistemos naudojimo atveju, jei naudojamos trečiųjų subjektų paslaugos, gali būti įmanoma sekti automobilį.

Beje, projekte numatoma, jog "eCall" įranga turėtų būti techniškai tikrinama.

"Transporto priemonė, kurioje sumontuota sistema "eCall", gali būti intensyviai eksploatuojama keletą metų ir nesugadinama dideliame eismo įvykyje, todėl pagalbos iškvieta numeriu 112 per šį laiką gali būti visai neaktyvuojama. Tam, kad transporto priemonėje montuojama sistema "eCall" galėtų automatiškai skambinti numeriu 112, sistema turėtų būti periodiškai išbandoma, siekiant užtikrinti, kad ji būtų veikianti per visą transporto priemonės eksploatavimo laiką", - sakoma dokumente.

Šio klausimo įgyvendinimas bus nagrinėjamas peržiūrint direktyvą dėl periodinės techninės apžiūros.

Lietuvoje - paruošiamieji darbai

Dar anksčiau kiekviena ES valstybė buvo raginama užtikrinti, kad judriojo ryšio operatoriai skambučius iš "eCall" prietaisų vertintų kaip kitus skambučius 112 numeriu, t. y. teiktų jiems pirmenybę ir jų neapmokestintų.

Rekomendacijose taip pat nurodyta, jog valstybės narės turėtų užtikrinti, kad judriojo ryšio operatoriai įdiegtų sistemas, reikalingas "eCall" skambučiams atpažinti ir nukreipti į pagalbos tarnybų skambučių centrus, kurie yra paruošti juos priimti.

Lietuvos bendrosios pagalbos centras (BPC) susitarimą dėl bendradarbiavimo sudarant technines galimybes nustatyti mobiliojo ryšio vartotojų vietą, kai jie skambina bendruoju pagalbos telefono numeriu 112, su trimis didžiausiais Lietuvos mobiliojo ryšio operatoriais pasirašė dar 2006 m.

Pasak laikinai BPC direktoriaus pareigas einančio Jūrio Targonsko, šiuo metu "vyksta paruošiamieji darbai "eCall" sistemai diegti".

"BPC ruošiamas investicinis projektas, kuriuo siekiama gauti finansavimą iš ES fondų norint atnaujinti BPC informacinę sistemą, kad ji galėtų priimti signalą iš automobilio. Preliminariai su Centrine projektų valdymo agentūra ir Informacinės visuomenės plėtros komitetu suderinta dėl tokio projekto įgyvendinimo. Pagrindiniai darbai bus atliekami 2015 m. pirmajame pusmetyje", - "Autosaloną" informavo jis.

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder