Kova už būvį
Europos rinką užkariauti užsimojusi lyg ant mielių augantys Kinijos automobilių gamintojai gavo atkirtį. Negalėdami su kinais kainomis varžytis vokiečiai paskelbė, jog šioje Azijos šalyje "gimusios" mašinos yra nesaugios.
Pastaruoju metu Kinijos gamintojų vardai pasaulyje minimi vis dažniau. Bent trys šios šalies gamintojai nusitaikė į Senojo Žemyno rinką. "Brilliance Jinbei Automobile Co.", "Zhejiang Geely Group Co." bei "Jiangling Motors Group." praėjusią savaitę išdrįso atvažiuoti į bene svarbiausią pasaulyje Frankfurto autosaloną ir klientams pristatyti savo mašinas.
Tiksliau, pristatyti šių mašinų kainas. Juokingas kainas, palyginti su europietiškais automobiliais. Pavyzdžiui, "Jiangling" už savo naująjį visureigį "Landwind" kukliai prašo vos 15 295 eurų, t.y. apie 53 tūkst. litų - tiek, kiek Lietuvoje kainuoja vienas pigiausių vidutinės klasės automobilių.
Panašu, tokio kinų sušokto klientų viliotinio Vokietijos gamintojai atleisti negalėjo. Gal juos papiktino ir tai, kad "Landwind" - lyg iš akies luptas "Opel Frontera", vienas iš nedaugelio ir bene seniausias vokiškas visureigis.
Po kirčio kinams vokiečiai pasirodė esą teisūs - panašu, jog "Landwind" tėra tik išorinė "fronteros" kopija, o iš tiesų tai - laužo krūva, už kurią nepatartina mokėti net varganų 15 tūkst. eurų. Tai paaiškėjo po įtakingiausio pasaulyje Vokietijos automobilininkų klubo ADAC atlikto testo.
Išgyventi - beveik neįmanoma
"Landwind" sudaužymo rezultatai buvo blogiausi per visą 20 metų ADAC bandymų istoriją. Priekinio susidūrimo atveju jo saugumas įvertintas tik 1 balu iš galimų 16, šoninio - 12 balų iš 16. Viduje sėdinčių žmonių saugumą vokiečiai pažymėjo vos 13 punktų iš 37. Kiek drąsiau jame gali jaustis vaikai, sėdintys kėdutėse - jų saugumas įvertintas 39 balais iš galimų 49.
ADAC teigimu, "Landwind" priekyje sėdintiems žmonės šansų išgyventi nėra atsitrenkus priekiu vos 64 km/h greičiu - per bandymą dviejų tonų svorio visureigio konstrukcija paprasčiausiai subyrėjo, manekenus tiesiog sumaitodama. Ir vairo kolonėlė, ir pedalų mazgas sulindo į saloną.
Šoninio susidūrimo atveju 50 km/h greičiu keleivių laukia sunkūs sužalojimai - labiausiai nukentėjo manekenų galvos ir krūtinės. Žmonių neišgelbėtų ir oro pagalvės, jei apskritai būtų montuojamos šioje mašinoje.
Beje, paaiškėjo, jog šiame automobilyje nėra jokių pasyviojo saugumo priemonių - nei kėbulo struktūrą padedančių išlaikyti vamzdžių durelėse, nei sutvirtinančių elementų mašinos priekyje, nei stabilumo programos ESP ar stabdžių antiblokavimo sistemos ABS.
Taikinys - "pigesnės" šalys
Automobilininkų klubas iškart pareikalavo uždrausti šio modelio mašinų įvežimą į Europos Sąjungą (ES). Įdomu tai, kad kinai pasinaudojo aplinkybe, leidžiančia avarijų testais netikrinti sunkių automobilių ("Landwind" už privaloma tvarka tikrinamas mašinas sunkesnis vos 10 kg).
Net jei "Jiangling" ir toliau ES pardavinės savo automobilius, beveik neabejojama, kad ADAC bandymų rezultatai pedantiškus ir saugumu besirūpinančius vakariečius tikrai atbaidys nuo keturračių kinų karstų.
Tačiau galima spėti, kad mirtimis keliuose ir toliau Europą šiurpinantiems lietuviams kaina, o ne saugumas, bus veiksnys, galintis nulemti šio automobilio pasirinkimą.
O šansų, kad kinų produktai, tarp jų - ir kartoninis visureigis "Landwind", pasirodys Lietuvos rinkoje, nemaži. Jau dabar šį modelį galima įsigyti Olandijoje, kur "Jiangling" turi savo Europos atstovybę, Belgijoje, Vokietijoje bei Lenkijoje. Nuo čia iki Lietuvos - vienas žingsnis.
Minėtosios "Brilliance" ir "Geely", neatitinkančios aplinkosaugos reikalavimų "Euro IV", savo pigių kainų žygį į Europą žada pradėti nuo ES nepriklausančių šalių - Rusijos, Ukrainos bei kitų.
Vakarai - į Kiniją
Šiuo metu Kinijos automobilių pramonė auga nesustabdomai. Visomis prasmėmis - ir europietiškų arba japoniškų automobilių kopijavimo, ir originalių modelių kūrimo, ir bendrų įmonių su didžiausiais Vakarų gamintojais steigimo.
Per metus čia pagaminama beveik 6 mln. automobilių. Vien birželį automobilių pardavimai Kinijoje išaugo beveik 50 proc., per pirmąjį šių metų pusmetį parduota 1,843 mln. mašinų.
Pačioje šalyje parduodami 355 skirtingų markių automobiliai, tarp jų - ir nemažai plagiato. Jau prieš metus "Honda" buvo padavusi į teismą vieną kinų kompaniją, nukopijavusią parketinį visureigį CR-V. Tiesa, tai - tik vienas iš nedaugelio autorinių teisių pažeidimo atvejų.
Iš modelių padirbinėjimo gavę pelno, kinai ėmėsi ir originalių modelių kūrimo, o dabar su savo automobiliais susiruošė ir į žygį po pasaulį. Dalyvavimas Frankfurto parodoje - tik vienas iš žingsnių.
Vienas svarbesnių - bankrutavusios Didžiosios Britanijos įmonę "MG Rover" įsigijimas. Tai padarė seniausia Kinijos automobilių gamintoja "Nanjing Automobile", supykdžiusi pagrindinę savo konkurentę - didžiausią kinų automobilių gamintoją "Shanghai Automotive Industry Corp." (SAIC).
Netrukus pasaulis gali išgirsti ir kitus pavadinimus. "FAW Tianjin Xiali Automobile", "Changfeng Motor", "Changan", "Chery Automobile", "Great Wall Motor".
Tai tik keli gamintojai, jau netolimoje ateityje galintys kelti vis didesnį galvos skausmą Vakarų pramonės milžinams, todėl šie atsigręžė į vietos rinką - didžiausi Japonijos, Amerikos bei Europos gamintojai jau įsteigė bendras įmones ir ten parduoda vietoje pagamintus automobilius.
Kristijonas BAUKYS
Rašyti komentarą