Degalų akcizai - šventa karvė

Degalų akcizai - šventa karvė

Kai kuriems analitikams prabilus apie būtinybę mažinti degalams taikomus akcizus ir taip švelninti kuro kainų didėjimą, šalies valdžia toliau laikosi priešingos pozicijos.

Nesiliaujant neramumams Šiaurės Afrikoje ir Artimuosiuose Rytuose, benzino kainos didžiausiuose Lietuvos degalinių tinkluose praėjusią savaitę augo 7-8 centais ir viršijo 4,6 lito ribą. Dyzelinas pabrango 8-10 centų iki daugiau kaip 4,3 lito. Praėjusią savaitę mažmeninėje rinkoje nesikeitė tik suskystintų dujų kaina.

Anot "DnB Nord" ekonomisto Rimanto Rudzkio, dėl smarkiai išaugusių degalų kainų turėtų būti svarstomas benzino akcizų mažinimas.

Tačiau Finansų ministerijos teigimu, mėginimai stabdyti dėl naftos kainų augančias kuro kainas mažinant akcizus yra netinkami. Ministerijos tvirtinimu, tai neužtikrina, kad naftos kainos ir toliau neaugs, kad nebus pasinaudota mažesniu tarifu, siekiant gauti didesnį pelną.

"Tokių didelių svyravimų, kurie siekia litą ar daugiau, atsverti mokesčių pakeitimais, kurie daugiausia gali siekti keliolika centų, tikrai nėra įmanoma. O nuostolis tuo metu visuomenei tikrai būna, kadangi nesurinkę akcizo mes galime gerokai mažiau finansuoti kelių tvarkymą, kas taip pat yra vairuotojų interesas. 2009 metų pradžioje akcizas buvo pakeltas dyzelinui virš europinio minimumo ir vėliau rudenį buvo sumažintas, bet kas atsitiko? Per tą laiką vis tiek dyzelino kaina padidėjo daugiau nei litu ir keliolika centų. Vadinasi, tas akcizo sumažinimas, kuomet vyksta tokie pokyčiai pasaulinėse rinkose duoda labai trumpalaikį efektą, jeigu apskritai duoda", - Lietuvos radijui sakė finansų ministrė Ingrida Šimonytė.

"Swedbank" vyriausiasis ekonomistas Nerijus Mačiulis BNS taip pat tikino, kad akcizo sumažinimas galėtų turėti kelių procentų įtakos galutinei kainai, tačiau dabartinių kainų pagrindinė priežastis esą yra brangstanti nafta, todėl tai būtų laikinas poveikis.

"Be to, benzinas nėra pirmojo būtinumo prekė, be kurios negalėtų išsiversti dauguma namų ūkių. Visada šiam produktui yra pigesnė ir aplinkai draugiškesnė alternatyva - viešasis transportas. Brangesnis benzinas gali teigiamai pakeisti bent dalies šalies gyventojų vartojimo įpročius ir sumažinti Lietuvos priklausomybę nuo importuojamos naftos. Tuo tarpu Lietuvos verslo konkurencingumo sumažėjęs benzino akcizas reikšmingai nepagerintų, nes dauguma įmonėse naudojamų transporto priemonių naudoja dyzelinį kurą", - sakė "Swedbank" ekonomistas.

Tuo metu degalų prekybos bendrovės "Lukoil Baltija" prezidentas Ivanas Paleičikas BTV laidoje "Karštas vakaras" tvirtino, jog įpirkti kurą esant tokiai kainai, darosi sunku ir degalinių pardavimai sumažėjo 10 proc. lyginant su pernai metų laikotarpiu, o populiariausio A-95 benzino pardavimai sumažėjo dviem šimtais milijonų litrų lyginant su 2008 metais. O tai sudaro apie 70 proc.

Jis tvirtino, jog degalinių uždarbis lieka toks pats - antkainis nuo litro siekia 20-25 centus arba apie 6 proc.

"Baltarusijoje A-95 benzinas šiandien kainuoja 2,69 lito. Jei mes atimsime visus mokesčius, kuras visur kainuos vienodai, visa kita - mokesčiai. Jei ne mokesčiai, benzinas šiandien Lietuvoje kainuotų 2,25 lito, dyzelinis kuras - 2,45 lito, automobilinės dujos - 1,20 lito. Viskas, kas virš šitos kainos - mokesčiai", - teigė I. Paleičikas.

Bendrovės "Orlen Lietuva" Mažeikių terminale parduodamo populiariausio benzino kaina per praėjusią savaitę pakilo 50,29 lito iki 4241,33 lito už 1 tūkst. litrų, dyzelino - 67,11 lito iki 3970,65 lito, suskystintų dujų - sumažėjo 2,2 lito iki 3326,85 lito.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder