Greičio pedalas sustabdė "Toyota"


"Koja spaudžia "gazą"/Šitaip sandėlin važiuoja/Naujas ūkio MAZ'as", - kadaise dainavo "Kabaretas tarp girnų" su Vytautu Kernagiu priešakyje. Dabar ši daina tinka koncernui "Toyota", tik jos automobiliai dėl akceleratoriaus pedalų gedimų važiuoja ne į sandėlius, o į servisus.


Viena didžiausių pasaulyje automobilių gamintojų "Toyota" pakliuvo į vieną didžiausių pastarųjų metų skandalų. Nuo šių metų sausio pabaigos "Toyota" paskelbė atšaukianti iš rinkos 4,445 mln. savo aštuonių modelių automobilių dėl
greičio pedalo detalės defekto.


Iš jų 2,3 mln. automobilių atšaukta Jungtinėse Valstijose (RAV4, "Corolla", "Matrox", "Camry", "Avalon", "Highlander", "Tundra" ir "Sequoia" modelių), 1,8 mln. - Europoje, įskaitant Rusiją, Turkiją ir Izraelį, 270 tūkst. - Kanadoje, 75 tūkst. - Kinijoje, 60 tūkst. - Lotynų Amerikoje, 80 tūkst. - Afrikoje, 40 tūkst. - Artimųjų Rytų šalyse. Visi automobiliai pagaminti kompanijos gamyklose, veikiančiose JAV ir Europoje.


Dėl to nuo praėjusios savaitės nuo pirmadienio laikinai sustabdytos penkios "Toyota" gamyklos Jungtinėse Valstijose. Tiesa, gamyba Europoje nestabdoma, nes, remiantis "Toyota Motors Europe" pranešimu, "jau įdiegti gamybos pakeitimai naudojant skirtingas detales atskirai kiekvienam Europoje pardavinėjamam modeliui."


Pranešta, jog Europoje atšaukiama apie 1,8 mln. "Aygo", "iQ", "Yaris", "Auris", "Corolla", "Verso", "Avensis" bei RAV4 modelių, pagamintų nuo 2005 metų vasario iki 2010 metų sausio.


Toks masinis kompanijos automobilių atšaukimas - jau antras per pastaruosius kelis mėnesius. Praėjusių metų lapkritį kompanija paskelbė atšaukianti remontui 5,35 mln. modelių taip pat dėl akceleratoriaus pedalo problemų.


Tai reiškia, kad per pastaruosius kelis mėnesius "Toyota" nutarė atšaukti ir remontuoti iš viso per 9 mln. automobilių, šis rodiklis viršija metines kompanijos pardavimų apimtis, kurios 2009 m. siekė 7,81 mln. automobilių, o 2008 m. - 8,97 mln.


Beje, dėl tos pačios priežasties atšaukiami ir minėto pedalo mazgus turintys "Toyota Aygo" "broliai" - "Peugeot 107" ir "Citroen C1" modeliai, iš viso apie 100 tūkst. automobilių, pagamintų Čekijoje.


Lietuviai laukia sąrašo


Modelių, turinčių pedalo mechanizmo defektą, grąžinimas į servisus palies ir Lietuvoje "Toyota" modeliais važinėjančius vairuotojus.


Reili Kaibald, japonų kompanijos modelius Baltijos šalims tiekiančios Estijos įmonės "Toyota Baltic AS" rinkodaros specialistė, "Autosalonui" patvirtino, kad, remiantis pirmine koncerno informacija, Lietuvoje bus atšaukta 2 750 "Toyota" modelių. Bendras atšaukiamų modelių skaičius Baltijos šalyse sieks 9 800.


Pasak seniausiai Lietuvoje veikiančios "Toyota" atstovybės "Tokvila" Ryšių su klientais vadovės Violetaos Jadzevičienės, kol kas nėra konkretaus konkrečių mūsų šalyje atšaukiamų modelių sąrašo.


"Kai bus sąrašas, ieškosime tų automobilių savininkų ir kviesime pas mus pasitikrinti įtarimus dėl gedimo. Suderinsime su klientais laiką ir garantine tvarka patikrinsime jų automobilius. Jei pasitvirtintų, kad įtarimai turi pagrindo, pakeisime brokuotus mazgus", - sakė V. Jadzevičienė.


Kol kas, pasak jos, Lietuvoje nebuvo nė vieno atvejo, kad "Toyota" savininkams užstrigtų greičio pedalai.


"Nesikreipė nė vienas vairuotojas. Kai kurie pradėjo skambinti tik tada, kad pasigirdo pranešimai iš užsienio apie atšaukiamus "Toyota" modelius", - teigė bendrovės atstovė.


Bėdos, bėdos, bėdos


Gali būti, kad Lietuvoje išties nebus nė vieno "Toyota" modelio su pedalo defektu. Tiesa, teigiama, jog europietiškos "tojotos" pedalo problemos greičiausiai neturi, tačiau atšaukimas būtinas kaip prevencinė priemonė.


Tačiau japonams nuo to nelengviau. Ekspertų teigimu, šis rekordinis atšaukimas skaudžiai atsilieps "Toyota" įvaizdžiui. Koncerno prezidentas Akio Toyoda jau oficialiai atsiprašė šios markės modelių vairuotojų dėl galimų nesklandumų.


A. Toyoda teigimu, kompanija kruopščiai ištirs defekto atsiradimo priežastis ir pasistengs jas pašalinti artimiausiu metu. Kada - nepranešama, tik užsiminta, kad servisus jau pasiekė nauji pedalų mechanizmai. Juos pakeiti kvalifikuoti specialistai esą gali per 30 minučių.


Koncerno nuostoliai vien dėl atšaukimo ir problemos pašalinimo gali siekti iki 2 mlrd. dolerių. Japonai JAV "Toyota" modelių pardavėjams pažadėjo išmokėti 7,5-75 tūkst. dolerių kompensacijas.


Bet tai - tik pradiniai skaičiavimai, be galimo nuostolio markės prestižo ir patikimumo, kuriuo visada garsėjo "Toyota", kritimo atveju. Vien JAV sausį "Toyota" modelių pardavimai krito 19 proc. - iki žemiausio lygio nuo 1998 metų.


Tarptautinė reitingų agentūra "Standard & Poor's" gali sumažinti "Toyota" skolinimosi reitingą, nes automobilių saugumo problemos neigiamai atsiliepia kompanijos prekės ženklui ir smukdo pardavimus.


Galų gale, per kelias skandalo dienas "Toyota" akcijų vertė rinkoje krito apie 14 proc.


Tačiau ir tuo japonų nemalonumai nesibaigia - specialaus tyrimo imsis JAV Kongresas. Kongresmenai vasario 25-ąją prasidėsiančiuose klausymuose bandys ištirti, ar pakankamai greitai "Toyota" ir JAV Nacionalinė saugaus eismo administracija reagavo į vartotojų skundus dėl nelemtojo pedalo.


O kompanijos Šiaurės Amerikos atstovybę jau pasiekė 29 ieškiniai dėl gedimo.


Kaip pasireiškia gedimas


Pasak "Toyota" atstovų, automobilių akceleratoriaus pedalo mechanizmas gali mechaniškai užstrigti pedalui esant dalinai nuspaustoje padėtyje arba lėtai grįžti į neutralią padėtį.


Ši problema gali atsirasti dėl akceleratoriaus pedalo mechanizmo nusidėvėjimo. Dėl šio laipsniško nusidėvėjimo, priklausomai nuo naudojimo sąlygų ir aplinkos veiksnių, gali padidėti mechanizmo trintis, todėl tam tikrais atvejais akceleratoriaus pedalas gali sunkiau nusispausti, lėčiau persijungti į neutralią padėtį, o blogiausiu atveju - užstrigti dalinai nuspaustoje padėtyje.


"Gauta labai nedaug pranešimų apie incidentus Europoje. "Toyota Motor Europe" bendrovei nėra žinomas nė vienas dėl šio defekto kilusios avarijos atvejis", - teigiama japonų pranešime.


JAV dėl pedalo defekto jau įvyko 19 mirtinų avarijų.


Problemos - ir dėl stabdžių


Beje, iš pradžių skelbta, kad pedalo defektai nebūdingi "Lexus" ir jokiems kitiems "Toyota" modeliams, tačiau vėliau pasirodė pranešimai, kad kompanija nutarė atšaukti savo pagrindinį hibridinį modelį "Prius".


Tiesa, tai daroma reaguodama į daugiau nei 200 skundų apie ne greičio, o jau stabdžių sistemos problemas.


"Prius" vairuotojų teigimu, bet kokį iškilimą ar duobelę ant kelio pervažiavęs automobilis staiga pagreitėja ir iš karto nereaguoja į stabdymą. Skelbiama, kad dėl šio defekto jau įvyko kelios "Prius" avarijos ir buvo sužeisti du žmonės.


Kompanija vakar šalies Transporto ministerijai pateiks pareiškimą dėl "Prius" modelių atšaukimo nemokamam remontui. Ketinama perprogramuoti elektronikos bloką, atsakingą už stabdžių antiblokavimo sistemos veiklą.


Skirtingais duomenimis, bus atšaukta 436 tūkst. hibridinių modelių - "Prius", "Prius Plug-In", "Toyota SAI" ir "Lexus HS".


Naujasis hibridinis "Prius" modelis, praėjusių metų duomenimis, užėmė pirmąją vietą pagal pardavimus Japonijoje. Iš viso nuo praėjusių metų gegužės, kai šie automobiliai buvo pradėti eksploatuoti, jų parduota apie 200 tūkst.


"Toyota" atšaukiami aštuoni modeliai Europoje:


◄ "Aygo" (pagaminti nuo 2005 m. vasario iki 2009 m. rugpjūčio)


◄ "iQ" (nuo 2008 m. lapkričio iki 2009 m. lapkričio)


◄ "Yaris" (nuo 2005 m. lapkričio iki 2009 m. rugsėjo)


◄ "Auris" (nuo 2006 m. spalio iki 2010 m. sausio 5 d.)


◄ "Corolla" (nuo 2006 spalio iki 2009 m. gruodžio)


◄ "Verso" (nuo 2009 m. vasario iki 2010 m. sausio 5 d.)


◄ "Avensis" (nuo 2008 m. lapkričio iki 2009 m. gruodžio)


◄ RAV4 (nuo 2005 m. lapkričio iki 2009 m. lapkričio).


Tomas GUKAUSKAS

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Sidebar placeholder