Nurodymai - tradiciniai, iš Briuselio. Į praktinio vairavimo egzaminą įtraukiamas saugaus ir taupaus vairavimo žinių bei praktinių įgūdžių patikrinimas. Kaip tai bus įgyvendinama, nuomonėmis apsikeitė valstybės įmonės "Regitra" Klaipėdos filialo vadovybė ir kone visų miesto vairavimo mokyklų instruktoriai.
Šiuo metu besimokantieji vairuoti, kurie egzaminą laikys pirmosiomis 2014 metų dienomis, didžiulio skirtumo neturėtų pajusti. Esą vairavimo mokyklų instruktoriai apie naują tvarką žinojo ir pagal ją mokinius ruošti turėjo jau kurį laiką.
Tradicinis kaltinimas monopolija
"Vairuoti taupiai mes mokome visada - kuras juk brangus. Bet kokie tie saugaus vairavimo standartai, į kuriuos bus atsižvelgiama?" - klausė instruktoriai.
Tikslaus atsakymo neišgirdo. Jį atstojo diskusijos, nuomonės, pasidalijimas patirtimi. Atrodo, kad bendrą vardiklį padės surasti tik praktika, kuri įsigalios po Naujųjų.
Bet baiminamasi, kad dar labiau suprastės vairavimo egzamino išlaikymo pirmuoju bandymu rodiklis. Šiemet tai pavyksta atlikti tik 4 iš 10 žmonių.
Kai kurie instruktoriai kalbėjo be užuolankų ir "Regitros" vadovybei į akis rėžė tokią nuomonę: esat monopolininkai, naujovių prisigalvojate tik siekdami uždirbti dar daugiau.
"Tai jokia naujovė, apie šiuos reikalavimus kalbama nuo 2000-ųjų, priminta prieš pusantrų metų, neseniai buvo kursai. Todėl nereikia sakyti, kad neužteko laiko pasiruošti", - į tai atsakė "Regitros" generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas, žmogus, kurio žodis yra kone lemiamas, kai kalbama apie vairavimo egzaminą - jis yra atsakingas už tai, kaip formuojamos šio patikrinimo užduotys Lietuvoje.
Tačiau jis pripažino, kad naujosios direktyvos adaptacija Lietuvoje yra ir bus sudėtinga, ruošiantis jos įgyvendinimui Lietuvoje specialistų nerasta - teko kviestis šioje srityje labiau pažengusius vokiečius.
Beje, instruktoriams organizuotus kursus aplankė tik apie trečdalį iš visų, kurie atvyko į susitikimą su "Regitros" vadovybe. O dalyvavusiems didžiausią įspūdį paliko kaina - už dviejų dienų mokymus reikėjo sumokėti beveik tūkstantį litų.
"Regitros" instruktoriai irgi dalyvavo specialiuose kursuose, kurių metu jiems išaiškinta, į ką reikės atkreipti dėmesį po Naujųjų metų.
KET saugumo negarantuoja?
Taigi, kaip vairuoti taupiai, direktyva apibrėžia gana aiškiai. Pavyzdžiui, nurodoma, jog pavarą perjungti geriausia tada, kai variklio apsukos siekia 2 000 per minutę, teigiama, kad stabdymas pavaromis nepatartinas, ypač miesto gatvėse - tai pagrindžiama tuo, kad paskui važiuojančio automobilio vairuotojas matytų signalą. Teigiamai vertinamas ir visų progų, kuriomis galima judėti laisva eiga, išnaudojimas.
"Fiziškai net įrodyta, kad laisva eiga judantis automobilis yra stabilesnis kelio vingyje", - sakė S. Šuminas.
O kas yra saugus vairavimas? Kaip jaunam žmogui įskiepyti žinias, kurios jam padėtų išvengti nemalonumų gatvėje?
"Apie tai kalbama visame pasaulyje. Olandai prieš keletą metų išleido knygą "Idealus vairuotojas". Joje surašyta viskas, ko nėra Kelių eismo taisyklėse. Parsivežėme, išvertėme, perskaitėme. Puiki knyga, bet pažiūrėjome, kad ten išdėstytų patarimų Lietuvoje pritaikyti neįmanoma. Vienas dalykas - teisinė bazė, antras - vairavimo kultūra", - sako S. Šuminas.
Jo manymu, jaunimo problema - matymas "į priekį". Esą jis baigiasi sulig variklio gaubtu, akceleratoriaus pedalas spaudžiamas nenumatant šviesoforo ciklų. Tokiu atveju įsibėgėjimas yra beprasmis.
"Kaip vieną iš ydų paminėčiau ir piktnaudžiavimą pirmumo teise. Vairavimas - kaip bendravimas. Kartais reikia kažką praleisti ir nuo to bus geriau visiems.
Statistika yra keista. Pavyzdžiui, skelbiama, kad jeigu visi vairuotojai laikytųsi eismo taisyklių, avaringumas sumažėtų 50 procentų Tačiau vis tiek dar 50 procentų lieka. Kaip panaikinti juos, taisyklės juk nepadeda?" - samprotavo svečias iš sostinės.
Praktiką formuos patys
Tikrinti saugaus ir taupaus vairavimo žinias "Regitra" pradės nuo 2014-ųjų, tačiau tikslūs reikalavimai dar nesuformuoti - visi, turintys idėjų, jas valstybinei įmonei galėjo pateikti iki praėjusio ketvirtadienio.
Po pasiūlymų apibendrinto aprašo varianto "Regitra" dar nepaskelbė, bet tai reikės padaryti iki Naujųjų.
Direktyvoje nustatyta, kad per egzaminą vairuotojai turi pademonstruoti, kaip reikia važiuoti, kad būtų mažinamas degalų naudojimas ir išmetamųjų teršalų kiekis įsibėgėjant, lėtėjant, važiuojant į įkalnę ir nuokalnę, prireikus perjungiant pavaras, kaip elgtis prie vairo, kad būtų užtikrinta eismo dalyvių sauga.
Šių reikalavimų nepaisymas, bent jau pirminiame egzamino vertinimo apraše, priskiriamas prie bendrųjų kritinių klaidų, kurių kaina - egzamino neišlaikymas.
"Regitra" nuo šių metų instruktoriams suteikia galimybę stebėti, kaip jų paruoštas mokinys laiko egzaminą - jo metu galima įsitaisyti ant galinės egzaminuotojo automobilio sėdynės.
Taip siekiama išvengti ginčų, kuris vairuoti moko geriau, be to, įsitikinti, ar "Regitros" darbuotojai instruktuoja netinkamai.
Tiesa, šia galimybe susidomėjo retas.
Šiuo metu daromas ir vairavimo egzamino vaizdo įrašas. Esant reikalui, jis gali tapti testo neišlaikiusio žmogaus apeliacijos įrodymu. Skundus šiemet visoje Lietuvoje pateikė vos 0,034 proc. nepatenkintųjų egzamino baigtimi.
Rašyti komentarą