Nacionalinis aktyvių mamų sambūris (NAMS) pareiškė įtariantis, kad Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, prisidengdama "Sodros" biudžeto reforma siekia nuo 2012 metų dar kartą mažinti motinystės (tėvystės) išmokas.
"Ministerija bando eiti lengviausiu keliu ir vietoj to, kad išspręstų probleminius išmokų aspektus, tiesiog mažina jų dydžius", - teigia NAMS prezidentė Reda Starkuvienė.
Nesutikdamas su besikartojančiu tolesniu išmokų mažinimu, NAMS pateikė savo siūlymus Lietuvos Respublikos Seimo Socialinių reikalų ir darbo komitetui dėl socialinio draudimo reformos motinystės/tėvystės išmokų srityje.
NAMS įsitikinęs, kad motinystės (tėvystės) išmokų finansavimas tik iš socialinio draudimo sistemos (besidraudžiančiųjų ir mokančių įmokas sąskaita) yra nepagrįstas.
"Demografinės problemos yra svarbios tiek valstybei, tiek tautai, tiek visuomenei, tiek kiekvienam šalies gyventojui. Tuo tarpu pagrindinė gimstamumo skatinimo našta tenka išskirtinai besidraudžiantiems Socialiniu draudimu", - teigiama sambūrio pareiškime.
NAMS siūlo iš esmės reformuoti paramos modelį pirmaisiais dvejais vaiko gyvenimo metais ir motinystės (tėvystės) išmoką išskaidyti į dvi dalis:
a) pastoviąją išmokos dalį, mokamą dvejus metus kaip gimstamumą skatinančią ir paramos jaunoms šeimoms funkciją atliekančią išmokos dalį, mokama iš valstybės biudžeto. Jos dydis būtų vienodas visoms asmenų grupėms į kurių gimstamumo skatinimą valstybė siektų investuoti. Siūlomas – 1,5 valstybės remiamų pajamų dydis (dabar 525Lt) kas mėnesį, mokamas dvejus metus.
b) kintamąją išmokos dalį mokamą iš "Sodros biudžeto, siekiant kompensuoti dėl vaiko priežiūros prarastas pajamas ar jų dalį apdraustiesiems (socialinio draudimo išmoka).
[BANERIS]"Šiuo atveju būtina įvertinti galimą iki vaiko priežiūros atostogų pradžios turėtų asmens pajamų mažėjimą/didėjimą dvejų metų laikotarpiu, atsižvelgiant į pokyčius darbo rinkoje. Siūloma socialinio draudimo išmokas skaičiuoti pagal paskutinius dvejus metus turėtas draudžiamąsias pajamas, jas perskaičiuojant kiekvieną vaiko priežiūros pusmetį, t. y. kai prižiūrimam vaikui sukanka atitinkamai 6, 12 arba 18 mėn.
Išmokos perskaičiuojamos atsižvelgiant į pasikeitusį vidutinį darbo užmokestį Lietuvoje bei skirtingą kompensuojamą darbo užmokesčio dalį pirmais ir antrais vaiko priežiūros metais (pirmais metais- 90 proc., antrais – 75 proc., išskaičiuojant pastoviąja išmokos dalį)", - siūlo NAMS.
Anot sambūrio atstovų, maksimalios išmokos riba kiekvieno apdraustojo atžvilgiu būtų individuali ir priklausytų nuo jo turėtų pajamų, vidutinio darbo užmokesčio Lietuvoje atitinkamą laikotarpį bei apdraustojo turimo socialinio draudimo stažo. Maksimali įstatymu leidžiama išmoka būtų mokama tik ne mažesnes pajamas per paskutinius dvejus metus turėjusiam apdraustajam, kurio socialinio draudimo stažas ne trumpesnis kaip septyneri metai.
Visos siūlomai reformai reikalingos skaičiuoklės su pavyzdžiais pateiktos komitetui.
Taip pat NAMS atkreipė dėmesį, kad motinystės (tėvystės) draudiminėms išmokoms taikoma pašalpos sąvoka yra nepagrįsta, žeidžianti dirbančius šalies piliečius ir diskredituojanti motinystės(tėvystės) institutą. Siūloma žodį "pašalpa“ keisti žodžiu "išmoka“.
Rašyti komentarą