Elektromobilių saugumas: gali būti karšta

Elektromobilių saugumas: gali būti karšta

Pasaulyje toliau populiarėjant elektromobiliams vis dažniau pasigirsta kalbos apie jų saugumą. Daugėja ir pranešimų apie sudegusius elektra varomus automobilius.

Vienoje iš didžiausių elektromobilių rinkų, Jungtinėse Valstijose, pradedami plataus masto tyrimai, kuriais siekiama nustatyti, ar gaisro atveju elektra varomi automobiliai bei hibridiniai modeliai nėra žmonėms pavojingesni už įprastus automobilius - iki pat 2014 metų bus tiriama tokių mašinų užsidegimo jas kraunant arba įvykus eismo nelaimei rizika.

Šių tyrimų sąmata - beveik 9 mln. dolerių. Iš automobilių gamintojų prie tyrimų finansavimo prisijungė elektromobilių "Chevrolet Volt" prekybą prieš daugiau nei pusmetį pradėjęs koncernas "General Motors" (GM) bei kompanija "Volvo", netrukus ketinanti pradėti prekiauti elektra varoma C30 modelio versija.

Kevinas Vincentas, tyrimą iniciavusios JAV Nacionalinės saugaus eismo administracijos (NHTSA) tarybos vadovas, sako, jog didžiausią dėmesį reikia skirti elektromobiliuose naudojamų ličio jonų baterijų įtampai - 400 voltų, kuri daug kartų viršija įprastus vidaus degimo variklius turinčiuose automobiliuose naudojamų rūgštinių švino baterijų 12 V įtampą.

"Mes nenorime, kad elektromobilių baterijos sudegintų namus jas kraunant, - pareiškė K. Vincentas. - Jei gaisro tikimybė yra, ją privalome sumažinti iki minimumo".

Jam pritarė ir firmos "Ener1", gaminančios ličio jonų akumuliatorius "Volvo" bei "Think" kompanijoms, valdybos pirmininkas Charlesas Gassenheimeris. Jo teigimu, rizika kilti gaisrui atsiranda buitinėmis sąlygomis, t. y. iš įprasto elektros tinklo namuose daugiau nei reikia kraunant elektromobilio baterijas.

Savotišku gaisro rizikos patvirtinimu gali būti kompiuterių kompanijos "Dell" istorija, kuomet 2006 metais buvo atšaukta 4,1 mln. nešiojamiesiems kompiuteriams skirtų "Sony" gamybos ličio jonų baterijų, kurios dėl gamintojo defekto tam tikromis sąlygomis perkaitusios galėjo užsidegti.

Kol kas oficialiai nepranešta, dėl ko kilo gaisras amerikiečio Stormo Connerso garaže, kur buvo kraunami "Chevrolet Volt" ir "Suzuki Samurai" elektromobiliai.

Be to, K. Vincentas pažymėjo, jog automobilių pramonė iki šiol tiksliai nežino, ar saugūs - užsidegimo prasme - elektromobiliai yra avarijų atveju. Esą bandymų metu įrodyta, kad kėbulas, oro saugos pagalvės, diržai ir kitos saugumo sistemos keleivius apsaugo gana neblogai, tačiau kas būtų, jei avarijoje būtų pažeistos 400 V baterijos? Į šį klausimą atsakyti taip pat tikimasi tyrimo metu.

Kol kas NHTSA nebuvo gavusi nė vieno pranešimo apie elektromobilio gaisrą, tačiau jos inicijuotas tyrimas, kuriame dalyvaus ir Energetikos departamentas,, neatsitiktinis - JAV prezidento Baracko Obamos administracija siekia iki 2015 metų šalies keliuose elektromobilių ir hibridinių automobilių skaičių padidinti iki vieno milijono.


Manoma, kad per artimiausius 10 metų 70 proc. šio tipo transporto naudos būtent ličio jonų akumuliatorius. Pavyzdžiui, "Ford" jau anksčiau pranešė prie tokių baterijų pereisianti per artimiausius dvejus metus.

Sudegė bekraunant

Vis dėlto elektromobilių gaisrų jau būta. Balandžio viduryje Barkhamstede (JAV Konektikuto valstija) alternatyvia energija besidominčio Stormo Connorso garaže kilo gaisras, per kurį supleškėjo du automobiliai - naujas elektromobilis "Chevrolet Volt" bei 1987-ųjų laidos visureigis "Suzuki Samurai", prieš metus paties vyriškio rankomis paverstas elektra varomu modeliu.

Iškart po įvykio buvo iškeltos kelios versijos. Viena jų - ugnis kilo nuo kurio nors iš elektromobilių, kurie buvo palikti nakčiai įkrauti. Gaisras galėjo kilti ir dėl gedimo elektros tinkle arba elektromobilių įkrovimo įrangoje. Pirmąją versiją sustiprino tai, kad ugniagesiams užgesinus liepsnas šios po kurio laiko vėl įsiplieskė "Volt" baterijose, nors šios jau buvo atjungtos nuo įkrovimo įrenginio.

Nors buvo mestos didelės tyrėjų pajėgos - vien koncernas GM į Barkhamstedą atsiuntė 5 inžinierius, iki šiol gaisro priežastys oficialiai neįvardintos.

Taksi supleškėjo akimirksniu

Dar vienas "karštas" incidentas su elektromobiliu įvyko gegužės pabaigoje Hangzhou mieste Kinijoje. Čia be akivaizdžių priežasčių tiesiog praeivių akyse užsidegė ir per kelias minutes laužo krūva virto vienas elektromobilių, naudojamų miesto taksi parke.

Per incidentą vairuotojas ir du keleiviai nenukentėjo, nes spėjo iššokti lauk.

Bandymų metu konstatuota, kad "Volvo C30 EV" aukštos įtampos elektros tiekimas nutraukiamas vos per 50 milisekundžių po susidūrimo su kliūtimi.

Gaisro priežastys taip pat iki šiol nepaviešintos.

Hangzhou valdžia po gaisro sustabdė elektromobilių naudojimą taksi paslaugoms teikti.

Beje, šis miestas yra tikras elektromobilių rinkos pionerius Kinijoje - nuo praėjusių metų čia veikianti "New Energy Taxi Company" turi 30 elektromobilių, kuriuos pagamino vietos kompanija "Zotye Auto". "New Energy Taxi Company" planai (bent iki gaisro) buvo padidinti savo automobilių parką iki 200 elektra varomų modelių.

"Zotye Auto" elektromobilius gamina modelių "Daihatsu Terios" bei "Fiat Multipla" pagrindu. Juose montuojamas 27 kW elektros motoras bei ličio ir metalų fosfatų akumuliatorius, kurio 6-8 valandų įkrovimo užtenka pasiekti maksimalų 110 km/h greitį ir nuvažiuoti 200 km atstumą.

Po avarijų - saugūs?

"Autosalone" jau rašėme, jog naujų automobilių saugumo tyrimų organizacija "EuroNCAP" neseniai išbandė elektromobilio "Mitsubishi i-MiEV" (rinkoje jis bus pasiūlytas ir kaip "Citroen C-Zero" bei "Peugeot iOn") saugumą.

Elektra varomas "japonas" buvo bandytas tuo pačiu principu, kaip ir vidaus degimo variklius turintys automobiliai, tačiau pasiruošimas pareikalavo daugiau dėmesio saugumui: veikiant elektros varikliui egzistuoja aukšta įtampa, tad akumuliatoriaus ar laidų pažeidimas gali grėsti gaisru.

Nepaisant tokių nuogąstavimų, sudaužius "i-MiEV" modelį tapo aišku, kad gamintojai pakankamai pasirūpino saugumu - akumuliatoriai buvo gerai izoliuoti nuo kitų automobilio dalių, nebūta nei trumpo elektros jungimosi, nei gaisro pavojaus.

4 žvaigždutės iš 5 - toks buvo "Euro NCAP" verdiktas.

"Reikia pripažinti, kad "Mitsubishi" pasiekimai įrodo, jog elektromobiliai gali būti tokie pat saugūs, kaip ir kitos mašinos, - tąkart konstatavo "Euro NCAP" generalinis sekretorius Michielis van Ratingenas. - 5 žvaigždučių saugumo lygis jiems yra įkandamas, tad vartotojai gali tikėtis, jog elektra varomos transporto priemonės bus saugios, kaip ir įprasti automobiliai".

Savo bandymuose "i-MiEV" saugumą pripažino ir didžiausias Europoje automobilininkų klubas - Vokietijos vairuotojus vienijanti organizacija ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club). Jos ekspertai, sudaužę naują "Mitsubishi" elektromobilį, irgi konstatavo, jog po susidūrimo su kliūtimi akimirksniu atjungiami visi elektros motoro aukštos įtampos elementai, o 88 dalių ličio jonų baterijos liko nepažeistos.

Pavasarį "Euro NCAP" ėmėsi kito elektromobilio - "Nissan Leaf", neseniai pradėto pardavinėti kai kuriose Europos šalyse. Šios mašinos bandymai vyko su įjungtais akumuliatoriais, kurie "Leaf" modelyje montuojami po galinėmis sėdynėmis. Imitavus susidūrimą jokių problemų nei su pačiomis baterijomis, nei dėl galimo trumpo elektros jungimosi bei aukštos įtampos smūgio nekilo.

Bene pirmoji apie elektromobilių saugumą prabilo Švedijos kompanija "Volvo", sausį Detroito autosalone pristačiusi hečbeko C30 pagrindu sukurtą koncepcinį elektromobilį. Ši mašina irgi buvo sudaužyta norint nustatyti jos saugumo lygį. Paaiškėjo, jog avarijos atveju nei baterijos, nei aukštos įtampos laidai, nei kiti elektros jėgainės mazgai, galintys sukelti trumpą jungimąsi, nenukentėjo. Elektros tiekimas nutrauktas nuo susidūrimo su kliūtimi praėjus vos 50 milisekundžių.

Moko gelbėtojus

Gamintojai ne tik technologijomis bei inžinierių sprendimais stengiasi užtikrinti žmonių saugumą. Koncernas GM yra pažadėjęs šiemet penkiuose didžiuosiuose JAV miestuose - Čikagoje, San Franciske, Los Andžele, Detroite ir Vašingtone surengti specialius mokymus ugniagesiams gelbėtojams, policininkams, paramedikams ir kitų specialiųjų tarnybų atstovams.

Tokių mokymų metu pareigūnai supažindinami su elektromobilių ypatybėmis ir juose įstrigusių žmonių gelbėjimo smulkmenomis - kokiose vietose galima kirpti kėbulą bei dureles taip, kad būtų išvengta elektros smūgio, atpažinti, kur yra elektros laidai, motoras bei baterijos, kaip pastarąsias saugiai ištraukti lauk ir pan.

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder