Vytautas Serapinas: "Vairavimo instruktoriai - žmonės iš praeities"

Vytautas Serapinas: "Vairavimo instruktoriai - žmonės iš praeities"

Klaipėdiečiui Vytautui Serapinui labiau tiktų ne rubrika "Vairuotojo anketa", o "Vairuotojų mokytojo anketa". Tai - tikras sveiko mąstymo, sąmojo bei ramybės įsikūnijimas. Ir pakantumo. Gal kitoks žmogus ir negalėtų būti tobulu vairavimo instruktoriumi?

Net atsakydamas į klausimą, kaip jam dažniau tenka važiuoti automobiliu - kaip vairuotojui ar šalia mokinio sėdinčiam instruktoriui, V. Serapinas pareiškia: "Dažniau tenka džiaugtis kitų vairavimu."

Čia svarbus momentas - žodį "džiaugtis" jis rašo be kabučių. Gal tiesiog pamiršo? Vargu - argi gali nesidžiaugti 14 metų sūnumi, kuris jau dalyvauja automobilių varžybose, ir tėtis tuo metu drąsiai sėdi šalia Dominyko.

"Kalta aplinka"

Pastaruoju metu akcentuojama, kad jauni vairuotojai - pavojingiausi eismo dalyviai. Ar tokiai nuomonei pritariate? Jei taip - kas dėl to kaltas: pats vairuotojas, jį mokęs instruktorius ar kitos aplinkybės (šeima, netinkamas draugų pavyzdys ir pan.)?

Labiausiai kalta aplinka: vaikai vežami gale pasirėmę alkūnėmis į sėdynes, ignoruojant diržus ir kėdutes, paaugę tempiami už rankos trumpiausiu keliu nepaisant pažymėtų perėjų, mina dviračius ten, kur reikėtų juos vestis šalia. Nuo septyniolikos jau galima pamėgdžioti brolį, tėtį ar draugą. Vairuojama kaip norisi, o ne kaip sugebama. Didelė tikimybė likti nenubaustam už mažesnį ar didesnį Kelių eismo taisyklių pažeidimą - miesto Savivaldybės Viešosios tvarkos skyrius surenka daugiau baudų nei policija.

Ar jauniems vairuotojams reikėtų riboti automobilių variklio galią?

Protingai - taip. Galia atsiranda giliau paspaudus akceleratoriaus pedalą, ir vairuojant automobilį tą reikėtų suprasti. Problemą iš dalies galima spręsti per civilinės atsakomybės draudimą. Geriausia tėčiams riboti galios galimybes - juk pirmas pirkinys dažniausiai daromas su vyresniųjų palaiminimu.

Išmokys tik tie, kurie moka patys

Ar, jūsų nuomone, šeimos nariai gali išmokyti vairavimo meno?

Jeigu moka patys - taip. Nėra pas mus daug literatūros apie vairavimą, vaizdinių priemonių. Tenka vartyti turimą anglišką, vokišką, airišką, amerikietišką, čekišką, lenkišką, rusišką literatūrą. Paleisti variklį, pajudėti ir sustoti pakaks Vitoldo Miliaus knygos. Sklandžiai važiuoti keliu reikalinga Jos Didenybė Praktika, bet ar užteks kantrybės neturint antro komplekto pedalų po savo kojomis? Norint išlaikyti praktinio vairavimo egzaminą teks skaityti "Regitros" egzaminavimo tvarkos ir sąlygų aprašą. Praktinio vairavimo egzamino išmintis sako: svarbu žinoti, į ką nekreipti dėmesio. Tad teks suprasti, kas ten parašyta.

Kas imlesni mokiniai - merginos ar vaikinai, jaunesni žmonės ar pagyvenę?

Jauno žmogaus galvoje yra daugiau vietos informacijai. Tačiau pats mokymas jaunina, galimybės išmokti yra visiems. Nėra tokios košelės ar piliulių, kurių suvalgius tampama geru vairuotoju. Dažnai vyrukai, ypač ne miestiečiai, turi pirminius įgūdžius - su jais lengviau. Kita vertus, merginos yra "baltas lapas", mažiau taisytinų įpročių.

Žiūrėti į priekį

Neįsižeiskite dėl kito klausimo - o kaip vairuojate jūs pats? Klausiu, nes gatvėse neretai tenka pamatyti KET pažeidinėjančius automobilius su "M" raide, kuriuos vairuoja patys instruktoriai. Dažnas ir vaizdas, kuomet ne pagal taisykles važiuoja mokinys, kuriam, panašu, taip vairuoti patarė instruktorius.

Po šios anketos bus neįmanoma nusidėti. Ant automobilio užklijuotos reklamos įpareigoja. Važiuoju tik pirmąja dešiniąja eismo juosta, ir tenka pralenkti "antraeilininkus", kurie vengia pirmosios eismo juostos. Skubant rodyklė būna virš leistinos ribos iki 5 km/h.

Žiūrint iš šalies, jūsų profesija turėtų būti labai sunki psichologiškai - turite ne tik įdėmiau už kitus stebėti aplinką ir numatyti kitų vairuotojų elgesį, bet ir sekti mokinio veiksmus. Kokio amžiaus vairavimo instruktoriams pradeda žilti plaukai? Ar dažnos situacijos, nuo kurių šis procesas sparčiai pagreitėja?

Jaunuosius kolegas prašome kelią matyti bent 50 metrų į priekį, tad mūsų galvos dar labiau nuvažiavusios į tolį. Tai padeda numatyti visus judesius iš anksto ir nestresuoti. Kiekvienam mokiniui parenkamas kelias, gatvė pagal mokymo planą ir sugebėjimus. Plaukų spalvą nulemia plaukų pigmentai melanocitai. Su amžiumi melanocitų aktyvumas pamažu mažėja, kol galiausiai jie nustoja gaminęsi... O šiaip vairavimo instruktorių amžiaus vidurkis gana didelis - esame žmonės iš praeities. :)

Net ir negabiems neatima vilties

Panašu, stresas slegia ir pačius mokinius. Ar būta tokių, kurie po pirmojo pasivažinėjimo gatvėmis nutarė mesti idėją gauti vairuotojo pažymėjimą? O gal pats kai kam patarėte pamiršti vairavimą visam laikui - juk turbūt yra žmonių, kuriuos sulaikyti nuo sėdimo prie vairo būtina visuomenės saugumo labui?

Jeigu medikų filtras leido vairuoti, neatimame ir mes vilties. Iš 3 000 mokyklos kursantų viena moteris nutarė atsisakyti šios minties. Pats blogiausias vairuotojas - "paralyžiuotas" - kai vairas sukamas iš liemens, o pedalai daužomi koja. Buvo toks vienas vyriškis. Antras pagal blogumą - "išsigandęs" - staigūs neprognozuojami judesiai (tokių buvo 2). Galintis vairuoti su atidaru langu ir įjungta muzika (buvo vienas jaunas žmogus). Na, ir trečiasis - "nesukalbamas", kuris visada ras pasiteisinimą. Tai - ir "Regitrą" auklėjantis klientas.

Ar kiti vairuotojai pakankamai pakantūs automobiliams su "M" ženklu?

Dauguma toleruoja "mokomobilius" - svarbu, kad jų veiksmai būtų suprantami aplinkiniams. Dažnas net nepastebi mokomojo automobilio, sklandžiai riedančio transporto sraute. Užgesti ne bėda - svarbu mokėti greitai vėl paleisti variklį.

"Karas ir yra karas"

Ar Klaipėda, jūsų nuomone, patogus miestas vairuotojui?

Trys gatvės ir keliolika skersgatvių - štai ir visa Klaipėda. Eismas organizuotas neblogai, nors kažkieno išduotas leidimas padaryti įvažiavimą į PC "Banginis" teritoriją duoda didžiausią pelną "Regitrai" ir darbo kėbulų remontininkams. Eismo įvykių metu nukentėję ženklai atstatomi per porą metų (Statybininkų ir Taikos prospektų žiedas, Šilutės plento ir Tilžės gatvės žiedas). Šturmanų ir Naikupės gatvių sankryžoje tik po kelių avarijų apkirpo medžių šakas.

Koks kitų eismo dalyvių elgesys labiausiai erzina?

Kelia siaubą sunkvežimių važiavimas antra eismo juosta ir persirikiavimas traiškant mažuosius. Dviračiai, kertantys gatves pėsčiųjų perėjomis. Autobusų vairuotojai, rodantys posūkio signalus į kairę, bet išleidžiantys žmones stotelėje ar parduodantys bilietėlius.

Karas keliuose - ar turite receptų, kaip jį nugalėti?

Nekariauti. Lekia žmogus, ir nežinai - nori pasirodyti, būti gudresnis, o gal tiesiog skuba ištiktas bėdos. Jis bandys aplenkti bet kokia kaina. O šiaip karas ir yra karas - kelyje, šeimoje ar valstybėje nugalės nebūtinai stipresnis, dažniausiai nukenčia nekalti.

ANKETA

Vytautas Serapinas, UAB Alksnynės vairavimo mokykla, vairavimo instruktorius. Amžius - 57 metai. Vairuotojo pažymėjimas - nuo 1978 m.

Tarp ilgesnį laiką naudotų tarnybinių transporto priemonių - autobusai "Neoplan" ("įvairūs turistiniai modeliai, asmeninio neturiu iki šiol"). Iš lengvųjų automobilių - "Honda Civic", "Mitsubishi Colt" ir BMW-316 ("sūnelio sportui"). Privalomojo civilinio draudimo bazėje V. Serapinas sako esantis naujokas, o policijos už KET pažeidimus baustas seniai - "baudos balų laikais" už viršytą greitį automagistralėje.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder